Auteur Topic: Versterkers mogen wel klinken.  (gelezen 44812 keer)

ThE_En4CeR

  • Systeembezweerder
  • Administrator
  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • *****
  • Berichten: 134
  • Gek van ICT, auto's en muziek!
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #300 Gepost op: 18 augustus 2020, 09:21:37 »
Mijn eigen luidsprekers zijn vaak lastig voor versterkers: gemiddeld 4%u03A9 en ze dippen tot zo'n 2%u03A9. Maar ik heb ook nog een paar Audiostatic DCI-2 staan: dat zijn pas echte versterkerkillers. Gemiddeld 8 %u03A9 maar ze dippen tot 0,7 %u03A9 (!!!). Dan moet je al een eindversterker hebben die zowat voor een lasbrander zou kunnen dienen.
De hogergenoemde versterker met een vermogensdip in 2%u03A9 zou een duidelijk hoorbaar tekort laten horen als die mijn luidsprekers zou moeten aansturen. Ik begrijp niet waarom een fabrikant er geen fatsoenlijke voeding in stopt als hij grote vermogens in 8 en 4 %u03A9 wil leveren terwijl luidsprekers die zelf dippen tot 2 %u03A9 en daaronder niet bepaald zeldzaam zijn. Zorg dan dat zo'n versterker ook die 2 %u03A9 zonder problemen aankan.

[Dit compleet idiote forum verandert het Ohm-symbool in %u03A9. Waarom????]

Beetje respect voor dit compleet idiote forum hé.... BTW: Ω
ICT-helpdesk van Hififreaks.nl

ThE_En4CeR

  • Systeembezweerder
  • Administrator
  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • *****
  • Berichten: 134
  • Gek van ICT, auto's en muziek!
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #301 Gepost op: 18 augustus 2020, 09:23:40 »
Nog even een toelichting hoe: Ga naar speciale tekens in Windows (druk op start en tik speciale tekens) en dan kun je het Ohm teken kopiëren Yeah
ICT-helpdesk van Hififreaks.nl

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.934
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #302 Gepost op: 18 augustus 2020, 09:44:09 »
Ik werk met een Linux systeem (Debian met XFCE desktop) en mijn toetsenbord heeft met Shift-AltGr-A een Ω-teken. Zo te zien is het probleem opgelost en kan ik nu naar hartelust weer Ω typen!
Zo ziet mijn layout eruit:


Aha, probleem ontstaat bij snel veranderen: dan pakt hij ipv het karakter de JavaScript-code om een of andere reden.
« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2020, 09:47:16 door Bloom »

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.368
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #303 Gepost op: 24 februari 2021, 23:09:07 »
Een paar avonden zoet geweest met de LS3/5a  Nooit gedacht dat deze kleintjes het lekkerste klinken op mijn 300B versterker. Het vermogen is maar 8 watt en dat met een 15 ohm speaker met een impedantie verloop die niet echt recht is en een gevoeligheid om te huilen.
Op mijn transistor eindversterker en op mijn Prima Luna klonk het snel te hard met die T27 tweeter. Een mooi voorbeeld dat hifi apparatuur kan klinken (en in de foute combinatie juist niet). Sara K vult nu de mancave via de B300 op de LS3/5a en het is magic  ;D

Dmt 15 mkII

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 493
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #304 Gepost op: 25 februari 2021, 10:01:43 »
Een paar avonden zoet geweest met de LS3/5a  Nooit gedacht dat deze kleintjes het lekkerste klinken op mijn 300B versterker. Het vermogen is maar 8 watt en dat met een 15 ohm speaker met een impedantie verloop die niet echt recht is en een gevoeligheid om te huilen.
Op mijn transistor eindversterker en op mijn Prima Luna klonk het snel te hard met die T27 tweeter. Een mooi voorbeeld dat hifi apparatuur kan klinken (en in de foute combinatie juist niet). Sara K vult nu de mancave via de B300 op de LS3/5a en het is magic  ;D
leuk altijd, doet dat ook graag ,verschillende "sound"  neerzetten,leuk detail is dat setje ls3/5 de zelfde zijn die ik vorig jaar gehoord heb, zo krom als heerlijk zijn ze, vele malen aangenamer dan de peperdure b&w die ik hoorde bij een platenspeler demo van hifi klubben...waren ook nog eens over de 7000 euro,niet om aan te horen, ondanks het mooie vinyl.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.368
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #305 Gepost op: 16 maart 2021, 22:53:27 »
Over klinkende versterkers gesproken, vandaag dit filmpje gekeken (let op duurt 2 uur) maar hierin geeft Amir toch aan dat door een "ontwerpfout" van Marantz de versterkers toch niet lekker klinken t.o.v. Denon. Ik vond het een mooi interview en een bevestiging dat versterker toch kunnen "klinken" en dat jij dat als consument niet weet omdat je niet beschikt over een geavanceerd meet apparaat die Amir wel heeft en deze "ontwerpfouten" bloot legt.
Maar het stukje waar ik het over heb staat op 43:30
Waarin Amir aangeeft dat Marantz toch op goude oortjes vertrouwd ipv metingen.
Op zijn forum staan meer mooie filmpjes over USB verbetering, netwerkverbetering en netspanning verbetering en waarom het allemaal onzin is:
https://www.audiosciencereview.com
WAARSCHUWING! niet geschikt voor mensen die dit allemaal ontkennen, ik wil uw hobby verder niet verpesten.
Voor de Adam luidsprekers bezitters: ze komen goed uit zijn testen. Ook leuk om te zien dat alles gemeten wordt.

