Auteur Topic: Oscillatie in voorversterker  (gelezen 10918 keer)

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Oscillatie in voorversterker
« Gepost op: 01 november 2020, 19:40:38 »
Ik bezit een Classic no 9.0 voorversterker met twee 12UA7 buisjes (die nog niet zo oud zijn) echter heb ik een probleem met deze versterker. Er is, na dat de versterker warm is, af en toe uit de luidsprekers een hoge piep toon te horen. De versterker oscilleert dus duidelijk. Enige tips waar je dit in moet zoeken? Ik heb helaas geen schema van deze versterker. Enige reparatie die ik al heb uitgevoerd is het vervangen van de alps potmeter. Ik ben me bewust...meten is weten, maar elke bruikbare tip uit ervaring is welkom.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Oscillatie in voorversterker
« Reactie #1 Gepost op: 01 november 2020, 19:51:00 »
Zijn er rooster stopweerstanden toegepast? Dat zijn 100 ohm weerstanden in serie met het rooster. Zo te zien is het niet zo heel moeilijk qua schema, misschien met de hand proberen na te gaan. Oscillatie is vanwege capacitaire lekken of een overall feedback gone bad.

Groet,
Jacco

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Oscillatie in voorversterker
« Reactie #2 Gepost op: 01 november 2020, 20:08:01 »
Zijn er rooster stopweerstanden toegepast? Dat zijn 100 ohm weerstanden in serie met het rooster. Zo te zien is het niet zo heel moeilijk qua schema, misschien met de hand proberen na te gaan. Oscillatie is vanwege capacitaire lekken of een overall feedback gone bad.

Groet,
Jacco
Dank je voor de tip Jacco...ik heb nu maar de Luxman aangesloten...ook geen straf hoor en staat ook zijn mannetje. Maar wil wel graag de voorversterker weer werkend hebben. Ik ga het uitzoeken...heb ook nog een subwoofer van Cees waar ik eens tijd voor moet maken. Dus ik ga een knutsel zondag middag inroosteren  ;).

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Oscillatie in voorversterker
« Reactie #3 Gepost op: 02 november 2020, 16:25:15 »
Ben benieuwd.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Oscillatie in voorversterker
« Reactie #4 Gepost op: 03 november 2020, 22:19:04 »
Even een schema opgesteld met wat spanningen er bij. Ben nog aan het uitzoeken of het in de buis zit door rechts en links te verwisselen. Heb tevens mijn Prima Luna buisjes 12AU7 er in gedaan. Wat opvalt is de plens ruis die deze buizen geven. Dan zijn die Psvane en Electro Harmonix een stuk beter.
Bij de Prima Luna buis kreeg ik ook weer de hoge toon. Tikje tegen de buis en het is weg. Ik zie trouwens dat de gloeispanning niet aan aarde ligt maar “zweeft” aan pin 5 heb ik 90 volt en aan pin 4 103.3volt.


Er zitten ook vreemde weerstanden in met tekst 24KF 0044M als ik ze na meet zijn ze 24k ohm dus die tekst klopt dan toch wel weer.
« Laatst bewerkt op: 03 november 2020, 22:30:20 door mmuetst »

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Oscillatie in voorversterker
« Reactie #5 Gepost op: 03 november 2020, 22:46:45 »
Een uitgebreide mu follower. Leuk spul, ik zal er eens een simulatie aan wagen. Normaliter is R2 dan zeg 100 ohm en in serie met het rooster van de bovendste buis zit ook zo'n rooster stopweerstand.

Ook het DC spanningsverschil tussen het filament en de kathode is wat aan de hoge kant, of zelfs net over de grens. En het filament krijgt wat te veel spanning.

Groet,
Jacco

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Oscillatie in voorversterker
« Reactie #6 Gepost op: 03 november 2020, 23:24:57 »
Een uitgebreide mu follower. Leuk spul, ik zal er eens een simulatie aan wagen. Normaliter is R2 dan zeg 100 ohm en in serie met het rooster van de bovendste buis zit ook zo'n rooster stopweerstand.

Ook het DC spanningsverschil tussen het filament en de kathode is wat aan de hoge kant, of zelfs net over de grens. En het filament krijgt wat te veel spanning.

Groet,
Jacco
Dank voor je tip. Welke spanningen bedoel je die te hoog zijn? Die R2 is een klein zwart tonnetje (zie je op de foto tussen links de Wima condensator en rechts de aansluitdraden. Deze heeft een hele lage weerstand denk 0,1 of 0,2 ohm. Het is dus een kleine variant van die 24KF 0044M.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Oscillatie in voorversterker
« Reactie #7 Gepost op: 03 november 2020, 23:29:38 »
Tussen de kathode en het filament mag de spanning niet te hoog zijn, staat in de datasheet. Normaal wordt daar 90 volt voor aangehouden. Oplossing daarvoor wordt het filament opgetild naar het midden van de twee kathodes. Lijkt hier niet wat te groot te zijn.

