Auteur Topic: De set van Frits in de mancave  (gelezen 50438 keer)

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: De set van Frits in de mancave
« Reactie #225 Gepost op: 15 september 2021, 10:41:11 »
Mooi plaatje.
I love vintage.

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: De set van Frits in de mancave
« Reactie #226 Gepost op: 15 september 2021, 11:12:48 »
Beneden:


TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: De set van Frits in de mancave
« Reactie #227 Gepost op: 15 september 2021, 12:23:45 »
De keuze is reuze Frits !  Toppie!

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.529
  • Liever een Adam!
Re: De set van Frits in de mancave
« Reactie #228 Gepost op: 15 september 2021, 12:30:32 »
Mooi speelgoed Frits!
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: De set van Frits in de mancave
« Reactie #229 Gepost op: 15 september 2021, 12:43:34 »
Ze spelen inderdaad erg goed. ;D

Als we nog een meeting ergens organiseren wil ik ze wel meenemen. Om te zien en te horen echt de moeite waard.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: De set van Frits in de mancave
« Reactie #230 Gepost op: 28 oktober 2021, 18:30:26 »
Toen we naar buiten liepen van de geslaagde nieuwjaarsmeeting bij John hebben Rene en ik afgesproken om zijn tegenbezoek toch maar eens te laten plaatsvinden.

Gisteravond was het dan zover. Rene heeft eerst naar de TV set geluisterd. Al gauw kwam de vraag of de sub ook aan stond. Het antwoord was: Nee. De bas wordt veroorzaakt door de speakers die alleen maar in de hoek kunnen staan en de bank tegen de muur er tegenover. We hebben ook naar CD's geluisterd die Rene had meegenomen.

Toen de koffie op was zijn we naar boven gegaan en de sessie met muziek nog eens herhaald op de CL 330 Ambiente met de ESP 2040 sub. Een 0.0 witbiertje en wat snacks maakte het plaatje compleet.

Na de CL's mochten de grote broers de 249.3 hun kunsten vertonen. We hebben een grote variatie aan muziek de revue laten passeren en ook gepraat over van alles en nog wat. Het was erg gezellig.

Voor mij een eerste ervaring dat ik iemand met ervaren oren naar mijn sets heb laten luisteren en dat was een erg leuke ervaring! Over zijn bevindingen kan Rene het beste zelf iets schrijven.
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2021, 21:12:55 door Frits Denon »
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: De set van Frits in de mancave
« Reactie #231 Gepost op: 28 oktober 2021, 19:19:15 »
Ik ben zeer benieuwd naar de reactie van René  :)

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: De set van Frits in de mancave
« Reactie #232 Gepost op: 28 oktober 2021, 19:57:27 »
Beneden:


Werkt dat wel Frits voor links een andere speaker dan rechts?

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: De set van Frits in de mancave
« Reactie #233 Gepost op: 28 oktober 2021, 20:30:45 »
Ik zou al veel vroeger naar Frits maar Corona zat er tussen. Woensdagavond was het zover, de afspraak was gemaakt na afloop van het luisterbezoek bij JohndV.

Om iets over 7 deed ik de motor van de auto uit, Frits kwam er al aan om de achterdeur te wijzen. Gelukkig want het was donker en dan is het moeilijker om deze te vinden, heb er ervaring mee als taxichauffeur. Even voorstellen aan zijn vrouw en een grote zwarte kwispelende viervoeter en werd direct naar de voorkamer begeleid om plaats te nemen op de bank om te luisteren naar de televisieset. Deze bestaat uit een Denon 2000 set, cd en versterker met Elac monitor luidsprekers. Cd van de Dire Straits erin en spelen maar, de eerste indruk is: wow komt dat allemaal uit de monitoren of is er nog een subwoofer in het spel. Nee, het komt allemaal uit de kleine Elacs. Heel veel geluid, ook omdat Frits zich niet schroomt om hard te spelen. Het klinkt goed ook bij een hoog volume, de Denon kan dat makkelijk aan het is een knoert van een versterker. Ergens op het forum staan wel foto’s van de set in het topic waar Frits zijn set laat zien.

Dit was de eerste kennismaking met Elac luidsprekers sinds ik in het verleden ooit Elac had gehoord en dit geen luidsprekers voor mij vond, vond ze destijds in vergelijking met B&W 802 ronduit slecht klinken. Dat waren grote Elacs met een  platgeslagen bol erop, een soort ufo, als rondstralende tweeter. Deze kleine waren anders dit klonk goed al mag voor mij de bas iets minder,  heeft ook te maken met de akoestiek van de voorkamer. Opvallend dat er zoveel bas uit een kleine luidsprekers kan komen. Mooi, schoon en goed hoog zodat de finessen in de muziek goed naar voren komen zonder scherpte. Ik had wat cd’s meegenomen om naar muziek te luisteren die ik goed ken. Het vooroordeel over Elac luidsprekers was weggenomen, dit was niet het tsjing boem-geluid wat ik nog in gedachten had.

