Auteur Topic: De muziek belevenis bij Bloom  (gelezen 13931 keer)

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
De muziek belevenis bij Bloom
« Gepost op: 08 maart 2020, 11:08:21 »
Zaterdag 07-03-2020.
Om 8.30 rinkelde mijn deurbel en daarmee kondigde Renes aan dat hij aangekomen was te Ede op mijn woonadres.
Tijdens het zetten van thee was er al meteen genoeg te bespreken, Renes is geen onbekende in deze omgeving.
Na een kop thee gedronken te hebben en nog even een bezoekje aan het toilet, rit van een uur en drie kwartier voor de boeg, zijn we in mijn zwarte bolide gestapt.
De op het adres van Bloom ingestelde navigatie bracht ons rond 11.00 voor het appartement van Bloom.
Na de gebruikelijke begroetingen bij de deur werden we uitgenodigd om binnen te komen.

Via het kantoor van bloom kwamen we in de woonkamer / luisterruimte.
Helaas ben ik heel slecht in het onthouden van merken en typenummers van apparatuur.  Bloom wil jij vertellen naar welke hardware we geluisterd hebben?
Ik weet een flinke subwoofer en 6 panelen. En uiteraard het nodige spul voor de aansturing.
Bij binnenkomst stonden de panelen al te spelen.
Bij het heen en weer lopen voor de panelen en bij het gaan zitten op de luisterplek viel mij meteen op dat er geen enkele verschuiving in klankkleur te bespeuren was.
We hebben geluisterd naar heel veel diverse muzieksoorten van klassiek tot pop folk etc etc etc.
Er is zoveel voorbij gekomen dat ik echt niet meer weet wat allemaal te beluisteren is geweest.
Doet eigenlijk niet echt ter zake.

Wat wel ter zake doet is de manier waarop de set van Bloom muziek ten gehore brengt.
Eerlijk gezegd kan ik de woorden niet vinden om te beschrijven wat ik heb mogen horen.
Toch ga ik een poging doen.

Zeer oneerbiedig gezegd deed de set helemaal niet meer ter zake.  Die was er niet. Die is er niet.
De muziekuitvoering was in de kamer.  Open eerlijk echt fijnzinnig lomp stevig gevoelig mooi lelijk, wat de opname maar bedoelde.   
Hetgeen in de opname te vinden zou moeten zijn werd voor je voeten gegooid met een gemak zoals ik het nog nooit gehord heb.
En juist dat gemak waarmee alles aangeboden werd aan je oren en eigenlijk je lichaam, maakte de belevenis zoals deze was.
Ik durf te zeggen dat alleen de echte uitvoerenden in de kamer zetten beter zou kunnen zijn.

De sub ondersteunde de panelen en deed dat "onhoorbaar".  Daar bedoel ik mee , niet te plaatsen en niet aanwezig. 
We hebben tussen lange gesprekken over vele onderwerpen lange luistersessies gehad en er was geen enkele sprake van luistermoeheid.
Ook aan de eettafel met daarop een lekkere pasta met een zeer lekkere pastasaus was het aangenaam verpozen.
Na de warme lunch hebben we nog enkele uren genoten van de set, nee,  muziek bedoel ik.
Wat tevens opviel is dat het volume waarop geluisterd werd eigenlijk ook niets veranderde aan hoe muziek aan je werd aangeboden.
Natuurlijk verandert de interpretatie van je gehoor ten aanzien van de verdeling tussen laag midden en hoog , maar de set bleef neutraal en gedetailleerd spelen.

Om 18.00 zijn we richting Ede gegaan en is Renes nog weer met eigen auto verder naar het noorden des lands gegaan.

Renes, heb jij nog woorden die de belevenis van zaterdag beter zouden kunnen omschrijven dan dat ik het nu heb kunnen doen.

Bloom en Renes, dank voor het maken van een erg leuke dag.

Marcel







Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: De muziek belevenis bij Bloom
« Reactie #1 Gepost op: 08 maart 2020, 11:19:43 »
 Toppie!


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: De muziek belevenis bij Bloom
« Reactie #2 Gepost op: 08 maart 2020, 12:02:20 »
@Marcel: dank je wel voor de mooie recensie! Ik heb er ook van genoten en vond het erg leuk om jou nog eens te zien en Renes te leren kennen.

