Auteur Topic: buizen  (gelezen 4018 keer)

Marleone

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 232
buizen
« Gepost op: 07 juli 2020, 08:57:26 »
Allen,

ik heb nog nooit een buizengeluid gehoord.

En zoals dat gaat ben ik er wel benieuwd naar. Mede omdat er op dit eigenste forum types zijn die waarheden poneren à la 'muziek beluister je met buizen'.

Dus overweeg ik om eens buisjes te proberen. Goedkope buisjes, want heb net de Harbeth's aangeschaft en dat was een stevige aankoop, dus eerst wat sparen.

Een buizenvoorversterkertje voor mijn platenspeler lijkt me wel iets. Een goedkoop ding.

De poject tube  box blijkt best goed te zijn. Is niet erg goedkoop, maar kan eventueel mee gefinancierd worden door verkoop van de externe voeding van mijn platenspeler, de 'NEO-PSU', waar ik maar weinig effect van hoor. Mijn rega fono pre-amp denk ik voorlopig te houden, voor het geval de buisjes me niet bevallen.

Anderzijds: op Chinese websites heb je buizenpreamps voor een paar tientallen euro's.

Tips? Goedkope modellen die jullie aanraden? dingen waar ik op moet letten? (on-)betrouwbare merken?

En als ik het goed heb dienen de buisjes om de zoveel jaar vervangen: ik neem aan dat die buisjes dan ook eenvoudig te verkrijgen zijn?

Groeten,

Marnix

« Laatst bewerkt op: 07 juli 2020, 09:24:44 door Marleone »
Harbeth P3ESR40/Dali Oberon 1, Yamaha A-S1100/Marantz PM7004, Rega RP3/ Luxman PD282, Marantz CD6006, Paradigm PW Link/google CCA, Adire Audio sub

Marleone

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 232
Re: buizen
« Reactie #1 Gepost op: 07 juli 2020, 12:05:33 »
Aan de helft vd prijs van de project tube box s2 (350eu) heb je ook de dynavox TPR-2 Phono(180eu)...
Harbeth P3ESR40/Dali Oberon 1, Yamaha A-S1100/Marantz PM7004, Rega RP3/ Luxman PD282, Marantz CD6006, Paradigm PW Link/google CCA, Adire Audio sub

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: buizen
« Reactie #2 Gepost op: 07 juli 2020, 12:41:52 »
Die Project en Dynavox zijn meer gimmicks als je het mij vraagt.
Er zit gewoon een opamp versterker in en één buisje voor het "zie mij een buizenversterker hebben" effect.
Bij Hifiklubben werd mij de Project afgeraden. Gaf volgens de verkopers geen spectaculair geluid door die buis. Heb uiteindelijk een goedkopere phono versterker van hetzelfde merk gekocht.

Zie hier de binnenkant:


Waar moet je op letten bij een buizenversterker. Het liefst point to point bedraad zoals mijn Prima Luna (maar er zijn ook andere merken die dat doen).
Prima Luna wordt her en der tweedehands aangeboden. Paul heeft een mooie Prima Luna ProLogue Five uit België weten weg te kapen. Staat nu ook te koop zie ik  ;)
Prijzen zijn meestal zo rond de €600,-
https://link.marktplaats.nl/m1573077310

Of deze geïntegreerde versterker:
https://link.marktplaats.nl/m1573065950


De meeste gangbare versterker buizen zijn makkelijk verkrijgbaar. Zowel voorversterker, als eindbuizen. Dit komt omdat ze ook nog veel in gitaarversterkers gebruikt worden.
« Laatst bewerkt op: 07 juli 2020, 12:44:36 door mmuetst »

Marleone

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 232
Re: buizen
« Reactie #3 Gepost op: 07 juli 2020, 13:10:09 »
ok.
Dus best nog een jaartje wachten/sparen en dan een degelijk toestel kopen.

