Auteur Topic: Professionele versterkers  (gelezen 6117 keer)

Marleone

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 232
Professionele versterkers
« Gepost op: 07 september 2020, 13:24:00 »
Allen,

Ik ben met een half oog op zoek naar een versterker met meer vermogen dan mijn Marantz.
Het valt me hierbij op dat de high-end versterkers een veelvoud (x10, x20) kosten van de professionele versterkers.
En behalve looks, uitstraling en enkele functionaliteiten (afstandsbediening, ..) ontgaat me volledig waarom.

Dus: waarom gebruiken we met z’n allen geen professionele versterkers?

Groeten
Harbeth P3ESR40/Dali Oberon 1, Yamaha A-S1100/Marantz PM7004, Rega RP3/ Luxman PD282, Marantz CD6006, Paradigm PW Link/google CCA, Adire Audio sub

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Professionele versterkers
« Reactie #1 Gepost op: 07 september 2020, 14:25:58 »
Omdat PA-versterkers vaak ontworpen zijn om véél vermogen te leveren zonder even hoge kwaliteit. Kwantiteit i.p.v. kwaliteit, weet je wel.
Er zijn wel ooit PA-versterkers op de markt gebracht die kwalitatief zowaar high-end waren, maar zeker met moderne PA-versterkers is dat allang niet meer het geval. Moderne PA-versterkers zijn bijna zonder uitzondering klasse D versterkers die duizenden Watts moeten leveren en wel zo goedkoop mogelijk.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Professionele versterkers
« Reactie #2 Gepost op: 07 september 2020, 14:56:27 »
Aparte is een Belgisch PA merk dat wel  gebruik maakt van Hypex klasse D.
Het PA gebakje van mezelf levert ook makkelijk 300 Watt in klasse D maar met inderdaad de nodige vervorming.
An inability to grasp science is no argument against it....

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Professionele versterkers
« Reactie #3 Gepost op: 07 september 2020, 15:15:04 »
Zoiets?
(<klik!)
475 euro inclusief BTW, kennelijk, voor 2x350W. Passieve koeling en dus geen ventilatoren.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Professionele versterkers
« Reactie #4 Gepost op: 07 september 2020, 16:28:46 »
Heb nog een Behringer eindtrap thuis staan, levert meer als 2x 100 watt @ 8ohm.
Niks mis mee hoewel Behringer niet als top of the built wordt omschreven.

Marleone

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 232
Re: Professionele versterkers
« Reactie #5 Gepost op: 07 september 2020, 17:26:24 »
Harbeth P3ESR40/Dali Oberon 1, Yamaha A-S1100/Marantz PM7004, Rega RP3/ Luxman PD282, Marantz CD6006, Paradigm PW Link/google CCA, Adire Audio sub

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Professionele versterkers
« Reactie #6 Gepost op: 07 september 2020, 22:27:12 »
Er is ook een hele hype over de Crown versterkers, ook klasse D die in verschillende review toch als zeer goede en betaalbare versterkers uit de bus komen.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Professionele versterkers
« Reactie #7 Gepost op: 07 september 2020, 22:40:36 »
Omdat PA-versterkers vaak ontworpen zijn om véél vermogen te leveren zonder even hoge kwaliteit. Kwantiteit i.p.v. kwaliteit, weet je wel.
Er zijn wel ooit PA-versterkers op de markt gebracht die kwalitatief zowaar high-end waren, maar zeker met moderne PA-versterkers is dat allang niet meer het geval. Moderne PA-versterkers zijn bijna zonder uitzondering klasse D versterkers die duizenden Watts moeten leveren en wel zo goedkoop mogelijk.

Ze zijn er wel toch? Ik dacht dat L-Acoustics Lab gruppen amps gebruikt.

Ik verwacht dat die wel goed zijn. Maar zal dan vast ook niet goedkoop zijn..

Maar voor hoge kwaliteit (en kwantiteit) versterking tegen relatief goede prijs zou ik kijken naar Hypex nCore based opties. Bv van Hattor, Nord, Apollon, etc. Volgens mij bieden de meesten ook B&O ICE based amps en die zijn ook wel goed tegenwoordig.

