Auteur Topic: Is hi end dying?  (gelezen 21131 keer)

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Is hi end dying?
« Reactie #15 Gepost op: 21 mei 2019, 13:59:07 »
Welke problemen krijg je met woofers aan de zijkant?

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Is hi end dying?
« Reactie #16 Gepost op: 21 mei 2019, 14:27:37 »
Infinity?, komt me ergens wel bekend voor.
Eens buizen altijd buizen.

Infinity

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 718
Re: Is hi end dying?
« Reactie #17 Gepost op: 21 mei 2019, 16:24:15 »
Ik had met een van de verkopers van Wilbert zondag een leuk gesprek over hun markt. Wat zie je veranderen...Ja die grote panelen van Magnepan verkopen we minder. Maar voor een schattig luidsprekertje van de Zwitserse fabrikant Boenicke wil men best wel €5000,- betalen.
Deze kleine rakkers produceren volgens de verkoper ook een prachtig sound plaatje.

Dus het is niet dood, het veranderd....nee geen grote kasten meer (uitzonderingen daar gelaten). Maar leuke goed klinkende kastjes. Uiteindelijk gaat het om genieten van muziek. Soms vind ik dat moderne genieten wel jammer. Als je naar een concert gaat staat de helft in de zaal het optreden via zijn mobiel te bekijken (met als gevolg al die irritante schermpjes) rot dan op...ga dan lekker thuis kijken.

Men vind steeds weer wat nieuws uit ,terwijl we dat ook al lang geleden gehad hebben,dus niets nieuws onder de zon.

deze aktieve box is loodzwaar vanwege de aluminium behuizing, problemen krijg je met de zijwaartse woofers dus niet

zo ideaal vind ik. Foto's hieronder.

https://www.google.com/search?q=infinity+overture+1+speaker&rlz=1C1ZKTG_nlNL798NL798&biw=1280&bih=631&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=4byEdrVb7Ko9OM%253A%252CMx9iTe4XsNAOlM%252C_&vet=1&usg=AI4_-kRhOxv87ba4wps2OTagxE3yaKFuvQ&sa=X&ved=2ahUKEwidjKaYgaziAhWGIlAKHVzGC4IQ9QEwBnoECAkQCA#imgrc=4byEdrVb7Ko9OM:
niks mis met woofers aan de zijkant. Je heb zelf toch de Infinity Overture 2 gehad die je zo geweldig vond met een woofer aan de achterkant? Klinken niet verkeerd maar het zijn geen echte Infinity's meer.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Is hi end dying?
« Reactie #18 Gepost op: 21 mei 2019, 16:32:37 »
Welke problemen krijg je met woofers aan de zijkant?

Marcel
Afhankelijk van de overnamefrequentie kun je afstralingsproblemen krijgen doordat het gedrag rond die frequentie verschilt per driver.
Ik heb hier een set Hepta Spring staan die op dat punt ook een beetje vreemd klinken in mijn oren.
An inability to grasp science is no argument against it....

Infinity

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 718
Re: Is hi end dying?
« Reactie #19 Gepost op: 21 mei 2019, 17:19:44 »
Dus somiggen fabrikanten doen maar wat? Ik dacht dat anders gelezen te hebben..

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Is hi end dying?
« Reactie #20 Gepost op: 21 mei 2019, 18:34:01 »
Ik denk dat  fabrikanten hun huiswerk wel gedaan hebben.
En elk concept heeft voor en nadelen.
Hetgeen er voor zorgt dat woofers op "gekke" plekken erg goed iets doen wat de fabrikant voor ogen had kan ergens anders wel voor problemen zorgen.
Het is maar net wat je wil.
Wat de ene van belang vindt boeit de ander voor geen meter.
Daarom zijn er zoveel concepten en uitwerkingen daar van.
Voor ieder wat wils.

Marcel
« Laatst bewerkt op: 21 mei 2019, 18:46:42 door Marcel Dali »
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Is hi end dying?
« Reactie #21 Gepost op: 21 mei 2019, 19:04:42 »
Sommige frabrikanten plaatsen ze aan de bovenzijde of achterzijde, zoals bij mijn oude Quadrals. 
Ik heb wel eens gehoord als ze beneden de 200 hertz gefilterd zijn je er niets van merkt.

