Auteur Topic: versterkers - de echte test  (gelezen 3627 keer)

Marleone

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 232
versterkers - de echte test
« Gepost op: 18 september 2020, 09:33:21 »
Wie wil er gratis een paar Harbeth-speakers naar keuze?

Alan Shaw, eigenaar van Harbeth, biedt ze aan aan eenieder die blind en onder gecontroleerde omstandigheden twee versterkers kan onderscheiden.

 https://www.stereophile.com/content/alan-shaw-throws-down-gauntletharbeth-golden-eared-audiophiles-filibuster-fearing-their-myth

Uit 2011, nog niemand heeft zich opgegeven  :rofl:


 Anyone
Harbeth P3ESR40/Dali Oberon 1, Yamaha A-S1100/Marantz PM7004, Rega RP3/ Luxman PD282, Marantz CD6006, Paradigm PW Link/google CCA, Adire Audio sub

Marleone

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 232
Re: versterkers - de echte test
« Reactie #1 Gepost op: 18 september 2020, 09:44:37 »
gelijkaardig: Ivor Tiefenbrun, eigenaar van Linn , die beweerde dat een omzetting van het analoge signaal uit de platenspeler naar een digitaal signaal (en terug) hoorbaar was, mits goede speakers,  is er in een gecontroleerde test niet in geslaagd het ene van het andere signaal te onderscheiden. In 1984!

http://www.bostonaudiosociety.org/bas_speaker/abx_testing2.htm

Goes to say: erg wetenschappelijk is veel hifi toch niet
Harbeth P3ESR40/Dali Oberon 1, Yamaha A-S1100/Marantz PM7004, Rega RP3/ Luxman PD282, Marantz CD6006, Paradigm PW Link/google CCA, Adire Audio sub

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: versterkers - de echte test
« Reactie #2 Gepost op: 18 september 2020, 10:34:39 »
Volgens mij staat er ook nog ergens een prijs op het horen van verschil tussen luidsprekerkabels en kledinghangers....
Science is no democracy

Marleone

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 232
Re: versterkers - de echte test
« Reactie #3 Gepost op: 18 september 2020, 11:31:42 »
Volgens mij staat er ook nog ergens een prijs op het horen van verschil tussen luidsprekerkabels en kledinghangers....

Ongetwijfeld, maar toch andere categorie hocus-pocus dan versterkers.

De marketing van vele high-end spelers, bv. rond versterkers, is met andere woorden leugenachtig, randje frauduleus.

En dan maar klagen dan de 'jeugd geen interesse meer heeft in hifi'
Harbeth P3ESR40/Dali Oberon 1, Yamaha A-S1100/Marantz PM7004, Rega RP3/ Luxman PD282, Marantz CD6006, Paradigm PW Link/google CCA, Adire Audio sub

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: versterkers - de echte test
« Reactie #4 Gepost op: 18 september 2020, 13:56:30 »
Dit zijn interessante onderwerpen temeer omdat een aantal mensen hardnekkig het tegendeel blijft beweren en meent dat versterkers verschillend klinken.

Een versterker moet volgens mijn bescheiden mening alleen het aangeboden signaal versterken zonder er iets aan toe te voegen of zonder iets weg te laten.

Als twee versterkers die met elkaar vergeleken worden aan die voorwaarden voldoen lijkt het mij ondoenlijk om die twee versterkers (waarvan het volume uiteraard gekalibreerd is) van elkaar te onderscheiden.

Toch wel aardig dat een gerespecteerd vakman als Alan Shaw ook tot die conclusie komt en daar zelfs een paar van zijn luidsprekers aan wil wagen !

Marleone

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 232
Re: versterkers - de echte test
« Reactie #5 Gepost op: 18 september 2020, 14:41:42 »

Een versterker moet volgens mijn bescheiden mening alleen het aangeboden signaal versterken zonder er iets aan toe te voegen of zonder iets weg te laten.


Lijkt me ook.
En hieruit volgt dat alle versterkers die net datgene doen (abstractie makend van vermogen, bouwkwaliteit en design) feitelijk evenwaardig zijn.

Is, op zichzelf beschouwd, redelijk dramatisch voor de hifi-sector. En voor de klanten, die zich vanalles laten wijsmaken.

En voor mij vooral nieuwe info :)



 

 
« Laatst bewerkt op: 18 september 2020, 14:47:46 door Marleone »
Harbeth P3ESR40/Dali Oberon 1, Yamaha A-S1100/Marantz PM7004, Rega RP3/ Luxman PD282, Marantz CD6006, Paradigm PW Link/google CCA, Adire Audio sub

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: versterkers - de echte test
« Reactie #6 Gepost op: 18 september 2020, 14:47:22 »

Een versterker moet volgens mijn bescheiden mening alleen het aangeboden signaal versterken zonder er iets aan toe te voegen of zonder iets weg te laten.


Lijkt me ook.
En hieruit volgt dat alle versterkers die net datgene doen (abstractie makend van vermogen, bouwkwaliteit en design) feitelijk evenwaardig zijn.

Is, op zichzelf beschouwd, redelijk dramatisch voor de hifi-sector. En voor de klanten, die zich van alles laten wijsmaken.

