Auteur Topic: Power kabels van Shunyata  (gelezen 19499 keer)

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Power kabels van Shunyata
« Gepost op: 19 mei 2019, 21:24:48 »
Vandaag (Zondag 19 mei 2019) was er een demonstratie van Shunyata power kabels bij Wilbert HiFi in Utrecht.
Na een lekker bakkie koffie mochten we naar boven waar een medewerker van Shunyata ons ging uitleggen waarom die power kabels zo belangrijk zijn. Ik ben zelf sceptisch als het om dit soort dure kabels gaat, maar ik dacht, ik laat me verrassen. De uitleg begon eerst over  het ontstaan van het bedrijf. Hierna kwam een uitleg over DTCD (Dynamic Instantaneous Current Delivery).

Wat er op neer komt dat gewone power kabels (die zwarte die standaard bij het doosje geleverd worden) slecht zijn om een snelle stroom vraag te kunnen leveren. Dit konden ze helaas in het pand van Wilbert niet live demonstreren. Op één of andere manier kregen ze steeds andere waardes. Maar dit is hun demo filmpje (die ze dan lieten zien tijdens de demo):
Daarna ging het verhaal over in storingen die op de lijn zitten: CCI, (COMPONENT-TO-COMPONENT INTERFERENCE) apparaten die elkaar beïnvloeden.
Deze zelfde test werd ook uitgevoerd met hun kabel met het zelfde resultaat.
Ik vond het allemaal prachtig en begreep wat ze aan het doen waren. Maar mijn vraag was: kun je het horen?
Er werd een een stuk muziek opgezet. De installatie was niet misselijk, Moon 740P voorversterker en als ik het goed heb een Moon 870A eindversterker (kan ook een 860A zijn geweest). Een DCS ROSSINI DAC/UPNP SPELER met losse DCS ROSSINI MASTER CLOCK. Dit alles werd weergegeven door GAUDER AKUSTIK DARC 60 (zeer mooie luidsprekers. Wat het allemaal kost....heel veel. Maar goed, de muziek werd opgezet met eerst "normale" kabels (stukje nummer werd twee keer gespeeld). De muziek was van Vanessa Fernandez: Here But I'm Gone. Hierna werden de Shunyata aangesloten (eerst alleen de DAC). En ja hoor iedereen was overtuigd dit klonk een stuk beter met zo'n kabel van bijna €1000,- voor de stroomvoorziening. Ik dacht, ben ik gek, ik hoor het niet...De andere apparatuur werd hierna ook voorzien van een kabel van €1000,- en jawel het werd weer mooier. Begon toch aan mijzelf te twijfelen...hoor het echt niet. Conclusie het lag aan mijn oren. Maar goed ook, want ik wil dat geld graag aan andere zaken uitgeven. Toch vond ik het een leuke demonstratie (al was het alleen maar om naar deze mooie luidsprekers te mogen luisteren).
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2019, 21:29:48 door mmuetst »

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.528
  • Liever een Adam!
Re: Power kabels van Shunyata
« Reactie #1 Gepost op: 19 mei 2019, 22:30:39 »
Mooi verslag, ben blij dat je ondanks geen verschil hoorde, een leuke middag hebt gehad.
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2019, 22:32:31 door Johndv »
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Power kabels van Shunyata
« Reactie #2 Gepost op: 20 mei 2019, 07:50:15 »
Wat een bullshit.
An inability to grasp science is no argument against it....

i2Paq

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 87
  • Beleving is puur persoonlijk
Re: Power kabels van Shunyata
« Reactie #3 Gepost op: 20 mei 2019, 08:00:58 »
Natuurlijk hoor je geen verschil.

Alsof dat laatste stukje 2 meter überhaupt een verschil zal maken.

Maar er zijn vast velen die wel een verschil menen te horen, bang om voor gek versleten te worden als ze het namelijk niet horen.

Sommige menen zelfs : meer staging, meer detail, meer plaatsing en meer.., meer, meer... te horen  wtf
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat je hoort wat hij zegt...

