Auteur Topic: Oscillatie in voorversterker  (gelezen 10920 keer)

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Oscillatie in voorversterker
« Reactie #75 Gepost op: 14 december 2020, 15:52:42 »
Dit is een SRPP concept. Dit wordt heel goed uitgelegd door meneer John Broskie. Zie hierrrrrrrrrrrr. Jouw onderhavige circuit staat er ook tussen.

Tjerk
Dank je wel Tjerk, leuk dat je ook actief bent op dit forum. Ik ken de pagina, maar dat is een uitleg over de manier van versterken. Het gaat mij om terugkoppeling en of deze in mijn schema wordt toegepast in de vorm van lokale terugkoppeling.

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Oscillatie in voorversterker
« Reactie #76 Gepost op: 14 december 2020, 16:41:01 »
Een kathodeweerstand (of emitter- of sourceweerstand) is een vorm van locale tegenkoppeling.

Als een buis een zekere mu heeft (vaak "vertaald" als verstekingsfactor, wat niet hetzelfde is maar wel gerelateerd), dan wordt deze factor ahw. "tegengewerkt" door de kathodeweerstand.
Voorbeeld: de ECC83 heeft een mu van 100, maar door de kathodeweerstand wordt deze factor verlaagd*, evenals de vervorming (de belastinglijn in de karakteristiek Va versus Ia wordt vlakker).



Hier staat e.e.a. duidelijker uitgelegd dan ik ooit zou kunnen:
https://www.electronics-notes.com/articles/electronic_components/valves-tubes/triode-valve-vacuum-tube-formula-theory.php

*bij normaal gebruik als GKS-versterker; niet met een Ra uitgevoerd als stroombron, dan nadert de versterking de theoretische mu-waarde aangezien Ra dan vele malen hoger is dan Rk
« Laatst bewerkt op: 14 december 2020, 16:48:16 door KT88 »
- audiodidact -

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Oscillatie in voorversterker
« Reactie #77 Gepost op: 14 december 2020, 19:42:09 »
In deze mu-follower (inderdaad een SRPP variant) wordt voor de DC instelling voor de onderste buis feedback toegepast. Zo blijft ie mooi stabiel op zijn instelpunt. Voor de audiofrequenties is ie ontkoppeld en vind daar geen tegenkoppeling plaats. De buis die er bovenop staat, is dat anders. En daar zijn de meningen over verdeeld, maar een zekere vorm van feedback zou je er wel in kunnen zien. Alhoewel niet zozeer in strikte zin (ik zie er geen inverterende loop bv), je zou het ook als een bootstrapping kunnen zien.

Wat wel aardig is met dit soort schakelingen, is dat er een optimale belastingsweerstand bestaat waarbij de vervorming een stuk lager ligt.

Maar goed, ik zou er een mu-follower of gewone SRPP van maken, gevolgd door een White follower in een overall feedback. Heb ik reeds met succes toegepast en vervormingscijfers onder de 0,003% als het moet. Dan zijn we goed bezig.

Groet,
Jacco

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Oscillatie in voorversterker
« Reactie #78 Gepost op: 14 december 2020, 22:33:14 »
Ik ben blij dat er juist weinig tegenkoppeling wordt gebruikt in deze versterker zodat deze het “buizen” geluid laat horen en dat dit niet door terugkoppeling verprutst wordt en de buizenversterker het zelfde klinkt als een willekeurige transistor versterker. Voor mij geld dat ik het karakter van de buis wil horen. Daarvoor kies ik een buizenversterker.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Oscillatie in voorversterker
« Reactie #79 Gepost op: 14 december 2020, 22:54:24 »
Het is andersom: het niet aanwezig zijn van feedback verprutst het geluid. Je wilt juist niet dat het resultaat afhankelijk is van niet-lineaire en niet lineaire versterkende elementen. Die wil je juist vastleggen in weerstanden, ofwel het tegenkoppelnetwerk. Uiteindelijk zou het niet mogen uitmaken welke actieve elementen er gebruikt worden, het zou bepaald moeten worden door passieve.

Want er is uiteindelijk maar een (en daadwerkelijk ook echt slechts 1) echte reproductie: het signaal aan de uitgang dat congruent is aan hetgeen er in gegaan is. De rest is vervorming en dient met afschuw en betreurenswaardige blikken beschouwd te worden.

Groet,
Jacco

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Oscillatie in voorversterker
« Reactie #80 Gepost op: 14 december 2020, 23:49:59 »
Wat je zegt klopt voor veel mensen die van hun audio genieten. Maar waarom zou ik dan buizen gebruiken? Door de tegenkoppeling maak je het “buizen” geluid dood en dan zou ik net zo goed een transistor bak kunnen nemen zonder alle ellende van een buis, maar dat is juist niet wat buizenliefhebbers zoals ik zoeken. Ik snap dat mensen voor puur gaan en willen dat hun versterking netjes lineair is zonder kleuring. Ik hou er van om buiten de lijntjes te kleuren  ;)

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Oscillatie in voorversterker
« Reactie #81 Gepost op: 15 december 2020, 08:01:19 »
Tjerk, Sander en Jacco, bedankt voor jullie uitleg. Ik ga me nog meer verdiepen in deze stof en wie weet ooit zelf een versterker bouwen.

