Auteur Topic: Wat vindt u van deze versterker?  (gelezen 2229 keer)

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.369
Wat vindt u van deze versterker?
« Gepost op: 25 oktober 2020, 14:02:58 »
Deze versterker moest toen €3670,- kosten. Doet 45 watt bij 8 OHM en is volgens de fabrikant zo ontworpen dat hij geen last heeft van geheugen vervorming. Ben benieuwd naar uw menig.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Wat vindt u van deze versterker?
« Reactie #1 Gepost op: 25 oktober 2020, 14:22:53 »
Ik probeer een schema te vinden van deze Lavardin Model ISx. Verder ziet het er op de koeling van de eindtorren na, netjes uit. Prijs is ook wel okay, denk ik.

Groet,
Jacco

Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
Re: Wat vindt u van deze versterker?
« Reactie #2 Gepost op: 25 oktober 2020, 14:37:54 »
De kast zou als koeling gebruikt kunnen zijn.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.369
Re: Wat vindt u van deze versterker?
« Reactie #3 Gepost op: 25 oktober 2020, 14:39:30 »
Ik ben benieuwd wat je van dat “geheugenvervorming” verhaal vindt.
http://www.lavardin.com/lavardin-techE.html
Ik kende dit merk niet sinds gisteren iemand op het groene forum twijfels had of deze versterker wel 4 ohm luidsprekers kan aansturen. Toen ik de binnenkant zag van deze versterker vond ik de nieuwprijs (de nieuwe modellen zijn inmiddels gezakt in prijs) nogal stevig.
Mis eigenlijk een gescheiden voeding (weet niet of het handig is om je ongefilterde wisselspanning van je trafo op de print te brengen waar ook het versterkergedeelte op zit. En inderdaad dat stukje aluminium mag je geen koellichaam noemen.
Sommige mensen zijn helemaal lyrisch over deze versterker.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.369
Re: Wat vindt u van deze versterker?
« Reactie #4 Gepost op: 25 oktober 2020, 14:42:30 »
De kast zou als koeling gebruikt kunnen zijn.
Klopt Jan, de kast doet mee in het koeloppervlak, maar het ziet er wel goedkoop uit zo.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.153
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Wat vindt u van deze versterker?
« Reactie #5 Gepost op: 25 oktober 2020, 14:55:32 »
Jaren geleden was er een harde kern die lovend waren over het ding.  Inmiddels zullen ze wel weer iets anders hebben, maar de echte liefhebbers zullen nog steeds het ding bijzondere eigenschappen toedichten.  De geschiedenis herhaalt zich op dat punt en is weinig vernieuwend.  De verhalen meestal wel.   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Wat vindt u van deze versterker?
« Reactie #6 Gepost op: 25 oktober 2020, 14:56:04 »
Geheugenvervorming is wat mij betreft iets uit een ver verleden, je zou als ontwerper sowieso moeten letten op de juiste instelpunten en in- en uitstuurgrenzen van de gebruikte elektronica. Maar ik kan me herinneren dat het vroeger wel een rol kon spelen, maar dat is ook met gebruikelijke termen te benoemen (bandbreedte etc.) en meetmethodieken op te sporen. In tegenstelling tot wat men daarover beweert.

Het vindt zijn oorsprong in het simpele feit dat materialen zich anders kunnen gedragen als er een andere spanning overheen staat of stroom moeten voeren. Een mooi voorbeeld zijn keramische smd condensatoren of spoelen met een kern waar verzadiging optreedt. Een andere mogelijkheid kan zijn dat door even orde vervorming in een schakeling het instelpunt verandert. Even orde vervorming maakt namelijk een DC component.

Overigens ben ik in het verleden op zoek geweest naar dat geheugen, zonder succes. Ook niet met ruis.

Enfin, kwestie van goed ontwerpen zeg ik altijd maar. Daar waar het kan lokale feedback gebruiken en uiteindelijk ook overall feedback toepassen.

Groet,
Jacco

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.804
  • Doet mij maar buisjes
Re: Wat vindt u van deze versterker?
« Reactie #7 Gepost op: 25 oktober 2020, 15:08:15 »
Neem aan dat het te meten is maar ook hoorbaar ?

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Wat vindt u van deze versterker?
« Reactie #8 Gepost op: 25 oktober 2020, 15:15:07 »
Nee, bij muziek niet. Als je naar zuivere tonen gaat luisteren, misschien wel.

In de bijlage een AES artikel dat over het onderwerp gaat, kennelijk moet je denken aan signalen die in de orde grootte -60 dB zijn tov het signaal dat er origineel voor staat. Forget about it...

Groet,
Jacco

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.804
  • Doet mij maar buisjes
Re: Wat vindt u van deze versterker?
« Reactie #9 Gepost op: 25 oktober 2020, 17:26:15 »




Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) met Tapatalk


mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.369
Re: Wat vindt u van deze versterker?
« Reactie #10 Gepost op: 25 oktober 2020, 20:06:26 »
Daarom vond/vind ik de prijs van deze versterker veel te hoog. Dat geheugenvervorming gebruiken ze nog steeds als stokpaardje waarom hun versterkers zo goed zijn. Als ik de binnenkant zie dan denk ik leuk zelfbouw projectje maar zou er niet zoveel geld voor over hebben.