Auteur Topic: Kunnen jou luidsprekers verdwijnen?  (gelezen 24150 keer)

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Kunnen jou luidsprekers verdwijnen?
« Gepost op: 28 juli 2019, 21:49:23 »
Een prettige eigenschap van luidsprekers vind ik als ze kunnen "verdwijnen". Of wel als je er naar zit te luisteren dat je niet het idee hebt dat je naar twee luidsprekers zit te luisteren. Mijn Translators geven mij dat gevoel wel eens, maar ik moet zeggen dat de Magnepan luidsprekers dat beter doen (misschien omdat ze bi-polair zijn). Heb ooit ook een setje Cyrus 780 luidsprekers gehad die mij dat gevoel ook gaven. Vind het leuk om jullie ervaring te horen.

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Kunnen jou luidsprekers verdwijnen?
« Reactie #1 Gepost op: 28 juli 2019, 22:15:48 »
Tja. Zoals je weet heb ik elektrostaten en die geven mij inderdaad ook het gevoel dat de luidsprekers volledig verdwijnen en je naar echte zangers en zangeressen of echte orkesten zit te luisteren. Bij conusluidsprekers heb ik dat gevoel maar zelden, zeker omdat zangers en zangeressen meestal niet staand maar op hun knieën knielend of zo afgebeeld worden.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Kunnen jou luidsprekers verdwijnen?
« Reactie #2 Gepost op: 28 juli 2019, 22:21:16 »
Ik heb dat gevoel regelmatig, ligt wel aan de opname. Plaatsing en diepte/hoogte is bij mij op zolder goed voor elkaar.
Eens buizen altijd buizen.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Kunnen jou luidsprekers verdwijnen?
« Reactie #3 Gepost op: 28 juli 2019, 23:02:19 »
Tja. Zoals je weet heb ik elektrostaten en die geven mij inderdaad ook het gevoel dat de luidsprekers volledig verdwijnen en je naar echte zangers en zangeressen of echte orkesten zit te luisteren. Bij conusluidsprekers heb ik dat gevoel maar zelden, zeker omdat zangers en zangeressen meestal niet staand maar op hun knieën knielend of zo afgebeeld worden.
Dat zangers/zangeressen op hun knieën afgebeeld worden met conus luidsprekers heb ik niet. Ik hoor wel heel sterk het verschil tussen een paneel luidspreker en een box luidspreker. Mijn Translators hebben voor het hoog ook een ribbon tweeter en dat geeft ook wat meer ruimtelijk geluid. Ik draai ze niet helemaal in, alleen een klein stukje en dat geeft een mooi breed stereo beeld.
Ik deel je ervaring met paneel luidsprekers (of het nu elektrostaten zijn of megnetostaten zijn) ze verdwijnen heel makkelijk (mits je goed tussen de luidsprekers zit).

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Kunnen jou luidsprekers verdwijnen?
« Reactie #4 Gepost op: 28 juli 2019, 23:09:21 »
Ik heb dat gevoel regelmatig, ligt wel aan de opname. Plaatsing en diepte/hoogte is bij mij op zolder goed voor elkaar.
De B&W luidsprekers die jij hebt: B&W CDM7NT  hebben die losgekoppelde tweeter die daar zeker een bijdrage aan leveren, maar geven die Jean Marie Reynaud Sonata je ook dat zelfde gevoel?

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Kunnen jou luidsprekers verdwijnen?
« Reactie #5 Gepost op: 29 juli 2019, 08:09:47 »
Ja, ondanks mijn zeer matige akoestiek is het vaak wel zo dat het geluid erg goed los is van de luidsprekers.
Ik heb zeker wel een mooi stereo "plaatje".

Dat vind ik vaak ook het mooiste als je niet meer naar kasten aan het luisteren bent maar naar muziek tussen die kasten.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Kunnen jou luidsprekers verdwijnen?
« Reactie #6 Gepost op: 29 juli 2019, 08:12:59 »
Als de akoestische omstandigheden goed zijn kun je een verrassende ruimtelijke weergave krijgen en dat is bij mij ook heel aardig gelukt.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Kunnen jou luidsprekers verdwijnen?
« Reactie #7 Gepost op: 29 juli 2019, 08:14:48 »
Audiofreak,  Dat is wel erg bescheiden.

