Auteur Topic: Regelbare akoestische panelen hoe cool zou dat zijn?  (gelezen 7482 keer)

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Regelbare akoestische panelen hoe cool zou dat zijn?
« Reactie #15 Gepost op: 27 januari 2021, 11:37:27 »
Wat ze doen weet ik niet maar er is een verschil bij mij in woonkamergeluid en zoldergeluid. Het verschil is dat de zolder geen plafond heeft maar een puntdak met schuine wanden en hoger is.
Hier hetzelfde ! Verschil in weergave tussen woonkamer (harde materialen) en de zolderkamer is groot.

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Regelbare akoestische panelen hoe cool zou dat zijn?
« Reactie #16 Gepost op: 27 januari 2021, 12:03:36 »
Schuine wanden zorgen voor zover ik weet voor verspreide reflectie: minder staande golven en echo/galm-achtige effecten. Ik luister wel in de woonkamer maar dat is geen rechthoekige doos en we hebben gordijnen en een flink vloerkleed: geen klagen over hardheid.

renewouters

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 7
Re: Regelbare akoestische panelen hoe cool zou dat zijn?
« Reactie #17 Gepost op: 27 januari 2021, 21:43:35 »
Even hardop nadenken. Als je nu grote wandpanelen maakt die zijn opgebouwd uit verticale draaibare "toblerones" die een zacht en harde zijdes hebben. Zeg 3 zijdes van 8 cm of zo. Daar kan je dan van alles mee maken om de akoestiek te optimaliseren. Van een zaagtandpatroon tot glad met afwisselend hard en zacht oppervlak. Je zou zeggen dat je daar een mooie ruimte mee moet kunnen maken. Niet te hard en niet te doods. Alleen een hels karwei om te maken. 

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Regelbare akoestische panelen hoe cool zou dat zijn?
« Reactie #18 Gepost op: 27 januari 2021, 21:57:15 »
Even hardop nadenken. Als je nu grote wandpanelen maakt die zijn opgebouwd uit verticale draaibare "toblerones" die een zacht en harde zijdes hebben. Zeg 3 zijdes van 8 cm of zo. Daar kan je dan van alles mee maken om de akoestiek te optimaliseren. Van een zaagtandpatroon tot glad met afwisselend hard en zacht oppervlak. Je zou zeggen dat je daar een mooie ruimte mee moet kunnen maken. Niet te hard en niet te doods. Alleen een hels karwei om te maken.
Leuk idee maar nog steeds passief.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Regelbare akoestische panelen hoe cool zou dat zijn?
« Reactie #19 Gepost op: 27 januari 2021, 22:02:37 »
Mijn idee is om dit systeem te jatten, maar dan het omgekeerde mee te doen. Ipv als luidspreker te gebruiken het als als akoestisch paneel in te zetten en het geluid in tegen fase aan te bieden.
Waarbij je met filters en versterking de demping kan regelen. Hoe je het signaal moet aanbieden aan het paneel ben ik nog niet uit. Via een microfoon zou mooi zijn omdat je dan het systeem ook voor andere doeleinde kan gebruiken. Maar zit nog een beetje met vertraging (en of dat dan zou werken).

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Regelbare akoestische panelen hoe cool zou dat zijn?
« Reactie #20 Gepost op: 28 januari 2021, 08:20:20 »
Dan zou je moeten filteren welke frequenties en of frequentie gebied je wil aanbieden aan het paneel.
In tegenfase aanbieden moet geen probleem zijn.
Alleen zit je een beetje met de timing van het geheel.
Je zou iets moeten hebben als Audessey of iets met MiniDSP moeten doen.
MiniDSP heeft apparaatjes waar je aardig wat instellingen mee kunt doen.
Je kunt filters inzetten. Doorlaat of dempen. je kunt de fase omkeren. Je kunt ook iets met tijd doen.
Ik heb er eentje gehad, dat ding had één zeer gevaarlijke eigenschap. Als de voeding er af gaat geeft het ding een puls af welke wel eens goed zou kunnen zijn in het verwoesten van luidsprekers en versterkers.
Of de nieuwere kastjes dat ook doen, geen idee.

https://www.minidsp.nl/dsp/

Marcel


Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Regelbare akoestische panelen hoe cool zou dat zijn?
« Reactie #21 Gepost op: 28 januari 2021, 14:21:13 »
Schuine wanden zorgen voor zover ik weet voor verspreide reflectie: minder staande golven en echo/galm-achtige effecten. Ik luister wel in de woonkamer maar dat is geen rechthoekige doos en we hebben gordijnen en een flink vloerkleed: geen klagen over hardheid.

Op de golven heeft het geen effect. Reflecties wel. Buigen toch anders af dan wanneer tegen een rechte wand.

Ik zou willen dat ik de ruimte beneden ook boven zou hebben.  ;D

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software