Auteur Topic: Wie heeft er ervaring met het dempen van luidsprekerstands ?  (gelezen 2503 keer)

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Wie heeft er ervaring met het dempen van luidsprekerstands ?
« Gepost op: 01 juli 2020, 11:02:20 »
Ik heb twee paar Atacama SE-24 stands (60 en 70 cm hoog) en een paar Elac stands (70 cm hoog) en ik vroeg mij af met welk material je deze stands het beste kunt dempen om het zogenaamde "ringing" effect te voorkomen.

Atacama biedt Atabites aan als dempingsmateriaal (€ 49,00 per 7.5 kilo), maar bij mijn Atacama SE-24 stands werden destijds ook (aan de stands aangepaste) polypropyleen zakken meegeleverd, die ook met zand gevuld kunnen worden.

Heeft iemand enig idee of er een verschil in demping is tussen de Atacama Atabites (metaaldeeltjes) of gewoon gedroogd zilverzand ?

« Laatst bewerkt op: 01 juli 2020, 14:24:42 door Audiofreak »

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Wie heeft er ervaring met het dempen van luidsprekerstands ?
« Reactie #1 Gepost op: 01 juli 2020, 11:19:46 »
Vogelzand.

Voor de rest zou ik me niet te druk maken om hetgeen je meent waar te nemen aan effecten hiervan.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Wie heeft er ervaring met het dempen van luidsprekerstands ?
« Reactie #2 Gepost op: 01 juli 2020, 11:45:00 »
Vogelzand.

Voor de rest zou ik me niet te druk maken om hetgeen je meent waar te nemen aan effecten hiervan.

Gr. Hans

Dank voor je reactie je Hans ! Gisteren maakte ik een 70 cm hoge Atacama stand open en ik kwam een destijds meegeleverde (door de vorige eigenaar met zand gevulde) polypropyleen zak tegen. Ik had de stand op de kop gezet om de bodem te demonteren en pas toen ik de stand op de kop zette hoorde ik dat er binnenin iets verschoof.

Ik heb ook gelezen dat vogelzand geschikt materiaal is. Ik had overigens sowieso al niet de indruk dat mijn stands resoneren, want als je er tegen aantikt klinken ze over de hele lengte zo dood als een pier !

Eigenlijk was ik alleen maar nieuwsgierig naar de zin of onzin van Atabites.