De apparatuur waarnaar je geluisterd hebt:
- Luidsprekers voor: 4x Audiostatic DCM3-T7, achter: 2x Audiostatic DCM3-T7
- Bronnen: Marantz UD7007 allesspeler en zelfbouw muziekstreamer op basis van Intel NUC en met Debian Linux en mpd als besturingssysteem en afspeelsoftware.
- Versterking VOOR: Marantz MA8802A, EIND: voorkanelen zelfbouw klasse D op basis van UcD400 (2x400W/4Ω) en Musical Fidelity P270.2 (2x300W/4Ω); achterkanalen Advance Acoustic MAA-406
- Subwoofer: SVS 2531CSplus met monopoweramp 800W/2Ω Reckhorn A-800 waar ik héél tevreden over ben.
« Laatst bewerkt op: 08 maart 2020, 12:04:14 door Bloom »

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: De muziek belevenis bij Bloom
« Reactie #3 Gepost op: 08 maart 2020, 13:20:33 »
Leuk verslag  Toppie! Eindelijk een paar kaaskoppen op bezoek bij deze vriendelijke Belg.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: De muziek belevenis bij Bloom
« Reactie #4 Gepost op: 08 maart 2020, 13:53:12 »
Interessante ervaring lijkt mij ! Een leuk verslag met een goede sfeerbeschrijving. Dat zijn dus luidsprekers die kunnen "verdwijnen". Volgens mij het summum van detail en ruimtelijkheid ! Toppie!

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: De muziek belevenis bij Bloom
« Reactie #5 Gepost op: 08 maart 2020, 14:00:35 »
Mooie recensie.
I love vintage.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: De muziek belevenis bij Bloom
« Reactie #6 Gepost op: 08 maart 2020, 14:29:12 »
Interessante ervaring lijkt mij ! Een leuk verslag met een goede sfeerbeschrijving. Dat zijn dus luidsprekers die kunnen "verdwijnen". Volgens mij het summum van detail en ruimtelijkheid ! Toppie!


 Good Posting

Dan moet Diana Krall hemels geklonken hebben.

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: De muziek belevenis bij Bloom
« Reactie #7 Gepost op: 08 maart 2020, 18:49:43 »
Je bedoelt dat het een zegen is als Diana verdwijnt ? ;D
« Laatst bewerkt op: 08 maart 2020, 18:51:23 door hrcc »
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: De muziek belevenis bij Bloom
« Reactie #8 Gepost op: 08 maart 2020, 18:57:24 »
Al zou ik de enige hier zijn die de muzikale vaardigheden van mevrouw Krall kan waarderen, want in het hogere  >:(
 noorden hoort men liever de zeehondjes van Lenie blijf ik het herhalen.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: De muziek belevenis bij Bloom
« Reactie #9 Gepost op: 08 maart 2020, 19:28:13 »
Zal dinsdag mijn ervaring hier neerzetten, ben het grootste deel van de dag weggeweest en morgen ook. Ik kan het wel vast omschrijven, een belevenis.
@Paul: Dit geluid verdient beter dan mevr. Krall, is dan ook niet ten gehore gebracht. ;)
Eens buizen altijd buizen.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: De muziek belevenis bij Bloom
« Reactie #10 Gepost op: 09 maart 2020, 17:31:21 »
Kan niet wachten.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: De muziek belevenis bij Bloom
« Reactie #11 Gepost op: 09 maart 2020, 19:14:57 »
Nog even geduld, als ik morgen na mijn 1e rit thuis kom ga ik er voor zitten. Nu niet?, nee even het hoofd leeg met muziek en geouwehoer op het forum.
Eens buizen altijd buizen.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: De muziek belevenis bij Bloom
« Reactie #12 Gepost op: 09 maart 2020, 19:49:22 »
Nog even geduld, als ik morgen na mijn 1e rit thuis kom ga ik er voor zitten. Nu niet?, nee even het hoofd leeg met muziek en geouwehoer op het forum.
Wij ouwehoeren wel met je.... ;D