Er zijn wat dat betreft heel wat verhalen de audiowereld in geslingerd !


Jansen!

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.431
Re: versterkers - de echte test
« Reactie #7 Gepost op: 18 september 2020, 17:36:48 »
In actieve luidsprekers zitten toch ook geen hoog-einde versterkers?
En toch klinken deze over het algemeen uitstekend.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: versterkers - de echte test
« Reactie #8 Gepost op: 18 september 2020, 18:13:41 »
Ze zullen allemaal hetzelfde klinken, ben ik het mee eens maar er gaat niets boven mijn buizenversterkers. Dat heeft alleen niets met het geluid te maken, dat zit tussen de oren maar goed ook want daar gebeurt het meeste hoe ik muziek ervaar.
Het proberen verschillen te horen is voor mij een onzinnige bezigheid dat zal blind moeten maar ik mag graag zien waar het uit komt. Ik hoor het niet en dat gedoe over iets meer bas of scherpe randjes etc. etc. het zal wel, dat hebben we gehad.
Eens buizen altijd buizen.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: versterkers - de echte test
« Reactie #9 Gepost op: 18 september 2020, 19:00:11 »

Het proberen verschillen te horen is voor mij een onzinnige bezigheid dat zal blind moeten maar ik mag graag zien waar het uit komt. Ik hoor het niet en dat gedoe over iets meer bas of scherpe randjes etc. etc. het zal wel, dat hebben we gehad.
Helemaal mee eens! Gepasseerd station. Gewoon lekker van muziek genieten. En ja ik kijk ook naar mooie lichtgevende buisjes. Alleen in de voortrap... heb de hybride bij aanschaf eens vergelijken met een vol-transistor, maar kon het ‘warme buizen geluid’ niet ontdekken. Mooi, weer een fabel uit de wereld.


Groeten, Ando.
Science is no democracy

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: versterkers - de echte test
« Reactie #10 Gepost op: 18 september 2020, 19:46:41 »
In actieve luidsprekers zitten toch ook geen hoog-einde versterkers?
En toch klinken deze over het algemeen uitstekend.
ICE-packs, UCD's, Bryston powerpacks e.d. zijn geen derderangs producten.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: versterkers - de echte test
« Reactie #11 Gepost op: 18 september 2020, 20:29:22 »
Morgen gaat de "prima Jacco"  buizen pré en de 4x KT88 PrimaLuna weer in het rack dus van mij geen last. worship1

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: versterkers - de echte test
« Reactie #12 Gepost op: 18 september 2020, 20:50:05 »
In actieve luidsprekers zitten toch ook geen hoog-einde versterkers?
En toch klinken deze over het algemeen uitstekend.
ICE-packs, UCD's, Bryston powerpacks e.d. zijn geen derderangs producten.
Volgens mij gaat het er in deze post alleen maar om of twee correct functionerende versterkers blind uit elkaar gehouden kunnen worden.
Alan Shaw, een gerespecteerd vakman, stelt er zelfs een paar van zijn speakers voor beschikbaar.
Gewoon interessant om te lezen hoe een vakman er tegen aankijkt en het is een bevestiging van een proef die al jaren geleden werd gedaan in de studio van Han.


Jansen!

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.431
Re: versterkers - de echte test
« Reactie #13 Gepost op: 18 september 2020, 20:52:26 »
En toch... ik heb bij mijn pc een set met versterker en Tannoy Reveal (passieve) luidsprekers.
Toen ik een oude Denon versterker (begin jaren 80) verving door een mid jaren 90 Onkyo hoorde ik wel degelijk verschil, terwijl dat niet zou moeten kunnen.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: versterkers - de echte test
« Reactie #14 Gepost op: 18 september 2020, 21:28:50 »
Volgens mij staat er ook nog ergens een prijs op het horen van verschil tussen luidsprekerkabels en kledinghangers....

Ongetwijfeld, maar toch andere categorie hocus-pocus dan versterkers.

De marketing van vele high-end spelers, bv. rond versterkers, is met andere woorden leugenachtig, randje frauduleus.

En dan maar klagen dan de 'jeugd geen interesse meer heeft in hifi'
Marketing is per definitie bedenkelijk. Het heeft als doel omzet en winst verhoging dus heeft het sowieso niets met de waarheid cq realiteit te maken. Fraude is weer een stap te ver wat mij betreft, want de betere, high end, top segment versterkers zijn ook daadwerkelijk beter. Zijn betrouwbaarder, gaan langer mee etc etc etc. Even de uitwassen daargelaten, maar die zijn vrij eenvoudig van de echte high end te onderscheiden: zij presteren ronduit poep. Allemaal vanuit technisch oogpunt beoordeeld.

We hebben nu geen goeroe achtige journalisten meer die van alles en nog wat roeptoeteren over kling, klang en klank. Of misschien nog een paar mastodonten in de kantlijn. Het afwijkende geluid ontbreekt in de huidige wereld. Zonder enige steekhoudende onderbouwing overigens, maar dat had men in vroegere tijden blijkbaar helemaal niet nodig. Men "hoorde" het en dat was het dan.

Het is het goed recht dat men zich niet interesseert in HiFi, het brengt toch niets wezenlijks. De kwaliteit is reeds goed genoeg.

Groet,
Jacco