Auteur Topic: De set van Frits in de mancave  (gelezen 1622 keer)

Frits Denon

• Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • HiFi is emotie
Re: De set van Frits in de mancave
« Reactie #45 Gepost op: 15 oktober 2020, 22:42:16 »
Op mijn vintage Scott A436 zit de AB schakel mogelijkheid met de speakers. Op mijn Denon helaas niet.

Dus de kabels van de 247 en de 187 maar eens op de respectievelijke uitgangen aangesloten.

Er is duidelijk verschil waar te nemen. De 187 klinken in mijn oren wat nasaler, vlakker. Maar als ik de 247 niet had gehad zou het mij geheel niet opgevallen zijn.

Blijft leuk om met speakers in de weer te zijn.
Oude(re) spullen van Scott, Technics, Denon, TDL, IMF, Sony, Rel en Elac.

Audiofreak

• Hero Member
  • these oldies but goodies
« Reactie #46 Gepost op: 16 oktober 2020, 10:01:48 »
Leuk om te lezen Frits ! Hoe verhoudt zich  de Elac FS 247 tot de Elac BS 244 met subwoofer ?
pre-amp: Quad 44; Denon PRA-1500; power-amp: Harman Kardon Citation 16A; Quad 405-2; Sony V7700; CD player: Pioneer PD-S 901; Pioneer PD-7700; Sony XA5ES; Marantz CD94-MKII; speakers: Elac 310 Crystal Edition; Elac BS 203 Anniversary Edition; Celestion 3; Realistic Minimus 7; PE 34 platenspeler.

Frits Denon

• Sr. Member
  • HiFi is emotie
« Reactie #47 Gepost op: 16 oktober 2020, 12:10:15 »
De sets staan in 2 totaal verschillende ruimtes, maar het laag van de 247 is erg goed. Logisch met een grotere vloerstaander.

Maar de 244 staat toch echt zijn mannetje. Ik moest t.o.v. de Hepta Fourtunes de Rel een flink stuk terug schroeven. Dat vind ik best fijn, want hoe meer laag van de speakers zelf, hoe liever ik het heb.

Verder is de al wat oudere Rel een goed in te stellen sub voor stereo. Het effect is, dat ik de laatste tijd met de set beneden meer naar muziek heb geluisterd dan in lange tijd daarvoor. Bewijst voor mij dat een combi van een goede monitor met een goede en goed af te stellen sub een erg fijne combinatie kan zijn. Helemaal als je die combi ook voor geluid bij de TV gebruikt.

Een monitor kan een erg mooi ruimtelijk beeld neerzetten en een duwtje in de rug voor de laagste regionen klinkt dan top. Ik denk dat de combi zeker zo goed kan klinken als alleen vloerstaanders. Mogelijk zelfs iets beter omdat het laag verder door kan lopen naar beneden. Voorwaarde is dan volgens mij wel dat het overname puint van de sub ook laag moet liggen. En met de 244 lukt dat prima. Maar het vraagt wel enig pielen met de instellingen van de sub.

Overigens meet ik niks, ik doe alles op het gehoor. De klank is dan uiteindelijk ook de mijne.
Oude(re) spullen van Scott, Technics, Denon, TDL, IMF, Sony, Rel en Elac.