Auteur Topic: Welke iconische luidsprekers heb jij in je audioleven beluisterd ?  (gelezen 14762 keer)

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Welke iconische luidsprekers heb jij in je audioleven beluisterd ?
« Reactie #30 Gepost op: 16 oktober 2020, 10:58:35 »
Dat zijn inderdaad iconische speakers !
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2020, 12:01:50 door Audiofreak »

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: Welke iconische luidsprekers heb jij in je audioleven beluisterd ?
« Reactie #31 Gepost op: 16 oktober 2020, 16:19:00 »
Lijstje niet zo heel groot.... Maar destijds tijdens luisteren behoorlijk onder de indruk.

TAD - Compact Reference
Focal Utopia - 3 Evo
Quad - ESL 63
Infinity - Kappa 8.1
Tannoy - DC10T
Harbeth - P3ESR

TAD: Weet nog dat bij aanvang van de demo ik echt zoiets had wat zijn die spuuglelijk en zullen we niet doorlopen. Ga echt niet naar iets luisteren wat er zo uit ziet want psychologisch gaat dat niet werken. Alsof je verliefd wordt op een vrouw waarmee je op straat niet samen gezien wil worden. Maar goed de deuren gingen al dicht dus toch maar even blijven zitten.... En dan  krijg je iets te horen waar je bek compleet van open valt!!! Nog nooit zoiets meegemaakt wat zo pakkend was en wat het aanzien 180 graden heeft doen draaien. Mochten ze nog een keer in de aanbieding zijn voor een schappelijk prijsje ... Ik houdt me aanbevolen.

Focal Utopia: Wat mij betreft de meest mooie vormgegeven speaker ever!! Niet alleen de vormgeving maar ook de prestaties is van hoog niveau.
"private investigations" van de Dire Straits werd weergegeven op een manier dat ik echt dacht welke cd uitvoering heb jij. Bleek gewoon dezelfde te zijn die ik zelf ook in bezit heb. Dit is voor mij dan ook High - end , strak vormgegeven en fantastisch geluid.

Quad ESL 63: Komt zeker niet in de buurt van de eerder genoemde 2 Titans. Wel laat deze speaker horen dat in de 'early days' men al goed wist waar ze mee bezig waren. Zet maar een blinddoek op en ga eens vergelijken met hedendaagse allround speakers dan zul je waarschijnlijk tot de conclusie komen dat de tijd ook heeft stilgestaan. Zeker geen allrounder maar met de juiste aanbieding toch echt wel een hoogvlieger.

Infinity Kappa 8.1: Daar waar het voor mij allemaal is begonnen. Infinity was de 1e stap omhoog niet wetend wat hifi inhield.
De enige associatie die ik me nog kan herinneren is 'zuiverheid' en of transparantie wat pakkend was. Alles was beter dan wat ze bij ons thuis of ooms en tantes hadden staan. Dit was echt muziek..
Het succes van de Kappa lijn hebben ze nog lang doorgetrokken ook in de Car - Hifi en hoewel niet te vergelijken hier is wel de voorliefde voor hifi ontstaan.

Tannoy DC10T: Deze ben ik ook nooit vergeten en kwam in zicht naar mijn Adams verhaal. Heb toen ook afscheid genomen van de audio omdat ik ging scheiden en de hobby op een laag pitje heb moeten zetten. Maar dit is een speaker vergelijkbaar met een Audi S8... De Audi S8 ziet er qua de buitenkant hetzelfde uit als een A8 alleen het rode teken S8 in de grill maakte het verschil. Qua vormgeving en afwerking met de jongere broers maakte het allemaal niet zoveel verschil behalve de hoogglans. Beide zien het nagenoeg hetzelfde uit, waarbij dezelfde materialen zijn gebruikt, alleen de ene kost vanaf 500 euro de set en de andere meer als 5000. Je moet een goede vertegenwoordiger zijn als je de vrouw des huizes moet gaan uitleggen waarom de veelvoud toch beter is. Qua weergave op sommige vlakken beter als een Adam  vanwege het realistischer attack in het hoog.

Harbeth P3ESR: Tja, welke zelfbouwer is hier bezig geweest denk je dan. Een sinaasappelkistje met wat schroeven voor een prijs dat je denkt "ik weet niet" maar gaat het helemaal lekker met je?! Wat is dit dan... zelfs m'n 1e Akai setje van vroeger was nog beter afgewerkt dan dit.
Amateuristisch Pur Sang totdat je het hoort spelen. Je kijkt niet meer naar de speakers, maar gaat echt luisteren, muziek is wat je hoort en dat vind ik wel heul gedurfd en gewaagd!! Wie snapt het nog.....

