Auteur Topic: Oscillatie in voorversterker  (gelezen 10919 keer)

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Oscillatie in voorversterker
« Reactie #60 Gepost op: 25 november 2020, 17:28:56 »
Uitgaande van een opamp-uitgang van de CD-speler zal het wel gaan; maar ik zie liever een iets hogere belastingseerstand.
Maar als het goed klinkt, dan is het goed. ;)
- audiodidact -

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Oscillatie in voorversterker
« Reactie #61 Gepost op: 25 november 2020, 23:06:51 »
Wat een zorgenkind die buizen meuk.  :evil:

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Oscillatie in voorversterker
« Reactie #62 Gepost op: 26 november 2020, 16:03:35 »
5814 is een heel mooi buisje, heb ik in het verleden vaak gebruik van gemaakt als buffertrapje (in SRPP of als kathodevolger).
Lekker lage C-ag ook, dus zelfs met inachtneming van mr. Miller valt dat erg mee.

Benieuwd hoe dat uitpakt, qua oscillatie en microfonie, want van dat laatste hebben ze nog wel eens wat last.
Als die gridstoppers het nu goed doen zal dat qua oscillatie ook wel goed gaan.
De buisjes zijn binnen gekomen en heb als eerste de Sylvania 5963 er in gezet. Ze moeten nog even warm worden, maar deze buisjes hebben een heel laag ruis niveau.
Ik ben de transistor eindversterker even aangesloten omdat ik e.a. nog aan het nameten ben met mijn 300B blokjes. Eerste indruk is “vet” geluid..(tja hoe druk je geluid uit in woorden).

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Oscillatie in voorversterker
« Reactie #63 Gepost op: 26 november 2020, 16:05:14 »
Wat een zorgenkind die buizen meuk.  :evil:

Dat valt inderdaad op ! Ik houd het maar bij en simpele transistorversterker ! ;)

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Oscillatie in voorversterker
« Reactie #64 Gepost op: 26 november 2020, 16:26:33 »
Wat een zorgenkind die buizen meuk.  :evil:

Dat valt inderdaad op ! Ik houd het maar bij en simpele transistorversterker ! ;)
Kan ook heel mooi zijn Jan! En de Quad’s die jij bezit zijn vooral geen straf weet ik uit ervaring.

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Oscillatie in voorversterker
« Reactie #65 Gepost op: 26 november 2020, 16:41:33 »
Eerste indruk is “vet” geluid..(tja hoe druk je geluid uit in woorden).

Buisparameters veranderen wat na enige tijd gebruik, dus wellicht is dat de oorzaak.
Maar aangezien er algemeen wordt aangenomen dat ons auditief geheugen slechts een spanne van enkele seconden kent, kun je je afvragen of deze waarneming werkelijk aan een technische oorzaak is te wijten. ;)

Het zou aardig zijn om er eens een vervormingsmeter aan te hangen bij het gebruik van verschillende buizen om te zien of de waarneming daarmee verklaard zou kunnen worden.
Ik heb dat in het verleden wel gedaan en daarbij bleek dat bij verschillende merken (eind)buizen ook en duidelijk aanwijsbare verandering in vervormingspectrum te zien was.
Met name de 2e en 3e harmonische verschilden vaak flink; maar goed, voor eindbuizen die vermogen moeten leveren is dat nog wel verklaarbaar.
Van voorversterkerbuizen verwacht ik dat eigenlijk niet echt, maar die proef heb ik nooit genomen omdat ik zelf daarin geen verschillen kon waarnemen in mijn toenmalige versterkeropzet.
« Laatst bewerkt op: 26 november 2020, 16:43:26 door KT88 »
- audiodidact -

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Oscillatie in voorversterker
« Reactie #66 Gepost op: 26 november 2020, 17:48:32 »
Wat een zorgenkind die buizen meuk.  :evil:

Dat valt inderdaad op ! Ik houd het maar bij een simpele transistorversterker ! ;)
Kan ook heel mooi zijn Jan! En de Quad’s die jij bezit zijn vooral geen straf weet ik uit ervaring.
Buizenversterkers vind ik optisch vaak wel veel aantrekkelijker om te zien dan een transistorversterker. De McIntosh 275 vind ik bijvoorbeeld nog steeds een juweel om te zien. Deze versterker spreekt al decennia tot mijn verbeelding.
« Laatst bewerkt op: 26 november 2020, 17:53:42 door Audiofreak »

