Auteur Topic: Nieuwe BlueSound node  (gelezen 20285 keer)

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Nieuwe BlueSound node
« Gepost op: 24 januari 2019, 22:14:13 »
Gisteren bij Hifiklubben de nieuwe BlueSound node 2i beluisterd. Dit is de opvolger van de Node 2 maar ziet er aan de buitenkant het zelfde uit. Van binnen hebben ze de audio signaal wegen geoptimaliseerd, maar er is geen andere DAC in gekomen. Men heeft het WiFi gedeelte beter uit de buurt van de DAC chips gehouden waardoor er minder storing kan optreden.
We hebben een snelle AB test gedaan of we verschil konden horen (ik persoonlijk niet).
De Node 2i heeft wel meer opties zoals ondersteuning van Airplay 2 (waar ze goed met Apple hebben samengewerkt).
Je kunt met je stem zometeen je stereo bedienen. We hebben ook de speaker Puls 2i in stereo set beluisterd maar zijn snel naar de Denon PMA-2500NE versterker met Dali EPICON 6 in combi met de Node 2i gegaan voor het meer serieuze werk.
De Puls 2i is €100,- duurder geworden. De Node/vault/powernode zijn in prijs gelijk gebleven.

Wat ik zelf meer interessant vind zijn de nieuwe producten van NAD met ingebouwde BlueSound maar ook met DSP.
https://nadelectronics.com/nad-announces-versatile-c-658-bluos-streaming-dac/

Het DSP gedeelte heet bij NAD Dirac. Wel weer jammer dat je een soort lite versie krijgt en extra moet betalen voor de Pro:

Dirac Live – the World’s Most Sophisticated Digital Room Correction System
The C 658 employs Dirac Live® Room Correction software that delivers optimized sound quality for your home theatre system. The built-in Lite version of the software, with the option to upgrade to a full-featured version for $99 USD, measures the acoustic performance of the system within the listening room and optimizes playback performance to provide the most transparent music reproduction possible. The setup process is automated and very simple, giving users the control they need to precisely tune for the best results. With Dirac Live, you can build the perfect listening environment that corrects for both the timing and colourations in sound using the supplied microphone and its powerful software.

De versterker gaat +/- €1400,- kosten


Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Nieuwe BlueSound node
« Reactie #1 Gepost op: 16 februari 2019, 10:36:27 »
Dirac is dan wel weer een heel goed ‘room correction/Audio software bedrijf!
Maken bv ook voor studio’s dergelijke software.
Heb hun  software ook eens willen kopen toen ik nog met m’n Mac streamde, maar vrij aan de prijs.
Weet niet precies hoe en wat ie met de Lite versie kunt op de nieuwe Node, maar het kan wel erg leuk uitpakken ! :)

Maar eigenlijk beetje jammer dat er NAD op staat. Merk ze links en rechts dat ze afglijden naar bedenkelijk niveau voor NAD. 

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Nieuwe BlueSound node
« Reactie #2 Gepost op: 18 februari 2019, 19:32:27 »
Maar eigenlijk beetje jammer dat er NAD op staat. Merk ze links en rechts dat ze afglijden naar bedenkelijk niveau voor NAD.
Hoe zo? Die NAD versterkers zijn altijd van goede kwaliteit geweest. In de nieuwe versterkers gebruiken ze nCore hypex modules , BlueSound streamers en als daar ook een Dirac room correction bij zit is dat mooi meegenomen. Ik snap juist dat ze bij NAD zoiets uitbrengen omdat NAD altijd mooie versterkers levert met een goede prijs / kwaliteit verhouding.

Dit is hun nieuwste versterker: één apparaat waarmee je alles in huis hebt (behalve een Phono voorversterker) :
M10 BluOS Streaming Amplifier



\



BluOS Streaming Amplifier
HybridDigital nCore Amplifier
Continuous Power: 100W into 8/4 Ohms
Dynamic Power: 160W into 8 Ohms
300W into 4 Ohms
32-BIT/384kHz ESS Sabre DAC
1GHz ARM® CORTEX A9 Processor
Dirac Live Room Correction*
Color TFT display with Proximity Sensor
Supports Amazon Alexa Voice Control Skills
AirPlay 2 Integration*
Supports Siri Voice Assistant via AirPlay 2
Two-way Qualcomm aptX HD Bluetooth
BluOS multi-room compatible
Gigabit Ethernet
HDMI eARC, USB Type A Input
Stereo Line Inputs, Coax/Optical Inputs
Preamp Output, Subwoofer Output
IR Input, 12V Trigger Out
Apps for iOS, Android, Mac OS, Windows,
Crestron, Control4, RTI, URC, Elan, Lutron,
iPort
Wide variety of premium music services
supported in App, including Amazon, Spotify,
Tidal, TuneIn, Napster, Deezer, Qobuz and
many others
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2019, 19:38:28 door mmuetst »

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Nieuwe BlueSound node
« Reactie #3 Gepost op: 18 februari 2019, 21:19:06 »
Ik heb aan mijn laptop een Logitech bluetooth dingetje en die verbonden aan mijn vv.  Ik heb Spotify en een wereld aan internetradiostations. Wat kan zo'n apparaat van NAD meer?
Eens buizen altijd buizen.

