Auteur Topic: Kunnen jou luidsprekers verdwijnen?  (gelezen 24146 keer)

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.528
  • Liever een Adam!
Re: Kunnen jou luidsprekers verdwijnen?
« Reactie #15 Gepost op: 29 juli 2019, 13:44:50 »
Ik heb dat gevoel regelmatig, ligt wel aan de opname. Plaatsing en diepte/hoogte is bij mij op zolder goed voor elkaar.
De B&W luidsprekers die jij hebt: B&W CDM7NT  hebben die losgekoppelde tweeter die daar zeker een bijdrage aan leveren, maar geven die Jean Marie Reynaud Sonata je ook dat zelfde gevoel?

Daar zal ik dan een keer goed naar moeten luisteren want ik luister eigenlijk alleen naar de B&W's. De JMR komen in aktie als er mensen langs komen en sommige daarvan vinden die beter klinken. Soms luister ik naar de JMR's  maar dat is vaak niet lang, ik heb een duidelijke  voorkeur voor de B&W's. Bij de JMR's is de tweeter ook uit de eigenlijke luidsprekerkast.
Met de B&W's is de plaatsing goed dan vergeet je dat er luidsprekers staan. Volgens mij is het belangrijkste de opname, daar begint het. Zal ook door de muziekkeuzekomen vooral Americana en Blues. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk, dat verdwijnen van luidsprekers, iemand anders kan het heel anders ervaren.
De B&W's van jou doen het wel heel erg René, je kan de instrumenten plaatsen.
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Kunnen jou luidsprekers verdwijnen?
« Reactie #16 Gepost op: 29 juli 2019, 13:55:36 »
Dat zal ook aan de zolder liggen, dat is wel een geschikte ruimte om muziek te luisteren. Ik was van plan om het anders neer te zetten maar bij nader inzien toch maar niet. Het is goed zo en waarom dan veranderen?
Eens buizen altijd buizen.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Kunnen jou luidsprekers verdwijnen?
« Reactie #17 Gepost op: 29 juli 2019, 14:08:18 »
Bij mij in de huiskamer maakt het volume waarop gespeeld wordt nogal wat verschil. Ik weet niet of dit met de vrij harde kamer te maken heeft of iets anders. Ze kunnen bij mij wel verdwijnen maar niet op een al te hoog volume. Dan wordt het zoiezo een irritante bedoening. Kan aan mijn oren liggen, de luidsprekers, de akoestiek of een combinatie hiervan.


Groeten, Ando.
Science is no democracy

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Kunnen jou luidsprekers verdwijnen?
« Reactie #18 Gepost op: 29 juli 2019, 14:25:55 »
De kamer klinkt en zingt zijn eigen liedje.   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.528
  • Liever een Adam!
Re: Kunnen jou luidsprekers verdwijnen?
« Reactie #19 Gepost op: 29 juli 2019, 14:34:47 »
Bij mij in de huiskamer maakt het volume waarop gespeeld wordt nogal wat verschil. Ik weet niet of dit met de vrij harde kamer te maken heeft of iets anders. Ze kunnen bij mij wel verdwijnen maar niet op een al te hoog volume. Dan wordt het zoiezo een irritante bedoening. Kan aan mijn oren liggen, de luidsprekers, de akoestiek of een combinatie hiervan.


Groeten, Ando.
Dat is bij mij ook zo Ando, het grote kleed is inmiddels naar zolder en daar is mijn laag niet beter op geworden. In de harde kamer, als ik wat luider ga spelen, wordt het een puréé van geluid.
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Kunnen jou luidsprekers verdwijnen?
« Reactie #20 Gepost op: 29 juli 2019, 14:45:16 »
Het blijft een lastig verhaal, zeker als er ook nog geleefd moet worden in dezelfde ruimte.


