Auteur Topic: Achterstevoren luidsprekers; paleis Soestijk  (gelezen 9501 keer)

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Achterstevoren luidsprekers; paleis Soestijk
« Reactie #15 Gepost op: 12 mei 2020, 14:39:16 »
Ik hoorde ze op een demo bij X-fi drie jaar terug en het klonk prima.
Idd niet de pinpoint imaging van een traditioneler setje en dus je parameters ff omschakelen maar wel een mooi virtueel podium.
Het is maar waar je van houdt....
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

Orford

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 16
  • If it ain't broke don't fix it
Re: Achterstevoren luidsprekers; paleis Soestijk
« Reactie #16 Gepost op: 12 mei 2020, 15:48:31 »
Dit is de ontwerper/ondernemer Leo de Klerk in een presentatie op de X-HiFi show https://www.youtube.com/watch?v=cq5H8naUdUc&feature=youtu.be
Vriend van mij gaat hem vragen een demo thuis te geven. Huis met een heel moeilijke akoestiek. Wordt nog spannend: Boenicke of OmniWave; ik verwacht niet-vergelijkbare grootheden.

Orford
4 ex. MFB 541 cross-mode, F3538 Sound Processor, F3238 Stereo Pre Amp/Eq/Ambient/Reverb, DUAL 1249 Jubiläum met SHURE V15VxMR, DENON 1740 DVD/CD player, SONY FM stereotuner ST-S311.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Achterstevoren luidsprekers; paleis Soestijk
« Reactie #17 Gepost op: 12 mei 2020, 18:39:06 »


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Orford

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 16
  • If it ain't broke don't fix it
Re: Achterstevoren luidsprekers; paleis Soestijk
« Reactie #18 Gepost op: 12 mei 2020, 18:55:21 »
Ik geloof dat ik voor die prijs iets anders ga zoeken.

http://www.bloomline.com/wp-content/uploads/Prijsljst-Omniwave-Consumer-2019.pdf.pdf

"... en wat dan wel, vroeg hij geïnteresseerd?"

Orford
4 ex. MFB 541 cross-mode, F3538 Sound Processor, F3238 Stereo Pre Amp/Eq/Ambient/Reverb, DUAL 1249 Jubiläum met SHURE V15VxMR, DENON 1740 DVD/CD player, SONY FM stereotuner ST-S311.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Achterstevoren luidsprekers; paleis Soestijk
« Reactie #19 Gepost op: 12 mei 2020, 19:15:46 »
De keuze is reuze.  In mijn geval zou dat waarschijnlijk een groot gesloten systeem met actief laag worden.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Achterstevoren luidsprekers; paleis Soestijk
« Reactie #20 Gepost op: 13 mei 2020, 06:58:25 »
Eehhmmmm Het zou maar zo eens kunnen dat ik dan voor vellen ga met een flinke  goed afgestelde sub.
Audyssey zou dat maar zo eens heel goed kunnen regelen.
En uiteraard een goede luisterruimte.
Dat laatste zou dan wel handig zijn.  Toch wel.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Orford

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 16
  • If it ain't broke don't fix it
Re: Achterstevoren luidsprekers; paleis Soestijk
« Reactie #21 Gepost op: 13 mei 2020, 09:14:22 »
@ hrcc  OT  FIP is in Maria en mijn leven sinds de oprichting 1971. De zwoele damesstemmen voor verkeer en cultuur, geen reclame, en de eclectische muziekkeuze vervelen nooit... eerst op Middengolf 585 kHz (weten jullie nog wat dat is?) met speciale buitenantenne om die 500 km te overbruggen, later Internet-radio en sinds 10 jaar op de kabel. Met classic.nl de twee van de drie muzikale pijlers van ons bestaan: de derde is de eigen vinyl en CD collectie. Zo komen wij de quarantaine-dagen wel door...  en natuurlijk een vierde:  TSF 89.9 ... en een vijfde etc.  :ciao:

Groet van
Orford
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2020, 09:19:19 door Orford »
4 ex. MFB 541 cross-mode, F3538 Sound Processor, F3238 Stereo Pre Amp/Eq/Ambient/Reverb, DUAL 1249 Jubiläum met SHURE V15VxMR, DENON 1740 DVD/CD player, SONY FM stereotuner ST-S311.

