Auteur Topic: De vintage setjes van Audiofreak.  (gelezen 620958 keer)

Audiofreak

• Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • those oldies but goodies
Re: De vintage setjes van Audiofreak.
« Reactie #3345 Gepost op: 09 juli 2024, 08:49:18 »
Volgens mij doet Peter Comeau alle luidsprekers van IAG. Hij schreef vroeger in Hifi News en Hifi World. In dat laatste blad verkende hij klassieke top LS met de idee ze weer op de markt te zetten althans er van te leren. Interessante man.

IAG zit trouwens in china en omvat vandaag de dag zo'n beetje de hele engelse audio markt....en natuurlijk voor mij de nummer 1 wat luidsprekers betreft :cheer:
https://www.fidelity-online.de/interview-peter-comeau/

https://zstereo.co.uk/2016/10/28/heybrook-hb2/
CD-speler: Sony XA5ES; Marantz CD-94/II; Pioneer PD-7700
Versterkers: Denon PRA-1500, Harman Kardon Citation 16a; Quad 44 en Quad 405-II; Sony V-7700
Luidsprekers: Celestion 3; Heybrook HB-2; Epos M12.2;  JPW ML510; Realistic Minimus 7
Sub-woofer: Elac Sub 2040 esp

Carl

• Hero Member
« Reactie #3346 Gepost op: 09 juli 2024, 10:19:34 »
Leuke site Jan!

Audiofreak

• Hero Member
« Reactie #3347 Gepost op: 09 juli 2024, 12:31:50 »
Leuke site Jan!

Carl, ik liep toevallig tegen het artikel aan toen ik naar informatie m.b.t. de Heybrook HB-2 luidsprekers aan het googlen was. Ik kende het merk wel van vroeger, maar ik had mij er verder nooit in verdiept !  8)
« Laatst bewerkt op: 09 juli 2024, 19:55:55 door Audiofreak »
Versterkers: Denon PRA-1500, Harman Kardon Citation 16a; Quad 44 en Quad 405-II; Sony V-7700
Luidsprekers: Celestion 3; Heybrook HB-2; Epos M12.2;  JPW ML510; Realistic Minimus 7

Markus

• Trade Count: (4)
  • Hero Member
« Reactie #3348 Gepost op: 10 juli 2024, 13:52:06 »
Leuk, zo'n breihoek.

Heybrook, Heybrook, bedoel ik uiteraard!

En hoe verhouden ze zich tot de anderen?

Beyond high-end

Audiofreak

• Hero Member
« Reactie #3349 Gepost op: 10 juli 2024, 16:04:53 »
Leuk, zo'n breihoek.

Heybrook, Heybrook, bedoel ik uiteraard!

En hoe verhouden ze zich tot de anderen?

Voor zijn leeftijd is de Heybrook HB-2 een bijzondere speaker en de Heybrook HB-2 werd 10 jaar achtereen geproduceerd.

De weergave is warm, gelijkmatig. Zijdeachtig in het hoog met een strakke en volle bas in het laag. Het middengebied is wonderbaarlijk lyrisch en de muziek wervelt om je heen.

Maar de speaker heeft niet de uiterste ‘lasergeleide’ precisie van een moderne luidspreker, en het beeld is ook niet zo nauwkeurig als van een moderne speaker. Toch blijf je geboeid door de charmante en erudiete manier waarop deze speaker muziek  ten gehore brengt.

Voor genres als soul en jazz is de speaker subliem. De Heybrook HB-2 maakt rockmuziek ook leuk en klassieke muziek klinkt helder en emotioneel. De Heybrook HB-2 klinkt buitengewoon bevredigend op een "easy listening" manier die maar weinig moderne ontwerpen kunnen evenaren. Kortom, ik vind het een heerlijke luidspreker om naar te luisteren.

De Heybrook HB2 is één van de verloren pareltjes uit het Britse hifi-verleden. De ontwerper Peter Comeau noemt de Heybrook  HB-2 zijn meest iconische ontwerp.
De Heybrook HB-3 (drieweg) schijnt ook een hele fraaie luidspreker te zijn, maar die kom je volgens mij niet zo vaak tegen.

