Auteur Topic: Oscillatie in voorversterker  (gelezen 10913 keer)

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Oscillatie in voorversterker
« Reactie #45 Gepost op: 22 november 2020, 00:33:06 »
Michael: op een ander forum heb ik je een aantal tips gegeven, waarvan je er welgeteld één hebt opgevolgd (gloeispanning).
Nu heb je weliswaar ook de gridstoppers erbij geplaatst, maar met een m.i. te lage waarde waardoor er toch nog kans is op oscillatie en/of ringing.
Maak ze gewoon 1 kohm (en zo kort mogelijk op de buisvoet), dat heeft echt geen invloed op het geluid maar wèl op eventuele oscillatie.

Doe nou toch gewoon even alle kleine aangegeven modificaties (en met de juiste waarden), dan kun je het ding dichtschroeven en weer gaan genieten van je muziek.
- audiodidact -

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Oscillatie in voorversterker
« Reactie #46 Gepost op: 22 november 2020, 09:37:51 »
1k kan geen kwaad, mag nog wel hoger. Die paar pufjes ingangscapaciteit gaan geen pijn doen.

Een te lage gloeispanning is wel linke soep, je drukt de buis in een andere toestand. Kan in dit geval juist goed zijn.

Maar waarom niet voor een buis die geen gedonder geeft, of ruis. Die snap ik nog steeds niet. Of het is een my first ontwerp, dat kan ook. Dat zou ik sowieso klikoneren en vervangen door een goed ontwerp.

Groet,
Jacco

Verstuurd vanaf mijn G3221 met Tapatalk


mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Oscillatie in voorversterker
« Reactie #47 Gepost op: 22 november 2020, 10:20:25 »
Michael: op een ander forum heb ik je een aantal tips gegeven, waarvan je er welgeteld één hebt opgevolgd (gloeispanning).
Nu heb je weliswaar ook de gridstoppers erbij geplaatst, maar met een m.i. te lage waarde waardoor er toch nog kans is op oscillatie en/of ringing.
Maak ze gewoon 1 kohm (en zo kort mogelijk op de buisvoet), dat heeft echt geen invloed op het geluid maar wèl op eventuele oscillatie.

Doe nou toch gewoon even alle kleine aangegeven modificaties (en met de juiste waarden), dan kun je het ding dichtschroeven en weer gaan genieten van je muziek.
Beste KT88 ik ben zeer dankbaar voor je tips en dat je me geholpen hebt. Ik heb de waarde van de gridstoppers overgenomen van het advies van Jacco (zie verder terug in dit topic). Wat ik nu van Jacco begrijp is dat de ingangscapaciteit omhoog gaat na mate de gridweestand verhoogt? Maar dat die, zoals hij dat mooi verwoord, paar putjes ingangscapaciteit geen pijn gaan doen. Ik hoef niet veel moeite te doen om die 100 ohm te vervangen voor 1K en de kap loshalen vind ik geen probleem.
Nog een vraagje KT88, heb jij zelf ervaring met afbrekende pennetjes van buizen? Vooral die pennen die “audifiel” verguld zijn?
« Laatst bewerkt op: 22 november 2020, 10:22:46 door mmuetst »

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Oscillatie in voorversterker
« Reactie #48 Gepost op: 22 november 2020, 10:53:06 »
Die 'pufjes' zijn altijd al aanwezig in de buis maar samen met de gridweerstand vormen ze een laagdoorlaatfilter waarvan het kantelpunt in de geadviseerde configuratie voldoende hoog ligt voor audiodoeleinden
An inability to grasp science is no argument against it....

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Oscillatie in voorversterker
« Reactie #49 Gepost op: 22 november 2020, 11:32:12 »
Die 'pufjes' zijn altijd al aanwezig in de buis maar samen met de gridweerstand vormen ze een laagdoorlaatfilter waarvan het kantelpunt in de geadviseerde configuratie voldoende hoog ligt voor audiodoeleinden
Dus je kijkt tegen dit filter aan:

Waar bij C zo klein is dat je bij zowel 100 ohm als bij 1K ruim boven de 20Khz blijft.
Wordt die C waarde ergens opgegeven? Hangt dat van het type buis of zelf van het type fabrikant af?

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Oscillatie in voorversterker
« Reactie #50 Gepost op: 22 november 2020, 11:52:37 »
In deze spec. sheet van Tung Sol staan de capaciteiten voor de twee triodesystemen keurig vermeld.
Omdat je capaciteit hebt naar zowel kathode- als anodezijde dien je bij hoogfrequenttoepassingen rekening te houden met mee- en tegenkoppeleffecten (en bij laagfrequenttoepassingen ook wanneer je geen oscillatieverschijnselen wenst te hebben 😉)

https://www.google.com/url?q=https://www.tungsol.com/specs/12au7-tung-sol.pdf&sa=U&ved=2ahUKEwj-qYi__JXtAhVFqaQKHRm0CkQQFjAAegQIAhAB&usg=AOvVaw1o7IA99PV5j_TRxWQe4nO5
An inability to grasp science is no argument against it....

