Auteur Topic: Welke iconische luidsprekers heb jij in je audioleven beluisterd ?  (gelezen 602 keer)

Audiofreak

• Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • these oldies but goodies
Re: Welke iconische luidsprekers heb jij in je audioleven beluisterd ?
« Reactie #30 Gepost op: 16 oktober 2020, 10:58:35 »
Dat zijn inderdaad iconische speakers !
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2020, 12:01:50 door Audiofreak »
pre-amp: Quad 44; Denon PRA-1500; power-amp: Harman Kardon Citation 16A; Quad 405-2; Sony V7700; CD player: Pioneer PD-S 901; Pioneer PD-7700; Sony XA5ES; Marantz CD94-MKII; speakers: Elac 310 Crystal Edition; Elac BS 203 Anniversary Edition; Elac BS 204.2; Celestion 3; PE 34 platenspeler.

Bryston power

• Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • Lid van de Adam's family
Re: Welke iconische luidsprekers heb jij in je audioleven beluisterd ?
« Reactie #31 Gepost op: 16 oktober 2020, 16:19:00 »
Lijstje niet zo heel groot.... Maar destijds tijdens luisteren behoorlijk onder de indruk.

TAD - Compact Reference
Focal Utopia - 3 Evo
Quad - ESL 63
Infinity - Kappa 8.1
Tannoy - DC10T
Harbeth - P3ESR

TAD: Weet nog dat bij aanvang van de demo ik echt zoiets had wat zijn die spuuglelijk en zullen we niet doorlopen. Ga echt niet naar iets luisteren wat er zo uit ziet want psychologisch gaat dat niet werken. Alsof je verliefd wordt op een vrouw waarmee je op straat niet samen gezien wil worden. Maar goed de deuren gingen al dicht dus toch maar even blijven zitten.... En dan  krijg je iets te horen waar je bek compleet van open valt!!! Nog nooit zoiets meegemaakt wat zo pakkend was en wat het aanzien 180 graden heeft doen draaien. Mochten ze nog een keer in de aanbieding zijn voor een schappelijk prijsje ... Ik houdt me aanbevolen.

Focal Utopia: Wat mij betreft de meest mooie vormgegeven speaker ever!! Niet alleen de vormgeving maar ook de prestaties is van hoog niveau.
"private investigations" van de Dire Straits werd weergegeven op een manier dat ik echt dacht welke cd uitvoering heb jij. Bleek gewoon dezelfde te zijn die ik zelf ook in bezit heb. Dit is voor mij dan ook High - end , strak vormgegeven en fantastisch geluid.

Quad ESL 63: Komt zeker niet in de buurt van de eerder genoemde 2 Titans. Wel laat deze speaker horen dat in de 'early days' men al goed wist waar ze mee bezig waren. Zet maar een blinddoek op en ga eens vergelijken met hedendaagse allround speakers dan zul je waarschijnlijk tot de conclusie komen dat de tijd ook heeft stilgestaan. Zeker geen allrounder maar met de juiste aanbieding toch echt wel een hoogvlieger.

Infinity Kappa 8.1: Daar waar het voor mij allemaal is begonnen. Infinity was de 1e stap omhoog niet wetend wat hifi inhield.
De enige associatie die ik me nog kan herinneren is 'zuiverheid' en of transparantie wat pakkend was. Alles was beter dan wat ze bij ons thuis of ooms en tantes hadden staan. Dit was echt muziek..
Het succes van de Kappa lijn hebben ze nog lang doorgetrokken ook in de Car - Hifi en hoewel niet te vergelijken hier is wel de voorliefde voor hifi ontstaan.

Tannoy DC10T: Deze ben ik ook nooit vergeten en kwam in zicht naar mijn Adams verhaal. Heb toen ook afscheid genomen van de audio omdat ik ging scheiden en de hobby op een laag pitje heb moeten zetten. Maar dit is een speaker vergelijkbaar met een Audi S8... De Audi S8 ziet er qua de buitenkant hetzelfde uit als een A8 alleen het rode teken S8 in de grill maakte het verschil. Qua vormgeving en afwerking met de jongere broers maakte het allemaal niet zoveel verschil behalve de hoogglans. Beide zien het nagenoeg hetzelfde uit, waarbij dezelfde materialen zijn gebruikt, alleen de ene kost vanaf 500 euro de set en de andere meer als 5000. Je moet een goede vertegenwoordiger zijn als je de vrouw des huizes moet gaan uitleggen waarom de veelvoud toch beter is. Qua weergave op sommige vlakken beter als een Adam  vanwege het realistischer attack in het hoog.

Harbeth P3ESR: Tja, welke zelfbouwer is hier bezig geweest denk je dan. Een sinaasappelkistje met wat schroeven voor een prijs dat je denkt "ik weet niet" maar gaat het helemaal lekker met je?! Wat is dit dan... zelfs m'n 1e Akai setje van vroeger was nog beter afgewerkt dan dit.
Amateuristisch Pur Sang totdat je het hoort spelen. Je kijkt niet meer naar de speakers, maar gaat echt luisteren, muziek is wat je hoort en dat vind ik wel heul gedurfd en gewaagd!! Wie snapt het nog.....

Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200