 
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Welke iconische luidsprekers heb jij in je audioleven beluisterd ?
« Reactie #32 Gepost op: 01 februari 2022, 21:02:51 »
Ook in 1957 had men al iconische luidsprekers:


mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Welke iconische luidsprekers heb jij in je audioleven beluisterd ?
« Reactie #33 Gepost op: 01 februari 2022, 21:30:09 »
Ja en was de WAF ook veel hoger:


Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Welke iconische luidsprekers heb jij in je audioleven beluisterd ?
« Reactie #34 Gepost op: 02 februari 2022, 09:40:18 »
Het was qua audio gebeuren in ieder geval interessante tijd. Ik herinner mij bijvoorbeeld ook nog dat ik met gloeiende oortjes bij de importeur Tempofoon aan de Kapitein Hatterastraat in Tilburg vandaan kwam met een (lange) SME 3012, die ik aldaar tegen 30% korting meekreeg.

De arm werd voor mij besteld door een vriend die een zaak in medische apparatuur had. (heartvalves en pacemakers).
De arm werd geïnstalleerd op een Thorens TD-124/II die ik bij Radio Hug in Sankt Gallen kocht en die ik, onder de campingspullen verborgen, Zwitserland uit smokkelde.

De Thorens TD 124/II (zonder plint en arm) kostte destijds 280 Zwitserse Franken.
Het waren mooie tijden, tijden waarin nog heel veel viel te ontdekken.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Welke iconische luidsprekers heb jij in je audioleven beluisterd ?
« Reactie #35 Gepost op: 02 februari 2022, 10:28:42 »
Een (inmiddels overleden) vriend van mij had in 1967 de onderstaande (zelfgebouwde) JBL Baron C38 speakers in zijn doorzon woning staan. Ik heb destijds de luidspreker-en filtercomponenten voor hem geregeld via de vriend met een bedrijf in medische apparatuur en dat kwam per kant uit op f. 1.000,00 (dus zonder houtpakket)
Dat waren in die tijd toch wel massieve bedragen.

De luidsprekers werden gefineerd door een andere vriend van mij die pianostemmer/restaurateur was.

De speakers werden aangestuurd door een zelfgebouwde buizenversterker volgens het OTL principe.

De speakers hadden forse afmetingen t.w.: hoog 61.6 cm x breed 60.96 cm x diep 40.64 cm.

Van heinde en verre kwam men deze speakers bewonderen en er kwam zelfs op een zaterdagmiddag een busje met Amerikaanse soldaten, die op Soesterberg gelegerd waren, naar de speakers luisteren.

Mijn vriend werkte destijds als elektrotechnicus bij het inmiddels opgeheven depot van de luchtmacht (DELM) in Rhenen en hij had daardoor ook contacten met personeel van het voormalige viegveld Soesterberg.

Voor die tijd waren het in Nederland opzienbarende luidsprekers.

« Laatst bewerkt op: 02 februari 2022, 10:40:59 door Audiofreak »

Nostra

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 710
Re: Welke iconische luidsprekers heb jij in je audioleven beluisterd ?
« Reactie #36 Gepost op: 16 maart 2023, 20:59:28 »
Mijn lijstje desondanks ik nog maar 5 jaar met de hobby bezig ben:

B&w 800d4
JBL l100 classic
Klipschhorn
Wilson audio (vraag me niet meer het model)

Verstuurd vanaf mijn 2201116PG met Tapatalk


Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Welke iconische luidsprekers heb jij in je audioleven beluisterd ?
« Reactie #37 Gepost op: 20 maart 2023, 19:37:25 »
Tsja,

Teveel om op te noemen en het is maar net wat men iconisch vindt, dat is ook niet zo universeel.

Icoontjes welke ik zelf gehad heb (of heb):

Audiostatic DCI 2
Quad ESL 63
Celestion 7000 (met de lange linttweeter)
Avalon Avatar
Magnepan 1.6 (?)
Kef LS 50
Celestion 3
Celestion 700

Ongetwijfeld vergeet ik nu iets extreem iconisch, maar ach.

