Auteur Topic: Versterkers mogen wel klinken.  (gelezen 44346 keer)

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Versterkers mogen wel klinken.
« Gepost op: 22 maart 2020, 11:17:41 »
Nu ik toch aan huis gebonden ben, even een stelling waar mensen in kunnen bijten  ;)
Waarom moeten we vinden dat een versterker niet mag klinken?
Waarom moet een versterker perfect lineair zijn met minimale vervorming en het liefst veel tegenkoppeling?
Ik zat hier aan te denken: in een systeem met losse componenten gebruiken we een versterker die perfect is om vervolgens dat signaal naar luidsprekers te sturen die alles behalve perfect zijn (citaat uit de wiki)

De belangrijkste maar ook de zwakste schakel in de audio-keten is de luidspreker, want daar komt immers het geluid uit.
Spreken we over versterkers, cd-spelers e.d. met een vervorming van tienden of honderdsten van procenten, bij luidsprekers geeft men zelden vervorming op, maar deze loopt in de procenten of zelfs tientallen procenten. In sommige gevallen wordt bepaalde vervorming van de lage tonen niet als onprettig ervaren en spreekt men van een “krachtige” bas, terwijl men naar hogere harmonische vervorming luistert. Ook klinken lage tonen meestal langer door dan bedoeld, deze “warme” bas is niet onaangenaam.


Als een versterker nu bijvoorbeeld qua frequentie een soort V curve heeft (meer bas en meer hoog) zou dat bijvoorbeeld goed samen kunnen gaan met een luidspreker die anders een beetje saai klinkt. Als ik thuis mijn versterkers vergelijk dan is mijn classic voor en eind trap en mijn NAD best wel neutraal. Mijn Luxman is dat niet, die heeft een lichte boost in het hoog (wat ik met de Roger Luidsprekers wel prettig vond, ik had nog niet door dat de tweeter verkeerd aangesloten was, + en - waren omgedraaid van de Philips tweeters) Nog een voorbeeld zijn mijn Magnepans. Deze luidsprekers rollen toch af in het hoog en combineren daarom ook mooi met de Luxman.

Dat de Luxman niet neutraal is verbaast mij trouwens niet. Het komt niet door de buizen voorversterker maar door de toonregeling die niet uit te schakelen is.

Dan kom ik op de discussie transistor vs buis. Sommige mensen krijgen jeuk als ze horen dat je met 300B eindbuizen versterkt zonder tegenkoppeling. Maar vervolgens hoor je die mensen niet klagen over de imperfectie van luidsprekers die veel meer vervormen dan de buizenversterker. Dat buizenversterkers beperkingen hebben is mij wel duidelijk. Zo is de keuze van luidsprekers (rendement en impedantie) belangrijk. Met een buizenversterker heb ik de keuze om verschillende buizen te gebruiken. Niet iedereen hoort verschil met verschillende buizen en ik ben ook van mening dat de verschillen niet super groot zijn. Transistor versterkers hebben ook hun voordelen. Aansturen in het laag is vaak toch beter door het ontbreken van een uitgangstransformator. En ze hebben geen last van de impedantie pieken en dalen zie sommige luidsprekers vertonen.

Kortom, waarom mogen versterkers niet klinken als we het na versterken in een luidspreker stoppen die wel klinken

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #1 Gepost op: 22 maart 2020, 11:44:09 »
Versterkers mogen van mij best hun eigen sound hebben, zo lang ze maar niet bij mij staan. Ik heb graag een versterker waarbij de ontwerper getracht heeft om het ontwerp zo neutraal en echt mogelijk te laten "versterken" en ja transistors zijn nauwkeuriger dan buizen.
Dat een luidspreker veel meer vervorming geeft dan een versterker is zo, maar zo lang ik die vervorming niet hoor heb ik daar ook geen last van.
Het moet wat mij betreft niet zo zijn dat een versterker met een zogenaamde "eigen" sound daar ook nog eens een schepje extra kleuring bovenop doet.
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2020, 11:58:14 door Audiofreak »

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #2 Gepost op: 22 maart 2020, 11:51:47 »
Je probeert m.i. de kleuring zoveel mogelijk te beperken.  De ruimte en speakers kleuren al genoeg.   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #3 Gepost op: 22 maart 2020, 11:54:32 »
Ach vergelijk het met een auto. Als de voorwielen niet goed uitgelijnd zijn kun je misschien zorgen dat hij niet naar rechts trekt door je spoiler bij te stellen of de bandenspanning in je linkerachterband wat te laten zakken.
Ik laat hem liever uitlijnen en zorg dat de individuele componenten doen wat ze moeten doen.
An inability to grasp science is no argument against it....

