Auteur Topic: Achterstevoren luidsprekers; paleis Soestijk  (gelezen 9570 keer)

Orford

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 16
  • If it ain't broke don't fix it
Achterstevoren luidsprekers; paleis Soestijk
« Gepost op: 02 mei 2020, 15:48:57 »
Hi allen, goedendag - ik ben nieuw hier!

Mijn naam is Orford: ik ben een 73e jarige audiofiel met een nostalgische audio-installatie in topkwaliteit. Ook mijn vrouw loopt daar mee weg, zelfs bij 120 Watt RMS.

4 stuks MFB 541, F3538 Sound Processor, F 3238 Stereo Pre Amplifier.
DUAL 1249 Jubiläum met SHURE  V15VxMR, DENON 1740 DVD/CD player, SONY FM stereotuner ST-S311.
Alles in topkwaliteit, mechanisch en elektrisch alsook de elektrolyten en kraak-en ruisvrij.
Kasten met 60 jaar goed onderhouden vinyl en CD's. Speel elke dag van Jazz tot en met POP en Klassiek, alle smaken.
Bouwde vroeger - tot mijn 20ste - mijn luidsprekers en versterkers zelf maar sinds MFB is daar de jeu van af...

Ben ook geïnteresseerd aan bijzondere luidsprekerbehuizingen en variëteiten.

Zo herinner ik mij vaag de "achterstevoren luidsprekers" van een Engelse? firma die de markt op wilde en in de achtertuin van paleis Soestdijk een reeks audioconcerten hield.
Er was ook een versterkte live uitvoering bij van Orfeo et Eurydice meen ik met een mevrouw die uit de vijver omhoog kwam... of fantaseer ik nou?

De gimmick was volgens hen dat je de puntvormige geluidsbron niet meer kon lokaliseren en dat het geluid uit de wijde ruimte scheen te komen. Dat was wel zo: erg diffuus geluidsbeeld vond ik dat een zekere scherpte, presence daardoor miste.

Door verhuizingen bek ik de documentatie kwijtgeraakt en zelfs Google Search, mijn vriend, geeft geen resultaat.

Wie die dit leest kan mij weer eens op het spoor helpen van de achterliggende technische gedachte, de fabrikant en de concerten?

Ben reuze benieuwd

Met groet van
Orford
4 ex. MFB 541 cross-mode, F3538 Sound Processor, F3238 Stereo Pre Amp/Eq/Ambient/Reverb, DUAL 1249 Jubiläum met SHURE V15VxMR, DENON 1740 DVD/CD player, SONY FM stereotuner ST-S311.

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.934
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Achterstevoren luidsprekers; paleis Soestijk
« Reactie #1 Gepost op: 02 mei 2020, 16:51:16 »
Een driver achterstevoren monteren maakt er geen puntbron van. Maar een concentrisch gemonteerde tweeter in een midwoofer zoals KEF en Tannoy dat doen, maakt er wél een puntbron van.
Zoiets:

Een andere methode is een lijnarray, waarbij een verticale rij van midrange en tweeters een lijnbron zijn waardoor je zowel zittend als staand hetzelfde geluid krijgt. Dat ziet er zo uit:

Hier worden ribbon tweeters gebruikt. Omdat maar liefst twaalf midrange speakers tegelijk werken, krijg je in feite een enorme membraanoppervlakte waardoor je de laagste bassen zonder sub en met vrij weinig vermogen kan weergeven.
Andere voorbeelden van lijnbronnen zijn elektrostaten, magnetostaten en full ribbons:

Audiostatic ES-300 elektrostaten

Magnepan 20.7 magnetostaten

Apogee Duetta Signature full-ribbon
Deze vormen van lijnbronnen zijn "open baffle" of dipolen: er is geen kast waarin ze gesloten zitten en dus ook geen kastkleuring. Maar doordat ze zowel naar voren als naar achteren uitstralen, vereisen ze veel meer aandacht aan opstelling en akoestiek om ze echt goed te doen klinken. Voor bassen heb je grote panelen nodig, maar ook hier kan een sub zorgen voor de laagste bassen terwijl je je panelen dan wat "vrouwvriendelijker" qua grootte en omvang kunt houden...
Ook met gewone conusluidsprekers worden open baffle principes geprobeerd. De bekendste zijn die van Linkwitz Audio:

Dit is een Linkwitz LX521.4 open baffle vierwegsysteem met tweeter, midtweeter, midrange en dubbele dipool woofer

Jamo R909 Reference, ook een open baffle driewegsysteem.
Maar dat zijn dus geen puntbronnen en ook geen lijnbronnen.