Klinkt vanzelfsprekend als je het zo leest...

dank!
Harbeth P3ESR40/Dali Oberon 1, Yamaha A-S1100/Marantz PM7004, Rega RP3/ Luxman PD282, Marantz CD6006, Paradigm PW Link/google CCA, Adire Audio sub

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: buizen
« Reactie #4 Gepost op: 07 juli 2020, 13:55:44 »
Wel adviseer ik om de luidsprekers te beluisteren met de buizenversterker. Het wil niet altijd een goede match zijn zoals ik al gemerkt heb met mijn Klipsch en TSM luidsprekers.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: buizen
« Reactie #5 Gepost op: 07 juli 2020, 14:13:16 »
Bij buizeneindversterkers zijn de uitgangstransformatoren bijna nog van grotere invloed dan de buizen..
An inability to grasp science is no argument against it....

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: buizen
« Reactie #6 Gepost op: 07 juli 2020, 14:29:49 »
Wel adviseer ik om de luidsprekers te beluisteren met de buizenversterker. Het wil niet altijd een goede match zijn zoals ik al gemerkt heb met mijn Klipsch en TSM luidsprekers.
Luisteren, altijd doen want inderdaad soms past het niet.
Eens buizen altijd buizen.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: buizen
« Reactie #7 Gepost op: 07 juli 2020, 14:33:07 »
Bij buizeneindversterkers zijn de uitgangstransformatoren bijna nog van grotere invloed dan de buizen..
En die zijn niet goedkoop, de grootste kostenpost of je moet al hele exotische en dure buizen hebben. Daarom komen mij de prijzen van die Chinese dingen altijd vreemd voor.
Eens buizen altijd buizen.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: buizen
« Reactie #8 Gepost op: 07 juli 2020, 14:44:21 »
Bij buizeneindversterkers zijn de uitgangstransformatoren bijna nog van grotere invloed dan de buizen..
Dat ben ik met je eens. Zou om te beginnen gaan voor een versterker waarvan bekend is dat ze goede transformatoren gebruiken. Ik heb zelf niets te klagen over de Prima Luna.
Het is ook handig om te weten dat je e.v.t. buizen kunt wisselen. In mijn buizenversterker kan ik bijvoorbeeld KT88 of KT120 eindbuizen plaatsten als ik dat zou willen.
De EL34 is zo wie zo een mooie buis om mee te beginnen. Wordt in de muziek wereld veel gebruikt en de prijs van die buizen is niet zo hoog (dus ook de prijs van de versterker valt dan meestal wel mee). Ik heb wel mijn buizen al snel moeten vervangen voor andere EL34 buizen nadat één originele Prima Luna buis het begaf. Maar dat is een risico die je ook bij veel duurdere versterkers kan overkomen. Ze kunnen ook heel lang mee gaan zonder problemen. Bedenk dat de buizenversterker van een muzikant die van plaats a naar b wordt meegesleept heel wat voor zijn kiezen krijgt.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes

Marleone

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 232
Re: buizen
« Reactie #10 Gepost op: 07 juli 2020, 17:07:02 »
Goed, kwalitatieve uitgangstransformatoren en beluisteren op eigen speakers/systeem dus.

Ik hou de plaatselijke tweedehandswebsites in het oog voor een degelijke buizen voorversterker, idealiter met een phono-ingang..
Harbeth P3ESR40/Dali Oberon 1, Yamaha A-S1100/Marantz PM7004, Rega RP3/ Luxman PD282, Marantz CD6006, Paradigm PW Link/google CCA, Adire Audio sub

Marleone

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 232
Re: buizen
« Reactie #11 Gepost op: 07 juli 2020, 17:09:18 »
Harbeth P3ESR40/Dali Oberon 1, Yamaha A-S1100/Marantz PM7004, Rega RP3/ Luxman PD282, Marantz CD6006, Paradigm PW Link/google CCA, Adire Audio sub

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: buizen
« Reactie #12 Gepost op: 08 juli 2020, 18:16:57 »

Marleone

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 232
Re: buizen
« Reactie #13 Gepost op: 08 juli 2020, 19:15:09 »
Harbeth P3ESR40/Dali Oberon 1, Yamaha A-S1100/Marantz PM7004, Rega RP3/ Luxman PD282, Marantz CD6006, Paradigm PW Link/google CCA, Adire Audio sub