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: De muziek belevenis bij Bloom
« Reactie #13 Gepost op: 10 maart 2020, 17:56:05 »
Om 06:00 stond de wekker zaterdagmorgen ingesteld, deze is niet afgegaan want ik was voortijd wakker. De bedoeling was om tegen 08:30 in Ede te zijn bij Marcel, gelukt. Vriendelijk ontvangst, een kop thee en dan door naar België, toch nog en reis van 1 uur en 3 kwartier.  Leek korter want het ging snel, we hadden genoeg te bespreken. Natuurlijk de set van Marcel bekeken en zijn voorliefde voor de koptelefoon. Hij heeft een mooie set maar kan wel begrijpen dat hij de voorkeur geeft aan de koptelefoon. Als de luidsprekers zo staan opgesteld dat het goed zal klinken moet je teveel concessies doen aan het woongenot en dat is niet de bedoeling.
Aangekomen in Hasselt werden we hartelijk ontvangen door Johan, bekend als Bloom.  Bij binnenkomst gelijk uitleg hoe, wat, waar en waarom. Een indrukwekkende set (elders op het forum uitvoerig beschreven door Johan) die door het gehele appartement staat opgesteld. Na de uitleg wat er allemaal staat eerst maar eens even zitten om te luisteren en een kop koffie drinken met een plak Italiaanse cake.
Wat gelijk opvalt is dat er overal muziek is. Een wand met muziek uit meer dan mans hoge electrostaten, 4 stuks voor en 2 stuks achter. Ik heb eigenlijk nog nooit electrostaten gehoord en dat is nieuw voor mij. Ooit eens Magnepan gehoord bij Han in de studio, vond dat maar dunnetjes klinken. Maar dit is andere koek, wel met behulp van een subwoofer. Neutraal en je hebt niet de indruk dat er luidsprekers staan met een subwoofer als ondersteuning. Johan weet wat de beperkingen zijn van zijn electrostaten en heeft dat meer dan goed opgelost. We hadden cd’s meegenomen maar dat is niet nodig, er staan 7500 cd’s op servers die binnen een paar seconden worden opgeroepen via een kleine laptop. Het zal ook ongetwijfeld via een telefoon gaan, Johan werkt in de ICT en heeft duidelijk verstand van zaken.
De cd die Marcel voorstelde om te draaien stond opgeslagen en de muziek klonk al voordat je het in de gaten had. En dat klinkt gewoon heel erg goed, zoals Marcel al zei je hebt niet het idee dat je naar luidsprekers luistert. Het was een klassiek stuk, met de ogen dicht waande je in een concertgebouw, breed, diep, hard, zuiver, het orkest stond in de ruimte waar we luisterden. Wat er speelde weet ik niet maar het maakte grote indruk op ons beide. Na Marcels muziek kwam veel  muziek voorbij uit de laptop. Wat weet ik niet maar het maakte indruk.
Voor het eten even naar het toilet en dan kom je langs een batterij servers waar de muziek op staat en beeldmateriaal wat nog bekeken moet worden. Zoiets nog nooit bij iemand thuis gezien, het zou niet misstaan in een bedrijf. We kregen uitleg hoe het bedacht is en hoe het werkt. Marcel begreep het dacht ik wel, ik niet, heb te weinig verstand van het computergebeuren.
Het is goed eten bij Johan, alle pannen waren leeg dat zegt genoeg, we hebben 3x opgeschept. Pasta met saus, receptuur staat ergens op het Forum, top.
Na de maaltijd mijn muziek. Onbekend  en zodoende ook niet via de servers beschikbaar. Geen nood de cd wordt ingelezen en even later staat het opgeslagen en via de laptop oproepbaar. Mandoline Orange met de cd Blindfaller. Ik was benieuwd of de manlijke zanger hier ook links van het midden zou worden afgetekend, jawel dat deed het. Het klonk geweldig. Het is een hele belevenis dat luisteren bij Johan, mocht zich gelegenheid voordoen om dat een keer te kunnen, doen. Na mijn muziek hebben we geluisterd van Johan die hij heeft uitgezocht wat hij goede opnames vindt en goed vindt klinken.
Op het laatst hebben we naar meerkanaals geluisterd. Dat is toch niet mijn ding ik hou het op stereo. Zoals het stereo klinkt bij Johan heb ik het nog niet vaak gehoord en kan het ook niet goed vergelijken. De set is er niet zomaar neergezet, er is lang over gedaan om het zo te krijgen. Als het niet verkrijgbaar was is het zelfgemaakt, oa versterkers. Luidsprekers zijn aangepast naar hoe Johan het wil dat het moet klinken. Doet hij zelf want zoals gezegd hij heeft verstand van zaken en elektronica heeft geen geheimen voor hem.
Tegen 18:00 zijn we in de auto gestapt om de terugreis te beginnen. Een hele mooi dag gehad bij een heel aardig forumlid. Picobello verzorging, veel uitleg en een hele bijzondere set en een geweldig geluid wat wil je meer.
Johan bedankt voor de hele mooie dag en Marcel bedankt voor de aangename rit er naartoe.
« Laatst bewerkt op: 10 maart 2020, 18:48:20 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: De muziek belevenis bij Bloom
« Reactie #14 Gepost op: 10 maart 2020, 18:35:19 »
Mooi verslag. ;)