Infinity

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 718
Re: Nieuwe BlueSound node
« Reactie #4 Gepost op: 18 februari 2019, 21:49:34 »
Volgens mij zie ik een hele lijst staan van wat hij meer kan ::)
Als je Spotify gebruikt maakt het idd niet veel uit. :evil:

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Nieuwe BlueSound node
« Reactie #5 Gepost op: 18 februari 2019, 21:53:09 »
Ik heb aan mijn laptop een Logitech bluetooth dingetje en die verbonden aan mijn vv.  Ik heb Spotify en een wereld aan internetradiostations. Wat kan zo'n apparaat van NAD meer?
Als je de M10 bedoeld...100 watt aan power bij 4 en 8 ohm door Hypex nCore techniek. Er zit ook room correction in (dus een ingebouwde DSP systeem). Makkelijk te bedienen vanaf je telefoon of iPad en met Amazon Alexa kun je ook met je stem het apparaat besturen. En het is ook nog eens een makkelijk en compact apparaat wat energie zuinig is door de klasse D nCore versterker.
Maar als je dat geen meerwaarde vind moet je dit vooral niet kopen.
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2019, 21:55:31 door mmuetst »

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Nieuwe BlueSound node
« Reactie #6 Gepost op: 18 februari 2019, 21:54:43 »
Maar eigenlijk beetje jammer dat er NAD op staat. Merk ze links en rechts dat ze afglijden naar bedenkelijk niveau voor NAD.
Hoe zo? Die NAD versterkers zijn altijd van goede kwaliteit geweest.
Nou.. via audio-kennissen (waaronder één een NAD dealer was en audioreparatie deed heeft dus veel NAD in z’n vingers heeft gehad) hoor ik via hun dikwijls dat het bij NAD niet meer zo lekker gaat met de techniek/brouwkwaliteit. Veeeel erg dure apparaten met 1-2-3 jaar kaduk. Veel reorganisaties, kosten drukken. Dat soort dingen.
Dure toestellen kapot bij NAD zou opvallend zijn. 

De Bleusound Node 2 zou ook niet heel best zijn onder de kap.  Maar goed, ik ben natuurlijk geen audiotechnisch reparateur, maar dat soort dingen hoor ik nog wel ‘s over NAD.
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2019, 22:07:11 door Focal »

Infinity

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 718
Re: Nieuwe BlueSound node
« Reactie #7 Gepost op: 18 februari 2019, 21:59:11 »
Ik niet, heb ern aantal NAD versterkers gehad en was van echt goede kwaliteit. Maar dat waren wel oudere modellen. Ook de streamets van NAD zijn gewoon van goede kwaliteit.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Nieuwe BlueSound node
« Reactie #8 Gepost op: 18 februari 2019, 22:04:17 »
Ik heb aan mijn laptop een Logitech bluetooth dingetje en die verbonden aan mijn vv.  Ik heb Spotify en een wereld aan internetradiostations. Wat kan zo'n apparaat van NAD meer?
Als je de M10 bedoeld...100 watt aan power bij 4 en 8 ohm door Hypex nCore techniek. Er zit ook room correction in (dus een ingebouwde DSP systeem). Makkelijk te bedienen vanaf je telefoon of iPad en met Amazon Alexa kun je ook met je stem het apparaat besturen. Maar als je dat geen meerwaarde vind moet je dit vooral niet kopen.
Een €1700 / 3000 apparaat kan dus hetzelfde als een laptop met bluetooth dingetje. Muziek oppikken uit de lucht en dit te gehore brengen, in mijn geval via de buizenset. Voor mij een duur en nutteloos apparaat.
DSP heb ik geen behoefte aan, mijn ruimte is goed.
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2019, 22:13:36 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Nieuwe BlueSound node
« Reactie #9 Gepost op: 18 februari 2019, 22:08:50 »
Nou.. via audio-kennissen (waaronder één een audioreparatie bedrijf heeft en veel NAD in z’n vingers heeft gehad) hoor ik via hun dikwijls dat het bij NAD niet meer zo lekker gaat met de techniek/brouwkwaliteit. Veeeel erg dure apparaten met 1-2-3 jaar kaduk. Veel reorganisaties, kosten drukken. Dat soort dingen.
Dure toestellen kapot bij NAD zou opvallend zijn. 