renewouters

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 7
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #306 Gepost op: 02 april 2021, 18:53:17 »
Ook bij luidsprekers is het streven recht te zijn. Daar maken de ontwerpers ervan zich dag en nacht druk.

Groet,
Jacco

Daarom is het zo gek dat actieve luidsprekers pas nu een beetje succesvol beginnen te worden. En dan ook nog eens vanuit de gedachte dat mensen minder spullen willen hebben. De betere technische kwaliteit is bijna bijvangst van die gedachte. Maar al sinds jaar en dag kan je met actieve luidsprekers veel nauwkeurige luidsprekers maken met de traditionele bouwwijzen met scheidingsfilters. En dan krijg je de hogere efficientie er ook nog eens gratis bij.

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.331
  • Elac addict
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #307 Gepost op: 02 april 2021, 20:02:20 »
Ik geloof ook dat er nuances zijn bij versterkers. Maar hoe zit het dan met de actieve luidsprekers? Klinken die minder verschillend dat zoals passieve dat doen?

Ik ben juist blij met een goede amp die al die verschillen bij passieve niet verhuld, zodat ik uiteindelijk bij mijn meest favoriete luidspreker uitgekomen ben.

Lijkt mij dat als er bij actieve toch veel verschillen zijn de zoektocht lastiger (duurder) is om tot een geschikte keuze te komen. Of vergis ik mij?

Begrijp mij goed, ik vind het concept van actieve speakers erg goed. De amp dicht bij de speaker voor aansturing kan erg goed werken, mits de combi goed is.
« Laatst bewerkt op: 02 april 2021, 20:46:02 door Frits Denon »
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.368
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #308 Gepost op: 02 april 2021, 20:38:44 »
Met de komst van goede klasse D versterkers zoals Hypex modules is het voor fabrikanten makkelijker een versterker zonder warmte problemen in een luidspreker te bouwen. Het ontbreken van een passief filter en het apart aansturen van de units, elke unit een eigen versterker maakt het optimaler. Zo kun je lichtere versterkers gebruiken voor hoog en mid units en versterkers met meer vermogen voor het laag. Sommige actieve luidsprekers beiden zelfs room correctie. Verschillend klinken zullen ze zeker, het zijn uiteindelijk de units die het geluid de kamer in gooien, niet de versterker.

Voor mij is het geen optie, ik vind het leuk om luidsprekers te wisselen, en hou er van om met buizen te draaien. Heb ooit een set Philips MFB gehad, maar vond dat niet spectaculair. Mijn passieve luidsprekers klonken veel beter (MC system en Cyrus) in vergelijking. Wel een keer een set actieve Adams beluisterd, en dat was niet verkeerd!

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #309 Gepost op: 02 april 2021, 20:50:33 »
Ik geloof ook dat er nuances zijn bij vertsterkers. Maar hoe zit het dan met de actieve luidsprekers? Klinken die minder verschillend dat zoals passieve dat doen?



Die klinken ook verschillend maar er is wel minder variatie dan op de passieve markt.
Ik heb oa genelec,adam,dynaudio,yamaha,jbl,d&d,devialet,focal,tannoy,krk,eve gehoord.
Meestal uit de profi hoek dus die doen vooral hun best zo neutraal mogelijk te klinken maar dat blijkt ook een ruim begrip.
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.331
  • Elac addict
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #310 Gepost op: 02 april 2021, 22:05:57 »
Ik geloof ook dat er nuances zijn bij vertsterkers. Maar hoe zit het dan met de actieve luidsprekers? Klinken die minder verschillend dat zoals passieve dat doen?