« Laatst bewerkt op: 03 mei 2020, 12:46:26 door Bloom »

Orford

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 16
  • If it ain't broke don't fix it
Re: Achterstevoren luidsprekers; paleis Soestijk
« Reactie #2 Gepost op: 02 mei 2020, 18:42:41 »
@ Bloom dat is buitengewoon interessant - ik zie hierboven opstellingen en configuraties die ik nog niet eerder zag. Wat een prachtige bijdrage is jouw artikel.

De beschrijving is heel helder en ik hoor ze al het ware spelen en klinken.

De "Soestdijk"- leverancier, projectuitvoerder voor die genoemde concerten en ontwerper (naam komt maar niet bonen en documentatie ging verloren) ging er juist prat op dat hij geen puntbronvorming in zijn geluidsbeeld realiseerde.

Dat was ook mijn en medeluisteraars hun ervaring. Tijdens de uitvoeringen werden ook rookgeneratoren en spots en sfeerlicht in de avondlucht gebruikt en alles had daardoor iets etherisch, vluchtigs, ongrijpbaars en betoverends. De opera speelt voor een belangrijk deel in de onderwereld.
Zijn bedoeling was dus exact om het puntbroneffect te vermijden, mede door het toepassen van tientallen? 100?  inverted speakers.

Je zou verwachten dat er onder de lezers van dit forum ook bezoekers bij geweest moeten zijn: het was nogal een happening. Maar die lezen dit wellicht later.

Ik kan natuurlijk ook het management van Soestdijk eens polsen, bedenk ik nu (Aha-momentje!  :think:

Dank voor je prachtig geïllustreerde post.

Groet van

Orford
4 ex. MFB 541 cross-mode, F3538 Sound Processor, F3238 Stereo Pre Amp/Eq/Ambient/Reverb, DUAL 1249 Jubiläum met SHURE V15VxMR, DENON 1740 DVD/CD player, SONY FM stereotuner ST-S311.

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.934
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Achterstevoren luidsprekers; paleis Soestijk
« Reactie #3 Gepost op: 02 mei 2020, 19:00:23 »
Tientallen luidsprekers doet vermoeden dat het om een lijnarray gaat. Zo eentje heb ik hierboven getoond. Die bestaan overigens ook in open baffle, bijvoorbeeld:

Dit is links de achterzijde en rechts de voorzijde.
Als je zo'n luidspreker langs achter bekijkt, zie je natuurlijk de achterkant van alle luidsprekerdrivers.
Ik ken geen lijnarray die verkocht wordt met de achterkant van de luidsprekers naar voren gericht.
Misschien werd zo'n open baffle lijnarray getoond maar zat er publiek voor en achter de luidsprekers? Met open baffle kan dat, maar dan is voor de luisteraars aan de achterkant links en rechts verwisseld. Bij een demo zal hen dat mogelijk niet opvallen.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.157
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Achterstevoren luidsprekers; paleis Soestijk
« Reactie #4 Gepost op: 02 mei 2020, 19:10:13 »
De "Soestdijk"- leverancier, projectuitvoerder voor die genoemde concerten en ontwerper (naam komt maar niet bonen en documentatie ging verloren) ging er juist prat op dat hij geen puntbronvorming in zijn geluidsbeeld realiseerde.

Welkom!

Zal wel gewoon een line-array geweest zijn waar een mooi verhaal bij verteld werd.

https://www.operamagazine.nl/binnenkort/16821/orfeo-ed-euridice-op-soestdijk-in-reprise/

 ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.157
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Achterstevoren luidsprekers; paleis Soestijk
« Reactie #5 Gepost op: 02 mei 2020, 19:12:03 »
Tientallen luidsprekers doet vermoeden dat het om een lijnarray gaat. Zo eentje heb ik hierboven getoond. Die bestaan overigens ook in open baffle, bijvoorbeeld:

Dit is links de achterzijde en rechts de voorzijde.
Als je zo'n luidspreker langs achter bekijkt, zie je natuurlijk de achterkant van alle luidsprekerdrivers.
Ik ken geen lijnarray die verkocht wordt met de achterkant van de luidsprekers naar voren gericht.
Misschien werd zo'n open baffle lijnarray getoond maar zat er publiek voor en achter de luidsprekers? Met open baffle kan dat, maar dan is voor de luisteraars aan de achterkant links en rechts verwisseld. Bij een demo zal hen dat mogelijk niet opvallen.

