Auteur Topic: Akoestische problemen aanpakken  (gelezen 12361 keer)

Kwabbernoot

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.300
  • heeft een stijgende lijn te pakken.
Re: Akoestische problemen aanpakken
« Reactie #15 Gepost op: 09 april 2021, 11:09:44 »
Moet je ook Elac speakers gebruiken.  ::)

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Akoestische problemen aanpakken
« Reactie #16 Gepost op: 09 april 2021, 11:12:40 »
Moet je ook Elac speakers gebruiken.  ::)
Ja, nou je het zegt ! Daar was ik helemaal nog niet opgekomen ! ;) ;) ;)
Maar alle gekheid op een stokje, ik heb er geen belang meer bij om een serieuze set in mijn woonkamer te hebben en ik ben zeer tevreden met de kwaliteit van de weergave van de twee sets in mijn zolderkamer, waar ik een fijne ruimte voor mijzelf heb.
« Laatst bewerkt op: 09 april 2021, 11:37:34 door Audiofreak »

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Akoestische problemen aanpakken
« Reactie #17 Gepost op: 09 april 2021, 11:16:35 »
Ik doe dat zelf ook. Mijn Marantz pré heeft Audyssey aan boord en die trekt alles heel mooi recht. Dirac heb ik in het verleden ook wel eens geprobeerd, maar ik kwam toen tot de conclusie dat Dirac totaal incompatibel is met dipolen zoals paneelluidsprekers en "open baffles". Audyssey heeft daar geen problemen mee. Maar het is niet bewezen dat commerciële DSP's beter zijn dan degene die open source en gratis zijn. DRC en BruteFIR zitten standaard in een Linux distributie zoals Debian (en ik vermoed ook Ubuntu en Linux Mint) en met die twee maak je een compleet "Digital Room Correction"-systeem.
Interessant Bloom, moet toch maar weer es meer met Linux gaan doen....heb nog twee HP servertjes staan....prima om mee te experimenteren.

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: Akoestische problemen aanpakken
« Reactie #18 Gepost op: 02 november 2021, 09:42:18 »
Ik had een vraag over de huidige correctie systemen en kwam dit topic tegen. Daarmee werd mijn vraag eigenlijk wel beantwoord.

Maar even kijkend naar het probleem wat kennelijk bij velen speelt (wat ik op andere fora lees) en opgelost moet worden, is het vinden van de goede in de luisterruimte passende luidspreker (als bron) dan niet veel belangrijker dan met allerlei extra kastjes correcties uit te voeren?
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Akoestische problemen aanpakken
« Reactie #19 Gepost op: 02 november 2021, 10:26:42 »
Ik had een vraag over de huidige correctie systemen en kwam dit topic tegen. Daarmee werd mijn vraag eigenlijk wel beantwoord.

Maar even kijkend naar het probleem wat kennelijk bij velen speelt (wat ik op andere fora lees) en opgelost moet worden, is het vinden van de goede in de luisterruimte passende luidspreker (als bron) dan niet veel belangrijker dan met allerlei extra kastjes correcties uit te voeren?
Ja maar als je daarna moet scheiden van je partner omdat jij de huiskamer moet verbouwen voor een goede akoestiek, zou ik voor het kastje gaan  ;)
Maar alle gekheid op een stokje, je kunt veel leuke dingen doen met DSP maar je moet ook niet verwachten dat je van een "badkamer" akoestiek een concert zaal kunt maken.
Soms is het lastig om de akoestiek aan te passen omdat er ook in een ruimte geleefd moet worden. Dan kan zo'n DSP een uitkomst zijn.
« Laatst bewerkt op: 02 november 2021, 10:32:17 door mmuetst »

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: Akoestische problemen aanpakken
« Reactie #20 Gepost op: 02 november 2021, 10:48:02 »
Ik heb het niet over het compleet verbouwen van de kamer, maar een vloerkleed of wat schuiven met de speakers kan al veel doen.

Maar is het kiezen van de juiste luidspreker voor die ruimte dan niet de betere oplossing? Tenminste als je niet elke 2 jaar verhuisd ;)

Mijn eigen ervaring is dat ik nu in de set bij de TV eerst vloerstaanders had (Hepta Four Tune Excellence) en dat dat met monitoren minstens zo goed klinkt, zo niet beter. Gelijkblijvend laag en mid. De monitoren geven een heel mooi hoog, maar dat komt van het merk, wat ik nu maar even niet nader zal noemen :).

Maar voor de rest dus absoluut geen afname in geluidsbeeld door in mijn geval van vloerstaanders naar monitoren te gaan. De juiste luidspreker voor de ruimte kiezen. Moet je wel een goede hifi-dealer hebben die je die mogelijkheid biedt. Lijkt mij altijd beter dan via correcties in je signaal de boel goed te krijgen.
« Laatst bewerkt op: 02 november 2021, 10:56:31 door Frits Denon »
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.