Auteur Topic: Heart Beat 300B versterker  (gelezen 19646 keer)

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.364
Heart Beat 300B versterker
« Gepost op: 22 november 2020, 23:03:28 »
Ik heb het schema van de Heart Beat 300B versterker uitgetekend. Er zit een vreemde constructie die op de grid een negatieve spanning van+/- 12 a 13 volt zet. Met deze negatieve grid spanning regel je de bias dat deze op de plate 390 volt is. Gezien deze versterker gemodificeerd is door triple M weet ik niet of de schakeling 100% orgineel is. Ik weet niet op welke wikkeling van de transformator de diode zit.
De gloeispanning moet normaal 5 volt zijn, dus ik weet niet of die 4.76 veel te laag is. Met die potmeter krijg ik trouwens de brom aardig weg, alleen niet 100% stil. PS excuses voor mijn slechte tekenkunst   :D

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.918
    • ARJANKU.IT service
Re: Heart Beat 300B versterker
« Reactie #1 Gepost op: 23 november 2020, 09:50:30 »
Wat is er vreemd aan die negatieve voeding in jouw ogen?
An inability to grasp science is no argument against it....

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.223
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Heart Beat 300B versterker
« Reactie #2 Gepost op: 23 november 2020, 10:58:11 »
Tenenkrommende topologie trouwens, maar dat geheel terzijde.

Groet,
Jacco

Verstuurd vanaf mijn G3221 met Tapatalk


mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.364
Re: Heart Beat 300B versterker
« Reactie #3 Gepost op: 23 november 2020, 11:18:22 »
Wat is er vreemd aan die negatieve voeding in jouw ogen?
misschien is vreemd niet het juiste woord, ongebruikelijk. Als ik Google op schama’s met 300B buizen dan kom ik geen voorbeelden tegen. Dus woordje vreemd vervangen voor uniek?

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.918
    • ARJANKU.IT service
Re: Heart Beat 300B versterker
« Reactie #4 Gepost op: 23 november 2020, 11:55:51 »
Ook niet uniek, gewoon enkelzijdig gelijkgerichte en afgevlakte negatieve voedingsspanning.
Waar jouw versterker afwijkt van schema's die je vindt is de lage kathodeweerstand, die is bij andere ontwerpen wel 900 Ohm.
De spanningsval over die 900 Ohm verzorgt de instelling van de buis door een virtuele negatieve roosterspanning die in jouw geval gecreëerd wordt met die voeding. Bij push-pullontwerpen gebeurt dat heel vaak op deze manier.
Jouw eindbuis is verder lokaal tegengekoppeld doordat een elco over de kathodeweerstand ontbreekt.
« Laatst bewerkt op: 23 november 2020, 12:12:29 door Be Tweeter »
An inability to grasp science is no argument against it....

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.364
Re: Heart Beat 300B versterker
« Reactie #5 Gepost op: 23 november 2020, 12:41:01 »
De negatieve voeding is niet uniek, maar de schakeling voor een single end 300B op deze manier kom je niet veel tegen als je zoekt naar schema’s. Er wordt eerder voor een hoge kathode weerstand gekozen. Bedankt voor je uitleg. Hoe kan ik nagaan of die bias instelling een beetje klopt met die instelling van 390 volt?
Ofwel staat die 300B zo wel lekker ingesteld?

Op Diyaudio kwam ik de volgende opmerking tegen:
“For normal 300B specification, the filament voltage is 5V +/-0.3V.
But for many application and experiment, the voltage below 5v and above 4v will not be a big problem”
Dus ik denk dat die 4,76 volt wel binnen de marges valt.
« Laatst bewerkt op: 23 november 2020, 12:45:32 door mmuetst »

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.918
    • ARJANKU.IT service
Re: Heart Beat 300B versterker
« Reactie #6 Gepost op: 23 november 2020, 12:58:23 »
Je dissipatie in de buis is voornamelijk afhankelijk van Vka en I rust dus die zou ik beiden in de gaten houden
De laatste meet je direct door het circuit te onderbreken of herleid je uit de spanning over de 10 Ohm weerstand
(veiliger).
Hier wat 300B  gebruikertips .

An inability to grasp science is no argument against it....