We aardig gelukt.   Ik zou het goed gelukt willen noemen.

Marcel.
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Kunnen jou luidsprekers verdwijnen?
« Reactie #8 Gepost op: 29 juli 2019, 09:10:07 »
Audiofreak,  Dat is wel erg bescheiden.

We aardig gelukt.   Ik zou het goed gelukt willen noemen.

Marcel.
Dank je wel Edese buurman, ik ben meer dan tevreden met het bereikte resultaat. ;)

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Kunnen jou luidsprekers verdwijnen?
« Reactie #9 Gepost op: 29 juli 2019, 09:40:50 »
Kweet niet :)
Ik weet wel dat het los van speakers en ruimtelijk klinkt.
Wat stemmen betreft heeft Bloom wel gelijk,die worden nogal laag afgebeeld,maar is dat niet bewust gedaan door de ontwerper?
Ten slotte zitten we te luisteren en niet staand.
I love vintage.

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Kunnen jou luidsprekers verdwijnen?
« Reactie #10 Gepost op: 29 juli 2019, 10:00:11 »
Wij zitten wel om te luisteren, maar het is niet de bedoeling dat de zangers dan geknield afgebeeld worden. Bij conusluidsprekers hoor je de stem op ongeveer 1m30 à 1m50 hoogte omdat stemmen weergegeven worden door een combinatie van tweeter en midrange. Tenzij het dwergen zijn, is dat geen normaal rechtstaande mens.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Kunnen jou luidsprekers verdwijnen?
« Reactie #11 Gepost op: 29 juli 2019, 10:33:44 »
Ik heb dat gevoel regelmatig, ligt wel aan de opname. Plaatsing en diepte/hoogte is bij mij op zolder goed voor elkaar.
De B&W luidsprekers die jij hebt: B&W CDM7NT  hebben die losgekoppelde tweeter die daar zeker een bijdrage aan leveren, maar geven die Jean Marie Reynaud Sonata je ook dat zelfde gevoel?

Daar zal ik dan een keer goed naar moeten luisteren want ik luister eigenlijk alleen naar de B&W's. De JMR komen in aktie als er mensen langs komen en sommige daarvan vinden die beter klinken. Soms luister ik naar de JMR's  maar dat is vaak niet lang, ik heb een duidelijke  voorkeur voor de B&W's. Bij de JMR's is de tweeter ook uit de eigenlijke luidsprekerkast.
Met de B&W's is de plaatsing goed dan vergeet je dat er luidsprekers staan. Volgens mij is het belangrijkste de opname, daar begint het. Zal ook door de muziekkeuzekomen vooral Americana en Blues. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk, dat verdwijnen van luidsprekers, iemand anders kan het heel anders ervaren.
« Laatst bewerkt op: 29 juli 2019, 12:11:28 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.529
  • Liever een Adam!
Re: Kunnen jou luidsprekers verdwijnen?
« Reactie #12 Gepost op: 29 juli 2019, 11:18:06 »
Mijn Adams laten niets los.
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

Infinity

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 718
Re: Kunnen jou luidsprekers verdwijnen?
« Reactie #13 Gepost op: 29 juli 2019, 12:00:59 »
Mijn Infinity's meestal ook niet..twee kut merken dus ;)
Maar bij sommige opnamen weer wel..
En het zijn bipool en dipool.

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.529
  • Liever een Adam!
Re: Kunnen jou luidsprekers verdwijnen?
« Reactie #14 Gepost op: 29 juli 2019, 13:41:28 »
Mijn Infinity's meestal ook niet..twee kut merken dus ;)
Maar bij sommige opnamen weer wel..
En het zijn bipool en dipool.
Ja, het blijft zowel met de Vincent als met het Marantz beest als een blok staan, dat heet hw in vakkringen, een solide geluid.
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.