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #4 Gepost op: 22 maart 2020, 12:06:29 »
Versterkers mogen van mij best hun eigen sound hebben, zo lang ze maar niet bij mij staan. Ik heb graag een versterker waarbij de ontwerper getracht heeft om het ontwerp zo neutraal en echt mogelijk te laten "versterken" en ja transistors zijn nauwkeuriger dan buizen.
Dat een luidspreker veel meer vervorming geeft dan een versterker is zo, maar zo lang ik die vervorming niet hoor heb ik daar ook geen last van.
Het moet wat mij betreft niet zo zijn dat een versterker met een zogenaamde "eigen" sound daar ook nog eens een schepje extra kleuring bovenop doet.
"Maar zo lang ik die vervorming niet hoor heb ik daar ook geen last van" Maar dat is juist mijn punt, die hoor je wel, maar je heb er geen last van. Jan jij hebt zelf ook meerdere luidsprekers staan. Als ik vraag of ze het zelfde klinken dan weet ik het antwoord al. Dat ze allemaal in jou smaak vallen is duidelijk. Maar geen van die luidsprekers is lineair. Misschien geven die Elacs mat meer boost in het hoog en zijn die Cabasse weer dominant in het midden. Waarom willen we dan dat wel uit alle macht dat de versterker wel lineair is.
Mijn stellig is dus, als versterker wel klinken kan dat juist een mooie combinatie op leveren met luidsprekers zie zo wie zo altijd klinken.
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2020, 12:21:13 door mmuetst »

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #5 Gepost op: 22 maart 2020, 12:17:38 »
Ach vergelijk het met een auto. Als de voorwielen niet goed uitgelijnd zijn kun je misschien zorgen dat hij niet naar rechts trekt door je spoiler bij te stellen of de bandenspanning in je linkerachterband wat te laten zakken.
Ik laat hem liever uitlijnen en zorg dat de individuele componenten doen wat ze moeten doen.
Ik zie toch niet dat veel mensen hun luidsprekers open gaan maken en hun filter gaan aanpassen. Ik volg momenteel deze meneer in de US die dat wel doet voor klanten en na een meting laat zien hoe imperfect de filters zijn die standaard (ook in de wat duurdere luidsprekers) in de luidsprekers zitten. Vooral het filmpje van de Klipsch RP-8000F waarin hij een slordige fout in het filter blood legt. Nu is dit wel een extreem voorbeeld, maar laat wel zien wat er allemaal mis is aan een filter.

Maar gezien jij hem liever laat uitlijnen, een idee om zoiets in Nederland te beginnen?

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #6 Gepost op: 22 maart 2020, 12:43:32 »
Van mij mag het,als het in mijn oren maar goed klinkt.
I love vintage.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #7 Gepost op: 22 maart 2020, 12:56:53 »
Speaker en Co deed dat soort dingen ook maar die gaat helaas stoppen.

An inability to grasp science is no argument against it....

