Auteur Topic: Versterkers mogen wel klinken.  (gelezen 44357 keer)

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #345 Gepost op: 02 februari 2022, 23:34:05 »
Gewoon zorgen dat versterkers niet klinken. Zoals het hoort.

Groet,
Jacco
Dat weet je dus niet, want je luidsprekers zorgen dat de versterker wel klinkt. Of je moet zeggen, koop altijd versterker vriendelijke luidsprekers die geen capacitieve fase hebben in combinatie met een lage impedantie (maar ja, gezien de fabrikant dat niet geeft weet je dat niet totdat een objectieve review online wordt gezet met metingen). Het kan niet anders zijn dat je het met me eens bent  ;)
Nee, je maakt een gruwelijke denkfout. De grenzen qua impedantie van de luidspreker zijn bekend bij de engineer van de elektronica. Die gaat dus een versterker maken waarbij dat niet meer uitmaakt. Een versterker die gaat klinken (=vervorming toevoegen = uit den boze) is geen versterker meer, maar een ontwerpfout. Of een gitaarversterker waarbij het juist de bedoeling is dat ie gaat vervormen.

Of je moet beginnersgebakjes verwarren met correct ontworpen elektronica.

Groet,
Jacco
Dat ben ik wel met je eens, maar waarom gaat het dan in de praktijk wel fout. Ik heb je een link gegeven met een duidelijk voorbeeld. Het is praktijk vs theorie. Dus is het een verkeerd ontworpen versterker? Of is het een verkeerd ontworpen luidspreker? Wie krijgt de schuld?

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #346 Gepost op: 02 februari 2022, 23:41:44 »
Sowieso de ontwerper van de versterker natuurlijk, die hoort daar geen krimp op te geven. Even los van de doodlopende straat situaties waarbij de componenten buiten spec zijn gelopen ivm ouderdom oid. Temperatuur is ook een teken van een niet goed ontworpen versterker topologie.

Maar ja, in hoeverre is daadwerkelijk vastgesteld dat wat er geclaimd wordt ook echt waar is. Misschien ligt de schuld wel juist daar.

Groet,
Jacco
« Laatst bewerkt op: 02 februari 2022, 23:48:55 door dekkersj »

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #347 Gepost op: 03 februari 2022, 07:32:35 »
Misschien heeft de versterker gewoon onderhoud nodig.  Wat ik ervan lees een eerste probeersel/variant richting klasse D ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #348 Gepost op: 03 februari 2022, 08:55:59 »
In verband met de discussie over de juiste versterker voor een stel luidsprekers, heb ik ooit een tekst gepubliceerd met een advies over de keuze van een versterker.
Het vermogen van een versterker is de basis van alles, het fundament. Niet genoeg vermogen? Vergeet het maar. Veel te veel vermogen is overigens ook een probleem.

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #349 Gepost op: 03 februari 2022, 09:16:46 »
Ik denk dat ik met mijn Denon's wel goed zit. Wat mij destijds bij de overstap naar die serie wel opgevallen is dat het laag beter klonk. Dat zal dan te maken hebben met meer controle over de speakers. Dat zou je dan "klinken" kunnen noemen.

Ik ben er in elk geval blij mee. Voorlopig ook geen zorg over andere versterkers, want deze gaan niet meer weg.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #350 Gepost op: 03 februari 2022, 09:20:42 »
Hoeveel is teveel vermogen.
Ik heb versterkers gehad van 240 watt, ik had nooit het idee dat dat teveel was.
I love vintage.

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #351 Gepost op: 03 februari 2022, 09:26:43 »
Teveel vermogen is luidsprekers met een rendement van 115 dB/W/m gaan aansturen met een versterker van 2x300W. Ben ik ooit op een demo tegengekomen. En vervormen dat dat deed! Maar de handelaar vond dat het "prachtig klonk". Ik wist niet hoe snel ik daar weg moest geraken.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #352 Gepost op: 03 februari 2022, 10:02:57 »
In verband met de discussie over de juiste versterker voor een stel luidsprekers, heb ik ooit een tekst gepubliceerd met een advies over de keuze van een versterker.
Het vermogen van een versterker is de basis van alles, het fundament. Niet genoeg vermogen? Vergeet het maar. Veel te veel vermogen is overigens ook een probleem.
Dat is ook een mooi stukje theorie Bloom, maar dan blijft het zo dat mensen niet weten hoe hun luidsprekers meten omdat domweg de fabrikant alleen een paar gegevens opgeeft zoals 8 ohm en 86dB/1w/1m. Dan weet je eigenlijk nog niks. Ik vind daarom tests van Stereophile en ASR goed omdat men de luidsprekers meet en dan weet je wat die luidsprekers doen met je versterker.
Jacco heeft wel gelijk, maar gaat van een ideale situatie uit die de gewone audio liefhebber niet kan controleren of nameten. Maak maar eens een rondje op audio fora en zie wat er allemaal aan onzinnige adviezen er allemaal gegeven worden als iemand weer vraagt "welke versterker bij mijn luidsprekers".

