Auteur Topic: Met welke weergever luister je je muziek het liefst?  (gelezen 7900 keer)

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.228
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Met welke weergever luister je je muziek het liefst?
« Reactie #15 Gepost op: 22 augustus 2020, 21:10:15 »
In surround opstelling?
Waarom 5 luidsprekers?
Ik spreek liever niet van surround, dat heeft bij mij een negatieve bijklank. Meer voor films ed. Alhoewel ik daar ook mixen heb gehoord die echt een meerwaarde voor de belevenis van de film zijn. Heel spectaculair.

Nee, ik heb het liever over multikanaals. Is dat anders? Ja, in mijn opinie wel. Daar heb je 5 kanalen die niet gekuntseld zijn, maar echt als zodanig afgemixd zijn door engineers/Tonmeisters die weten hoe je dat moet doen. Of zo opgenomen, nog mooier.

In de jAES is ooit een artikel geweest waarbij wiskundig naar dit fenomeen gekeken is. Daarbij kwam de 5 kanaals opstelling als beste kandidaat uit de bus, dus boven de 2 kanaals opstelling uit.

Bovendien heb ik het al meerdere malen kunnen horen en inderdaad. Voor de beleving en het levensecht zijn, is 5 kanaals de betere optie.

Groet,
Jacco
Hoe worden de luidsprekers geplaatst, 3 voor en 2 achter?
Zijn het 5 dezelfde type luidsprekers?
Het liefst inderdaad 5 identieke full range speakers in de ITU-R BS.2159-7 aanbeveling. En dan alleen die voor 5 speakers (Figure 1 in onderstaande pdf), dus niet al die andere varianten. Je kunt het natuurlijk zo gek maken als je wilt, maar dat helpt niet meer. 5 blijkt een mooi optimum te zijn. Zie hier voor de pdf.

Overigens is de opstelling van de twee front speakers identiek aan de opstelling voor stereo weergave.

Groet,
Jacco
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2020, 21:12:28 door dekkersj »

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Met welke weergever luister je je muziek het liefst?
« Reactie #16 Gepost op: 22 augustus 2020, 21:25:35 »
Geef mij maar gewoon een stereo opstelling met twee kwaliteits luidsprekers ! :)

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.369
Re: Met welke weergever luister je je muziek het liefst?
« Reactie #17 Gepost op: 22 augustus 2020, 21:52:57 »
Volgens mij is Klipsch vroeger ook bezig geweest met drie speakers. De Klipsch Cornwall was volgens mij ooit bedoeld als center speaker in combinatie met de de grote klipschorn in elke hoek van de kamer. Probleem is de software voor dit soort systemen. Alles wordt in stereo uitgegeven en niet voor 3 of 5 kanalen. Behalve wat er beschikbaar is voor Home cinema is alle software stereo (uitzondering daar gelaten).
De Cornwall heeft uiteindelijk een broertje er bij gekregen en is als stereo speaker verder het leven in gegaan.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.228
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Met welke weergever luister je je muziek het liefst?
« Reactie #18 Gepost op: 22 augustus 2020, 21:58:18 »
Multikanaals sacd is in 5 kanaals. En voor stereo kun je de twee front speakers gebruiken. Best of both worlds.

Groet,
Jacco

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.369
Re: Met welke weergever luister je je muziek het liefst?
« Reactie #19 Gepost op: 22 augustus 2020, 22:24:30 »
Multikanaals sacd is in 5 kanaals. En voor stereo kun je de twee front speakers gebruiken. Best of both worlds.

Groet,
Jacco
Maar is dat makkelijk te krijgen? Of is dat toch goed zoeken....en beperkt uitgegeven?

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.228
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Met welke weergever luister je je muziek het liefst?
« Reactie #20 Gepost op: 22 augustus 2020, 22:30:59 »
Multikanaals sacd is in 5 kanaals. En voor stereo kun je de twee front speakers gebruiken. Best of both worlds.

Groet,
Jacco
Maar is dat makkelijk te krijgen? Of is dat toch goed zoeken....en beperkt uitgegeven?
Een beetje audiozaak heeft dat wel. Veel klassiek en ook wel wat jazz.

Zie hier voor het complete aanbod en waar je het kunt kopen.

Vanuit het verleden heb ik inmiddels een aardige verzameling fysiek in de kast staan en er is online ook veel te vinden. Het grote voordeel is dat deze opnames zich vaak onderscheiden omdat er een filosofie achter zit, men wil het goed opnemen, mixen en produceren. Dat is juist de niche markt voor dit soort zaken. Niet de bulk die genoegen neemt met autoradio kwaliteit stereo.

Groet,
Jacco

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.369
Re: Met welke weergever luister je je muziek het liefst?
« Reactie #21 Gepost op: 22 augustus 2020, 22:40:19 »
Multikanaals sacd is in 5 kanaals. En voor stereo kun je de twee front speakers gebruiken. Best of both worlds.

Groet,
Jacco
Maar is dat makkelijk te krijgen? Of is dat toch goed zoeken....en beperkt uitgegeven?
Een beetje audiozaak heeft dat wel. Veel klassiek en ook wel wat jazz.