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Oscillatie in voorversterker
« Reactie #67 Gepost op: 26 november 2020, 17:49:07 »
Wat een zorgenkind die buizen meuk.  :evil:

Dat valt inderdaad op ! Ik houd het maar bij een simpele transistorversterker ! ;)
Kan ook heel mooi zijn Jan! En de Quad’s die jij bezit zijn vooral geen straf weet ik uit ervaring.
De Quad's doen gewoon wat ze moeten doen en het eigenzinnige ontwerp spreekt mij ook wel aan.
« Laatst bewerkt op: 26 november 2020, 17:55:30 door Audiofreak »

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Oscillatie in voorversterker
« Reactie #68 Gepost op: 26 november 2020, 19:02:49 »
Ik houd nu eenmaal van saaie troep.   ;)



Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Oscillatie in voorversterker
« Reactie #69 Gepost op: 26 november 2020, 20:27:02 »
Zit ook weinig in voor die centen. :rofl:

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Oscillatie in voorversterker
« Reactie #70 Gepost op: 26 november 2020, 20:38:02 »
Zit ook weinig in voor die centen. :rofl:

Less is more.   :P


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Oscillatie in voorversterker
« Reactie #71 Gepost op: 26 november 2020, 21:27:18 »
Buisparameters veranderen wat na enige tijd gebruik, dus wellicht is dat de oorzaak.
Maar aangezien er algemeen wordt aangenomen dat ons auditief geheugen slechts een spanne van enkele seconden kent, kun je je afvragen of deze waarneming werkelijk aan een technische oorzaak is te wijten. ;)

Het zou aardig zijn om er eens een vervormingsmeter aan te hangen bij het gebruik van verschillende buizen om te zien of de waarneming daarmee verklaard zou kunnen worden.
Ik heb dat in het verleden wel gedaan en daarbij bleek dat bij verschillende merken (eind)buizen ook en duidelijk aanwijsbare verandering in vervormingspectrum te zien was.
Met name de 2e en 3e harmonische verschilden vaak flink; maar goed, voor eindbuizen die vermogen moeten leveren is dat nog wel verklaarbaar.
Van voorversterkerbuizen verwacht ik dat eigenlijk niet echt, maar die proef heb ik nooit genomen omdat ik zelf daarin geen verschillen kon waarnemen in mijn toenmalige versterkeropzet.
De andere buis ook geplaatst, wat direct opvalt dat deze buis minder ruis geeft. Voor beide buizen hoor je die ruis alleen als je met je oor zowat op de tweeter gaat neerlegt, maar verschil is hoorbaar. De Golden Lion is qua ruis heel stil.
Hoop wel dat deze gouden pinnetjes niet afbreken. Heel voorzichtig wisselen.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Oscillatie in voorversterker
« Reactie #72 Gepost op: 14 december 2020, 11:54:08 »
Een vraag aan de mensen met kennis. Als een versterker meer Negatieve feedback (NFB) heeft zul je dan minder verschil horen in het merk buis wat je gebruikt? Maar is het omgekeerde ook waar: een versterker zonder of weinig NFB, zal de buis dan wel meer klinken? Even los van het feit of het een slecht ontwerp is of niet.
Jacco gaf al aan dat mijn voorversterker een uitgebreide mu follower is.
De weerstand onder de tweede buis (1K) op pin 3 is ontkoppeld door een 180uF condensator. En ik zie nog een 0.1uf van pin 1 naar pin 7 lopen (Grid). Mijn vraag is: wordt er een vorm van lokale terugkoppeling toegepast?



Dat kan verklaren waarom Paul en René geen verschil horen als ze buizen wisselen en ik wel.
« Laatst bewerkt op: 14 december 2020, 14:16:04 door mmuetst »

Regenpak

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 43
    • Polonaise PIC Projects
Re: Oscillatie in voorversterker
« Reactie #73 Gepost op: 14 december 2020, 14:47:48 »
Dit is een SRPP concept. Dit wordt heel goed uitgelegd door meneer John Broskie. Zie hierrrrrrrrrrrr. Jouw onderhavige circuit staat er ook tussen.

Tjerk

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Oscillatie in voorversterker
« Reactie #74 Gepost op: 14 december 2020, 15:15:14 »

Welkom Regenpak je bent een verijking voor dit forum met jouw praktijkervaring Toppie!
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65