Leuk, zo'n breihoek.
Heybrook, Heybrook, bedoel ik uiteraard!
En hoe verhouden ze zich tot de anderen?
Voor zijn leeftijd is de Heybrook HB-2 een bijzondere speaker en de Heybrook HB-2 werd 10 jaar achtereen geproduceerd.
De weergave is warm, gelijkmatig. Zijdeachtig in het hoog met een strakke en volle bas in het laag. Het middengebied is wonderbaarlijk lyrisch en de muziek wervelt om je heen.
Maar de speaker heeft niet de uiterste ‘lasergeleide’ precisie van een moderne luidspreker, en het beeld is ook niet zo nauwkeurig als van een moderne speaker. Toch blijf je geboeid door de charmante en erudiete manier waarop deze speaker muziek ten gehore brengt.
Voor genres als soul en jazz is de speaker subliem. De Heybrook HB-2 maakt rockmuziek ook leuk en klassieke muziek klinkt helder en emotioneel. De Heybrook HB-2 klinkt buitengewoon bevredigend op een "easy listening" manier die maar weinig moderne ontwerpen kunnen evenaren. Kortom, ik vind het een heerlijke luidspreker om naar te luisteren.
De Heybrook HB2 is één van de verloren pareltjes uit het Britse hifi-verleden. De ontwerper Peter Comeau noemt de Heybrook HB-2 zijn meest iconische ontwerp.
De Heybrook HB-3 (drieweg) schijnt ook een hele fraaie luidspreker te zijn, maar die kom je volgens mij niet zo vaak tegen.
Epos HB-3