 ;D
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Welke iconische luidsprekers heb jij in je audioleven beluisterd ?
« Reactie #38 Gepost op: 20 maart 2023, 19:38:40 »
Ik heb helemaal geen iconisch lijstje, in elk geval niet wat ik zelf heb gehad. Wel het eea elders beluisterd, maar zo geen idee meer wat dat allemaal was.

Desalniettemin kan ik genieten van de huidige setups, niet iconisch maar prima voor mij. Wellicht na de pensionering wat meer tijd.


Groeten, Ando.
Science is no democracy

AudionoteMK

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 11
Re: Welke iconische luidsprekers heb jij in je audioleven beluisterd ?
« Reactie #39 Gepost op: 20 april 2023, 17:33:12 »
Hoi;
Infiniti Kappa 6
Sonus faber amator electra
L61 Diy
Monitor audio
Jean Michel renauld
Audio note
Dynaudio
Totem
Rogers

TabCam

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 3
Re: Welke iconische luidsprekers heb jij in je audioleven beluisterd ?
« Reactie #40 Gepost op: 05 september 2023, 17:41:04 »
* Klipsch Klipschorn, gemodificeerde tweeter en DSP.
* Magico S5, niet beluisterd met eigen muziek.
Magico A5, was niet zo best met Abba, Dancing Queen.
* TAD Evolution 2
KEF Blade One i.c.m. Hegel H590.
Grimm Audio LS1 in diverse varianten, met eigen muziek (Yellawolf, Pop The Trunk), had het systeem moeite.
Børreson X3/X5
Lyravox Karlina
* Lyravox Karlsson, niet beluisterd met eigen muziek
Dutch & Dutch 8c
Kii Three, met en zonder BXT
* Focal Sopra No1
Focal Scala Utopia Evo 3, hangt erg af van de ruimte
B&W 800D3?
* Alsyvox Botticelli
* DAudio S1
DAudio M2
* Wilson Audio Watt Puppy 2?

« Laatst bewerkt op: 05 september 2023, 20:18:26 door TabCam »

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Welke iconische luidsprekers heb jij in je audioleven beluisterd ?
« Reactie #41 Gepost op: 05 september 2023, 17:53:59 »
 wtf

Je hebt je best gedaan.

TabCam

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 3
Re: Welke iconische luidsprekers heb jij in je audioleven beluisterd ?
« Reactie #42 Gepost op: 05 september 2023, 20:15:10 »
wtf
Je hebt je best gedaan.
Helpt bij erg goed voor Audiophilia Nervosa! Wil nog altijd Revels horen maar moet maar eens een dealerafspraak gaan maken.

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Welke iconische luidsprekers heb jij in je audioleven beluisterd ?
« Reactie #43 Gepost op: 14 november 2023, 14:24:22 »
Bose 901 Series III.   Díe zag ik nog niet staan in dit lijstje
‘Goed’ is even een ander verhaal, maar iconisch denk ik zéker!  What the F*** dacht meneer Amar B toen hij hiermee op te proppen kwam zullen velen gedacht hebben.

Ik heb ze járen geleden gehad en vond ze geweldig! Maar misschien meer omdat het een jeugddroom van mij was toen ik als klein kind een setje tweedehands Bose 301 series I kocht.
Ik zat vaak in audiobladen van Bose te kijken wat er allemaal boven mijn 301’s stonden.  De 901 helemaal aan te top en móest het mooiste geluid even voortbrengen.  Uiteraard ging mijn brein een jarenlang traject in van het romantiseren van de 901.

Nadat ik de 901 qua opstelling toch niet meer zo handig vond kwam ik bij JmLab/Focal uit.  En wel de JmLab 816S.  Eén van de laagvliegers bij Focal, maar stak met kop en schouders uit boven de 901. Vanaf toen ben ik mij veel meer gaan interesseren in de merken en techniek en kwamen er heel andere speakers langs dan de in mijn brein opgehemelde Bose;)

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Welke iconische luidsprekers heb jij in je audioleven beluisterd ?
« Reactie #44 Gepost op: 14 november 2023, 19:09:38 »
Klipschorn
B&W Nautilus
B&W 801
B&W 802
Monitor Audio PL500
Quad EL63
Quadral Titan mkII
Cabasse Albatros
En nog veel meer maar die waren niet tot de verbeelding sprekend.
Van deze maakten de B&W Nautilus en de Klipschorn wel de meeste indruk. De Quadral, Monitor Audio en Cabasse waren vooral heel groot.
« Laatst bewerkt op: 14 november 2023, 19:13:32 door renes »
Eens buizen altijd buizen.