Auteur Topic: Advance Acoustic  (gelezen 17535 keer)

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Advance Acoustic
« Reactie #60 Gepost op: 26 november 2019, 21:57:16 »
Het is allemaal e-motie.

Denk ik.  ;D

Marcel
Maar is dat zo? Als een versterker mooi meet met een standaard sinus signaal betekend dat ook dat de versterker met muziek (wat een veel complexer signaal is) goed moet klinken? Zijn mooie cijfers altijd garantie voor een mooi geluid? Kunnen we niet stellen dat meten niet het zelfde is als luisteren? Vond de opmerking van Be-tweeter wel mooi over die engineers uit de jaren 50 die alleen bezig zijn met terug koppeling en betere vervormingscijfers....maar er staan in die boekjes niets over hoe de versterker klinkt. Misschien wordt er bij een goede versterker meer gekeken hoe deze klinkt en minder naar de cijfertjes....Natuurlijk er zijn veel blind testen die aantonen dat mensen geen onderscheid kunnen horen, maar dat zegt mij niks over hoe ik zelf de installatie ervaar. Natuurlijk is er veel onzin en betekend een duurdere versterker niet altijd dat deze beter is (ga het toch zeggen) beter klinkt. Ik zie het soms als eten, een recept uit het kookboek kan op papier perfect zijn, juiste hoeveelheden alles in balans, maar als je een hap neemt, niet te vreten (Toch stiekem e-motie).

Nog een kleine toevoeging, als Nostra de versterker gaat kopen en hij zit lekker in een comfortabele stoel en ziet de mooie VU meters op en neer dansen en is van mening dat het beter klinkt...dan geloof ik hem, want bij een blind test wordt er een zintuig weg genomen die ook bijdraagt aan een positieve e-motie. En daarom klinken mijn buizenversterker ook mooier  ;)
Bij mij komt eens in de zoveel keer per jaar een man die slechtziend is muziek luisteren omdat hij niet weet wat hij mooi vindt en dat graag wil ontdekken. We luisteren dan naar van alles en nog wat. We wisselen ook van apparatuur, hij hoort direct als er een andere luidspreker in het spel is, apparaten hoort hij niet, dan gokt hij ernaar en soms is de gok goed.
Ik hoor wel verschil in versterkers en vind mijn buizenversterkers mooier en ontspannener klinken, dat komt door emotie, dit onderdeel van luisteren zit tussen mijn oren. Ik vind dat dus is het voor mij ook zo.
Eens buizen altijd buizen.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Advance Acoustic
« Reactie #61 Gepost op: 26 november 2019, 22:23:01 »
Precies Rene. Hier zo'n citaat: "Een goed buizenontwerp zit met zijn vervorming ruimschoots onder de waarnemingsgrens van het menselijk gehoor maar dan heb je het niet over een driebuizenontwerp waarin zelfs lokale tegenkoppeling ontbreekt" Maar die 300B klinkt toch prachtig ondanks al die slechte cijfertjes.
Misschien klinkt die versterker met heel veel tegenkoppeling voor mijn gevoel wel heel saai. Kom zelf uit de techniek en snap hoe versterkers werken...maar hoe mensen geluid met hun oren waarnemen is voor mij een wonder.  Onzin verhalen over zwarte achtergrond gaat mij dan weet te ver, ik noem het zelf roetveeg achtergrond en in geval van een foute boy band regenboog achtergrond.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Advance Acoustic
« Reactie #62 Gepost op: 26 november 2019, 22:55:12 »
 ;D

An inability to grasp science is no argument against it....

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Advance Acoustic
« Reactie #63 Gepost op: 12 september 2021, 16:25:51 »
Nou, en nu staat er dus een Advance Acoustic MAA 406 bij mij ter reparatie. En ik ga er met een kritisch oog doorheen, dat mag wel hoop ik.

De pdf met de schematuur in de bijlage blijkt goed te kloppen, alleen de PMAA heeft een afwijking in de voeding. Er zijn overigens nog wel meer handmatige wijzigingen aangebracht. Ik ga nog uitzoeken of die logisch zijn.

Het schema van de eindtrap staat inmiddels in de simulator (zie pdf in de bijlage) en daar doet ie het prima  ;D Kan ik gebruiken om eea te cross checken.

Is wel een aantal merkwaardigheden te zien, deze bv. Er is bij de productie iets fout gegaan en er is een deel printbaan weg. Dat heeft men opgelost met een draadbrug.

Ook zijn er draadjes aangesoldeerd, kennelijk waren de eerste series nog niet helemaal "klaar". De kleine draadjes voelen verhard aan en verraden een hitte issue. Dit is een combi van pcb's die op de plek van de netentree en speaker aansluitingen zitten. Alles wat daar zit ademt het uit dat er relatief veel warmte ontwikkeling daar is. De aangesoldeerde luidsprekerdraden zien ook wat groen, dat duidt op het gebruikte soldeerprocede. Deze pcb een kwart slag kantelen laat een defect zien aan een van de uitgangsrelais:



Kennelijk heeft er iets doorgestoken vanaf de achterkant van de versterker, door een van de gleuven daar. Deze pcb is ietwat krom getrokken bovendien.