Zie hier voor het complete aanbod en waar je het kunt kopen.

Vanuit het verleden heb ik inmiddels een aardige verzameling fysiek in de kast staan en er is online ook veel te vinden. Het grote voordeel is dat deze opnames zich vaak onderscheiden omdat er een filosofie achter zit, men wil het goed opnemen, mixen en produceren. Dat is juist de niche markt voor dit soort zaken. Niet de bulk die genoegen neemt met autoradio kwaliteit stereo.

Groet,
Jacco
Heb het nog nooit kunnen beluisteren op die manier. Klipsch is toen met het drie weg systeem gestopt omdat er geen draagvlak voor was. Maar die link laat een leuk aanbod zien (als je van die muziek stromingen houdt). Zijn er ook al streaming diensten die dit aanbieden? En moet er met de opname van de artiest al rekening gehouden worden dat het later uit 5 speakers moet klinken? Ik heb de PDF nog niet doorgelezen, even snel gekeken wat het inhoud.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.228
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Met welke weergever luister je je muziek het liefst?
« Reactie #22 Gepost op: 22 augustus 2020, 22:52:53 »
Streaming diensten zijn mij onbekend, volgens mij is dat alleen stereo.

De mooiste opnamen/weergaven zijn inderdaad puur 5 kanaals, maar dat is echt een zeldzaamheid. Daar heb ik er zelf ook maar een paar van. Normaliter wordt er sowieso multitrack opgenomen en later in de studio wordt dan een mix geproduceerd. Veruit de meeste mixen zijn 2 kanaals en voor de 5 channel layer zou je dan een aparte mix-down moeten hebben. Daar zit dan meer informatie in qua diepte en ruimtelijkheid etc.

Groet,
Jacco

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.369
Re: Met welke weergever luister je je muziek het liefst?
« Reactie #23 Gepost op: 23 augustus 2020, 09:39:19 »
Maar met 5 grote speaker in je huiskamer moet de WAF nog hoger zijn ben ik bang  ;)
Bij die sommige albums zie ik: Stereo/Multichannel Hybrid anderen weer Stereo Hybrid

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.228
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Met welke weergever luister je je muziek het liefst?
« Reactie #24 Gepost op: 23 augustus 2020, 10:11:48 »
Niet alle sacd's hebben een 5 kanaals laag. En hybrid wil zeggen dat er twee schijfjes op elkaar geperst zijn, een cd laag en de jigh definition laag.

Er zijn oude jazz opnames in 3 kanaals en ik heb een linn records opname die origineel in 4 kanaals is opgenomen (requiem van mozart).

Groet,
Jacco

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Met welke weergever luister je je muziek het liefst?
« Reactie #25 Gepost op: 23 augustus 2020, 10:40:30 »
Tot nu de Elipson 1404.
Maar binnenkort krijg ik van Cock van der Weiden (Sonore Barcanova) een setje Harmonizers cadeau voor in het appartement.
Dat word dus luisteren welke set het beste match met de Harmonizers, de Elipsons of de Cabasse Prao of de Celestion Ditton Four.
Leuke hobby.
I love vintage.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Met welke weergever luister je je muziek het liefst?
« Reactie #26 Gepost op: 23 augustus 2020, 10:46:00 »
Heb je de Celestions niet verkocht Peter ?

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Met welke weergever luister je je muziek het liefst?
« Reactie #27 Gepost op: 23 augustus 2020, 10:59:31 »
Ja,maar ik heb niets meer van koper gehoord.
Niet erg,ze klinken best goed.
I love vintage.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Met welke weergever luister je je muziek het liefst?
« Reactie #28 Gepost op: 23 augustus 2020, 11:12:08 »
Ja,maar ik heb niets meer van koper gehoord.
Niet erg,ze klinken best goed.

Ja, dat soort ongein komt nogal eens voor op marktplaats Peter, maar je hebt er een leuk stel speakers aan !

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.934
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Met welke weergever luister je je muziek het liefst?
« Reactie #29 Gepost op: 23 augustus 2020, 11:36:55 »
Als ik met aandacht naar muziek wil luisteren, is dat natuurlijk in mijn woonkamer: daar staat de hoofdinstallatie met elektrostaten.
Achter mijn hoofddesktopcomputer (draait Debian Linux, géén Windows) speel ik met Celestion 3 bookshelfs, aangevuld met een Fenton 10-inch subwoofer een aangestuurd door een Muse M50 versterker. Klinkt ook lekker.
En op mijn slaapkamer staat een installatie die ook als wekker kan dienen en die bestaat uit Yamaha NS-250E open baffle bookshelfs met een 50 cm (!!!) woofer en een hoorntweeter, aangevuld met een Dynavoice Magic 12-inch subwoofer en aangestuurd door een Advance Acoustic MPP-206 voorversterker, Dynavox ET-100 eindversterker (2x30W/8Ω en 2x60W/4Ω) en als bron een Chinees DAC+streamertje dat flac-files vanaf een usb-stick afspeelt. Ook daar heb ik niet te klagen qua geluid.