Dat is allemaal class D.
« Laatst bewerkt op: 07 september 2020, 22:45:15 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Professionele versterkers
« Reactie #8 Gepost op: 07 september 2020, 22:49:54 »
Lijst met pro-versterkers met minder dan 0,1% THD...

http://www.klippel.de/fileadmin/klippel/Bilder/Our_Products/QC_System/PDF/KLIPPEL_QC_Amplfier_Requirements%20.pdf

Hypex zit tussen 0,01% en 0,001% (dus 10 tot 100 keer lagere THD).
Samson is rommel trouwens.
QSC geen idee (nooit van gehoord)
Crown was vroeger alleen goed in het laag. Tegenwoordig zal het vast verbeterd zijn.
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Professionele versterkers
« Reactie #9 Gepost op: 07 september 2020, 22:57:20 »
« Laatst bewerkt op: 07 september 2020, 22:58:55 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Professionele versterkers
« Reactie #10 Gepost op: 08 september 2020, 08:08:30 »
Allen,

Ik ben met een half oog op zoek naar een versterker met meer vermogen dan mijn Marantz.
Het valt me hierbij op dat de high-end versterkers een veelvoud (x10, x20) kosten van de professionele versterkers.
En behalve looks, uitstraling en enkele functionaliteiten (afstandsbediening, ..) ontgaat me volledig waarom.

Dus: waarom gebruiken we met z’n allen geen professionele versterkers?



Groeten

Je moet je meer op harbeth klanten orienteren en wat die ervan vinden.

En wat is de oorzaak dat jij meer watt wilt? 70 watt is toch voldoende dacht ik?

Dus wat denk jij dat een ±150 watter meer brengt dan een 70 watt marantz.

Of is de combi marantz/ harbeth niet  zo best?

https://harbeth.co.uk/assets/uploads/readings/germany_-_harbeth_p3_review_fidelity_no5_web.pdf
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Marleone

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 232
Re: Professionele versterkers
« Reactie #11 Gepost op: 08 september 2020, 10:57:09 »
Het is best eenvoudig: mijn Harbeths zijn moeilijker aan te sturen dan mijn vroegere B&W’s. Ik moet de volumeknop een stuk meer opendraaien (van 9u nr 11u) om hetzelfde, dagelijkse, geluidsniveau te bereiken. En op de momenten dat ik echt luid wil spelen heb ik het gevoel (=ben niet zeker) dat de amp in overdrive moet gaan. Heb het ook al 2 keer meegemaakt dat de amp in beveiliging slaat.

Dus lijkt het me zinvol om wat extra power te proberen. Met de Marantz als pre-amp, en omdat die dingen veel minder kosten, mss een lekker krachtige pro-poweramp erachter.


@NAW: die apollon ziet er strak uit!

Harbeth P3ESR40/Dali Oberon 1, Yamaha A-S1100/Marantz PM7004, Rega RP3/ Luxman PD282, Marantz CD6006, Paradigm PW Link/google CCA, Adire Audio sub

Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
Re: Professionele versterkers
« Reactie #12 Gepost op: 08 september 2020, 12:14:53 »
Op het Htforum speelt iemand z'n Harbeth luidsprekers af met een versterker van Lejonklou.
https://www.lejonklou.com

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Professionele versterkers
« Reactie #13 Gepost op: 08 september 2020, 12:23:08 »
Het is best eenvoudig: mijn Harbeths zijn moeilijker aan te sturen dan mijn vroegere B&W’s. Ik moet de volumeknop een stuk meer opendraaien (van 9u nr 11u) om hetzelfde, dagelijkse, geluidsniveau te bereiken. En op de momenten dat ik echt luid wil spelen heb ik het gevoel (=ben niet zeker) dat de amp in overdrive moet gaan. Heb het ook al 2 keer meegemaakt dat de amp in beveiliging slaat.

Dus lijkt het me zinvol om wat extra power te proberen. Met de Marantz als pre-amp, en omdat die dingen veel minder kosten, mss een lekker krachtige pro-poweramp erachter.


@NAW: die apollon ziet er strak uit!

Inderdaad strak...alleen doet hij dat wat jij verlangt? mijn tip probeer er een kosteloos uit zodat je

niet op kosten komt,want strakheid en veel watt hoeft niet zaligmakend te zijn....toch?

Hier onder val je geen buil aan en een paar watt meer als jouw marantz.

Wij krijgen dan jouw mening over een class D.....en ja gehoormatig heb ik zo'n D versterker elders

beluisterd,alleen dat zegt dus niets! bij mij thuis moet ie het waarmaken....toch?

https://link.marktplaats.nl/a1350209557















Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Leonard

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 188
Re: Professionele versterkers
« Reactie #14 Gepost op: 08 september 2020, 14:18:13 »
Geloof er niks van, dat die Harbeths lastig zijn om aan te sturen.