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Oscillatie in voorversterker
« Reactie #51 Gepost op: 22 november 2020, 12:07:26 »
Als ik dan die 1.5pf neem dan zou een weerstand van 5M ohm nog boven de 20Khz blijven.
Maar ergens heb ik het idee dat je die gridweerstand ook niet ongestraft heel hoog mag maken in een audio versterker schakeling?

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Oscillatie in voorversterker
« Reactie #52 Gepost op: 22 november 2020, 12:15:56 »
Dynamisch veranderen die capaciteitswaarden nog.
Als je de grid positief aanstuurt daalt je anodespanning met een veel grotere waarde dus kun je die capaciteit niet meer beschouwen als een C naar een vaste potentiaal; de waarde wordt virtueel vergroot doordat de potentiaal aan de andere zijde in de tegengestelde richting verandert.
An inability to grasp science is no argument against it....

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Oscillatie in voorversterker
« Reactie #53 Gepost op: 22 november 2020, 12:45:44 »
Ik heb het net gesimuleerd en met 100 ohm heb je een hoogkantelpunt van 3,1 MHz en bij 1k is dat nog steeds heul hoog: 2 MHz. Bij een rooster stopweerstand van 5M is de bandbreedte slechts 960 Hz, niet doen dus. Zelf houd ik een grens aan van ca 300 kHz en dan zou die weerstand 15 kilo-ohm kunnen worden.

Groet,
Jacco

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Oscillatie in voorversterker
« Reactie #54 Gepost op: 22 november 2020, 13:04:23 »
👍🏻
An inability to grasp science is no argument against it....

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Oscillatie in voorversterker
« Reactie #55 Gepost op: 25 november 2020, 16:25:28 »
De 100 ohm was niet de oplossing, dus toch maar het advies van KT88 opgevolgd.
Hoe ging dat nummer ook al weer van Alanis Morissette “It's the good advice that you just didn't take”

Van Tonefactory heb ik nu 4 buisjes besteld met 15% korting uit coulance. Heb de volgende buisjes besteld en ben benieuwd hoe die het gaan doen in mijn voorversterker:

NOS USA Sylvania 5963 12au7a ecc82 Balanced
Genalex Gold Lion ecc82 12au7 5814

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Oscillatie in voorversterker
« Reactie #56 Gepost op: 25 november 2020, 16:52:51 »
5814 is een heel mooi buisje, heb ik in het verleden vaak gebruik van gemaakt als buffertrapje (in SRPP of als kathodevolger).
Lekker lage C-ag ook, dus zelfs met inachtneming van mr. Miller valt dat erg mee.

Benieuwd hoe dat uitpakt, qua oscillatie en microfonie, want van dat laatste hebben ze nog wel eens wat last.
Als die gridstoppers het nu goed doen zal dat qua oscillatie ook wel goed gaan.
- audiodidact -

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Oscillatie in voorversterker
« Reactie #57 Gepost op: 25 november 2020, 16:59:20 »
5814 is een heel mooi buisje, heb ik in het verleden vaak gebruik van gemaakt als buffertrapje (in SRPP of als kathodevolger).
Lekker lage C-ag ook, dus zelfs met inachtneming van mr. Miller valt dat erg mee.

Benieuwd hoe dat uitpakt, qua oscillatie en microfonie, want van dat laatste hebben ze nog wel eens wat last.
Als die gridstoppers het nu goed doen zal dat qua oscillatie ook wel goed gaan.
we gaan het meemaken. Nog een vraagje KT88 je advies van de ingangweeerstand na de potmeter van 1K veranderen naar 1Mohm. Wat voor effect heeft dat?

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Oscillatie in voorversterker
« Reactie #58 Gepost op: 25 november 2020, 17:03:01 »
Sowieso een beter regelbereik van de volumepotmeter (tenzij je die niet gebruikt omdat er een voorversterker tussenzit) en een lagere belasting voor de bron aan het einde van het regelbereik.

Deze truuk wordt nog wel eens toegepast om een lineaire potmeter te kunnen gebruiken, maar dan is de waarde meestal 1/10 van die van de potmeter.
Er ontstaat dan een heel prettige semi-log regeling. Maar 1 k is echt te laag.
- audiodidact -

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Oscillatie in voorversterker
« Reactie #59 Gepost op: 25 november 2020, 17:17:08 »
Sowieso een beter regelbereik van de volumepotmeter (tenzij je die niet gebruikt omdat er een voorversterker tussenzit) en een lagere belasting voor de bron aan het einde van het regelbereik.

Deze truuk wordt nog wel eens toegepast om een lineaire potmeter te kunnen gebruiken, maar dan is de waarde meestal 1/10 van die van de potmeter.
Er ontstaat dan een heel prettige semi-log regeling. Maar 1 k is echt te laag.
Dit is de voorversterker. Dus aan deze ingang zit mijn CD speler of streamer. Het regelbereik is eigenlijk wel prima, daar heb ik niks over te klagen. Behalve mijn vrouw die vind dat het zachter moet   ;)

Heb net een mailtje ontvangen dat de buisjes onderweg zijn...ben benieuwd.
« Laatst bewerkt op: 25 november 2020, 17:21:50 door mmuetst »