Auteur Topic: Achterstevoren luidsprekers; paleis Soestijk  (gelezen 9500 keer)

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Achterstevoren luidsprekers; paleis Soestijk
« Reactie #30 Gepost op: 14 mei 2020, 08:20:52 »
Audyssey heeft in de gaten bij de eerste meting welke luidsprekers je aangesloten hebt.
Bij de volgende metingen stuurt Audyssey alleen de LS aan die aangesloten zijn.
Per luidspreker wordt er een meting gedaan. 
En Audyssey past per kanaal / luidspreker de weergave curve aan.

Ik snap je vraag niet over fysieke aanpassingen. Waarom zou je zoiets na de meting willen doen?

Mijn receiver heeft de mogelijkheid om meerderer kanalen individueel aan te sturen.
Heeft  versterkers aan boord voor center, links en rechts, links en rechts achter, links en rechts zijkant, en een line uitgang voor een sub.  Je  hebt een actieve sub nodig.
7 versterkers en een line uitgang voor een sub plus nog de mogelijkheid om een tweede zone aan te sturen.

Audyssey regelt voor alle uitgangen de weergave curve en zorgt dat ook het geluid op tijd bij de luisterplek aankomen.
Het systeem meet dus ook de afstand van de verschillende LS tot de luisterplek, en past de tijdigheid aan.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Orford

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 16
  • If it ain't broke don't fix it
Re: Achterstevoren luidsprekers; paleis Soestijk
« Reactie #31 Gepost op: 14 mei 2020, 09:00:20 »
Multi-Channel, nu begrijp ik het.
Orford
4 ex. MFB 541 cross-mode, F3538 Sound Processor, F3238 Stereo Pre Amp/Eq/Ambient/Reverb, DUAL 1249 Jubiläum met SHURE V15VxMR, DENON 1740 DVD/CD player, SONY FM stereotuner ST-S311.

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Achterstevoren luidsprekers; paleis Soestijk
« Reactie #32 Gepost op: 14 mei 2020, 09:43:52 »
Audyssey werkt ook gewoon voor stereo hoor.

Orford

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 16
  • If it ain't broke don't fix it
Re: Achterstevoren luidsprekers; paleis Soestijk
« Reactie #33 Gepost op: 14 mei 2020, 10:05:15 »
... maaareh  dan is de gemeten en toegepaste correctie toch uitsluitend toepasbaar voor één geheel kanaal L of R?
En dan ook voor alle daar aangesloten weergevers L en R in die ruimte?

Alleen de linkerzijde van een ruimte corrigeren en/of de rechterzijde?
Dat lijkt mij onnatuurlijk, toch?

Orford

UPDATE  Ik bedoel hierboven voor regulier ouderwets L & R stereo
« Laatst bewerkt op: 14 mei 2020, 10:55:43 door Orford »
4 ex. MFB 541 cross-mode, F3538 Sound Processor, F3238 Stereo Pre Amp/Eq/Ambient/Reverb, DUAL 1249 Jubiläum met SHURE V15VxMR, DENON 1740 DVD/CD player, SONY FM stereotuner ST-S311.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Achterstevoren luidsprekers; paleis Soestijk
« Reactie #34 Gepost op: 14 mei 2020, 10:14:51 »
Alle kanalen worden individueel aangepast.

Per kanaal past Audyssey de weergave curve met behulp van DSP aan.
Dus voor alle aangesloten weergevers, individueel, in de ruimte.

Zone 2 kan overigens niet ingemeten en aangepast worden.
Zone 2 is ook enkel stereo.  En je kunt dan twee versterkeruitgangen gebruiken voor zone 2 of een stereo line uitgang.

Overigens is zone 2 ook zo te schakelen om als tweede versterker voor je frontluidsprekers te dienen.   Je kunt dan bi-ampen.
Dan wordt uiteraard de weergave curve wel aangepast aan de hand van de meting.

Marcel
« Laatst bewerkt op: 14 mei 2020, 10:21:02 door Marcel Dali »
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Achterstevoren luidsprekers; paleis Soestijk
« Reactie #35 Gepost op: 14 mei 2020, 10:20:21 »
Je corrigeert dus voor de onnatuurlijkheid per kanaal.