De manier waarop de line-arrays gebruikt worden bij concerten zorgt ervoor dat de geluidsoverlast voor de omgeving beperkt wordt en dat het publiek niets tekort komt.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.934
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Achterstevoren luidsprekers; paleis Soestijk
« Reactie #6 Gepost op: 02 mei 2020, 19:34:19 »
Ik heb allemaal luidsprekermodellen getoond die voor in huis bedoeld zijn. Voor PA-doeleinden bestaan line arrays natuurlijk ook, maar die zien er heel anders uit en ik denk niet dat iemand die in zijn woonkamer zou willen:

Orford

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 16
  • If it ain't broke don't fix it
Re: Achterstevoren luidsprekers; paleis Soestijk
« Reactie #7 Gepost op: 03 mei 2020, 14:19:31 »
De "Soestdijk"- leverancier, projectuitvoerder voor die genoemde concerten en ontwerper (naam komt maar niet bonen en documentatie ging verloren) ging er juist prat op dat hij geen puntbronvorming in zijn geluidsbeeld realiseerde.

Welkom!

Zal wel gewoon een line-array geweest zijn waar een mooi verhaal bij verteld werd.

https://www.operamagazine.nl/binnenkort/16821/orfeo-ed-euridice-op-soestdijk-in-reprise/


Dat is het feest der herkenning   Toppie! - de recensie/aankondiging van het tweede jaar van die prachtige productie.
Geweldig bedankt voor het opnieuw ophalen ervan.

Er staan mij geen line-arrays staand noch hangend voor de geest.
Toch moet er geluidsversterking geweest zijn; gezien de oppervlakte van de  natuurlijke Bühne en het toeschouwersveld.
Ook de performers waren goed verstaanbaar in hun tekst en zang.

Ik herinner mij een geluidsbeeld dat niet richtingsgevoelig was anders gezegd waarvan je de oorsprong directioneel niet kon duiden.
Dat was plezierig maar tevens lastig omdat het niet altijd duidelijk was welke artiest nu juist gehoord werd, door het ontbreken van een puntvormige geluidsbron. Altijd een probleem met individuele microfoons op een podium - wie klinkt er nu?

Verder zoeken

Met groet van

Orford







 ;)
« Laatst bewerkt op: 03 mei 2020, 14:21:56 door Orford »
4 ex. MFB 541 cross-mode, F3538 Sound Processor, F3238 Stereo Pre Amp/Eq/Ambient/Reverb, DUAL 1249 Jubiläum met SHURE V15VxMR, DENON 1740 DVD/CD player, SONY FM stereotuner ST-S311.

Orford

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 16
  • If it ain't broke don't fix it
Re: Achterstevoren luidsprekers; paleis Soestijk
« Reactie #8 Gepost op: 03 mei 2020, 14:31:01 »
Tientallen luidsprekers doet vermoeden dat het om een lijnarray gaat. Zo eentje heb ik hierboven getoond. Die bestaan overigens ook in open baffle, bijvoorbeeld:
Dit is links de achterzijde en rechts de voorzijde.
Als je zo'n luidspreker langs achter bekijkt, zie je natuurlijk de achterkant van alle luidsprekerdrivers.
Ik ken geen lijnarray die verkocht wordt met de achterkant van de luidsprekers naar voren gericht.
Misschien werd zo'n open baffle lijnarray getoond maar zat er publiek voor en achter de luidsprekers? Met open baffle kan dat, maar dan is voor de luisteraars aan de achterkant links en rechts verwisseld. Bij een demo zal hen dat mogelijk niet opvallen.

De manier waarop de line-arrays gebruikt worden bij concerten zorgt ervoor dat de geluidsoverlast voor de omgeving beperkt wordt en dat het publiek niets tekort komt.


Ja die mogelijkheid lijkt zeer plausibel echter, ik herinner mij geen hoge staande langwerpige en daardoor wankele objecten...
Vaag herinner ik mij - 2012!  dat de luidsprekers, vergelijkbaar met Amerikaanse drive-in movie theatres, verspreid tussen de toeschouwers stonden.
OP zuiltjes dacht ik maar de vormgeving?

BTW Hoe komt de stroomvoorziening/aansluitkabels van de drivers in die line-arrays-zuilen tot stand? Hie niet zichtbaar.
Busbars? Koperstrips Gesandwiched tussen twee boards?

