Auteur Topic: Te koop: SEAS A26 speaker set  (gelezen 1716 keer)

roderickvd

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 7
Te koop: SEAS A26 speaker set
« Gepost op: 23 oktober 2020, 23:10:54 »
"You will have a hard time buying more musical naturalness at any price... (the A-25s) are quite probably the best buy in high fidelity today."

Dat zei J. Gordon Holt,  oprichter van Stereophile Magazine over de legendarische Dynaco A25 uit 1969. Die wordt niet meer gemaakt, en deze SEAS A26 is de A25 "re-invented" met moderne drivers.

De kracht van de A26 zit 'm in de eenvoud. Eén 10" A26RE4 woofer met een traditionele papieren cone, die full-range wordt gedreven. Dat kan, omdat hij een prachtige smooth roll-off heeft in de midrange. Ongefilterd dus, voor de meest pure weergave.

Kroonjuweel is de T35C002 1,5" dome midrange/tweeter die perfect kruist met de roll-off van de woofer. En ook hier de eenvoud: één condensator (Mundorf MCap SUPREME) met één weerstand (Jantzen Audio Superes), dat is het idee. Een eerste-orde filter.

Bij de bouw van de filter heb ik een paar tweaks toegepast. Ten eerste een Vishay Roederstein MKP1837 bypass condensator voor een snellere staprespons. Ten tweede een Jantzen spoel (in de responscurve de dikke, blauwe lijn Sys) om de respons nog vlakker te trekken. Hiermee is het weliswaar een tweede-orde filter geworden maar dusdanig dat hij niet inboet op fase.

Al met al een prachtige speakerset die tot leven komt met een goede (eind)versterker (ik had 'm op een Hypex UcD).

Ik heb ze met heel veel liefde gebouwd en naar geluisterd. Ze gaan nu weg omdat ik in de woonkamer meer ga focussen op home theater, en de échte muzieksessies via koptelefoon zullen gaan.

Een unieke set van eigen hand voor de echte liefhebber. Nieuwwaarde was rond de € 1.000 en vraagprijs is € 600.

In werkende staat te beluisteren en af te halen in Nieuwe Niedorp.

Kleur: Ze zijn rondom wit geschilderd. Op dit moment zitten er zwarte grills geplakt tegen de kinderhandjes. Die zijn natuurlijk te verwijderen, en desgewenst zal ik de plakresten dan keurig opschuren en schilderen, geen probleem.

Afmetingen (h x b x d): 51 x 31 x 26 cm

Meer informatie is te vinden op mijn build log: https://www.vandomburg.net/audio/do-it-yourself-speaker-project-seas-a26/

Ik hoop dat hij een thuis kan vinden bij een andere echte liefhebber.









« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2020, 16:46:12 door roderickvd »

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.091
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: Te koop: SEAS A26 speaker set
« Reactie #1 Gepost op: 23 oktober 2020, 23:23:48 »
Het is hier verplicht een vraagprijs te vermelden, kan je die toevoegen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

roderickvd

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 7
Re: Te koop: SEAS A26 speaker set
« Reactie #2 Gepost op: 23 oktober 2020, 23:33:08 »
Gedaan.

roderickvd

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 7
Re: Te koop: SEAS A26 speaker set
« Reactie #3 Gepost op: 01 november 2020, 22:25:23 »
Verkocht!