Auteur Topic: Onzinnige discussie m.b.t. versterkerkeuze  (gelezen 10423 keer)

Marleone

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 232
Re: Onzinnige discussie m.b.t. versterkerkeuze
« Reactie #60 Gepost op: 02 december 2020, 10:04:04 »
die 1 watt waar de man het over heeft is RMS.

Dynamische pieken in de muziek zullen bij onvoldoende vermogen van de versterker wel degelijk gepaard gaan met vervorming?
Harbeth P3ESR40/Dali Oberon 1, Yamaha A-S1100/Marantz PM7004, Rega RP3/ Luxman PD282, Marantz CD6006, Paradigm PW Link/google CCA, Adire Audio sub

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Onzinnige discussie m.b.t. versterkerkeuze
« Reactie #61 Gepost op: 02 december 2020, 10:18:54 »
Maar als die versterker max 1 watt RMS kan leveren zou het dan niet zo zijn dat deze kortstondig aardig wat meer aan piekvermogen zou kunnen leveren?

Ik heb ook liever wat over.
Met een te kleine versterker maak je meer kapot dan met een te grote versterker.
Zeker als er erg luid wordt gespeeld.

Maar het maakt wel duidelijk dat je geen 500 watt nodig hebt om in een gemiddelde huiskamer je oren op te roken.
Wil je voelbaar en erg goed hoorbaar sublaag dan moet je daar denk ik wel wat meer dan 1watt in stoppen.
Maar dat is een ander verhaal dan alleen luid genoeg kunnen spelen met weinig vermogen.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Marleone

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 232
Re: Onzinnige discussie m.b.t. versterkerkeuze
« Reactie #62 Gepost op: 02 december 2020, 10:46:56 »
om dynamische verschillen van 20db onvervormd weer te geven heb je 100x meer vermogen nodig.
Dan kom je toch al gauw aan een erg groot piekvermogen en in elk geval veel meer dan een versterker van 1W kan bieden.

Al zijn verschillen van 20db natuurlijk zeldzaam

« Laatst bewerkt op: 02 december 2020, 10:50:52 door Marleone »
Harbeth P3ESR40/Dali Oberon 1, Yamaha A-S1100/Marantz PM7004, Rega RP3/ Luxman PD282, Marantz CD6006, Paradigm PW Link/google CCA, Adire Audio sub

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Onzinnige discussie m.b.t. versterkerkeuze
« Reactie #63 Gepost op: 02 december 2020, 11:08:58 »
die 1 watt waar de man het over heeft is RMS.

Dynamische pieken in de muziek zullen bij onvoldoende vermogen van de versterker wel degelijk gepaard gaan met vervorming?

Denk dat je geen verschil hoort tussen mijn 25 watter of mijn 100 watter en dan erg luid oftewel

erg hard,de bas is dan gewoon gelijkwaardig dus hoorbaar geen verschil.

Feit is wel dat de 25 watter een veel grotere trafo heeft dan een ringkern trafootje van b.v een

recente audio cambridge van 80 watt.

Ik stam nog uit de jr 60/70 en het merendeel van de amps was gewoon 20/40 watt.

En dat was meer als genoeg vond ik toen,en anno nu nog.

Tis wel zo dat een philips AH 386 van 40 watt het wat gemakkelijke doet als een 25 watter alleen

die trafo is dik en vet en zuipt welhaast 400 watt aan stroom en ik denk dat ook een doorslag kan

geven....maar dat zijn dus mijn vermoedens :think:
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Onzinnige discussie m.b.t. versterkerkeuze
« Reactie #64 Gepost op: 02 december 2020, 12:26:44 »
Luidsprekers zijn vanaf de jaren 70 a 80 moeilijker aan te sturen (uitzonderingen daar gelaten). Lagere impedantie, minder rendement. Speakers moesten smaller worden zodat deze beter in het interieur pasten. Met de komst van de transistor versterker was het ineens mogelijk meer vermogen uit een klein kastje te halen zonder ellende van een uitgangstransformator.
Maar opblazen kon nog heel goed. Met mijn Marantz 1060 heb ik een tweeter opgeblazen van mijn BNS speakers. En later een keer een tweeter van mijn MC systems luidspreker met een Rotel versterker. Maar ja, toen was ik jong en had ik nog mijn wilde haren  ;D. Je moet het dus altijd in een combinatie zien. In het filmpje laat Pearl Acoustics zien dat bij 1 watt er al een hoop herrie is met een speaker met een rendement van 87dB. Maar er wordt in het filmpje niet aangegeven wat de minimale impedantie is van de luidsprekers. Blijkbaar zijn die Pearl Acoustics behoorlijk versterker vriendelijk. Rendement is niet super hoog, maar ook niet belachelijk laag. Dus conclusie, je moet alles in verhouding met elkaar zien.   
« Laatst bewerkt op: 02 december 2020, 12:34:08 door mmuetst »

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: Onzinnige discussie m.b.t. versterkerkeuze
« Reactie #65 Gepost op: 02 december 2020, 13:03:06 »
En dus is er GEEN onzinnige discussie m.b.t. versterkerkeuze. ;)
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Onzinnige discussie m.b.t. versterkerkeuze
« Reactie #66 Gepost op: 02 december 2020, 15:04:51 »
Zoals de meesten wellicht nog wel weten, ben ik een liefhebber van grote vellen en dat betekent in het geval Magnepan of Apogee een laag rendement (Maggie: <85 dB/w/4ohm) en een onwezenlijk laag impedantieverloop icm. een laag rendement (Apogee staat bekend als versterkerkiller).
Maar er zijn ook conventionele speakers die het een versterker moeilijk kunnen maken (grote Infinity Kappa 9 in extended mode).
Dat is natuurlijk maar een gering deel van de markt en bovendien wat uit de tijd, maar in mijn muziek-vriendenkring komen ze nog steeds veel voor.