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.364
Re: Heart Beat 300B versterker
« Reactie #7 Gepost op: 23 november 2020, 13:38:06 »
Het wordt me nu ook meer duidelijker. Dit is trouwens de tekst die ik heb gekregen van Rick Stoet:
“Power them on, preferably using a Variac. Between TP 1 (see fig. 2) and the GND main wire, measure the plate voltage Va of the 300B. This should be way over 400 V, because the amps are running at minimal current.
Now, between TP2 and GND, measure the quiescent current Ia. One volt for every 100 mA.
While measuring, slowly adjust the black adjust pot, so that the 300B quiescent current reaches 67 mA, or 0,67 V on your meter. The plate voltage on TP1 drops to 390V, give or take 5%.
The 300B tubes may drift a little at first. Leave the Beats on for at least half an hour, regularly checking the readout on your meter. Readjust the pot carefully if necassary”

TP1 is de plate van de 300B buis en TP2 is de middenaansluitimg van de potmeter.
Ik snapte eerst niet wat meetpunt TP2 zat, maar is nu met jou uitleg duidelijk.
Bedankt voor de link, ga me er in verdiepen.
« Laatst bewerkt op: 23 november 2020, 14:18:16 door mmuetst »

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.918
    • ARJANKU.IT service
Re: Heart Beat 300B versterker
« Reactie #8 Gepost op: 23 november 2020, 13:52:23 »
,👍🏻
An inability to grasp science is no argument against it....

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.364
Re: Heart Beat 300B versterker
« Reactie #9 Gepost op: 23 november 2020, 21:44:09 »
Tenenkrommende topologie trouwens, maar dat geheel terzijde.

Groet,
Jacco

Verstuurd vanaf mijn G3221 met Tapatalk
Zeker geen Jacco proof ontwerp. Als Corona voorbij is ben je zeker welkom om te luisteren hoe dit tenenkrommende topologietje zijn best doet  ;D

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.223
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Heart Beat 300B versterker
« Reactie #10 Gepost op: 23 november 2020, 21:59:22 »
Tenenkrommende topologie trouwens, maar dat geheel terzijde.

Groet,
Jacco

Verstuurd vanaf mijn G3221 met Tapatalk
Zeker geen Jacco proof ontwerp. Als Corona voorbij is ben je zeker welkom om te luisteren hoe dit tenenkrommende topologietje zijn best doet  ;D
;D Zeker niet Jacco proof... Maar zeker wel het simpelste van het simpelste.

Twee dingen die mij in het oog springen: een voortrap die geen power supply variatie onderdrukking heeft en de aloude capacitieve koppeling tussen de voortrap en de eindbuis. Het zal beheurlijk wat vervormen, dunkt me.

Groet,
Jacco

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.364
Re: Heart Beat 300B versterker
« Reactie #11 Gepost op: 23 november 2020, 22:24:16 »
Tenenkrommende topologie trouwens, maar dat geheel terzijde.

Groet,
Jacco

Verstuurd vanaf mijn G3221 met Tapatalk
Zeker geen Jacco proof ontwerp. Als Corona voorbij is ben je zeker welkom om te luisteren hoe dit tenenkrommende topologietje zijn best doet  ;D
Het zal beheurlijk wat vervormen, dunkt me.

Groet,
Jacco
kan het helaas niet voor je nameten   ;) gezien ik daar de apparatuur niet voor heb. Heb vanavond de stroom over de kathode weerstand afgesteld op 0,67 volt maar zie dat bij deze waarde de plate voltage naar 428 volt gaat ipv 390 volt wat die Rick Stoet aangeeft in zijn bias document. 5% zou betekenen dat de plate spanning maximaal 409 ,5 volt mag zijn.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.223
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Heart Beat 300B versterker
« Reactie #12 Gepost op: 23 november 2020, 22:28:03 »
Oh, ik hoor de procenten THD hier in Steenbergen al donderen...  ;D

Groet,
Jacco

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.364
Re: Heart Beat 300B versterker
« Reactie #13 Gepost op: 25 november 2020, 16:53:16 »
Arjan of Jacco nog een idee over de spanning op de anode van de buis: 428 (die volgens de fabrikant van de versterker 390 volt moet zijn) als ik de stroom afregel op 67mA over de cathode weerstand (dus 0.67 volt)
Aan het grid staat -87 volt.
Vond deze calculator op internet en bij 429 volt zie ik een 80% Average stroom 67mA.
https://robrobinette.com/Tube_Bias_Calculator.htm

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Heart Beat 300B versterker
« Reactie #14 Gepost op: 25 november 2020, 16:59:08 »
Vroeger had ik als onderschrift "Ratings are for transistors, tubes have guidelines".

In de praktijk klopt dat doorgaans wel.
Bij transistoren kun je uiterst precies "voorspellen" hoe ze zich gaan gedragen in een simulatie, bij buizen is dat wegens fabricage-toleranties een stuk lastiger.
Desalniettemin vind ik de afwijking in voedingsspanning wel fors; heeft de transormator soms alleen een 220V-wikkeling?
Zou eigenlijk op 240 moeten staan; zoniet, dan evt. een verhuistrafo of variac gebruiken.

In ieder geval: als de anodespanning te hoog is en blijft, moet de anodestroom naar beneden om onder de toegestande dissipatie van de buis te blijven.
Dus wellicht wat onder die aangegeven 67 mA gaan zitten.
- audiodidact -