De pcb eronder heeft onder grotere mechanische stress gestaan en is meer verbogen. Deze pcb dus:



Dit is de pcb met een verandering er op doorgevoerd tov het schema. En zorgt er voor dat de spanning niet +/-56 volt is, maar +/- 60 volt. Iets wat ik al eerder mat, maar dit niet begreep aan de hand van schema. Nu wel. Algemene indruk is "schmutzig" of hoe zeg je dat op zijn Frans? Maar dat komt voornamelijk door de gekozen "lijm" om onderdelen op hun plek te houden: die is met de tijd en onder hitte verkleurd en verhard tot een donkere smurrie. Kan geen kwaad, maar de klemfunctie is weg en het ziet er niet uit.

De pcb's hier getoond (en dan met name die eerste) zitten in het beveiligingsdeel van de versterker. Vandaar dat ik die als eerste aan een onderzoek onderwerp.

Verder moet ik de boel verder uitkleden en zodanig inrichten dat ik de pcb's deels kan testen. Volgende week verder.

Groet,
Jacco
« Laatst bewerkt op: 12 september 2021, 16:57:59 door dekkersj »

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Advance Acoustic
« Reactie #64 Gepost op: 12 september 2021, 17:30:33 »
Doet me aan de buizen pré denken die bij jouw staat, beetje bak en braad werk op de pcb.  :(

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Advance Acoustic
« Reactie #65 Gepost op: 12 september 2021, 18:39:12 »
Doet me aan de buizen pré denken die bij jouw staat, beetje bak en braad werk op de pcb.  :(
Ja, er wordt wat af geknutseld in audioland.

Groet,
Jacco

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Advance Acoustic
« Reactie #66 Gepost op: 26 september 2021, 16:47:28 »
Het lijkt er op dat de pcb's niet van zo'n heel denderende kwaliteit zijn, hier een track die losgelaten heeft. Zou nog wel eens de boosdoener kunnen zijn.



Groet,
Jacco

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Advance Acoustic
« Reactie #67 Gepost op: 26 september 2021, 19:21:14 »
Het lijkt er op dat de pcb's niet van zo'n heel denderende kwaliteit zijn, hier een track die losgelaten heeft. Zou nog wel eens de boosdoener kunnen zijn.



Groet,
Jacco
En dan vraag ik me toch dan af “hoe dan” wordt het warm en weer koud op die plek. Wat heeft zo’n printbaantje te lijden? Maar lekker bezig Jacco, mag dit stukje audio zo weer het licht zien  ;)

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Advance Acoustic
« Reactie #68 Gepost op: 26 september 2021, 19:53:04 »
Nou ja, dat printbaantje heeft tijdens de "versoldeerseesie" al te veel van het goede gehad. Dat materiaal is er niet voor gemaakt om plaatselijk heel heet te maken. Dit is naderhand handmatig gedaan en heeft nooit een constante kwaliteit. Ik zal de print nader bekijken en zoeken naar printbanen die los zitten.

Het doel begint in zicht te komen: het aansluiten van de versterker zonder het frame. Kan ik overal goed bij en functioneel controleren.

Groet,
Jacco

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Advance Acoustic
« Reactie #69 Gepost op: 26 september 2021, 19:59:45 »
Nou ja, dat printbaantje heeft tijdens de "versoldeerseesie" al te veel van het goede gehad. Dat materiaal is er niet voor gemaakt om plaatselijk heel heet te maken. Dit is naderhand handmatig gedaan en heeft nooit een constante kwaliteit. Ik zal de print nader bekijken en zoeken naar printbanen die los zitten.

Het doel begint in zicht te komen: het aansluiten van de versterker zonder het frame. Kan ik overal goed bij en functioneel controleren.

Groet,
Jacco
Dus meneer Beun is hier bezig geweest (u kent hem wel, zijn voornaam is Haas). Of is dit fabriek af al ruk?

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Advance Acoustic
« Reactie #70 Gepost op: 26 september 2021, 20:15:21 »
Ik denk dat dit fabriek-af zo is gedaan. Dit is een gebruikelijke manier om de weerstand van een printbaan te verlagen, maar wel eentje die (zoals wij dat mooi noemen) verborgen kosten kunnen veroorzaken. Het gaat immers jaren en jaren goed. Nu hoef je niet meer dan 10 jaar garantie te geven dus als het er maar in valt, is het okay. Ach ja.

Je moet je bedenken dat voordat je een track kunt versolderen, je de laklaag moet wegkrauwen. Je gaat dus mechanische en warmtestress laten uitwerken op een pcb die toch al twijfelachtig is. Soort van hard karton, maar dan anders.

Groet,
Jacco