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Power kabels van Shunyata
« Reactie #4 Gepost op: 20 mei 2019, 10:02:07 »
Mooi verslag, ben blij dat je ondanks geen verschil hoorde, een leuke middag hebt gehad.

Waarom blij dat hij geen verschil hoorde? wat maakt dat nu uit of hij wel verschil hoorde,word jij dan boos John. :think:
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Power kabels van Shunyata
« Reactie #5 Gepost op: 20 mei 2019, 10:04:04 »
Wat een bullshit.

Ben het zelden met jouw eens,dit keer wel :o
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Power kabels van Shunyata
« Reactie #6 Gepost op: 20 mei 2019, 10:14:28 »
Wat een bullshit.

Ben het zelden met jouw eens,dit keer wel :o
Je lijkt er zelf wel een beetje van te schrikken :D

Grafiekjes zonder aanduidingen op één of meerdere assen, grafieken met gemiddelden ( volgens het bijschrift) die desondanks een grote grilligheid vertonen, de al eerder genoemde idiotie van van laatste meter kabel die het gebeuren zou maken of breken. Wanneer je tijdens zo'n demo kritisch vraagt blijkt men zich al snel te gedragen als evangelisten die wel techneuten-lingo gebruiken in hun ronkende reclameuitingen maar al snel afhaken wanneer je het diepe in gaat.   
An inability to grasp science is no argument against it....

i2Paq

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 87
  • Beleving is puur persoonlijk
Re: Power kabels van Shunyata
« Reactie #7 Gepost op: 20 mei 2019, 10:25:11 »
Kijkend naar de locaties van de opgenomen filmpjes zie ik geen NL aansluitingen.

Nu weet ik uit eigen ervaringen dat de netstroom in andere landen vaak veel vuiler is dan hier in NL.

Dan kun je beter je geld steken in een goede filteroplossing.
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat je hoort wat hij zegt...

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.528
  • Liever een Adam!
Re: Power kabels van Shunyata
« Reactie #8 Gepost op: 20 mei 2019, 11:48:47 »
Mooi verslag, ben blij dat je ondanks geen verschil hoorde, een leuke middag hebt gehad.

Waarom blij dat hij geen verschil hoorde? wat maakt dat nu uit of hij wel verschil hoorde,word jij dan boos John. :think:
Ik ben gewoon blij voor die jongen, dat hij een leuke middag heeft gehad. En dat hij geen verschil hoorde maakt me geen fuck uit Bram. Het is maar hoe je het leest.
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2019, 11:50:33 door Johndv »
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Power kabels van Shunyata
« Reactie #9 Gepost op: 20 mei 2019, 18:53:21 »
Ik ben wel blij dat ik geen €1000,- ga uitgeven aan iets wat ik toch niet hoor  ;D Johndv voelt dat goed aan  Toppie!
Het bedrijf Shunyata maakt ook filters voor medische apparatuur onder de naam: Clear Image Scientific
Daar kan ik wel voorstellen dat die gevoelige apparatuur "schone" stroom wil hebben.
Kijk maar op hub website: https://shunyata.com/about-us/
De metingen die ze doen aan de power kabels voor audio kan ik wel volgen:
DTCD (Dynamic Instantaneous Current Delivery) kunnen ze laten zien via een meting. Maar vergeet niet dat van de meterkast tot het stopcontact waar je audio apparatuur wordt aangesloten ook zaken kunnen zitten als lasdoppen (vooral de nieuwe moderne snel las aansluitingen)

Vraag me af wat dat met DTCD doet. Dan het andere verhaal CCI kunnen ze ook aantonen met een meting dat hun filter in de kabel deze voorkomt. Maar ik zie geen meting of na een voeding, in bijvoorbeeld een versterker deze "noise" nog aanwezig is.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Power kabels van Shunyata
« Reactie #10 Gepost op: 20 mei 2019, 19:03:40 »
Maakt allemaal niet uit.

Veel meer van belang was een leuke luistermiddag met een setje mooie luidsprekers.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Power kabels van Shunyata
« Reactie #11 Gepost op: 20 mei 2019, 19:36:10 »
Maakt allemaal niet uit.