Na een poosje zijn we naar Frits z’n muziekruimte gegaan waar zijn hoofdset staat opgesteld. Dezelfde versterker als beneden maar met een Denon 2500 cd speler, Denon blijft mooi spul. Hier 2 paar Elac luidsprekers, monitoren met ondersteuning van een subwoofer en Elac 249’ers. Dezelfde muziek als beneden maar nu de monitoren met subwoofer. Goed geluid, lijkt op dat van de televisieset, helemaal niets mis mee maar voor mag ook hier wel iets minder bas. Dat met de bas is een persoonlijk dingetje, het is mij al gauw teveel. Het hoog is anders, weet niet hoe ik het zeggen moet, als ik kiezen moet het hoog van beneden vind ik mooier. Volgens Frits kan dat kloppen want in de monitoren boven zit een tweeter type 3, beneden een type 5.
Nu de 249’ers, dat is andere koek. Gelijk bij de eerste tonen klinkt mij dit beter in de oren, heel mooi geluid. Er zit een bepaalde rust in, het geluid komt vanzelfsprekend, zonder enige moeite. De monitoren moeten er harder voor werken lijkt wel en kunnen dan op een moment stressig worden. Mijn vooroordeel over Elac is weg, dit zijn wel luidsprekers voor mij, al weet ik niet of de combinatie buizen en Elac goed is. Frits zet het geluid regelmatig op een stand dat de Arbo zal zeggen dat er gehoorbescherming nodig is. De 249'ers geven geen krimp, de Denon trouwens ook niet. De helicopter aan het begin van Another Brick In The Wall kwam met een realistisch geluidniveau over van rechts naar links in de luisterruimte.

Met goed gezelschap, mooie muziek en heel mooi spul vliegt de tijd voorbij, op deze avond ook, het was maar zo half 11 tijd om naar Aduard te gaan. Mijn bedenkingen over Elac zijn weg, dit dankzij beide sets van Frits. Die heeft het heel goed voor elkaar met Denon en Elac, mooie sets met een heel mooi geluid. Het is goed toeven bij Frits, koffie met koek en later 0,0 pils met allerlei lekkers erbij, met dank aan de vrouw van Frits. Ik vond het een topavond, moeten we vaker doen.

De door mij meegedrachte cd's:

« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2021, 23:25:45 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: De set van Frits in de mancave
« Reactie #234 Gepost op: 28 oktober 2021, 20:49:45 »
Mooi verslag René. Zal eens kijken hoe de impedantie/fase gedrag van die Elac’s zijn en of ze daarom geschikt zijn voor buizen.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: De set van Frits in de mancave
« Reactie #235 Gepost op: 28 oktober 2021, 20:55:52 »
De geremasterde versie van Another Brick in the Wall?  ;)

Leuk verslag!

Groet,
Jacco

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: De set van Frits in de mancave
« Reactie #236 Gepost op: 28 oktober 2021, 21:03:59 »
Dank, Rene. Ook voor de mooie woorden buiten de techniek. De CD boven is de DCD 2000ae. Fijne spelert en gebouwd als een tank.

En ja, ik mag behalve muziek horen het ook wel graag voelen. Ik heb mezelf zelfs een beetje ingehouden, hi,hi. :yeah:

T.a.v. de combi buizen en Elac, het schijnt dat de 249, maar ook de latere Carina en de Vela vloerstaanders een prima combi kunnen zijn met Elac.
Voor de monitoren ligt het wat anders, daarvoor wordt aangegeven dat die wel een stevige versterker mogen hebben om mooi te gaan zingen.

@Michael: Nee, joh! Zo hebben we niet geluisterd. Dit heb ik eerder eens gedaan om te kijken wat het verschil was tussen de CL's en de 244.3.

Rene, nogmaals dank voor het aangenaam verpozen. Heb er van genoten!

TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: De set van Frits in de mancave
« Reactie #237 Gepost op: 28 oktober 2021, 21:17:04 »
De geremasterde versie van Another Brick in the Wall?  ;)

Leuk verslag!

Groet,
Jacco

The best of Pink Floyd, Echoes.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: De set van Frits in de mancave
« Reactie #238 Gepost op: 28 oktober 2021, 21:25:36 »
De geremasterde versie van Another Brick in the Wall?  ;)

Leuk verslag!

Groet,
Jacco

The best of Pink Floyd, Echoes.
Iets, ver weg in mij, vertelt me dat we een vergelijkend hooronderzoek gaan krijgen. Voor de liefhebbers van Pink Floyd.

Groet,
Jacco

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: De set van Frits in de mancave
« Reactie #239 Gepost op: 28 oktober 2021, 21:48:58 »
Ik heb een Poolse review kunnen vinden van de Elac FS 249.3. Rond 120 heeft deze luidspreker een impedantie van 3 ohm (helaas zat er geen fase meting bij).



De gevoeligheid is 87db geeft mij het gevoel dat dit geen luidsprekers zijn die lekker combineren met buizen (maar zou er ook naast kunnen zitten, indien de fase niet al te capacitief is rond die 120 Hz moet 3 ohm geen probleem zijn). Toch denk ik dat je met een buizenversterker vooral gaat inleveren in een strakke bas.

Bron:
https://audio.com.pl/testy/stereo/kolumny-glosnikowe/2765-fs-249-3/s/1