Auteur Topic: Versterkers mogen wel klinken.  (gelezen 44358 keer)

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #15 Gepost op: 22 maart 2020, 13:40:55 »
Van mij mag het,als het in mijn oren maar goed klinkt.
Precies zo denk ik er ook over. Als het goed klinkt ben ik tevreden, waarom het dan goed klinkt?, het zal wel.

Maar jij weet drommels goed dat Frens zijn best heeft gedaan er iets moois van te maken.  ;)
Ja Frens heeft z'n best gedaan en heeft er iets moois van gemaakt, zowel van de vv en ev. Het zal ook een kwestie van geluk zijn geweest dat de door hem gekozen uitgangstrafo's het wonderwel goed doen in samenwerking met de B&W's. Ik ben tevreden zo, zo tevreden dat zolang het heel blijft ik niets anders hoef. Hopelijk nog jaren en dan kom ik op een leeftijd dat het allemaal niet zo veel meer uitmaakt. Ben ik meer gebaat bij een goedklinkend gehoorapparaat, buizengehoorapparaat? ;D, wie weet.
Luister liever naar de buizen set dan naar de Rotel set. Welke dan klinkt?, het zal misschien de buizen wel zijn en dan denk ik het zal wel. Tussen de oren doet het ook wat en dat schakel je niet uit.
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2020, 13:48:09 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #16 Gepost op: 22 maart 2020, 13:41:28 »
Mijn stellig is dus, als versterker wel klinken kan dat juist een mooie combinatie op leveren met luidsprekers zie zo wie zo altijd klinken.

Jij zoekt dus graag naar de speld in de hooiberg, want deze zienswijze maakt dat je jaren onderweg bent en je telkens weer afvraagt of er niet iets beter is met die klinkende versterker.  Niet vervelend bedoeld, maar dit lijkt op audiofilie op universitair niveau.
Misschien, maar een speld in een hooiberg hoeft het niet te zijn. Jou Bryston versterkers gaan toch ook goed samen met jou Adams. En er zijn natuurlijk heel veel combinaties versterkers en luidsprekers getest. Was die combinatie Adams/Bryston niet zo lekker en je zou snel luistermoe worden van die combinatie dan zou je ook wat anders zoeken. Je kan natuurlijk die smaak ook bij de luidsprekers aanpassen. Sommige luidspreker fabrikanten leveren een foam plug mee om de bas poort te dempen. Mijn Translator reflexion heeft twee schakelaars op de achterkant die de curve iets aanpassen (mijn Xanadu's had ook een schakelaar om het filter aan te passen).

De klank van de speakers i.c.m. de ruimte bevalt me goed.   8)

Je hebt het gehoord, zelfs een STK-blokkenbak zingt in mijn ruimte.   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #17 Gepost op: 22 maart 2020, 13:43:11 »
Van mij mag het,als het in mijn oren maar goed klinkt.
Precies zo denk ik er ook over. Als het goed klinkt ben ik tevreden, waarom het dan goed klinkt?, het zal wel.

Maar jij weet drommels goed dat Frens zijn best heeft gedaan er iets moois van te maken.  ;)
Ja Frens heeft z'n best gedaan en heeft er iets moois van gemaakt, zowel van de vv en ev. Het zal ook een kwestie van geluk zijn geweest dat de door hem gekozen uitgangstrafo's het wonderwel goed doen in samenwerking met de B&W's. Ik ben tevreden zo, zo tevreden dat zolang het heel blijft ik niets anders hoef. Hopelijk nog jaren en dan kom ik op een leeftijd dat het allemaal niet zo veel meer uitmaakt. Ben ik meer gebaat bij een goedklinkend gehoorapparaat, buizengehoorapparaat? ;D, wie weet.

Ik ben ook blij met mijn B-dingen.  Gaan niet meer weg voor ik een tuin op mijn buik krijg, er komen er hooguit wat bij.   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #18 Gepost op: 22 maart 2020, 13:54:25 »
Van mij mag het,als het in mijn oren maar goed klinkt.
Precies zo denk ik er ook over. Als het goed klinkt ben ik tevreden, waarom het dan goed klinkt?, het zal wel.

Maar jij weet drommels goed dat Frens zijn best heeft gedaan er iets moois van te maken.  ;)
Ja Frens heeft z'n best gedaan en heeft er iets moois van gemaakt, zowel van de vv en ev. Het zal ook een kwestie van geluk zijn geweest dat de door hem gekozen uitgangstrafo's het wonderwel goed doen in samenwerking met de B&W's. Ik ben tevreden zo, zo tevreden dat zolang het heel blijft ik niets anders hoef. Hopelijk nog jaren en dan kom ik op een leeftijd dat het allemaal niet zo veel meer uitmaakt. Ben ik meer gebaat bij een goedklinkend gehoorapparaat, buizengehoorapparaat? ;D, wie weet.