Gelukkig zijn de wattjes tegenwoordig niet zo duur als 30 jaar terug, dus trek een blik ringemitters of MOSFETs open en je bent in business.
Ik ben ook een buizenliefhebber, maar mijn Maggies zijn niet echt een goede combinatie met buizen.
Mijn (kleine) Finals dan weer wel, gek genoeg. Maar die missen toch wat spierballen t.o.v. de magnetostaten.
- audiodidact -

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Onzinnige discussie m.b.t. versterkerkeuze
« Reactie #67 Gepost op: 02 december 2020, 15:31:35 »
Final is tegenwoordig in hetzelfde pand werkzaam als waar mijn werkplaats zit. Als iemand het leuk vindt om (binnen Coronaregelgeving) eens te gaan luisteren dan kunnen we wel eens wat afspreken.
An inability to grasp science is no argument against it....

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Onzinnige discussie m.b.t. versterkerkeuze
« Reactie #68 Gepost op: 02 december 2020, 15:48:23 »
Zoals de meesten wellicht nog wel weten, ben ik een liefhebber van grote vellen en dat betekent in het geval Magnepan of Apogee een laag rendement (Maggie: <85 dB/w/4ohm) en een onwezenlijk laag impedantieverloop icm. een laag rendement (Apogee staat bekend als versterkerkiller).
Maar er zijn ook conventionele speakers die het een versterker moeilijk kunnen maken (grote Infinity Kappa 9 in extended mode).
Dat is natuurlijk maar een gering deel van de markt en bovendien wat uit de tijd, maar in mijn muziek-vriendenkring komen ze nog steeds veel voor.

Gelukkig zijn de wattjes tegenwoordig niet zo duur als 30 jaar terug, dus trek een blik ringemitters of MOSFETs open en je bent in business.
Ik ben ook een buizenliefhebber, maar mijn Maggies zijn niet echt een goede combinatie met buizen.
Mijn (kleine) Finals dan weer wel, gek genoeg. Maar die missen toch wat spierballen t.o.v. de magnetostaten.
Geld trouwens niet voor alle Magnepans. Ik heb deze oudjes: SMGA 90dB en redelijk 4 ohm over het hele spectrum.
http://www.integracoustics.com/MUG/MUG/pix/Magnepan-color-brochure-1986.pdf
Heb ze voor de gein eens aan mijn Prima Luna gehangen en ik moet zeggen, ging nog geeneens zo slecht. Maar misschien is dit type van Magnepan een uitzondering. Mijn voorkeur gaat bij die SMGA wel uit naar mijn transistor versterkers. Vooral controle over het laag is dan beter. Maar moet zeggen dat ik beroerdere combinaties heb meegemaakt met buizenversterkers.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Onzinnige discussie m.b.t. versterkerkeuze
« Reactie #69 Gepost op: 02 december 2020, 15:49:26 »
Final is tegenwoordig in hetzelfde pand werkzaam als waar mijn werkplaats zit. Als iemand het leuk vindt om (binnen Coronaregelgeving) eens te gaan luisteren dan kunnen we wel eens wat afspreken.
Dat vind ik zeker leuk Arjan. Haarlem is zo wie zo een leuke stad, kom er graag!

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Onzinnige discussie m.b.t. versterkerkeuze
« Reactie #70 Gepost op: 02 december 2020, 17:30:31 »
Luidsprekers zijn vanaf de jaren 70 a 80 moeilijker aan te sturen (uitzonderingen daar gelaten). Lagere impedantie, minder rendement. Speakers moesten smaller worden zodat deze beter in het interieur pasten. Met de komst van de transistor versterker was het ineens mogelijk meer vermogen uit een klein kastje te halen zonder ellende van een uitgangstransformator.
Maar opblazen kon nog heel goed. Met mijn Marantz 1060 heb ik een tweeter opgeblazen van mijn BNS speakers. En later een keer een tweeter van mijn MC systems luidspreker met een Rotel versterker. Maar ja, toen was ik jong en had ik nog mijn wilde haren  ;D. Je moet het dus altijd in een combinatie zien. In het filmpje laat Pearl Acoustics zien dat bij 1 watt er al een hoop herrie is met een speaker met een rendement van 87dB. Maar er wordt in het filmpje niet aangegeven wat de minimale impedantie is van de luidsprekers. Blijkbaar zijn die Pearl Acoustics behoorlijk versterker vriendelijk. Rendement is niet super hoog, maar ook niet belachelijk laag. Dus conclusie, je moet alles in verhouding met elkaar zien.   

De jaren 60/70 waren de speakers gemakkelijk aan te sturen, versterkers bv accuphase E 202 leverde

ook niet meer als 40/50 watt.De speakers zoals de meest verkochte wharfedale lintons hadden

een rendement boven de 90 db,en vergeet de tannoy's klipchsen ESS etc ook niet daarbij.

Kijk af ± 1985 begon men met laag rendement speakers alhoewel die ook veel smaller waren.

Kijk de beroemde big tannoy's of de wharfedale lintons uit de begin jr 70 zijn toch nog steeds hot?

en inderdaad het filter+ eenheden zijn vernieuwd maar het model uiterlijk....exact hetzelfde :think:

Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65