Orford

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 16
  • If it ain't broke don't fix it
Re: Achterstevoren luidsprekers; paleis Soestijk
« Reactie #22 Gepost op: 13 mei 2020, 10:09:50 »
@ Marcel Dali

Audyssey (mooie woordspeling) ken ik functioneel uit de beschrijving en ik begrijp zijn werking, maar nog niet uit eigen praktijk.

Stel dat je in je luisterruimte op 6 locaties je analyse hebt verkregen.
Hoe ga je dan vervolgens aan het werk met je weergevers? Hoe kan je die trimmen, stemmen, afstellen?
Of pas je dan voor iedere weergever een eigen versterker met klankregeling toe? (Zo zou ik dat doen met mijn MFB-speakers)
Kortom - welke handelingen moet je verrichten om het ideale klankbeeld voor die ruimte op verschillende locaties te bereiken?

Orford
4 ex. MFB 541 cross-mode, F3538 Sound Processor, F3238 Stereo Pre Amp/Eq/Ambient/Reverb, DUAL 1249 Jubiläum met SHURE V15VxMR, DENON 1740 DVD/CD player, SONY FM stereotuner ST-S311.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Achterstevoren luidsprekers; paleis Soestijk
« Reactie #23 Gepost op: 13 mei 2020, 10:22:23 »
Zoals op de wikipedia pagina valt te lezen:

"Audyssey MultEQ: A technology that allows consumers and professionals to fix the acoustical problems in rooms that arise from the interaction of sound from the loudspeakers with the surfaces in the room. MultEQ uses acoustical measurements in the time domain taken by a microphone around the listening area and combines this information to evaluate the acoustical problems that cause audible distortions in the frequency response. MultEQ then creates a room equalization filter for each speaker and subwoofer in the system to correct these problems."

Groet,
Jacco

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Achterstevoren luidsprekers; paleis Soestijk
« Reactie #24 Gepost op: 13 mei 2020, 11:55:52 »
Maar daaruit wordt niet duidelijk hoe dat voor meerdere plekken werkt. In de praktijk weleens ingesteld met Audyssey waarbij klant en ik elkaar aankeken zo van: ' dat klonk met de B&O tv als surroundregelaar een stuk beter'.
Oplossing was daar dus neutraal instellen, afstanden en volumes voor de hoofdluisterplek correct instellen en wat lichte equalizing hier en daar.
Ander keren in andere ruimtes werkte het wel weer makkelijk en met goed resultaat.
An inability to grasp science is no argument against it....

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Achterstevoren luidsprekers; paleis Soestijk
« Reactie #25 Gepost op: 13 mei 2020, 16:00:14 »
@ hrcc  OT  FIP is in Maria en mijn leven sinds de oprichting 1971. De zwoele damesstemmen voor verkeer en cultuur, geen reclame, en de eclectische muziekkeuze vervelen nooit... eerst op Middengolf 585 kHz (weten jullie nog wat dat is?) met speciale buitenantenne om die 500 km te overbruggen, later Internet-radio en sinds 10 jaar op de kabel. Met classic.nl de twee van de drie muzikale pijlers van ons bestaan: de derde is de eigen vinyl en CD collectie. Zo komen wij de quarantaine-dagen wel door...  en natuurlijk een vierde:  TSF 89.9 ... en een vijfde etc.  :ciao:

Groet van
Orford

In '71 was ik drie en drukker met blokken dan speakers  ;D
De zender was voorheen te horen via mijn kabelprovider en ondertussen via mijn streamer geniet ik er bijna dagelijks van.
Vooral het zeer uiteenlopende repertoire kan ik als radio luisteraar waarderen en ben ik nog niet ergens anders tegengekomen.
Icm met spotify is er elke dag weer wat nieuws te ontdekken, merci a Fip !!!
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

morca

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 51
Re: Achterstevoren luidsprekers; paleis Soestijk
« Reactie #26 Gepost op: 14 mei 2020, 00:00:34 »
Zoals op de wikipedia pagina valt te lezen:

"Audyssey MultEQ: A technology that allows consumers and professionals to fix the acoustical problems in rooms that arise from the interaction of sound from the loudspeakers with the surfaces in the room. MultEQ uses acoustical measurements in the time domain taken by a microphone around the listening area and combines this information to evaluate the acoustical problems that cause audible distortions in the frequency response. MultEQ then creates a room equalization filter for each speaker and subwoofer in the system to correct these problems."