Met groet van

Orford
4 ex. MFB 541 cross-mode, F3538 Sound Processor, F3238 Stereo Pre Amp/Eq/Ambient/Reverb, DUAL 1249 Jubiläum met SHURE V15VxMR, DENON 1740 DVD/CD player, SONY FM stereotuner ST-S311.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.157
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Achterstevoren luidsprekers; paleis Soestijk
« Reactie #9 Gepost op: 03 mei 2020, 14:39:12 »
Gewoon doorlussen.  Ik heb dat eens uitgebreid bekeken tijdens een weekend Roermond toen ze de hele winkelstraat voorzien hadden van stapels JBL's.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.934
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Achterstevoren luidsprekers; paleis Soestijk
« Reactie #10 Gepost op: 03 mei 2020, 14:45:11 »
En bij het open baffle exemplaar dat ik hoger toonde voor in de woonkamer, zitten de draden ongetwijfeld achter de houten plaat die achterop is gemonteerd zodat ze uit het zicht zijn. De connectoren zullen in de zijkant van de voet gezeten hebben, vermits die op de foto ook niet zichtbaar waren en die toonde immers voor- en achterkant.
Maar hoewel dit type luidsprekers lang en niet zo heel breed en zeer ondiep (5 cm of zo) zijn, staan ze niet wankel hoor.

Orford

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 16
  • If it ain't broke don't fix it
Re: Achterstevoren luidsprekers; paleis Soestijk
« Reactie #11 Gepost op: 04 mei 2020, 19:29:02 »
@ bloom
Ik vermoedde al zoiets omdat ik het zelf constructief opgelost zou hebben met dunne/platte, brede koperen "busbars" parallel aan weerszijden van de drivers, wellicht nog in uitgefreesde geulen in het houtpaneel, dus onzichtbaar verwerkt.

@ Hififreak

https://www.operamagazine.nl/binnenkort/16821/orfeo-ed-euridice-op-soestdijk-in-reprise/

Had vandaag contact opgenomen met het management van Paleis Soestdijk over de leverancier van de toenmalige PA en publieksspeakers tijdens de uitvoeringen in 2012 dat mij zei:  "...deze uitvoering is gedaan toen het paleis nog van de Rijksoverheid was en de exploitatie onder Stichting Openstelling Paleis Soestdijk viel.
Ik kan u helaas niet helpen aan deze informatie. Wellicht bij het Rijksvastgoedbedrijf, https://www.rijksvastgoedbedrijf.nl/contact. "

Nu heb ik een persoonlijke relatie binnen het Bedrijf en die zal ik morgen eens polsen waar de bron van de Stichting etc. uit 2012 te vinden is.
Wellicht kan die persoon mij verder helpen aan het adres van de geluidsexploitant uit die tijd voor meer informatie over de toegepast "omgekeerde speakers".

Wordt vervolgd!

Groet van Orford



4 ex. MFB 541 cross-mode, F3538 Sound Processor, F3238 Stereo Pre Amp/Eq/Ambient/Reverb, DUAL 1249 Jubiläum met SHURE V15VxMR, DENON 1740 DVD/CD player, SONY FM stereotuner ST-S311.

Orford

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 16
  • If it ain't broke don't fix it
Re: Achterstevoren luidsprekers; paleis Soestijk
« Reactie #12 Gepost op: 12 mei 2020, 00:16:59 »
Beste forumleden, dank zij verschillende aardige en behulpzame medewerkers van het Rijksvastgoedbedrijf en De Utrechtse Spelen/Theater Utrecht ben ik eruit en er achter.

De inverted speakers zijn van Bloomline.com ende producten worden geleverd onder Omniwave http://www.bloomline.com/?page_id=53.
Leo de Klerk is de geestelijke vader en producent.

Tijdens de uitvoeringen van Orfeo ed Eurice werden meer dan 70 Omniwave speaker toegepast voor muziek, solisten en PA.
Het puntbroneffect was totaal afwezig en het geheel klonk buitengewoon ruimtelijk in de avondlucht over een terrein van 300 x 100 meter .
Hier vind je technische specs:  bloomline.com/?page_id=49

Overtuig jezelf

Groet van

Orford



4 ex. MFB 541 cross-mode, F3538 Sound Processor, F3238 Stereo Pre Amp/Eq/Ambient/Reverb, DUAL 1249 Jubiläum met SHURE V15VxMR, DENON 1740 DVD/CD player, SONY FM stereotuner ST-S311.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.111
Re: Achterstevoren luidsprekers; paleis Soestijk
« Reactie #13 Gepost op: 12 mei 2020, 05:24:55 »
Dat verhaal en over die luidsprekers heb ik wel gelezen.
Ik heb niet het idee dat dit iets is wat doorzet bij de hifi liefhebbers.
En bijzonder idee is het wel.
Geen idee of het wat is, want ik heb ze nooit gehoord.


Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.921
    • ARJANKU.IT service
Re: Achterstevoren luidsprekers; paleis Soestijk
« Reactie #14 Gepost op: 12 mei 2020, 08:32:43 »
Ik zie o.a. staan 'geen hoorbare kamfilterwerking'. Dat hangt meestal samen met diffuus gedrag en dat is waar hifi-liefhebbers weer niet zoveel mee hebben.
An inability to grasp science is no argument against it....