Auteur Topic: Denon AVR 2600 niet in staat Teufel Theater 500 aan te sturen  (gelezen 4729 keer)

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.517
  • Lid van de Adam's family
Denon AVR 2600 niet in staat Teufel Theater 500 aan te sturen
« Gepost op: 23 maart 2020, 15:02:04 »
Afgelopen weekend een mysterie meegemaakt die ik niet zo snel kan plaatsen.
Bovenstaande combi is heel gevoelig.... als versterker uit staat en vervolgens even speelt lijkt hij na 5 min leeg te lopen.
Raar is ook dat bij verschillende bronnen het telkens anders klinkt. Youtube klinkt beter als Flac en telkens bij schakelen komt er een ander geluid.
Kan het zijn dat elcos leeggetrokken worden waardoor vervorming ontstaat. Versterker wordt niet warm of wat so ever.
Heeft het zin om een zwaardere op te zetten....
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.934
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Denon AVR 2600 niet in staat Teufel Theater 500 aan te sturen
« Reactie #1 Gepost op: 23 maart 2020, 15:30:15 »
Dat gaat over de Denon AVR-X2600H neem ik aan. Die doet maximaal 95 W per kanaal in 20Hz-20kHz in 8 Ohm en zo goed als niets daaronder. Tja: wat wil je ook met een voeding die maar 500 W verbruikt en daarmee zeven van die kanalen moet aansturen. Nee dus, dan moet je al héél "brave" luidsprekers hebben.
Je Teufel luidsprekers dippen tot 4 Ohm en hebben een gevoeligheid van 88 dB/2,83 V/1 m wat niet denderend is (ongeveer hetzelfde als mijn elektrostaten).
Ik denk dat je een heel wat betere versterker nodig gaat hebben om die Teufels behoorlijk aan te sturen. Denk aan zo'n 300W per kanaal in 4 Ohm.

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.517
  • Lid van de Adam's family
Re: Denon AVR 2600 niet in staat Teufel Theater 500 aan te sturen
« Reactie #2 Gepost op: 23 maart 2020, 16:14:02 »
Wat zou een goed alternatief zijn voor de Teufel?
reciever met 300 W aan boord gaat dure bedoeling worden...
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.331
  • Elac addict
Re: Denon AVR 2600 niet in staat Teufel Theater 500 aan te sturen
« Reactie #3 Gepost op: 23 maart 2020, 17:28:41 »
Wat staat er qua weergevers nog meer aangesloten op de Denon? Als het een receiver is die alleen maar gebruikt wordt voor stereo kun je voor weinig er beter een goede stereo amp voor in de plaats zetten. Die laat de Teufels dan wel zingen. Headbanging
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.149
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Denon AVR 2600 niet in staat Teufel Theater 500 aan te sturen
« Reactie #4 Gepost op: 23 maart 2020, 18:05:44 »
Wat zou een goed alternatief zijn voor de Teufel?
reciever met 300 W aan boord gaat dure bedoeling worden...

Jammer dat er geen pre-outs opzitten anders kon je er bijvoorbeeld een budget Behringer aanknopen.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Infinity

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 718
Re: Denon AVR 2600 niet in staat Teufel Theater 500 aan te sturen
« Reactie #5 Gepost op: 23 maart 2020, 19:11:29 »
En wat heeft hij aan deze bijdrage.. helemaal niets, wat heb je aan "Als"Daag
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2020, 19:13:43 door Infinity »

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.149
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Denon AVR 2600 niet in staat Teufel Theater 500 aan te sturen
« Reactie #6 Gepost op: 23 maart 2020, 19:55:20 »
Wat zou een goed alternatief zijn voor de Teufel?
reciever met 300 W aan boord gaat dure bedoeling worden...

Jammer dat er geen pre-outs opzitten anders kon je er bijvoorbeeld een budget Behringer aanknopen.

Ik had bij een recentere 2600 gekeken.  De voorganger die jij hebt, heeft gelukkig wel pre-outs.   Yeah


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.178
    • De andere hobby...
Re: Denon AVR 2600 niet in staat Teufel Theater 500 aan te sturen
« Reactie #7 Gepost op: 23 maart 2020, 20:02:09 »
En wat heeft hij aan deze bijdrage.. helemaal niets, wat heb je aan "Als"Daag
Het zou zomaar eens een ander idee kunnen doen opborrelen...
Science is no democracy

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.364
Re: Denon AVR 2600 niet in staat Teufel Theater 500 aan te sturen
« Reactie #8 Gepost op: 23 maart 2020, 20:20:53 »
Afgelopen weekend een mysterie meegemaakt die ik niet zo snel kan plaatsen.
Bovenstaande combi is heel gevoelig.... als versterker uit staat en vervolgens even speelt lijkt hij na 5 min leeg te lopen.
Raar is ook dat bij verschillende bronnen het telkens anders klinkt. Youtube klinkt beter als Flac en telkens bij schakelen komt er een ander geluid.
Kan het zijn dat elcos leeggetrokken worden waardoor vervorming ontstaat. Versterker wordt niet warm of wat so ever.
Heeft het zin om een zwaardere op te zetten....
Even wat vragen om geen domme aannames te doen:
1 Heeft deze combinatie in het verleden wel goed gespeeld?
2 Zo ja, kun je controleren of er elco's bol staan? (je kunt gewoon de bovenkap loshalen en vaak zie je al dat de elco's aan de bovenkant bol staan).
3 Zo nee, dan kun je er voor kiezen losse eindversterkers  aan te schaffen  zoals hififreak aangeeft:  Behringer of Crown XLS serie (heel betaalbaar) https://www.crownaudio.com/en/product_families/xls-drivecore-2-series of kijken naar een receiver met meer ballen.
Grotere waardes elco's in de voeding plaatsen heeft niet veel zin.
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2020, 20:23:04 door mmuetst »