Groeten, Ando.
Science is no democracy

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.074
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: Kunnen jou luidsprekers verdwijnen?
« Reactie #21 Gepost op: 29 juli 2019, 15:16:50 »
Ik heb mijn favoriete speakers die ik al jaren in mijn bezit heb, de JK Acoustics Optima 2, nu een plekje in mijn clubhuis gegeven. En ze spelen daar de sterren van de hemel, de kamer op zolder heeft ook een erg goede akoestiek.
Beneden in de woonkamer staan nu een stel Driade 33 hun kunsten te vertonen en dat gaat meestal heel goed. Die zijn kieskeuriger qua opnames maar bij goede opnames weten ze een goed plaatje neer te zetten.
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Kunnen jou luidsprekers verdwijnen?
« Reactie #22 Gepost op: 29 juli 2019, 19:37:12 »
Deze vallen weg maar bij ping-pong stereo niet.
Eens buizen altijd buizen.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Kunnen jou luidsprekers verdwijnen?
« Reactie #23 Gepost op: 31 juli 2019, 20:57:15 »
Even voor de duidelijkheid, het gaat niet om hoe de luidsprekers klinken. Of wel: hebben ze veel of weinig laag, mid of hoog. Het gaat er om dat ze verdwijnen, of wel: je hoort geen linker en rechter luidspreker maar de muziek vult gewoon de ruimte. Ik snap dat bij hogere volume de ruimte meer een rol gaat spelen. Kleine luidsprekers en paneel luidsprekers zullen vaak wat minder laag produceren, maar kunnen heel goed verdwijnen zoals mijn Cyrus 780 en die kleine LS3/5A monitoren.
Ik vind het prettig als een luidspreker dat kan en heel knap van de fabrikant om dat zo te maken. Ik vind dat belangrijker dan hoe laag een luidspreker kan gaan. 

Natuurlijk wat Renes aangeeft niet alle muziek zal zich er voor lenen. Het laatste album van de Raggende Manne zal mijn luidsprekers niet laten verdwijnen. Wel leuk om te lezen dat er allemaal verschillende termen gebruikt worden "een goed plaatje neer te zetten" of "een solide geluid" of "Plaatsing en diepte/hoogte" of "naar muziek tussen die kasten".

Heb je in het verleden wel eens luidsprekers gehad die een ster zijn in het "verdwijnen"? En heb je spijt dat je deze hebt weg gedaan?
Ik heb dan zelf een beetje met mijn Cyrus 780. Die heb ik ooit verkocht aan de ouders van een vriend van mij. Waar ze oneerbiedig op de grond onder vensterbank waren weggemoffeld.....zonden.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Kunnen jou luidsprekers verdwijnen?
« Reactie #24 Gepost op: 31 juli 2019, 21:08:48 »
 Ik heb luidsprekers (Cabasse Galiote, Celestion 3) en een akoestiek die het in samenhang mogelijk maken dat de luidsprekers a.h.w. verdwijnen.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Kunnen jou luidsprekers verdwijnen?
« Reactie #25 Gepost op: 31 juli 2019, 21:11:55 »
Ik heb luidsprekers (Cabasse Galiote, Celestion 3) en een akoestiek die het in samenhang mogelijk maken dat de luidsprekers a.h.w. verdwijnen.
En zijn ze daar allebei even goed in? Of heb je een lichte voorkeur voor één van de twee?

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Kunnen jou luidsprekers verdwijnen?
« Reactie #26 Gepost op: 31 juli 2019, 22:00:53 »
Ze kunnen het beiden en dat heeft ook heel veel met plaatsing en akoestiek te maken. een tijdje geleden had ik een bezoeker en die was geheel en al verbaasd over de ruimtelijkheid van het geheel.
« Laatst bewerkt op: 07 augustus 2019, 09:18:10 door Audiofreak »

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Kunnen jou luidsprekers verdwijnen?
« Reactie #27 Gepost op: 07 augustus 2019, 09:17:03 »

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Kunnen jou luidsprekers verdwijnen?
« Reactie #28 Gepost op: 08 augustus 2019, 12:20:53 »
Dat is bij mij ook zo Ando, het grote kleed is inmiddels naar zolder en daar is mijn laag niet beter op geworden. In de harde kamer, als ik wat luider ga spelen, wordt het een puréé van geluid.

En dan te bedenken dat een kleed helemaal niets maar dan ook niets met je laag doet.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.528
  • Liever een Adam!
Re: Kunnen jou luidsprekers verdwijnen?
« Reactie #29 Gepost op: 08 augustus 2019, 13:15:36 »
Dat is bij mij ook zo Ando, het grote kleed is inmiddels naar zolder en daar is mijn laag niet beter op geworden. In de harde kamer, als ik wat luider ga spelen, wordt het een puréé van geluid.

En dan te bedenken dat een kleed helemaal niets maar dan ook niets met je laag doet.

Gr. Hans
Dan wou ik dat graag horen Hans. ;D Maar ik hoorde toch een minder boemerig laag met dat kleed.
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.