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #353 Gepost op: 03 februari 2022, 10:32:33 »
Teveel vermogen is luidsprekers met een rendement van 115 dB/W/m gaan aansturen met een versterker van 2x300W. Ben ik ooit op een demo tegengekomen. En vervormen dat dat deed! Maar de handelaar vond dat het "prachtig klonk". Ik wist niet hoe snel ik daar weg moest geraken.
Ja,die kun je ook aansturen met een paar watt.
I love vintage.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #354 Gepost op: 03 februari 2022, 12:32:44 »
Je mag redelijkerwijs aannemen dat luidsprekers binnen een bepaalde bandbreedte vallen. Die paar excessen even daar gelaten.

Groet,
Jacco

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #355 Gepost op: 03 februari 2022, 12:44:10 »
Je mag redelijkerwijs aannemen dat luidsprekers binnen een bepaalde bandbreedte vallen. Die paar excessen even daar gelaten.

Groet,
Jacco
Toch valt dat vaak vies tegen. Dan heb ik het niet over de luidsprekers waar je een lasapparaat voor nodig heb, maar neem bijvoorbeeld die Infinity

Zie hoe de fase naar capacitief gaat in combinatie met het zakken van de impedantie. Hier kan een versterker zich op stuk bijten.
"Switched in an old Infinity bookshelf speaker. No problem whatsoever" maar terug naar die infinity referance R253 en bam weer in beveiliging.
Aanname: "Something in this speaker is causing the protection in my amplifier to turn on. Having tested nearly 100 speakers with the same amplifier, it definitely is not due to the amp being overly sensitive.
Ik bedoel maar.
Ik zie vaker van dit soort metingen bij luidsprekers, die prima klinken (weinig vervorming en nette frequentie gedrag) maar door fase en impedantie niet versterker vriendelijk zijn.



mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #356 Gepost op: 03 februari 2022, 12:57:20 »
En dit zijn de specs die de fabrikant opgeeft:
Product specifications:
3-way dual 5.25" (130mm) floorstanding
loudspeaker
Proprietary Ceramic Metal Matrix Diaphragm
(CMMD™) technology
Dual 5.25" (130mm) CMMD™ high-output
woofers
5.25" (130mm) CMMD™ low-diffraction
midrange
1" (25mm) CMMD™ tweeter with advanced
image control waveguide
Frequency response: 41Hz–22kHz
Sensitivity: 88dB
Recommended amplifier power:
20–200 Watts
Nominal impedance: 6 Ohms
Dimensions H x W x D:
40-1/8" x 6-7/8" x 12-3/16"
(1019mm x 175mm x 310mm)
Weight: 39.2lb (17.8Kg)

Dus gewoon 6 ohm nominaal (maar geen vermelding dat de luidspreker naar 4 ohm kan zakken). en men adviseert een versterker vanaf 20 watt :sceptic:
Gevoeligheid 88dB (maar hoe gemeten?)
Ik bedoel maar, je kan hier behoorlijk nat op gaan.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #357 Gepost op: 03 februari 2022, 13:04:36 »
Dit zijn dan ook extreme speakers, omgerekend ziet de versterker 16,6 ohm parallel aan 138 uF. Zou ik denk ik ook "Ho, stop!" zeggen  ;D

Groet,
Jacco

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #358 Gepost op: 03 februari 2022, 18:34:34 »
Ik heb zelf de gewoonte, als de fabrikant geen minimumimpedantie opgeeft, de helft van de gemiddelde impedantie als minimum te nemen. Dus als hij 6 Ω opgeeft als gemiddelde en verder niets, dan neem ik 3 Ω als minimum. Dat levert dan bruikbare vermogens op. Dat wild heen en weer zwaaien met impedantie én capacitantie wat die Infinity luidspreker deed is echt wel een versterkerkiller, net zoals sommige elektrostaten dat zijn. Daar moet je ofwel een zware buizenversterker ofwel een klasse D aanhangen, die hebben daar allebei geen last van.