Ik ben ook blij met mijn B-dingen.  Gaan niet meer weg voor ik een tuin op mijn buik krijg, er komen er hooguit wat bij.   ;)
Sommige blijven zoeken naar steeds weer wat anders maar zoekende ben ik niet, ja naar mooie muziek. Ik probeer wat ik heb in stand te houden, niet zoekend maar vervangend indien nodig.
Eens buizen altijd buizen.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #19 Gepost op: 22 maart 2020, 13:58:14 »
Je weet natuurlijk nooit wat er onverwachts op je weg kan komen, maar mijn zoektocht en de eeuwige onrust is voorbij.
De ultieme installatie bestaat namelijk niet !
Wat ik destijds bij jou gehoord heb René klonk heel plezierig in de oren ! Houden zo, daar kun je oud mee worden.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #20 Gepost op: 22 maart 2020, 13:59:34 »
Je weet natuurlijk nooit wat er onverwachts op je weg kan komen, maar mijn zoektocht en de eeuwige onrust is voorbij.
De ultieme installatie bestaat namelijk niet !
Wat ik destijds bij jou gehoord heb René klonk heel plezierig in de oren ! Houden zo, daar kun je oud mee worden.
Dat heeft ook maar slechts zeventig jaar geduurd eer je op dat punt was.   :P


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #21 Gepost op: 22 maart 2020, 14:08:39 »
Je weet natuurlijk nooit wat er onverwachts op je weg kan komen, maar mijn zoektocht en de eeuwige onrust is voorbij.
De ultieme installatie bestaat namelijk niet !
Wat ik destijds bij jou gehoord heb René klonk heel plezierig in de oren ! Houden zo, daar kun je oud mee worden.
Dat heeft ook maar slechts zeventig jaar geduurd eer je op dat punt was.   :P
Om precies te zijn heeft dat zo'n 52 jaar geduurd en ik heb van alles zien voorbij komen en het had allemaal zijn pros en cons.
Het is en blijft een leuke hobby maar soms moet je gewoon eens  tevreden zijn met wat je hebt.

Wilco

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 940
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #22 Gepost op: 22 maart 2020, 14:35:29 »
Dat iedereen maar tevreden 'moet' zijn met wat ie heeft, dat bepaalt iedereen voor zichzelf. Niks moet.

Om op het topic terug te komen, volgens mij klinken elektrische (audio)dozen nooit. Daar gaan alleen stromen in en uit.
En daar komt  geen klank uit. Wel uit speakers, dus die klinken wel.

Ik heb dat Tri ding, je weet wel.... De rest van mijn leven hoef ik me niet meer bezig te houden met een versterker. ;)  (350 W 8 ohm, 600 W 4 ohm)
'Lekker toch man' , zou van de Gijp zeggen.
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2020, 14:39:58 door Wilco »
The music sounds better, when you know who's playing it

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #23 Gepost op: 22 maart 2020, 14:51:22 »
Dat iedereen maar tevreden 'moet' zijn met wat ie heeft, dat bepaalt iedereen voor zichzelf. Niks moet.

Om op het topic terug te komen, volgens mij klinken elektrische (audio)dozen nooit. Daar gaan alleen stromen in en uit.
En daar komt  geen klank uit. Wel uit speakers, dus die klinken wel.

Ik heb dat Tri ding, je weet wel.... De rest van mijn leven hoef ik me niet meer bezig te houden met een versterker. ;)  (350 W 8 ohm, 600 W 4 ohm)
'Lekker toch man' , zou van de Gijp zeggen.
"Soms moet je tevreden zijn !" heeft puur betrekking op mijzelf en is spreekwoordelijk bedoeld. Dat heeft niets met anderen te maken. Gewoon een kwestie van begrijpend lezen ! Je reactie komt niet erg prettig over !

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #24 Gepost op: 22 maart 2020, 15:27:55 »
Met dsp of een oldskool toonregeling kan je het eea aanpassen.
Als de opname k*t is dan kan je weinig meer, van een boomhut kan je ook geen paleis Soestdijk maken.
Een versterker moet doen waar die voor gemaakt is, iedereen is tevreden over zijn bewuste aankoop met een eigen kijk en visie.
Voor mij geen prioriteit, heb ook niet de technische kennis om hier een verhaal van te maken, laat ik liever aan bv Jacco of Arjan over.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #25 Gepost op: 22 maart 2020, 16:20:44 »
De vraag was ook niet of je wel of niet tevreden bent met een set, de vraag is meer waarom we niet accepteren dat een versterker niet lineair is in zijn frequentie band maar dat we bij luidsprekers daar helemaal niet druk om maken.
Deze info heb ik van Peter van Gijn omdat ik nieuwsgierig was naar het effect van de schakelaars.