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #8 Gepost op: 22 maart 2020, 13:14:33 »
Versterkers mogen van mij best hun eigen sound hebben, zo lang ze maar niet bij mij staan. Ik heb graag een versterker waarbij de ontwerper getracht heeft om het ontwerp zo neutraal en echt mogelijk te laten "versterken" en ja transistors zijn nauwkeuriger dan buizen.
Dat een luidspreker veel meer vervorming geeft dan een versterker is zo, maar zo lang ik die vervorming niet hoor heb ik daar ook geen last van.
Het moet wat mij betreft niet zo zijn dat een versterker met een zogenaamde "eigen" sound daar ook nog eens een schepje extra kleuring bovenop doet.
"Maar zo lang ik die vervorming niet hoor heb ik daar ook geen last van" Maar dat is juist mijn punt, die hoor je wel, maar je heb er geen last van. Jan jij hebt zelf ook meerdere luidsprekers staan. Als ik vraag of ze het zelfde klinken dan weet ik het antwoord al. Dat ze allemaal in jou smaak vallen is duidelijk. Maar geen van die luidsprekers is lineair. Misschien geven die Elacs mat meer boost in het hoog en zijn die Cabasse weer dominant in het midden. Waarom willen we dan dat wel uit alle macht dat de versterker wel lineair is.
Mijn stellig is dus, als versterker wel klinken kan dat juist een mooie combinatie op leveren met luidsprekers zie zo wie zo altijd klinken.
Michael ik kan me er echt niet druk om maken, want zoals de diverse speakers die ik bezit in mijn luisterruimte via mijn versterkers weergeven kan ik daar buitengewoon goed mee leven en van genieten. De weergave via versterkers en speakers zal altijd een kopie van het origineel blijven.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #9 Gepost op: 22 maart 2020, 13:17:56 »
Van mij mag het,als het in mijn oren maar goed klinkt.
Precies zo denk ik er ook over. Als het goed klinkt ben ik tevreden, waarom het dan goed klinkt?, het zal wel.
Eens buizen altijd buizen.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #10 Gepost op: 22 maart 2020, 13:18:45 »
Speaker en Co deed dat soort dingen ook maar die gaat helaas stoppen.
Interssant, was afgelopen weekend bij Speaker en Co, helaas hadden ze de FerroFluid repair kit niet op voorraad. Nog wel goede tips gekregen over demping in mijn Klipsch luidsprekers. Geen gat in de markt voor jou bedrijf? Of is dat niet praktisch?

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #11 Gepost op: 22 maart 2020, 13:19:14 »
Mijn stellig is dus, als versterker wel klinken kan dat juist een mooie combinatie op leveren met luidsprekers zie zo wie zo altijd klinken.

Jij zoekt dus graag naar de speld in de hooiberg, want deze zienswijze maakt dat je jaren onderweg bent en je telkens weer afvraagt of er niet iets beter is met die klinkende versterker.  Niet vervelend bedoeld, maar dit lijkt op audiofilie op universitair niveau.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #12 Gepost op: 22 maart 2020, 13:20:19 »
Van mij mag het,als het in mijn oren maar goed klinkt.
Precies zo denk ik er ook over. Als het goed klinkt ben ik tevreden, waarom het dan goed klinkt?, het zal wel.

Maar jij weet drommels goed dat Frens zijn best heeft gedaan er iets moois van te maken.  ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #13 Gepost op: 22 maart 2020, 13:26:26 »
Mijn stellig is dus, als versterker wel klinken kan dat juist een mooie combinatie op leveren met luidsprekers zie zo wie zo altijd klinken.

Jij zoekt dus graag naar de speld in de hooiberg, want deze zienswijze maakt dat je jaren onderweg bent en je telkens weer afvraagt of er niet iets beter is met die klinkende versterker.  Niet vervelend bedoeld, maar dit lijkt op audiofilie op universitair niveau.
Even voor de goede orde, bestaat die faculteit wel of is dat alleen aan hobbyisten voorbehouden ?  ;) ;) ;)

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #14 Gepost op: 22 maart 2020, 13:38:25 »
Mijn stellig is dus, als versterker wel klinken kan dat juist een mooie combinatie op leveren met luidsprekers zie zo wie zo altijd klinken.

Jij zoekt dus graag naar de speld in de hooiberg, want deze zienswijze maakt dat je jaren onderweg bent en je telkens weer afvraagt of er niet iets beter is met die klinkende versterker.  Niet vervelend bedoeld, maar dit lijkt op audiofilie op universitair niveau.
Misschien, maar een speld in een hooiberg hoeft het niet te zijn. Jou Bryston versterkers gaan toch ook goed samen met jou Adams. En er zijn natuurlijk heel veel combinaties versterkers en luidsprekers getest. Was die combinatie Adams/Bryston niet zo lekker en je zou snel luistermoe worden van die combinatie dan zou je ook wat anders zoeken. Je kan natuurlijk die smaak ook bij de luidsprekers aanpassen. Sommige luidspreker fabrikanten leveren een foam plug mee om de bas poort te dempen. Mijn Translator reflexion heeft twee schakelaars op de achterkant die de curve iets aanpassen (mijn Xanadu's had ook een schakelaar om het filter aan te passen).