Auteur Topic: Na vier komt drie : Primaluna Prologue 3  (gelezen 20405 keer)

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.529
  • Liever een Adam!
Re: Na vier komt drie : Primaluna Prologue 3
« Reactie #15 Gepost op: 09 april 2020, 17:35:37 »
Ik heb diverse SA31's gehad.  Met de nadruk op dat laatste.  Wellicht eens een keer een dikke torrenbak op die vellen proberen om op realistisch niveau wat Erich Kunzel werk te draaien.   ;)
Maar goed dat je er bij zegt, dat je ze hebt gehad en niet meer hebt. Je moet je haast doodschamen, als je tegenwoordig nog Vincent troep in huis hebt.
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Na vier komt drie : Primaluna Prologue 3
« Reactie #16 Gepost op: 09 april 2020, 17:56:10 »
Nee hoor.  Het was een goede financieringsbron voor heul veul andere audio.



 :-*



Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.529
  • Liever een Adam!
Re: Na vier komt drie : Primaluna Prologue 3
« Reactie #17 Gepost op: 09 april 2020, 18:03:50 »
Nee hoor.  Het was een goede financieringsbron voor heul veul andere audio.



 :-*
;D Toppie!
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Na vier komt drie : Primaluna Prologue 3
« Reactie #18 Gepost op: 09 april 2020, 18:07:46 »
Ik heb diverse SA31's gehad.  Met de nadruk op dat laatste.  Wellicht eens een keer een dikke torrenbak op die vellen proberen om op realistisch niveau wat Erich Kunzel werk te draaien.   ;)
Maar goed dat je er bij zegt, dat je ze hebt gehad en niet meer hebt. Je moet je haast doodschamen, als je tegenwoordig nog Vincent troep in huis hebt.

Doet u mij maar één uitgestreken penseel streek van Vincent.  :evil:

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Na vier komt drie : Primaluna Prologue 3
« Reactie #19 Gepost op: 09 april 2020, 18:21:55 »
Zonder verdere discussie, duidelijk my fy.
Het verschil met buizen ..... heb het nooit waargenomen ook geen prio wat mijn ding aangaat.
Dat het waargenomen wordt is prima, profiteer van de verschillen een ding wat bij de hobby hoort.
Kabels, schone stroom, kurk, gehakt, instralen, handoplegging, Jomanda activiteiten prima enjoy the hobby.
Met Diana Krall hoor je dat verschil ook niet paul, vraag maar aan René, het klinkt dan altijd bagger  ;D

