Auteur Topic: Luistersessie Boenicke luidsprekers  (gelezen 5864 keer)

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Luistersessie Boenicke luidsprekers
« Gepost op: 27 mei 2019, 22:47:19 »
Zondag 26 mei gaf HiFi Studio Wilbert een luistersessie met verschillende luidsprekers van het merk Boenicke.
Dat dit Zwitserse merk het iets anders aanpakt is al snel te zien aan de breedband unit die  voorop de luidspreker zit. En een dome tweeter die naar achter vuurt.
In de kelder stond de W5 SE opgesteld. Geweldig om te horen wat deze kleine opdonders kunnen neerzetten.

Een verdieping omhoog stond de W8 SE opgesteld (vloestand, maar toch zeer compact)

Bas van deze grotere broer klonk wat rustiger dan de W5 (weet niet of dit ook met de ruimte te maken had).
Tijdens deze sessie kregen we ook uitleg van Sven Boenicke zelf waarom hij bijvoorbeeld geen spikes gebruikt en waarom de kasten horizontaal kunnen bewegen. Volgens zijn visie is dit systeem beter ontkoppeld van de vloer. Ook uitleg over de simpele filters (met alleen één of geen componenten in serie met de unit) en de verschillende units kwamen aan bod.
Beide W5 en W8 zijn volgens het bas-reflex systeem. De kast wordt uit twee stukken hout gemaakt en helemaal uitgefreesd.
De W8 heeft een extra unit, een middentoon met faseplug.

De naar achter vurende tweeter zorgt voor een heel mooi ruimtelijk effect. Maar het kon natuurlijk nog mooier...de W13 met actieve woofers (350W klasse D versterker) en DSP. De DSP is instelbaar via een aantal pre-set standen (dus geen meet microfoon).
Dit systeem heeft een gesloten kast met twee woofers. Een houten middentoon en natuurlijk weer de breedband hogetoon unit en de dome tweeter op de achterkant.

Gezien ik zelf wel hou van gesloten systemen, vond ik het heel lekker klinken...super strakke bassen zoals het hoort. Maar de prijskaartjes van deze luidsprekers is zeer ver buiten mijn budget. Op de W13 SE+ stond een prijskaartje van €36.500,- (nee ik heb geen nul te veel neergezet).
Het was voor mij een leuke luistersessie ook omdat hiervoor nooit een breedband unit zo mooi had horen spelen.


Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Luistersessie Boenicke luidsprekers
« Reactie #1 Gepost op: 27 mei 2019, 23:01:00 »
Leuke ervaring zoiets heb ik met een Mercedes 600 Pullman gehad bij één van m,n vorige werkgevers.
Zoiets staat nu bij Hemmings voor 135.000 euro te koop, niet te betalen maar ik heb er mee door Nederland getoerd.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Luistersessie Boenicke luidsprekers
« Reactie #2 Gepost op: 28 mei 2019, 07:02:48 »
Leuke ervaring zoiets heb ik met een Mercedes 600 Pullman gehad bij één van m,n vorige werkgevers.
Zoiets staat nu bij Hemmings voor 135.000 euro te koop, niet te betalen maar ik heb er mee door Nederland getoerd.

50 jr oud inmiddels,een troost heb je bij dat gewicht ±3000 kilo hij is taxfree,anderzijds zuipt hij 1 op 4, is die gepanzert

kom je op 3.500 kilo en zuipt hij 1 op 3. :koffie:

Trouwens die breedbander in die boenicke speaker wat zou die eigenlijk solo kosten? :think: :think:

Mmuets je had eigenlijk jouw Jensens naast die kleine boenicke moeten plaatsen voor een vergelijk,draai dan een nummer

van chuck berry en je staat eindelijk met jouw beide weer voeten op de grond.

Je kunt stellen dat jouw jensens wat full onderin klinken,dat deden de meeste boxen toen,of je dat in die ruimte van

wilbers hoort daar heb ik mijn twijfels.

Om deze kleine speakers echt te verslaan heb je een philips AH 494 voor nodig.En dan nadien?dan rest er zwijgen en

een welhaast dodelijke stilte :)
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2019, 07:29:49 door bram freestone »
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Luistersessie Boenicke luidsprekers
« Reactie #3 Gepost op: 28 mei 2019, 07:59:20 »
Cool zeg!

Een breedbander om het hele middengebied te doen lijkt me wel fijn zeg.
Waarom de tweeter achterop? Dat geeft toch alleen maar timingsoroblemen? Hebben ze nog gezegd hoe ze daar mee omgaan?

afwerking lijkt erg gaaf trouwens.
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Luistersessie Boenicke luidsprekers
« Reactie #4 Gepost op: 28 mei 2019, 08:55:41 »
Cool zeg!

Een breedbander om het hele middengebied te doen lijkt me wel fijn zeg.
Waarom de tweeter achterop? Dat geeft toch alleen maar timingsoroblemen? Hebben ze nog gezegd hoe ze daar mee omgaan?

afwerking lijkt erg gaaf trouwens.
Tja zo'n tweeter achterop is een keuze. Hiermee is gelijk vast gelegd dat deze luidsprekers vrij moeten staan. Gezien de pittige prijs denk ik dat eigenaren er wel ruimte voor hebben  ;D.
Net als paneel luidsprekers klinkt dit heel ruimtelijk. timingsproblemen heb ik niet gehoord. Vooral bij jazz en klassiek kon ik duidelijk horen waar de muzikanten in de opname zaten.
Als je zoveel geld te besteden hebt kun je heel veel andere systemen kopen. Dit merk moet het vooral hebben dat ze niet groot en lomp overkomen. Er zit geen gril voor de luidsprekers en als ik de W8 en W13 bekijk, heb ik het idee dat ik naar een Minion zit te kijken. Misschien hadden ze die zwarte acht ook met houtmotief moeten maken.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Luistersessie Boenicke luidsprekers
« Reactie #5 Gepost op: 28 mei 2019, 10:28:11 »
Mooi om te zien en zullen ongetwijfeld goed klinken maar niet voor de prijs van een duurdere middenklas auto.
Chuck Berry is geen goed voorbeeld, met Chuck Berry klinken alle luidsprekers goed.
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2019, 10:29:53 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Luistersessie Boenicke luidsprekers
« Reactie #6 Gepost op: 28 mei 2019, 11:18:01 »
Mooi om te zien en zullen ongetwijfeld goed klinken maar niet voor de prijs van een duurdere middenklas auto.
Chuck Berry is geen goed voorbeeld, met Chuck Berry klinken alle luidsprekers goed.
Ah...daarom smaakte die appelmoes bij van der Valk ook altijd zo lekker....het besje (in de vorm van een kersje).

Fourplay

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 824
Re: Luistersessie Boenicke luidsprekers
« Reactie #7 Gepost op: 29 mei 2019, 12:48:01 »
Bedankt voor het verslag en het onder de aandacht brengen van de Boenicke luidsprekers... Toppie!
Ik had eerlijk gezegd nog nooit van dit merk gehoord (my bad)...