Ik heb er lang van genoten zonder pijnpunten.

M.i. is high-end op zijn retour.  De jeugd heeft andere plannen en prioriteiten met zijn geld.  Toen ik jong was gaf ik zes weeklonen ex. overwerkuren (vakantiewerk) binnen vijf minuten uit aan een set.  Ik denk dat een hedendaags jonkie eerder denkt aan een nieuwe telefoon o.i.d.

Als ze in een latere levensfase zitten willen ze een huis kopen en dat geeft doorgaans al problemen.  Als ze de hypotheek al rond krijgen dan is het de vraag of ze alle andere feestjes des levens er wel voor willen laten.  Moeilijke keuzes   ;) die de aanschaf van een dikke set in de weg staan.
« Laatst bewerkt op: 21 mei 2019, 19:09:42 door Hififreak »


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Is hi end dying?
« Reactie #22 Gepost op: 21 mei 2019, 19:16:51 »
Ik zeg niet dat sommige fabrikanten maar iets doen maar er worden wel degelijk keuzes gemaakt die niet per sé in het belang van optimale weergave zijn maar om financiële of esthetische redenen worden gemaakt.
Wanneer de overnamefrequentie voldoende laag wordt gekozen kunnen de problemen minimaal zijn maar met alleen een tweeter op het front, zoals bij de Spring kan ik me betere keuzes indenken.
An inability to grasp science is no argument against it....

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Is hi end dying?
« Reactie #23 Gepost op: 21 mei 2019, 19:41:45 »
Bij de Boenicke  W5 is de voorste unit een breedbander en zit er een tweeter achterop de luidspreker. Een gedurfd model. We gaan het zondag beleven met de grotere broers van dit merk. Door woofers aan de zijkant te plaatsen kun je de luidsprekers lekker smal maken wat weer meer een hogere W.A.F. geeft. Mijn eerste luidsprekers in de mancave waren Kef Coda 90. Deze vond ik prettig luisteren en hadden ook een woofer aan de zijkant. Maar ook een laag/mid woofer aan de voorkant.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Is hi end dying?
« Reactie #24 Gepost op: 21 mei 2019, 20:32:47 »
Ik had met een van de verkopers van Wilbert zondag een leuk gesprek over hun markt. Wat zie je veranderen...Ja die grote panelen van Magnepan verkopen we minder. Maar voor een schattig luidsprekertje van de Zwitserse fabrikant Boenicke wil men best wel €5000,- betalen.
Deze kleine rakkers produceren volgens de verkoper ook een prachtig sound plaatje.

Dus het is niet dood, het veranderd....nee geen grote kasten meer (uitzonderingen daar gelaten). Maar leuke goed klinkende kastjes. Uiteindelijk gaat het om genieten van muziek. Soms vind ik dat moderne genieten wel jammer. Als je naar een concert gaat staat de helft in de zaal het optreden via zijn mobiel te bekijken (met als gevolg al die irritante schermpjes) rot dan op...ga dan lekker thuis kijken.

Men vind steeds weer wat nieuws uit ,terwijl we dat ook al lang geleden gehad hebben,dus niets nieuws onder de zon.

deze aktieve box is loodzwaar vanwege de aluminium behuizing, problemen krijg je met de zijwaartse woofers dus niet

zo ideaal vind ik. Foto's hieronder.

https://www.google.com/search?q=infinity+overture+1+speaker&rlz=1C1ZKTG_nlNL798NL798&biw=1280&bih=631&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=4byEdrVb7Ko9OM%253A%252CMx9iTe4XsNAOlM%252C_&vet=1&usg=AI4_-kRhOxv87ba4wps2OTagxE3yaKFuvQ&sa=X&ved=2ahUKEwidjKaYgaziAhWGIlAKHVzGC4IQ9QEwBnoECAkQCA#imgrc=4byEdrVb7Ko9OM:
niks mis met woofers aan de zijkant. Je heb zelf toch de Infinity Overture 2 gehad die je zo geweldig vond met een woofer aan de achterkant? Klinken niet verkeerd maar het zijn geen echte Infinity's meer.

Beste infinity, je ziet door de jaren heen dat ik heel vrolijk was met iets nieuws,lees je verder dan zie je bram de vreemdste

dingen doen je ziet dan de zuil een deels aktieve infinity zuil welhaast op plafond hoogte.

hetzelfde met de tannoy's dtm's  dus wat jij niet doet is het verhaal doorlezen! en begrijpen.

bij mij is doorslagevend de BAS! want is de bas oke dan is alles oke,en of er dan nu een super tweeter in zit of niet is totaal

niet doorslaggevend.
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Is hi end dying?
« Reactie #25 Gepost op: 21 mei 2019, 20:41:00 »

Welke quadrals Henk? want het gaf toen vele quadrals toch? vermoedens mijnerzijds en dat zijn maar vermoedens niet

meer  was dat  na jouw cantons ct 1000 mischien?
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Is hi end dying?
« Reactie #26 Gepost op: 21 mei 2019, 20:43:33 »
Ik zeg niet dat sommige fabrikanten maar iets doen maar er worden wel degelijk keuzes gemaakt die niet per sé in het belang van optimale weergave zijn maar om financiële of esthetische redenen worden gemaakt.
Wanneer de overnamefrequentie voldoende laag wordt gekozen kunnen de problemen minimaal zijn maar met alleen een tweeter op het front, zoals bij de Spring kan ik me betere keuzes indenken.

We zijn het weer eens Be-tweeter!
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Is hi end dying?
« Reactie #27 Gepost op: 21 mei 2019, 20:59:28 »
Dus somiggen fabrikanten doen maar wat? Ik dacht dat anders gelezen te hebben..

Beste kerel,je haalt soms jaartallen doorelkaar en vooral met jouw bewering dat jouw box stamt uit die tijd van toen

infinity nog de echte infinity was.

Kijk nadien werd je gewoon wat wijzer en dacht shit mijn infinitys stamt ook uit die tijd, en dat daar de baas harman kardon was.

Dat is toch zo? de overtures 1,2,3 zijn uit de hand van dezelfde ploeg die jouw box ook inmekaar hebben getimmerd,en dat

was 1990/95 ja of nee!
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Is hi end dying?
« Reactie #28 Gepost op: 21 mei 2019, 21:10:32 »
Mijn oudste dochter belde op, ik wil wat beter geluid in huis dan van mijn televisie. Het moet draagbaar zijn, niet te groot, waterdicht, moet in de keuken passen en op het balkon. Of ik mee wilde luisteren wat het beste klinkt. We hebben geluisterd wat het beste klonk, stuk of 10 van die bluetooth luidsprekers beluisterd. Niet alleen het geluid moet kloppen maar ook de afmeting van het ding want moet wel in een tas passen. Het is een JBL Extreme geworden, dat is tegenwoordig het geluid wat de jeugd wil.
De jongste dochter wil of Sonos of Bose. Ze wil wel goed geluid maar overal in huis en het moet niet opvallen. Met mij sterft hier de stereotoren uit.
« Laatst bewerkt op: 21 mei 2019, 21:13:48 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Is hi end dying?
« Reactie #29 Gepost op: 21 mei 2019, 21:13:01 »
Mijn dochter belde op, ik wil wat beter geluid in huis dan van mijn televisie. Het moet draagbaar zijn, niet te groot, waterdicht, moet in de keuken passen en op het balkon. Of ik mee wilde luisteren wat het beste klinkt. We hebben geluisterd wat het beste klonk, stuk of 10 van die bluetooth luidsprekers beluisterd. Niet alleen het geluid moet kloppen maar ook de afmeting van het ding want moet wel in een tas passen. Het is een JBL Extreme geworden, dat is tegenwoordig het geluid wat de jeugd wil.
Inderdaad. En voor de afmetingen klinkt het niet slecht, daar konden we vroeger alleen maar van dromen. Heb er ook eentje die ik overal mee naartoe sleep. Beter wat als niets als je verslaafd bent. Maar thuis is dan toch lekkerder....


Groeten, Ando.
Science is no democracy