Epos HB-3

« Laatst bewerkt op: 10 juli 2024, 17:26:09 door Audiofreak »

Paul

• Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • Doet mij maar buisjes
« Reactie #3350 Gepost op: 10 juli 2024, 16:15:34 »
Leuk om te lezen,  jazz in optima forma ? @Renes een optie om vriendjes met mevrouw Krall te worden ?

renes

• Hero Member
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
« Reactie #3351 Gepost op: 10 juli 2024, 16:21:08 »
Leuk om te lezen,  jazz in optima forma ? @Renes een optie om vriendjes met mevrouw Krall te worden ?
Ik ben meer een vriendje van Nina Simone. ;D
De recensie lezende is dat voor mij een recensie voor een Engelse luidspreker in het algemeen. Ik ervaar hetzelfde bij mijn B&W's, die ondertussen 23 jaar geleden gekocht zijn.
Lijkt mij toch een ander geluid dan de hier veel besproken Elac luidsprekers.
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2024, 16:34:11 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

Carl

• Hero Member
« Reactie #3352 Gepost op: 11 juli 2024, 13:06:46 »
Bij de zoektocht naar nieuwe LS heb ik natuurlijk wel een en ander gehoord. Het viel me op dat ik veel gehypte LS (en dus dure) niet goed vond klinken. Ik miste toch natuurlijkheid. Types als Peter Comeau hebben een veel betere smaak. Hij was trouwens ook weg van mijn vorige Monitor Audio 20 SE LS.

Audiofreak

• Hero Member
« Reactie #3353 Gepost op: 11 juli 2024, 13:52:28 »
Bij de zoektocht naar nieuwe LS heb ik natuurlijk wel een en ander gehoord. Het viel me op dat ik veel gehypte LS (en dus dure) niet goed vond klinken. Ik miste toch natuurlijkheid. Types als Peter Comeau hebben een veel betere smaak. Hij was trouwens ook weg van mijn vorige Monitor Audio 20 SE LS.

Ik heb in 1969 een paar Engelse Wharfedale Super Linton (W30D) luidsprekers gebouwd en ik ben nu anno 2024 terug in de Engelse luidspreker scene. (Epos; Heybrook)
Een aantal Engelse vintage luidsprekers heeft wel iets dat mij aanspreekt. (Rogers LS5/9; Epos ES 14; Acoustic Energy AE1 Ruark; Neat; Epos; Neat, Leak, Richard Allan; Celestion etc. etc.)

« Laatst bewerkt op: 11 juli 2024, 21:46:03 door Audiofreak »

Carl

• Hero Member
« Reactie #3354 Gepost op: 11 juli 2024, 17:37:30 »
Wel erg leuk Jan. Krijg er geen slapeloze nachten van  Nice thread

https://darko.audio/2023/10/podcast-10-hi-fi-myths-busted-w-peter-comeau/

Audiofreak

• Hero Member
« Reactie #3355 Gepost op: 11 juli 2024, 18:58:05 »
Wel erg leuk Jan. Krijg er geen slapeloze nachten van  Nice thread

https://darko.audio/2023/10/podcast-10-hi-fi-myths-busted-w-peter-comeau/

Nee hoor Carl, ik maak me absoluut niet druk ! Ik geniet volop van mijn "vintage" spulletjes en ik beoefen de hobby met heel veel plezier. Ik vind het bijzonder prettig als na een aankoop blijkt dat ik e.e.a. goed had ingeschat. De EposM12.2 en de Heybrook HB-2 zijn hele aangename luidsprekers om naar te luisteren.en de kleine Dyaudio Audience 42 en Celestion 3 luidsprekers zijn gewoon leuk om er bij te hebben en in combinatie met de Elac sub kunnen ze heel overtuigend klinken. Ik realiseer me overigens dat ik dit jaar al 57 jaar met audio bezig ben en dat ik het voorecht heb dat mijn gehoor nog redelijk functioneert.  :)

« Laatst bewerkt op: 11 juli 2024, 21:46:48 door Audiofreak »

Carl

• Hero Member
« Reactie #3356 Gepost op: 11 juli 2024, 19:40:12 »
Vanwege Peter Comeaus standpunt over LS kabels is het alleen maar plagen hoor Jan.