Die klinken ook verschillend maar er is wel minder variatie dan op de passieve markt.
Ik heb oa genelec,adam,dynaudio,yamaha,jbl,d&d,devialet,focal,tannoy,krk,eve gehoord.
Meestal uit de profi hoek dus die doen vooral hun best zo neutraal mogelijk te klinken maar dat blijkt ook een ruim begrip.

Interessant, dan hou ik het maar mooi bij mijn combi, amp met passievelingen, die het in mijn luisterstekkie goed doen. Maar na het Corona gedoe de actieven een keer beluisteren zou wel leuk zijn.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.257
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #311 Gepost op: 03 april 2021, 09:15:39 »
Met de komst van goede klasse D versterkers zoals Hypex modules is het voor fabrikanten makkelijker een versterker zonder warmte problemen in een luidspreker te bouwen. Het ontbreken van een passief filter en het apart aansturen van de units, elke unit een eigen versterker maakt het optimaler. Zo kun je lichtere versterkers gebruiken voor hoog en mid units en versterkers met meer vermogen voor het laag. Sommige actieve luidsprekers beiden zelfs room correctie. Verschillend klinken zullen ze zeker, het zijn uiteindelijk de units die het geluid de kamer in gooien, niet de versterker.

Voor mij is het geen optie, ik vind het leuk om luidsprekers te wisselen, en hou er van om met buizen te draaien. Heb ooit een set Philips MFB gehad, maar vond dat niet spectaculair. Mijn passieve luidsprekers klonken veel beter (MC system en Cyrus) in vergelijking. Wel een keer een set actieve Adams beluisterd, en dat was niet verkeerd!

Tis meestal niet de speaker die verkeerd klinkt, tis meestal de kamer + plaatsing.In een relatieve kleine kamer of zolder

een grote zuil plaatsen is vaak de verkeerde weg die je inslaat.

Heb je dan ook nog een sub nodig bij een grote b.v  elac 249.....dan is er behoorlijk wat mis.

De plaatsing van een box is doorslagevend,en natuurlijk kun je geen kant op als de plaatsing al definitief is en je geen kant

op kunt....omdat mevrouw dat niet pruimt of wat dan ook.

Uitspraken van o.a MMuets over zijn goede of slechte versterkers of speakers,dat zijn dan zijn bevindingen in zijn ruimte.

In zijn ruimte kan een speaker kloten klinken,alleen in mijn ruimte kan die speaker super mooi klinken.

Mijn MFB 587 klinkt super.....op een bepaalde plek en nergens anders.Mijn EVO's 4.4 moeten totaal vrij staan daar heb ik

de halve kamer voor moeten inleveren!

Maar voordat ik de VEVO's definitief goed geplaatst had daar gaat gewoon 2 mnd overheen.

Heb op een ander forum iemand gewaarschuwd voor de EVO's 4.4 van heb je een ietwat grotere ruimte voor de plaatsing?

Uiteindelijk begreep deze man het ook, we zijn ±6mnd verder en hij is vol lof over deze speaker, zijn laatste opmerking was

mocht ik ze kwijtraken....koop ik ze zo weer.

Kijk er worden veel speakers verkocht en die zijn niet slecht, alleen de kamers en plaatsing deugen niet....vandaar al die

flauwe kul van dsp, subs en aanverwante equalizers.



Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.368
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #312 Gepost op: 03 april 2021, 11:35:48 »
Je zult nog verbaast zijn Bram hoe goed die Evo’s van jou in mijn mancave zullen klinken.
Die Philips MFB had ik in Zwolle, daar was mijn hele appartement een mancave en had ik drie luisterruimtes.
Mijn huidige luisterruimte is lang nog niet optimaal, maar je hoort mij niet klagen en ik krijg genoeg mensen over de vloer die dat kunnen beamen.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.152
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #313 Gepost op: 03 april 2021, 12:07:07 »
Ik heb diverse actieve speakers gehad.  Op zeker moment maak je een keus.  Ik mijn geval zouden mijn eindbakken overbodig zijn geworden en aangezien ik tevreden ben over wat er nu staat, zie ik niet de noodzaak om het roer om te gooien.  Uiteindelijk gaat het natuurlijk om de goede bron en motivatie.   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #314 Gepost op: 03 april 2021, 12:13:53 »
Kijk er worden veel speakers verkocht en die zijn niet slecht, alleen de kamers en plaatsing deugen niet....vandaar al die

flauwe kul van dsp, subs en aanverwante equalizers.

@ Bram,

Is het optimaal plaatsen van je luidsprekers niet ook een vorm van equalizen ?
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees