Auteur Topic: Hoe ben je verslaafd geraakt aan buizenversterker  (gelezen 18498 keer)

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.369
Hoe ben je verslaafd geraakt aan buizenversterker
« Gepost op: 09 januari 2020, 23:48:10 »
Ik lees vaak mooie verhalen hoe mensen op dit forum over zijn gestapt op buizenversterkers.
Zoals Paul en René, verknocht aan die glazen versterkers.
Mijn verhaal begint bij audio club Zwolle. Bij deze club zit Bert Fruitema van Alfi audio (helaas is deze meneer overleden). Via een collega die bij ook bij Philips werkt wordt ik geïntroduceerd bij audio club Zwolle. Bert is op dat moment met een aantal leden bezig om een buizenversterker te bouwen op basis van een push-pull El84 buis. Ik raak enthousiast en ga mijn eigen buizenversterker bouwen. Er worden bij Rick Stoet een aantal transformatoren besteld. Elco's kan ik op mijn werk gunstig kopen en de rest bij Fakkert electronica, en zo bezit ik mijn eerste buizenversterker. Deze versterker gaat uiteindelijk in rook op. Kortsluiting in één van de buizen blaast met een dikke rook pluim één van de transformatoren op. Dit is dan ook tevens het einde van deze versterker. Toen ik mijn eigen mancave mijn muziek hobby weer kon voort zetten was het na een aantal transistor versterkers weer eens tijd voor een buizen versterker. Via marktplaats zag ik een mooie advertentie van HiFi Winkel Beek voor een Prima Luna Prolouge four. Inmiddels bezit ik nu ook een paar Heart Beat 300B single end mono blokjes en een Luxman A384 met een buis in de voorversterker en een Classic no 9.0 voorversterker.
Buizen versterkers van Bert

« Laatst bewerkt op: 09 januari 2020, 23:52:09 door mmuetst »

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.153
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Hoe ben je verslaafd geraakt aan buizenversterker
« Reactie #1 Gepost op: 10 januari 2020, 08:33:18 »
Wat mij het bloed sneller doet stromen is dit:



Omdat kenners aangaven dat aanschaf niet zonder risico is, heb ik  op een laag pitje gezet.
De TAC34 vond ik ook wel leuk, natuurlijk niet te vergelijken met het bovenstaande.  Ooit ................


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Hoe ben je verslaafd geraakt aan buizenversterker
« Reactie #2 Gepost op: 10 januari 2020, 08:56:09 »


McIntosh MC-2301 (2 x 300 Watt)

€ 17.999,00
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2020, 09:01:46 door Audiofreak »

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Hoe ben je verslaafd geraakt aan buizenversterker
« Reactie #3 Gepost op: 10 januari 2020, 09:31:29 »
Ik vind buizenversterkers nog steeds leuk.
Ik heb ooit gespeeld met Dynaco  st70 zowel met de oude en met de nieuwere uitvoering.
I love vintage.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.369
Re: Hoe ben je verslaafd geraakt aan buizenversterker
« Reactie #4 Gepost op: 10 januari 2020, 10:53:39 »
Wat mij het bloed sneller doet stromen is dit:



Omdat kenners aangaven dat aanschaf niet zonder risico is, heb ik  op een laag pitje gezet.
De TAC34 vond ik ook wel leuk, natuurlijk niet te vergelijken met het bovenstaande.  Ooit ................
Bij een buizenversterker ga ik eigenlijk liever voor een versterker met minder buizen per kanaal dan voor deze variant. En dan voor luidsprekers met een hoger rendement zoals ik nu heb staan in de mancave. Hoe hoger het vermogen de buizen kunnen leveren hoe meer er van de kwaliteit van de transformator geëist wordt. Ook ben je duur uit als de buizen vervangen moeten worden.
In deze versterker zitten ook printplaten. Met al die warmte in de behuizing van de versterker geen ideale oplossing. Doe mij maar point tot point solderen bij een buizenversterker.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.369
Re: Hoe ben je verslaafd geraakt aan buizenversterker
« Reactie #5 Gepost op: 10 januari 2020, 10:58:34 »
Ik vind buizenversterkers nog steeds leuk.
Ik heb ooit gespeeld met Dynaco  st70 zowel met de oude en met de nieuwere uitvoering.
Die Dynaco versterkers zijn veel verkocht ( en nog steeds, er is een versie 3 op de markt). Bezit je nu nog een buizenversterker?

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.153
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Hoe ben je verslaafd geraakt aan buizenversterker
« Reactie #6 Gepost op: 10 januari 2020, 12:31:31 »
Wat mij het bloed sneller doet stromen is dit:



Omdat kenners aangaven dat aanschaf niet zonder risico is, heb ik  op een laag pitje gezet.
De TAC34 vond ik ook wel leuk, natuurlijk niet te vergelijken met het bovenstaande.  Ooit ................
Bij een buizenversterker ga ik eigenlijk liever voor een versterker met minder buizen per kanaal dan voor deze variant. En dan voor luidsprekers met een hoger rendement zoals ik nu heb staan in de mancave. Hoe hoger het vermogen de buizen kunnen leveren hoe meer er van de kwaliteit van de transformator geëist wordt. Ook ben je duur uit als de buizen vervangen moeten worden.
In deze versterker zitten ook printplaten. Met al die warmte in de behuizing van de versterker geen ideale oplossing. Doe mij maar point tot point solderen bij een buizenversterker.

Een dealer vertrouwde me toe: Prachtig spul maar het gaat altijd kapot.

Vroeger heb ik ook verlekkerd staan te kijken naar Beard.  Helaas ook verdwenen van de markt.



Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Kwabbernoot

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.300
  • heeft een stijgende lijn te pakken.
Re: Hoe ben je verslaafd geraakt aan buizenversterker
« Reactie #7 Gepost op: 10 januari 2020, 15:45:45 »
Wat mij het bloed sneller doet stromen is dit:



Omdat kenners aangaven dat aanschaf niet zonder risico is, heb ik  op een laag pitje gezet.
De TAC34 vond ik ook wel leuk, natuurlijk niet te vergelijken met het bovenstaande.  Ooit ................

Ik heb nog een setje Audio Research V140 staan. Ooit gekocht via eBay. Eén bleek kapot bij aankomst. Beide zijn nagekeken en gerepareerd door Jerry. Sindsdien staan ze bij mij stof te vangen. Mocht je interesse hebben.
Het zijn niet de monsters die jij hier plaatst maar misschien een leuke opstap daar naar toe.

Groeten...

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.257
Re: Hoe ben je verslaafd geraakt aan buizenversterker
« Reactie #8 Gepost op: 10 januari 2020, 16:55:49 »

Bod 1 heb je al te pakken 100 harde euro van mij :sceptic:
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Kwabbernoot

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.300
  • heeft een stijgende lijn te pakken.
Re: Hoe ben je verslaafd geraakt aan buizenversterker
« Reactie #9 Gepost op: 10 januari 2020, 17:35:18 »
Voor honderd harde euro kun je schop in je reet krijgen. Kom ik hem nog brengen ook.

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Hoe ben je verslaafd geraakt aan buizenversterker
« Reactie #10 Gepost op: 10 januari 2020, 18:15:02 »
Ik vind buizenversterkers nog steeds leuk.
Ik heb ooit gespeeld met Dynaco  st70 zowel met de oude en met de nieuwere uitvoering.
Die Dynaco versterkers zijn veel verkocht ( en nog steeds, er is een versie 3 op de markt). Bezit je nu nog een buizenversterker?
Nee,niet meer.
I love vintage.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.153
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Hoe ben je verslaafd geraakt aan buizenversterker
« Reactie #11 Gepost op: 10 januari 2020, 19:02:07 »
Wat mij het bloed sneller doet stromen is dit:



Omdat kenners aangaven dat aanschaf niet zonder risico is, heb ik  op een laag pitje gezet.
De TAC34 vond ik ook wel leuk, natuurlijk niet te vergelijken met het bovenstaande.  Ooit ................

Ik heb nog een setje Audio Research V140 staan. Ooit gekocht via eBay. Eén bleek kapot bij aankomst. Beide zijn nagekeken en gerepareerd door Jerry. Sindsdien staan ze bij mij stof te vangen. Mocht je interesse hebben.
Het zijn niet de monsters die jij hier plaatst maar misschien een leuke opstap daar naar toe.

Groeten...

Die heb ik destijds gezien.  Was het een 120V uitvoering?
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2020, 19:05:27 door Hififreak »


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Kwabbernoot

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.300
  • heeft een stijgende lijn te pakken.
Re: Hoe ben je verslaafd geraakt aan buizenversterker
« Reactie #12 Gepost op: 10 januari 2020, 19:03:25 »
Ja, klopt.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.257
Re: Hoe ben je verslaafd geraakt aan buizenversterker
« Reactie #13 Gepost op: 10 januari 2020, 20:58:22 »
Voor honderd harde euro kun je schop in je reet krijgen. Kom ik hem nog brengen ook.

Nou,Nou kwabber hier schrik ik wel van,wat een aggressie stop.....T'begin is er toch? en hij staat toch maar te verstoffen

150 dan? ::)
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.804
  • Doet mij maar buisjes
Re: Hoe ben je verslaafd geraakt aan buizenversterker
« Reactie #14 Gepost op: 10 januari 2020, 21:32:03 »
Voor honderd harde euro kun je schop in je reet krijgen. Kom ik hem nog brengen ook.

Nou,Nou kwabber hier schrik ik wel van,wat een aggressie stop.....T'begin is er toch? en hij staat toch maar te verstoffen

150 dan? ::)

Als je een echte buizen liefhebber bent Bram weet je zoiets op waarde in te schatten.