Voor wat betreft geluid zit Peter Comeau niet veel anders in de race dan wij. Hij zoekt toch met name naar een evenwichtig en natuurlijk geluid.

Als je nu naar al je LS terugkijkt wat is eigenlijk het verschil tussen bijvoorbeeld die Infinity en de huidige monitoren. Mis je eigenlijk wat?

« Laatst bewerkt op: 11 juli 2024, 21:24:39 door Carl »

Audiofreak

• Hero Member
« Reactie #3357 Gepost op: 11 juli 2024, 20:54:38 »
Vanwege Peter Comeaus standpunt over LS kabels is het alleen maar plagen hoor Jan.

Voor wat betreft geluid zit Peter Comeau niet veel anders in de race dan wij. Hij zoekt toch met name naar een evenwichtig geluid.

Als je nu naar al je LS terugkijkt wat is eigenlijk het verschil tussen bijvoorbeeld die Infinity en de huidige monitoren. Mis je eigenlijk wat?

Dat is een moeilijke vraag Carl ! De Infinty Q2 luidsprekers waren kolossen in vergelijk met de Epos en Heybrook monitoren (124x46x33) en ze wogen meer dan 60 kilo per stuk. De bas had een dubbele spreekspoel en kon enorme klappen afgeven, Het midden en hoog was heel open zonder enige scherpte. Ik heb mensen in mijn kennissenkring die nu nog weleens refereren aan de kwaliteiten van deze speakers.

Het grootste compliment kregen de speakers van wijlen Rod Allen (Rodney Bainbrigde, de zanger en één van de oprichters van de legendarische Engelse band The Fortunes uit Birmingham (You've got you troules).

Tijdens een bezoek aan mij liet ik hem een LP van The Fortunes horen en zijn verbaasde reactie was: "John, i never heard my voice this way !".

Tja, en nu een vergelijk. De Epos en Heybrook luidsprekers zijn ondanks hun veel kleinere afmetingen toch weergevers met een brede soundstage en ze doen vrij nauwkeutrig wat ze moeten doen. Nee, geen klappen van de basluidsprekers zoals de Infinity luidsprekers deze konden laten horen, maar wel een volle en gecontroleerde bas met een open en aangenaam midden en hoog. Het zijn ondanks hun afmetingen gewoon hele prettig klinkende weergevers.

Ik heb in een eerdere post overigens reeds aangegeven waarom ik destijds afscheid van mijn Infinity Q2 luidsprekers heb genomen.

« Laatst bewerkt op: 11 juli 2024, 22:05:50 door Audiofreak »

Carl

• Hero Member
« Reactie #3358 Gepost op: 11 juli 2024, 21:26:45 »
En komen die monitoren met een sub een beetje in de buurt van die Infinity Jan.

Ik heb verder wel een goed geheugen hoor over de Fortunes e.d.
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2024, 21:36:11 door Carl »

Audiofreak

• Hero Member
« Reactie #3359 Gepost op: 11 juli 2024, 22:04:44 »
En komen die monitoren met een sub een beetje in de buurt van die Infinity Jan.

Ik heb verder wel een goed geheugen hoor over de Fortunes e.d.

Ik heb gisteren de Elac Subwoofer eens proefondervindelijk op de Heybrook HB-2 luidsprekers aangesloten en dat gaf een heel mooi resultaat.

Ik draaide "The Cuckoo and the nightingale" van Georg Friedrich Händel op het Archiv label en dat klonk mooi in elkaar overvloeiend. Het orgel krijgt duidelijk meer body waardoor het geheel nog realistischer klinkt.

Met de Infinity Q2 draaide ik toen (veel jonger dan nu) op een veel luider niveau en dat laat zich lastig vergelijken. Ik zou de speakers naast elkaar moeten horen om ze objectief te beoordelen. In mijn herinnering waren de Infinity Q2 luidsprekers wel dijken van luidsprekers, maar helaas waren er binnen niet al te lange tijd problemen met reserveonderdelen.

« Laatst bewerkt op: 11 juli 2024, 22:12:40 door Audiofreak »