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Na vier komt drie : Primaluna Prologue 3
« Reactie #20 Gepost op: 09 april 2020, 18:47:56 »
Een vrij heftige uitspraak zomaar uit een verbleekte hersenspinsel gepost mag ik aannemen.
Knap op wat je gezondheid aangaat en tot in betere tijden.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Na vier komt drie : Primaluna Prologue 3
« Reactie #21 Gepost op: 09 april 2020, 19:36:46 »
Een vrij heftige uitspraak zomaar uit een verbleekte hersenspinsel gepost mag ik aannemen.
Knap op wat je gezondheid aangaat en tot in betere tijden.
Met die bloedverdunners moet je mijn opmerkingen niet meer met een korrel, maar met een zak zout nemen  ;)
Ik hoop zelf dat ik snel herstel. zo'n trombose been is niet grappig.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Na vier komt drie : Primaluna Prologue 3
« Reactie #22 Gepost op: 09 april 2020, 21:13:27 »
Paul hoort geen verschil in buizen ik ook niet. Daar zijn we het over eens, we horen wel verschil in mevr. Krall, veel verschil.
Als een zelfde type buis van een ander merk iets anders doet, bv klinken, dan is het toch wel spannend wat de buizen onderling anders doen als je deze in zendapparatuur zet. Dezelfde type buizen zullen toch hetzelfde moeten doen.
« Laatst bewerkt op: 09 april 2020, 21:18:53 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Na vier komt drie : Primaluna Prologue 3
« Reactie #23 Gepost op: 09 april 2020, 21:27:02 »
Paul hoort geen verschil ik ook niet. Als een zelfde type buis van een ander merk iets anders doet, bv klinken, dan is het toch wel spannend wat de buizen onderling anders doen als je deze in zendapparatuur zet. Dezelfde type buizen zullen toch het zelfde moeten doen.
Sommige zelfde type buizen zijn van binnen toch anders. De plates kunnen kleiner of groter zijn.
Er zullen buizen zijn van verschillende fabrikanten die gewoon hetzelfde klinken. Maar er zijn ook types van verschillende merken die toch anders klinken. Moet er wel bij zeggen dat het vaak heel subtiel is, dus niet het verschil tussen luidsprekers. Op youtube zie je wel een tests en dan laten ze de verschillende buizen vlak achter elkaar horen. En ja je hoort verschil. In de praktijk zal dit verschil niet dag en nacht zijn. Ik vond het verschil tussen de Tung-Sol El34 eindbuizen en de originele Prima Luna buizen niet echt waarneembaar.
Heb zelf nooit verschillen getest tussen bijvoorbeeld EL34 vs KT88 vs KT120. Natuurlijk kan de KT120 van deze set het meeste vermogen leveren. Sommige mensen kiezen toch bewust de EL34 voor hun sound.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Na vier komt drie : Primaluna Prologue 3
« Reactie #24 Gepost op: 09 april 2020, 22:06:37 »
Tsja... wat zullen we er eens van maken. Ik heb ooit een testje gedaan met THD vervorming vanaf wanneer je dat zou gaan horen. Lang verhaal kort: met een beetje buis in een beetje topologie komt daar nog niet bij in de buurt. Het is dus dan ook heel vergezocht om niet-lineaire vervoming te duiden als oorzaak. Let wel: niet-lineair, dus met streepje en dat heeft dus met harmonische vervorming te maken. En alle kruisvervormingen die je maar kunt bedenken, daar heb ik overigens een speciale test-track voor bedacht. Laat er breedband ruis op los en maak een leeg gat in het stuursignaal waar je de harmonische vervormingsproducten in kunt vangen. Zou ik nog kunnen uitbreiden met een breed scala aan sinussen die samen ook daar in die put zouden terecht komen. (voor de toekomst)

Anyway, waar je dan naartoe convergeert qua hypothese is dat er niet hoorbare componenten ontstaan cq er zijn die dan verantwoordelijk moeten zijn. Onder de gehoorgrens wordt daarmee bedoeld. Er is een select groepje in Nederland dat zich audio-guru mag noemen of zich dat (graag) laten aanleunen en daar heb ik dit soort gesprekken mee gevoerd. Goed, het waren er twee hooguit drie. Maar waar het op neer komt, is dat inderdaad bovengeschetste hypothese toegepast wordt. Er wordt daadwerkelijk vanuit gegaan dat er < gehoorgrens signalen zijn die de audio (= ik hoor) beinvloeden. Zeg signalen op kleiner dan -90 dB tov de dan geldende pieken en dieper. Daar heb ik vervolgens een test voor bedacht en aan de hand van die resultaten ben ik van de ark van audio afgesprongen. Die boot mag wat mij betreft verder zonder mij.

Terug naar reele verschillen in dan vooral stuurbuizen. Ruis en microfonie valt niet te ontkennen. Verder heeft iedere buis een andere steilheid en versterkingsfactor. Daarmee ook een andere inwendige weerstand. Daarmee kunnen heel goed amplitudeverschillen verklaard worden. En ergens dan ook klankverschillen omdat de gehoorkromme anders loopt bij andere amplitudes. Bij eindbuizen kan het laag nogal anders zijn als de sturende impedantie anders is. En wellicht dat er in het hoog een andere resonantie is. Wel wat vergezocht, maar ik kan het niet 1-2-3 naar de Palestijnen knallen.