In het Youtube filmpje zag je gewoon een lelijke crossover fout tussen de bas/mid en de hoorn tweeter. Als je de recensies op zoekt van deze Klipsch dan RP-8000F
Hier een filmpje met heel veel mooi bla bla (neem je het niet kwalijk als je het niet bekijkt  ;) ) maar hij merkt de fout in het filter geen eens.....
Bij Mijn Rogers hoorde ik toch ook elke keer dat het niet optimaal klonk, er was gewoon iets mis. Ik heb de grotere broer van B&W beluisterd die René heeft staan in zijn luisterruimte en begrijp heel goed dat hij daar tevreden over is. Het wisselen van luidsprekers en apparatuur dat ik met Cees doe is gewoon leuk, net als naar een beurs gaan en daar verschillende apparatuur te luisteren. Of zoals de gezellig sessie bij Henk waar ik toch behoorlijk in het ootje werd genomen door Henks beruchte wissel truc.
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2020, 16:40:05 door mmuetst »

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #26 Gepost op: 22 maart 2020, 16:30:27 »
Ook bij luidsprekers is het streven recht te zijn. Daar maken de ontwerpers ervan zich dag en nacht druk.

Groet,
Jacco

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #27 Gepost op: 22 maart 2020, 16:59:17 »
Ook bij luidsprekers is het streven recht te zijn. Daar maken de ontwerpers ervan zich dag en nacht druk.

Groet,
Jacco
Dat hangt er maar van af welk publiek je bediend. Ik was toch wel shocked toen ik dat filmpje zag van Klipsch en die meting...Die  Danny van GR-research had zelf ook een groot vraagtekens toen hij het filterontwerp ging doormeten.
Ik denk dat fabrikanten hun luidsprekers maken voor de smaak van hun publiek. Iemand die een hele neutrale speaker wil gaat misschien voor een Harbeth en iemand die meer een PA sound wil sneller voor een Klipsch. En dan komt het kostenplaatje. Er wordt toch aardig bezuinigd op luidsprekers. Zo zijn spoelen in het signaalpad niet altijd van wat dikker draad. Deze zitten zoals je weet meestal in het pad van de woofer. Je zult toch schrikken wat je in filters aantreft. Ook in mijn Klipsch is het droevig gesteld met dat filter.
Trouwens ken ik meer merken opnoemen die toch iets kleur geven aan de sound dan merken die heel saai zo lineair mogelijk zijn.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #28 Gepost op: 22 maart 2020, 17:03:24 »
Ook bij luidsprekers is het streven recht te zijn. Daar maken de ontwerpers ervan zich dag en nacht druk.

Groet,
Jacco
Dat hangt er maar van af welk publiek je bediend. Ik was toch wel shocked toen ik dat filmpje zag van Klipsch en die meting...Die  Danny van GR-research had zelf ook een groot vraagtekens toen hij het filterontwerp ging doormeten.
Ik denk dat fabrikanten hun luidsprekers maken voor de smaak van hun publiek. Iemand die een hele neutrale speaker wil gaat misschien voor een Harbeth en iemand die meer een PA sound wil sneller voor een Klipsch. En dan komt het kostenplaatje. Er wordt toch aardig bezuinigd op luidsprekers. Zo zijn spoelen in het signaalpad niet altijd van wat dikker draad. Deze zitten zoals je weet meestal in het pad van de woofer. Je zult toch schrikken wat je in filters aantreft. Ook in mijn Klipsch is het droevig gesteld met dat filter.
Trouwens ken ik meer merken opnoemen die toch iets kleur geven aan de sound dan merken die heel saai zo lineair mogelijk zijn.

Goed voorbeeld van kleuren noemen we dat (Harbeth). 


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #29 Gepost op: 22 maart 2020, 17:08:45 »
Ik ken geen merk dat met opzet kleurt, dat daar specifiek op ontwerpt. Ik denk wel dat het andersom is: men ontwerpt een filter + kast en drivers en komt dan met een bepaald resultaat. En met dergelijke beperkte middelen kun je niet veel, je bent gebonden aan relatief eenvoudige filters. Want daar te veel inzetten geeft weer andere problemen.

De gekozen topologie komt dan met een bepaald resultaat en als je steeds dezelfde aanpak kiest, is het grote kans dat er ongeveer hetzelfde uit komt. Maar dat is wel altijd om een zo natuurgetrouw beeld neer te zetten.

Groet,
Jacco