De Bleusound Node 2 zou ook niet heel best zijn onder de kap.  Maar goed, ik ben natuurlijk geen audiotechnisch reparateur, maar dat soort dingen hoor ik nog wel ‘s over NAD.
Mij niet bekend, ga gewoon uit van mijn eigen ervaring. Heb twee jaar een C368 in gebruik zonder problemen. Als een monteur veel NAD versterkers heeft gerepareerd wil niet zeggen dat een groot gedeelte ook defect raakt. Dan moet je ook de verkoopcijfers er naast leggen en dan het uitvalpercentage berekenen. Ik heb zelf hier en daar apparatuur gerepareerd en als ik zag wat er in een Denon receiver zat aan componenten die snel stuk kunnen gaan. Marantz versterkers met HDMI problemen...ach alle merken zullen hun problemen hebben. Ik moet wel zeggen dat ik niet weet hoe de service van NAD is omdat mijn versterker nooit defect is geraakt. Maar ook hier geld, als het niet je merk is, moet je het vooral niet kopen. Ik vind het wel een mooi systeem en ben heel benieuwd hoe die nCore D versterkers presteren (gezien dat internet vol goede recensies staat over deze techniek).

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Nieuwe BlueSound node
« Reactie #10 Gepost op: 18 februari 2019, 22:13:08 »
Een €1700 / 3000 apparaat kan dus weinig meer dan een laptop met bluetooth dingetje. Muziek oppikken uit de lucht en dit te gehore brengen, in mijn geval via de buizenset. Voor mij een duur en nutteloos apparaat.
DSP heb ik geen behoefte aan, mijn ruimte is goed.
Had er nog even bij gezet dat het apparaat door nCore energie zuinig is...maar terug verdienen op het verbruik van je huidige buizenversteker....dat denk ik niet. Maar zou voor mensen die een nieuwe set gaan kopen ook een overweging kunnen zijn. Waarom wel een zuinige koelkast, maar geen goed klinkende audio set die ook zuinig is.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Nieuwe BlueSound node
« Reactie #11 Gepost op: 18 februari 2019, 22:20:43 »
Ben niet zo van het klimaatverantwoord leven. Daarentegen heb ik nog nooit gevlogen dus eigenlijk heel klimaatverantwoord en milieubewust, niet bewust dat wel.
Voor een nieuw apparaat voor mensen die niets met cd of lp hebben en muziek wel belangrijk vinden maar het geen hobby is, is het een mooi apparaat.
Eens buizen altijd buizen.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Nieuwe BlueSound node
« Reactie #12 Gepost op: 18 februari 2019, 22:34:45 »
Voor een nieuw apparaat voor mensen die niets met cd of lp hebben en muziek wel belangrijk vinden maar het geen hobby is, is het een mooi apparaat.
Of juist als hobby met zo min mogelijk apparatuur mooi geluid produceren. Ik moet wel zeggen dat voor de man MET een hobby en een mancave vol speakers wel makkelijke apparaten zijn. Kan met mijn iPad op vrijdag even alle nieuwe releases op gebied van Jazz doornemen die uitgekomen zijn op Qobuz. Mijn NAD C368 heeft trouwens wel een Phono MM versterker, maar geen Hypex nCore maar een Hypex UcD die 80 watt kan leveren. En oh ja, als je hobby automation is....er zit een RS232 aansluiting aan de achterkant van mijn versterker en NAD geeft de codes vrij zodat je het ding ook kan aansturen vanuit andere systemen.

« Laatst bewerkt op: 18 februari 2019, 22:41:20 door mmuetst »

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Nieuwe BlueSound node
« Reactie #13 Gepost op: 18 februari 2019, 22:42:52 »
Dat gaat met de laptop ook, gelijk even de te ontdekken muziek op Spotify doornemen, kijken bij http://www.altcountry.nl/blog/, https://www.platomania.nl/roots-nieuw, https://www.jpc.de/ enz, enz en dan muziek plaatsen op een forum vanaf YT. Kortom multifunctioneel zo'n laptop.
Het is wel een mooi apparaat die NAD maar wel duur, mij te duur.
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2019, 22:45:04 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Nieuwe BlueSound node
« Reactie #14 Gepost op: 18 februari 2019, 22:50:23 »
Dat gaat met de laptop ook, gelijk even de te ontdekken muziek op Spotify doornemen, kijken bij http://www.altcountry.nl/blog/, https://www.platomania.nl/roots-nieuw, https://www.jpc.de/ enz, enz en dan muziek plaatsen op een forum vanaf YT. Kortom multifunctioneel zo'n laptop.
Het is wel een mooi apparaat die NAD maar wel duur, mij te duur.
Zeker! die tip van jou van MANDOLIN ORANGE deed het vandaag op mijn hoofdtelefoon heel goed in de trein omweg naar werk/huis.