Groet,
Jacco

Erik

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 16
Re: Na vier komt drie : Primaluna Prologue 3
« Reactie #25 Gepost op: 09 april 2020, 22:27:54 »
Het verschil tussen de SA31 en de Prologue 3 is transparantie. Het midden en laagmidden van de SA31 is mooi vet. Dat is bij de Prologue 3 niet en dat is wel jammer. Maar wat de Prologue 3 doet voor het hoog en hoogmidden is erg fijn, totaal geen spetterende 's' en meer. Bekkens klinken echter, minder scherp. De presentatie is meer 3d . Het laag en midden zijn goed gedefinieerd, maar anders met meer detail dan de SA31. De set klinkt weer een stap echter. Mijn vorige speakers waren Magnepan MG 0.6 qr. Veel kleinere maggies zonder de true ribbons die de MG3.5r's wel hebben. De Vincent SA31 en SP996 klonken perfect in die combinatie. Maar met de MG 3.5r's niet. Die klinken veel beter met de buizenversterkers. En ja, de verschillen zijn echt groot.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Na vier komt drie : Primaluna Prologue 3
« Reactie #26 Gepost op: 09 april 2020, 22:39:57 »
Het verschil tussen de SA31 en de Prologue 3 is transparantie. Het midden en laagmidden van de SA31 is mooi vet. Dat is bij de Prologue 3 niet en dat is wel jammer. Maar wat de Prologue 3 doet voor het hoog en hoogmidden is erg fijn, totaal geen spetterende 's' en meer. Bekkens klinken echter, minder scherp. De presentatie is meer 3d . Het laag en midden zijn goed gedefinieerd, maar anders met meer detail dan de SA31. De set klinkt weer een stap echter. Mijn vorige speakers waren Magnepan MG 0.6 qr. Veel kleinere maggies zonder de true ribbons die de MG3.5r's wel hebben. De Vincent SA31 en SP996 klonken perfect in die combinatie. Maar met de MG 3.5r's niet. Die klinken veel beter met de buizenversterkers. En ja, de verschillen zijn echt groot.
Grappig, mijn ervaring met mijn Magnepan SMGA in combinatie met buizen versterkers is juist heel slecht. Ik heb het gevoel dat mijn Magnepan SMGA juist een stevige transistor versterker lusten. Die ervaring deel ik met meerdere Magnepan bezitters. Maar het belangrijkste is dat jij het goed vindt klinken. Want de gene die van zijn set moet genieten, dat ben jezelf.

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Na vier komt drie : Primaluna Prologue 3
« Reactie #27 Gepost op: 09 april 2020, 22:56:03 »
Ik heb hier ook een stel Magnepan SMGA's staan en die presteren ook alleen maar goed met een vrij forse versterker van voldoende vermogen (en liefst minstens 2x200W/4Ω).
Je kunt ze alleen maar aansturen met weinig vermogen als je op heel lage volumes speelt. Maar dan tonen ze ook nooit wat ze kunnen.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Na vier komt drie : Primaluna Prologue 3
« Reactie #28 Gepost op: 09 april 2020, 23:31:42 »
Ik heb hier ook een stel Magnepan SMGA's staan en die presteren ook alleen maar goed met een vrij forse versterker van voldoende vermogen (en liefst minstens 2x200W/4Ω).
Je kunt ze alleen maar aansturen met weinig vermogen als je op heel lage volumes speelt. Maar dan tonen ze ook nooit wat ze kunnen.
Ik doe het hiermee Bloom:
Voorversterker met 12AU7 buisjes

Eindversterker: No.8.0b

150W(8ohm RMS) 240W(4ohm RMS) Maar vraag me af of dit Chinese watts zijn  ;)
Maar de Magnepans combineren hiermee prima.

Erik

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 16
Re: Na vier komt drie : Primaluna Prologue 3
« Reactie #29 Gepost op: 09 april 2020, 23:58:16 »
Ik ben zelf ook verbaasd dat de 3.5r zo goed speelt met de 35 wattjes die de Prologue 4 levert. De kleine MG 0.6 klonken goed met de 175 watts van de Vincent SP996. Ik denk dat die niet met 35 watt toekunnen als je hard wilt spelen. De 3.5r's zijn twee maal zo groot en verplaatsen dus veel meer lucht. Wie weet is dat het. Ik speel niet hard en de kamer is niet groot, ongeveer 5 bij 6. Dat de algemene concensus  is dat Magnepans heel veel power nodig hebben is me bekend. Ik denk dat het meevalt zolang je het volume redelijk houdt. Als de versterker maar goed met 4 ohm overweg kan.
De impedantiekarakteristiek van de MG3.5r is kaarsrecht 4 ohm met een dipje in van 3.6 ohm in het hoog. Erg makkelijk aan te sturen dus.