Auteur Topic: Emit tweeters, reparatie... succes.  (gelezen 2700 keer)

muziekfreak

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 106
Emit tweeters, reparatie... succes.
« Gepost op: 25 augustus 2020, 04:03:33 »
Hallo beste audio fanatiekelingen, ik zo nu en dan heb leuke projecten op mijn werkbank.
Dit keer een infinity Qe, met de befaamde emit tweeters. Ik heb zelf ook een setje beneden, heerlijke speaker, en presteert zeker goed met zijn 40 plus jaar leeftijd.

Emits repareren, kun je veel geld mee besparen.

ATTENTIE.. de tweeter, niet zomaar uit elkaar halen. Emit tweeters hebben ontzettend sterke magneten, zodra je de schroeven los maakt. Schiet er ineens een backing plate tegen je tanden aan, de magneten zitten als een samengedrukt pakketje op elkaar.

Nou redelijke verweerd, doen we ook meteen wat aan. De tweeters spelen nog perfect, maar ik had nog een setje vliesjes liggen. Leuk project.



Een oude tanden schrobber, met een druppeltje polijst bied uitkomst. Op dit moment, is de tweeter nog heel, veel makkelijker. En het vliesje, word immers vervangen dus geen zorgen.



De magneten, stoten elkaar af, er is een trucje om ze weer in elkaar “te persen” komt goed.



De magneten 2 stuks, met een vilt barrière deze krengen zijn sterk. Heeft geen onderhoud nodig, voor diegene die dit ooit zelf doet. Wel oppassen, ze kunnen breken zoals meeste magneten fragiel.



September 1979, dit zijn de originele planars, toch wel mooi. 41 jaar, en nog spelen ze helder.
Maar zoals je kunt zien, niet in beste vorm meer.



Nieuw vliesje, space plaat ertussen, en dan komt het leuke werk. De magneten stapelen en het pakketje weer heel maken. Twee langere schroeven, in de front plaat om het netjes in lijn gehouden, om de magneten weer bij elkaar te krijgen.



En voila, we hebben een mooie nieuwe emit, met skoan polijst plaatje en schroeven. Kan er weer jaren tegenaan !




Klinkt allemaal dik in orde, helder geen kraken of rare bijgeluiden. Mooi zuiver, en gedefinieerd hoog, zoals een emit dat kan.




« Laatst bewerkt op: 25 augustus 2020, 04:10:25 door muziekfreak »

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Emit tweeters, reparatie... succes.
« Reactie #1 Gepost op: 25 augustus 2020, 07:21:58 »
Leuk bezig.  Toppie! Toppie!

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Emit tweeters, reparatie... succes.
« Reactie #2 Gepost op: 25 augustus 2020, 08:40:06 »
Muziekfreak ik heb je post al doorgestuurd naar de kennis waar ik je per PM al over benaderde. Dit is nuttige informatie voor hem.

muziekfreak

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 106
Re: Emit tweeters, reparatie... succes.
« Reactie #3 Gepost op: 25 augustus 2020, 11:42:42 »
Muziekfreak ik heb je post al doorgestuurd naar de kennis waar ik je per PM al over benaderde. Dit is nuttige informatie voor hem.

Zeker! Deze methode werkt voor elke Emit, ook de wat grotere zoals In de Quantum series. Ik heb je geloof een berichtje terug gestuurd met een link mbt vervanging van dergelijke vliesjes

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Emit tweeters, reparatie... succes.
« Reactie #4 Gepost op: 25 augustus 2020, 12:10:17 »
Muziekfreak ik heb je post al doorgestuurd naar de kennis waar ik je per PM al over benaderde. Dit is nuttige informatie voor hem.

Zeker! Deze methode werkt voor elke Emit, ook de wat grotere zoals In de Quantum series. Ik heb je geloof een berichtje terug gestuurd met een link mbt vervanging van dergelijke vliesjes

Ja, dat klopt en alsnog bedankt ! :)

muziekfreak

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 106
Re: Emit tweeters, reparatie... succes.
« Reactie #5 Gepost op: 25 augustus 2020, 12:45:32 »
Muziekfreak ik heb je post al doorgestuurd naar de kennis waar ik je per PM al over benaderde. Dit is nuttige informatie voor hem.

Zeker! Deze methode werkt voor elke Emit, ook de wat grotere zoals In de Quantum series. Ik heb je geloof een berichtje terug gestuurd met een link mbt vervanging van dergelijke vliesjes

Ja, dat klopt en alsnog bedankt ! :)

Geen dank! Hopelijk krijgt hij ze weer aan de praat

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Emit tweeters, reparatie... succes.
« Reactie #6 Gepost op: 25 augustus 2020, 13:24:33 »
Muziekfreak ik heb je post al doorgestuurd naar de kennis waar ik je per PM al over benaderde. Dit is nuttige informatie voor hem.

Zeker! Deze methode werkt voor elke Emit, ook de wat grotere zoals In de Quantum series. Ik heb je geloof een berichtje terug gestuurd met een link mbt vervanging van dergelijke vliesjes

Ja, dat wordt me nog wel een klusje ! ;D

Ja, dat klopt en alsnog bedankt ! :)

Geen dank! Hopelijk krijgt hij ze weer aan de praat