Groet,
Jacco

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Achterstevoren luidsprekers; paleis Soestijk
« Reactie #36 Gepost op: 14 mei 2020, 10:23:29 »
Om nog even terug te komen op de diffuse weergave van de LS waar het in dit topic over gaat, een diffuse weergave kan prettig zijn als je door de hele ruimte een idee van ruimtelijkheid wil ervaren.

Mijn voorkeur gaat meer uit naar een vaste luisterplek met een correctie weergave op die plek.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Achterstevoren luidsprekers; paleis Soestijk
« Reactie #37 Gepost op: 14 mei 2020, 10:29:06 »
Gedeeltelijk diffuus bedoel je dan, denk ik. Volledig diffuus wil zeggen dat het overal hetzelfde is => mono.

Groet,
Jacco

Orford

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 16
  • If it ain't broke don't fix it
Re: Achterstevoren luidsprekers; paleis Soestijk
« Reactie #38 Gepost op: 14 mei 2020, 11:08:24 »
Aha hier geraken we in een vergelijkbare semantische kwalitatieve discussie als die over "helder" en "transparant"; lees ook  https://www.intermediair.nl/collega-s-en-bazen/interne-communicatie/dit-kantoorjargon-wil-je-nooit-meer-horen?utm_referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Als je bij klassieke stereo-weergave 'ping-pong-stereo" met je oren en je brein de individuele geluidsbronnen als stem, klarinet, bekken netjes virtueel in de breedte (niet: hoogte) kunt localiseren, beschrijf je dat dan kwalitatief als diffuus of helder of transparant of scherp of presence of pin-point of aanraakbaar?

Lijkt me voor de juiste begripshantering essentieel: een goede definitie van dit verschijnsel... ik weet het niet en citeer hier alleen rommelig spraakgebruik.

Benieuwd,

Orford


4 ex. MFB 541 cross-mode, F3538 Sound Processor, F3238 Stereo Pre Amp/Eq/Ambient/Reverb, DUAL 1249 Jubiläum met SHURE V15VxMR, DENON 1740 DVD/CD player, SONY FM stereotuner ST-S311.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Achterstevoren luidsprekers; paleis Soestijk
« Reactie #39 Gepost op: 14 mei 2020, 11:16:14 »
Diffuus is een verschijnsel waarbij de golven worden uitgesmeerd, als het ware. Het is dus het tegenovergestelde van direct en precies. Nu wil je dat als luisteraar beide niet, waarschijnlijk. Het gaat dus om een prettige mix van die twee uitersten. En dat is smaak.

Groet,
Jacco

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Achterstevoren luidsprekers; paleis Soestijk
« Reactie #40 Gepost op: 14 mei 2020, 11:20:00 »
Omdat ik met elektrostaten werk, zit ik natuurlijk ook met een uitstraling naar achter die gelijk is aan die naar voren maar 180° gedraaid. En dat kan leiden tot allerlei ongewenste reflecties. Ik heb gekozen voor diffusie en dat werkt wonderwel. En Audyssey slaagt er dus als een van de enige calibratiesoftwares die ik probeerde zeer goed in de dipolen behoorlijk te meten en te corrigeren. Zo ziet dat eruit:

De grote aantallen cd's en dvd's die je achteraan ziet staan zorgen voor de diffusie. Alles is ongelijk en helemaal achteraan is er een bakstenen muur, die vanwege zijn ongelijkheid ook al voor diffusie zorgt.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Achterstevoren luidsprekers; paleis Soestijk
« Reactie #41 Gepost op: 14 mei 2020, 12:05:36 »
JBL heeft destijds een commercieële miskleun gemaakt met de productie van zijn omnidirectionele Aquarius luidsprekers.