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.934
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Denon AVR 2600 niet in staat Teufel Theater 500 aan te sturen
« Reactie #9 Gepost op: 24 maart 2020, 08:37:00 »
Mogelijk is er sowieso geen plaats in de behuizing van zo'n versterker om grotere voedingselco's te plaatsen. Dat helpt in elk geval niet inzake vermogen.
Als de surroundversterker pre-outs heeft voor tenminste stereo links en rechts vóór (en dus niet alleen de twee voor de subwoofers die op de X2600H zitten) kun je een losse eindversterker aansluiten.
Dit is een type van Behringer dat geen hol kost: https://www.bax-shop.nl/versterkers/behringer-a800-klasse-d-versterker-2x-400w-4-ohm
En die levert 2x400W in 4 Ohm en is stabiel in 2 Ohm. Daarmee kom je alleszins geen vermogen tekort en het kan dienen om aan het licht te brengen dat het effectief om een vermogensprobleem gaat zoals ik vermoed.
Zo ziet hij eruit:

en de aansluitingen achteraan:

En dat voor slechts 179 euro!

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.149
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Denon AVR 2600 niet in staat Teufel Theater 500 aan te sturen
« Reactie #10 Gepost op: 24 maart 2020, 13:07:07 »
Ze zijn er in diverse verschijningsvormen voor weinig.  Ik heb twee jaar geleden een paar soortgelijke eindversterkers opgekocht van een sportvereniging en i.c.m. setjes DAP-speakers.

Dat valt helemaal niet tegen.  ;D


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.918
    • ARJANKU.IT service
Re: Denon AVR 2600 niet in staat Teufel Theater 500 aan te sturen
« Reactie #11 Gepost op: 24 maart 2020, 13:36:39 »
Het is een raar verschijnsel omdat het zich pas na een paar minuten manifesteert en bet apparaat niet warm wordt.
An inability to grasp science is no argument against it....

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.934
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Denon AVR 2600 niet in staat Teufel Theater 500 aan te sturen
« Reactie #12 Gepost op: 24 maart 2020, 19:13:30 »
Dan treedt het dus op nadat het toestel na het aanzetten pas goed opgewarmd is. Als hij met die combinatie nooit goed gespeeld heeft, denk ik nog altijd een vermogensprobleem. De versterker hoeft daarvoor niet noodzakelijk heel warm te worden: het zal met 99,99999999999% waarschijnlijkheid een klasse D zijn. Die zijn zwaar afhankelijk van het vermogen van de voeding. En als die niet voldoet, klapt het signaal gewoon in elkaar. Het wordt niet warm, het geeft eigenlijk gewoon op.

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.517
  • Lid van de Adam's family
Re: Denon AVR 2600 niet in staat Teufel Theater 500 aan te sturen
« Reactie #13 Gepost op: 24 maart 2020, 21:16:57 »
Dan treedt het dus op nadat het toestel na het aanzetten pas goed opgewarmd is. Als hij met die combinatie nooit goed gespeeld heeft, denk ik nog altijd een vermogensprobleem. De versterker hoeft daarvoor niet noodzakelijk heel warm te worden: het zal met 99,99999999999% waarschijnlijkheid een klasse D zijn. Die zijn zwaar afhankelijk van het vermogen van de voeding. En als die niet voldoet, klapt het signaal gewoon in elkaar. Het wordt niet warm, het geeft eigenlijk gewoon op.

Dat laatste is waarneembaar... neem ook aan dat het klasse D is.
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.109
Re: Denon AVR 2600 niet in staat Teufel Theater 500 aan te sturen
« Reactie #14 Gepost op: 24 maart 2020, 21:22:11 »
Als het een AVR X2600 H dan is het denk ik geen klasse D versterker.
Ik heb zijn iets grotere broertje de AVR X3200 W.  Die wordt best aardig warm als hij zijn best moet doen.
geen idee hoe het impedantieverloop van een Xavian XN 185 mk2 is , maar daar draaide hij zijn torretjes niet voor om.
Is het wel zo dat ik slechts in stereo speel.

Maar als de versterker te hard moet werken omdat hij door de impedantie dip te warm wordt omdat er te veel strrom geleverd moet worden dan zou je verwachten dat het apparaat in een beveiliging zou gaan en niet langzaam inkakt.

Staat het apparaat soms in een eco modus en beperkt deze het volume zodra er wat meer gevraagd wordt aan stroom?

Mijn receiver heeft een eco modus en wordt het geleverde vermogen door de voeding aardig afgeknepen.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000