Veel meer van belang was een leuke luistermiddag met een setje mooie luidsprekers.

Marcel
Zeker, en wat ik wel grappig vond is dat ik de enige was die het niet hoorde. De rest van de mensen inclusief de importeur van het spul hadden het over dat de stem van de zangeres helderder klonk meer ruimte en zwartere stiltes (ik snap nooit waarom stiltes zwart moeten zijn). De goedkoopste kabel is €250,- voor dat geld heb ik zelf mijn tweedehands Magnepans gekocht....en daar heb ik zeker geen spijt van. Deze hebben trouwens een hele mooi diep zwart luidspreker doek, en als het stil is, dan zijn ze nog even zwart  ;)
De hele set gaat qua prijs ook sky high Luidsprekers: € 19998,00 voorversterker € 8400,00 einversterker € 19000,00 (andere model € 12500,00) DAC € 19900,00 klok van de DAC € 6450,00 Totaal setje van €73748,-  Ach als je dat kan betalen, wat maakt dan een kabeltje van €1000,- dan nog uit?

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Power kabels van Shunyata
« Reactie #12 Gepost op: 20 mei 2019, 19:39:16 »
Ik had op mijn werk te doen met weegschalen tot een honderdste gram nauwkeurig en sommige tot een duizendste. Gevoelige weegschalen, een zuchtje wind was al verstorend vandaar onder een stolp, daar zaten gewone stroomkabels aan. Wel goede kwaliteit kabel maar niet via een filter of wat dan ook.
Aan nauwkeurige apparatuur zoals metaaldetectoren zaten ook gewone kabels en als het niet anders kon gewone verlengsnoeren. Al die verhalen dat er speciale kabels moeten aan audioapparatuur zodat het beter klinkt geloof ik niet, ik vind het grote flauwekul.
Eens buizen altijd buizen.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Power kabels van Shunyata
« Reactie #13 Gepost op: 20 mei 2019, 19:41:11 »
Wat een bullshit.
Inderdaad, totale waanzin.

Groet,
Jacco

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Power kabels van Shunyata
« Reactie #14 Gepost op: 20 mei 2019, 19:48:35 »
Maakt allemaal niet uit.

Veel meer van belang was een leuke luistermiddag met een setje mooie luidsprekers.

Marcel
Zeker, en wat ik wel grappig vond is dat ik de enige was die het niet hoorde. De rest van de mensen inclusief de importeur van het spul hadden het over dat de stem van de zangeres helderder klonk meer ruimte en zwartere stiltes (ik snap nooit waarom stiltes zwart moeten zijn). De goedkoopste kabel is €250,- voor dat geld heb ik zelf mijn tweedehands Magnepans gekocht....en daar heb ik zeker geen spijt van. Deze hebben trouwens een hele mooi diep zwart luidspreker doek, en als het stil is, dan zijn ze nog even zwart  ;)
De hele set gaat qua prijs ook sky high Luidsprekers: € 19998,00 voorversterker € 8400,00 einversterker € 19000,00 (andere model € 12500,00) DAC € 19900,00 klok van de DAC € 6450,00 Totaal setje van €73748,-  Ach als je dat kan betalen, wat maakt dan een kabeltje van €1000,- dan nog uit?
Dat alleen jij het niet hoorde zegt meer over de rest van de toehoorders dan over jou. Mensen zijn makkelijk te beïnvloeden, men praat elkaar na. Eerst kijkt men elkaar aan dan zegt iemand dat het beter klinkt en dan zijn er meer schapen over de dam en hoort iedereen het. Behalve de mensen die er een wat nuchterder kijk op hebben en met beide benen op de grond blijven staan en denken : hoezo laatste meter kabel knapt alles op. Het is denk ik niet hoorbaar maar naar muziek luisteren is niet alleen horen en luisteren. Als ik mij kloot'n voel is er geen enkele muziek die mij kan bekoren, alles klinkt slecht.
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2019, 19:50:40 door renes »
Eens buizen altijd buizen.