Groet,
Jacco
Dat is 1 ding wat het iig  niet doet  ::)

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Achterstevoren luidsprekers; paleis Soestijk
« Reactie #27 Gepost op: 14 mei 2020, 06:12:35 »
@ Marcel Dali

Audyssey (mooie woordspeling) ken ik functioneel uit de beschrijving en ik begrijp zijn werking, maar nog niet uit eigen praktijk.

Stel dat je in je luisterruimte op 6 locaties je analyse hebt verkregen.
Hoe ga je dan vervolgens aan het werk met je weergevers? Hoe kan je die trimmen, stemmen, afstellen?
Of pas je dan voor iedere weergever een eigen versterker met klankregeling toe? (Zo zou ik dat doen met mijn MFB-speakers)
Kortom - welke handelingen moet je verrichten om het ideale klankbeeld voor die ruimte op verschillende locaties te bereiken?

Orford

Met het Audyssey systeem wat ik onder de kap heb doe ik een meting op de luisterplek en op nog 7 andere plekken daar om heen.
In totaal 8 metingen.
De eerste meting is voor de optimale luisterplek.  En de andere metingen zijn , naar mijn idee, nodig om de correctie door Audyssey zo optimaal mogelijk te maken.
En uiteraard zijn er dan nog een paar plekken links en rechts van het optimale punt waar het ook zeker goed luisteren is.

Ik kan ook nog , net als bij elke andere versterker , de hoge tonen en lage tonen nog harder of zachter zetten. De gewone toonregeling dus eigenlijk.
Een aantal instellingen kan ik per bron bepalen.

Ik gebruik geen sub en geen andere geluidskanalen.  Ik gebruik de receiver alleen voor stereo.  Ook dat gaat zeer goed met Audyssey.
Ik gebruik ook geen losse eindversterkers , ik gebruik gewoon de versterkers van de receiver.

Je weergevers ga je niet meer trimmen , stemmen , afstellen.  Dat doet Audyssey aan de hand van de metingen voor je.
De metingen moet je geheel doen volgens de manier die je op je TV scherm stap voor stap te zien krijgt.

In mijn luisterruimte doet Audyssey goed werk om de ergste akoestiek problemen weg te poetsen.

Overigens als ik serieus muziek ga luisteren gebruik ik een hoofdtelefoon.

Aydyssey is een goed hulpmiddel , geen tovermiddel.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Orford

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 16
  • If it ain't broke don't fix it
Re: Achterstevoren luidsprekers; paleis Soestijk
« Reactie #28 Gepost op: 14 mei 2020, 07:14:08 »
Citaat van @dekkersj:   MultEQ then creates a room equalization filter for each speaker and subwoofer in the system to correct these problems."

Bij multi-kanaal begrijp ik dat je per weergever en per locatie een weergave-profiel kunt analyseren en vervolgens, door het te inverteren of andere correcties, een kanaal kunt tunen.

HOE doet Audyssey dat voor individuele weergevers in een reguliere stereo-installatie?
Door fysieke aanpassingen? Doek? Filter? Kast? Dome?
Of zit Audyssey tussen pre-amp en eindversterker?
Dat begrijp ik niet: de versterker kent immers alleen een L en en R kanaal?

Groet van

Orford
4 ex. MFB 541 cross-mode, F3538 Sound Processor, F3238 Stereo Pre Amp/Eq/Ambient/Reverb, DUAL 1249 Jubiläum met SHURE V15VxMR, DENON 1740 DVD/CD player, SONY FM stereotuner ST-S311.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Achterstevoren luidsprekers; paleis Soestijk
« Reactie #29 Gepost op: 14 mei 2020, 08:14:53 »
En die twee kanalen kun je veranderen met signaalvertragingen en dsp equalizers, precies als bij surround. Het afregelen gebeurt immers per kanaal. Het maakt dus niet uit of dat er twee of zesentwintig zijn.
An inability to grasp science is no argument against it....