Auteur Topic: Subwoofer Vraag  (gelezen 3428 keer)

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Subwoofer Vraag
« Reactie #15 Gepost op: 26 februari 2020, 23:42:18 »
Vanaf welke frequentie zou je dan die B&W het werk willen laten doen? Want als je sub te hoog door loopt (ik weet niet zo de grens van de frequentie) dan zal plaatsing hoorbaar zijn en zou je dus twee subs moeten aanschaffen.

Marleone

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 232
Re: Subwoofer Vraag
« Reactie #16 Gepost op: 27 februari 2020, 08:24:45 »
De specs zeggen -3db op 44hz, maar ik betwijfel dit toch. Zeker op mijn kamer zal het wel eerder tegen de 50hz liggen.
Crossover in huidige opstelling ligt dus daar ergens gok ik - heb de sub pas gisterenavond opgehaald dus nog geen tijd gehad hem deftig af te stellen.
In een opstelling waarbij ik het signaal naar de b&w’s zou kunnen begrenzen zou ik de crossover wellicht iets hoger zetten, maar ook weer niet zoveel. De sub doet de subfrequenties die de b&w’s niet of met zeer veel moeite aankunnen, en niet meer dan dat. Het is niét de bedoeling mijn fijne b&w’s te overpoweren. Het is de bedoeling ze aan te vullen. En idealiter een beetje te ontlasten, maar dat gaat dus niet zolang ik geen receiver of pre-amp met instelbare crossover heb.

Twee subs: tja :)
Al denk ik dat bij een zorgvuldige plaatsing en set-up, met een crossover die goed laag staat, de behoefte daaraan wel zal meevallen. Zo nodig zet ik mijn externe DSP tussen mijn amp en sub.
Harbeth P3ESR40/Dali Oberon 1, Yamaha A-S1100/Marantz PM7004, Rega RP3/ Luxman PD282, Marantz CD6006, Paradigm PW Link/google CCA, Adire Audio sub