Orford

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 16
  • If it ain't broke don't fix it
Re: Achterstevoren luidsprekers; paleis Soestijk
« Reactie #42 Gepost op: 14 mei 2020, 14:48:59 »
JbL's marketing aanpak voor de Aquarius lijn was te vroeg, te clever, te duur en conflicteerde geheel afwijkend met een ander JBL product: net zo'n timingfout als indertijd Renault met zijn overlappende introductie van Avantis en Vel Satis. Daarnaast was de gebruikersmarkt ingesteld op ping-pong stereo en kickte niet op breed en diffuus. De Quadro-markt waar de zuilen met hun kleine footprint op mikten - 4 stuks! - kwam nimmer tot rijpheid vanwege de vicieuze cirkel van ontbrekende standaarden en content.

Het principe wijkt overigens aanzienlijk af van Bloomline: het gaat bij JBL om diffraction van een horizontaal geplaatste driver geladen met een cone die voor rondomstraling zorgde. Andere varianten bezaten akoestische sleuven in de bovenzijde van de kast die bijzonder lastig te produceren bleken. Uiteindelijk bleef de Aquarius 4 over tot 1976.

Een uiterlijk fraaie witte set Aquarius IV S109 wordt op dit moment op eBay aangeboden voor $ 899 vanuit Lynbrook NY https://www.ebay.com/itm/JBL-Aquarius-IV-S109-Space-Age-Mid-Century-Modern-Speakers-White-Possible-toShip/303205269560?hash=item4698714038:g:VPIAAOSwEXhdFiv8

Hier een JBL productsheet:  http://www.lansingheritage.org/images/jbl/specs/home-speakers/1972-s109/page1.jpg

Tot slot "Een Nobel Experiment" met een helder beschrijving van het modelontwikkelings- en productieproces uit     http://www.audioheritage.org/html/profiles/jbl/aquarius.htm 
(© 2001 Don McRitchie op basis van informatie van George Augspurger, JBL)

Groet van

Orford
 

« Laatst bewerkt op: 16 mei 2020, 11:26:16 door Orford »
4 ex. MFB 541 cross-mode, F3538 Sound Processor, F3238 Stereo Pre Amp/Eq/Ambient/Reverb, DUAL 1249 Jubiläum met SHURE V15VxMR, DENON 1740 DVD/CD player, SONY FM stereotuner ST-S311.

muziekfreak

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 106
Re: Achterstevoren luidsprekers; paleis Soestijk
« Reactie #43 Gepost op: 18 augustus 2020, 17:39:06 »
Dit is de ontwerper/ondernemer Leo de Klerk in een presentatie op de X-HiFi show https://www.youtube.com/watch?v=cq5H8naUdUc&feature=youtu.be
Vriend van mij gaat hem vragen een demo thuis te geven. Huis met een heel moeilijke akoestiek. Wordt nog spannend: Boenicke of OmniWave; ik verwacht niet-vergelijkbare grootheden.

Orford
M
Dat doet me erg sterk denken aan ohm Walsh principes....

muziekfreak

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 106
Re: Achterstevoren luidsprekers; paleis Soestijk
« Reactie #44 Gepost op: 29 augustus 2020, 14:12:42 »
Omdat ik met elektrostaten werk, zit ik natuurlijk ook met een uitstraling naar achter die gelijk is aan die naar voren maar 180° gedraaid. En dat kan leiden tot allerlei ongewenste reflecties. Ik heb gekozen voor diffusie en dat werkt wonderwel. En Audyssey slaagt er dus als een van de enige calibratiesoftwares die ik probeerde zeer goed in de dipolen behoorlijk te meten en te corrigeren. Zo ziet dat eruit:

De grote aantallen cd's en dvd's die je achteraan ziet staan zorgen voor de diffusie. Alles is ongelijk en helemaal achteraan is er een bakstenen muur, die vanwege zijn ongelijkheid ook al voor diffusie zorgt.

Klopt , ik heb hetzelfde met mijn magnepans absorberen is niet makkelijk. Want je gaat het dipole effect tegen van de speakers. Het neemt teveel weg, diffusers is een betere oplossing met speakers waar wij mee draaien. Ik gebruik wel een paar kleine absorptie panelen tussen de speakers in, Ik heb nog veel werk tedoen op dat gebied.

Ik gebruik arc Genesis software (anthem) metingen en room correctie