Die hele lage weerstand van 0,1 of 0,2 is niet logisch, heeft geen enkele zin daar. Daar verwacht ik iets van 100 ohm. Of 10 ohm, of 20.

Groet,
Jacco

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Oscillatie in voorversterker
« Reactie #8 Gepost op: 03 november 2020, 23:50:20 »
 Nice thread
Tussen de kathode en het filament mag de spanning niet te hoog zijn, staat in de datasheet. Normaal wordt daar 90 volt voor aangehouden. Oplossing daarvoor wordt het filament opgetild naar het midden van de twee kathodes. Lijkt hier niet wat te groot te zijn.

Die hele lage weerstand van 0,1 of 0,2 is niet logisch, heeft geen enkele zin daar. Daar verwacht ik iets van 100 ohm. Of 10 ohm, of 20.

Groet,
Jacco
Snap nog steeds niet wat je met filament bedoeld. Anode, cathode en grid snap ik. Maar filament zegt me niks. En wat die weerstand betreft, tja die Chinesen hebben het zo bedacht.
« Laatst bewerkt op: 03 november 2020, 23:52:09 door mmuetst »

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Oscillatie in voorversterker
« Reactie #9 Gepost op: 03 november 2020, 23:51:41 »
Het filament is de heater. Vaak afgekort met f - f, van filament.

Groet,
Jacco

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Oscillatie in voorversterker
« Reactie #10 Gepost op: 03 november 2020, 23:57:34 »
Het filament is de heater. Vaak afgekort met f - f, van filament.

Groet,
Jacco
Duidelijk. De spanning is voor twee buizen. Het is een 12AU7...pin 9 is niet aangesloten. Dus het is twee keer 6.3 volt 12,6 volt. Deze is nu 13.3 volt. Dat is wel 0,7 volt te veel. Maar is 0,7 dan zo erg?

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Oscillatie in voorversterker
« Reactie #11 Gepost op: 04 november 2020, 00:16:31 »
Ja, het is te veul. Je bent hem levend aan het verbranden, mag zelfs nog wel wat lager als je hem met DC voedt volgens sommigen. Zelf houd ik 12,3 a 12,4 aan, maar mag met DC zelfs naar de 11 a 11,5 volt gaan. En je zou die heater dus een offset van zeg 84 volt moeten geven.

Groet,
Jacco

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Oscillatie in voorversterker
« Reactie #12 Gepost op: 04 november 2020, 10:17:32 »
Ja, het is te veul. Je bent hem levend aan het verbranden, mag zelfs nog wel wat lager als je hem met DC voedt volgens sommigen. Zelf houd ik 12,3 a 12,4 aan, maar mag met DC zelfs naar de 11 a 11,5 volt gaan. En je zou die heater dus een offset van zeg 84 volt moeten geven.

Groet,
Jacco
Aan pin 4 zit een spanningsregelaar: LM317T ik neem aan dat deze ingesteld moet worden zodat de spanning omlaag gaat op de gloeidraden. Ik moet dat schema nog uitpluizen.
Waar pin 5 aan verbonden is weet ik nog niet. Zou er een verband kunnen zijn tussen de oscillatie en de te hoge groeispanning?

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Oscillatie in voorversterker
« Reactie #13 Gepost op: 04 november 2020, 18:10:09 »
Neuh, ik denk het niet. Maar ik zou hem wel even bijstellen. En rooster stopweerstanden.

Nu we toch bezig zijn  ;D Ik heb hem in de simulator draaiende en ga er even vanuit dat je 12AU7 erin wilt houden. Mijn voorkeur gaat steevast naar een 6DJ8 of E88CC of equivalent uit, maar ik begrijp de keuze voor een ECC82/12AU7/6189. Is een mooi werkpaard als line driver.

Anyway, de stroom kan wel wat omhoog dunkt me. Staat wat zuinigjes en dat geeft behoorlijk wat THD vervorming.

Groet,
Jacco

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Oscillatie in voorversterker
« Reactie #14 Gepost op: 04 november 2020, 22:02:37 »
Dit is het schema van de LM317T heel basic zo te zien. Als ik R19 die nu 2k2 vervang door 2k dan ben ik er volgens mij (of 1k8 als de spanning nog steeds te hoog is). Volgens de calculator kom ik dan ergens op 11,6 volt uit.
« Laatst bewerkt op: 04 november 2020, 22:04:33 door mmuetst »