Regenpak

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 43
    • Polonaise PIC Projects
Re: Oscillatie in voorversterker
« Reactie #82 Gepost op: 15 december 2020, 14:16:00 »
Door de tegenkoppeling maak je het “buizen” geluid dood
Maar dat is toch het hele punt? Ik weet ook wel dat een torrenconcept minder vervormt dan een buizending. Maar hier komen we op een punt wat niet wetenschappelijk (ABX test!) is te kwalificeren. Net zoals ik een versterker liever in een gelikt kassie heb zitten dan in een rommelige hooibergbouw. Die misschien nog wel meettechnisch beter is ook. Rechtsom of linksom, jij wordt happy als je een glasbak ziet en hoort en dat is het enige wat telt.

Tjerk

Regenpak

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 43
    • Polonaise PIC Projects
Re: Oscillatie in voorversterker
« Reactie #83 Gepost op: 15 december 2020, 14:21:36 »
Ook nog even terugkomend op KT88's verhaal: ik denk dat de definitie van tegenkoppeling meer locaal is en terugkoppeling over de hele versterker gaat. Zo zou je emitterdegradatie of een kathodeweerstand tegenkoppeling kunnen noemen, het concept terugkoppeling (feedback) bijvoorbeeld het terugkoppelnetwerk van een opampcircuit. Of misschien zit ik nu slap te lullen...

Tjerk

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Oscillatie in voorversterker
« Reactie #84 Gepost op: 15 december 2020, 15:18:10 »
Het gaat mij boven m,n pet maar het blijft een materie, voor mij de meuk aan en genieten van muziek en that,s all.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Oscillatie in voorversterker
« Reactie #85 Gepost op: 15 december 2020, 17:28:16 »
Het gaat mij boven m,n pet maar het blijft een materie, voor mij de meuk aan en genieten van muziek en that,s all.
Mij ook, als het maar goed klinkt in mijn oren. Hoe?, dat is een hobby apart en doet er voor mij niet zo toe, het gaat mij om het luisteren naar mooie muziek.
Eens buizen altijd buizen.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Oscillatie in voorversterker
« Reactie #86 Gepost op: 15 december 2020, 17:34:37 »
Kanttekening: Terugkoppeling kan zowel mee- als tegenkoppeling behelzen. Telegrafieversterkers met buizen werden vroeger wel meegekoppeld om met een beperkt aantal buizen en dus een beperkte buisversterking tóch voldoende totale versterking te realiseren. Het moge duidelijk zijn dat daar geen hifi overdracht mee verkregen werd omdat je met iets te veel meekoppeling al snel een oscillator hebt gecreëerd.
An inability to grasp science is no argument against it....

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Oscillatie in voorversterker
« Reactie #87 Gepost op: 15 december 2020, 17:57:50 »
Ook nog even terugkomend op KT88's verhaal: ik denk dat de definitie van tegenkoppeling meer locaal is en terugkoppeling over de hele versterker gaat.

Nope, zie Arjan's uitleg hierboven.

Citaat
Zo zou je emitterdegradatie of een kathodeweerstand tegenkoppeling kunnen noemen, het concept terugkoppeling (feedback) bijvoorbeeld het terugkoppelnetwerk van een opampcircuit. Of misschien zit ik nu slap te lullen...

Van mij mag dat emitter-degeneratie heten, hoor. ;)
Bij een inverterende versterker(trap) heb je tegenkoppeling (input vs. output 180 graden gedraaid), bij een niet-inverterende trap heb je terugkoppeling (in en uit is in fase).
In dit verband ook aardig om te vermelden dat de stabiliteit van een versterker(trap) juist wordt bepaald door de optredende faseverschuivingen aan de einden van de frequentie-band.
In het laag valt dat bij DC-gekoppelde trappen alleszins mee, in het hoog treedt er altijd een punt op waar de fasedraai naar 0 (360) graden gaat neigen.
Op het punt waar dat verschijnsel een aanvang neemt, moet de versterking 1 zijn, of zelfs minder, op straffe van instabiliteit of zelfs genereren.
Ik houd het hier simpel voor de meelezers, maar hier staat e.e.a. uitgebreid beschreven.
« Laatst bewerkt op: 15 december 2020, 18:03:32 door KT88 »
- audiodidact -

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Oscillatie in voorversterker
« Reactie #88 Gepost op: 15 december 2020, 19:46:57 »
[...] Maar waarom zou ik dan buizen gebruiken? [...]
Nou, hierom:



Groet,
Jacco

Regenpak

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 43
    • Polonaise PIC Projects
Re: Oscillatie in voorversterker
« Reactie #89 Gepost op: 15 december 2020, 21:21:35 »
Citaat
Zo zou je emitterdegradatie of een kathodeweerstand tegenkoppeling kunnen noemen, het concept terugkoppeling (feedback) bijvoorbeeld het terugkoppelnetwerk van een opampcircuit. Of misschien zit ik nu slap te lullen...

Van mij mag dat emitter-degeneratie heten, hoor. ;)
Vond het ook al zo raar staan. "Klinkt als..."

Tjerk