Auteur Topic: De vintage setjes van Audiofreak.  (gelezen 469655 keer)

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: De vintage setjes van Audiofreak.
« Reactie #2625 Gepost op: 29 april 2021, 11:54:04 »

Leuk projectje met Realistic Minimus 7 luidsprekertjes

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: De vintage setjes van Audiofreak.
« Reactie #2626 Gepost op: 29 april 2021, 13:32:49 »
Leuke projecten zijn nooit weg.
I love vintage.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: De vintage setjes van Audiofreak.
« Reactie #2627 Gepost op: 29 april 2021, 16:51:10 »
Leuke projecten zijn nooit weg.
Die Realistic Minimus 7 luidsprekertjes klinken nu al leuk voor hun afmetingen. Ze voldoen prima als speakers voor de computer. Ik zal eens even uitzoeken of er gemakkelijk aan materiaal voor die upgrade valt te komen.

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: De vintage setjes van Audiofreak.
« Reactie #2628 Gepost op: 29 april 2021, 21:12:05 »
Leuke video. Ik heb nog een setje zelfbouwers staan met speakers die ooit uit een Volvo kwamen. Ze hadden een toetertje in het centrum. 2 speakers per box en ik kan mij herinneren dat ze goed klonken. Zal ze eerdaags eens tevoorschijn halen. De Davids doen het hier ook goed op de Scott.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: De vintage setjes van Audiofreak.
« Reactie #2629 Gepost op: 29 april 2021, 23:10:43 »
Leuke video. Ik heb nog een setje zelfbouwers staan met speakers die ooit uit een Volvo kwamen. Ze hadden een toetertje in het centrum. 2 speakers per box en ik kan mij herinneren dat ze goed klonken. Zal ze eerdaags eens tevoorschijn halen. De Davids doen het hier ook goed op de Scott.
Die "Little David's" waren op een zeker moment ook heel populair.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: De vintage setjes van Audiofreak.
« Reactie #2630 Gepost op: 29 april 2021, 23:32:33 »
Vind het wel mooie muziek in die test, door een test weer nieuwe muziek ontdekt. Toppie!
« Laatst bewerkt op: 29 april 2021, 23:50:05 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: De vintage setjes van Audiofreak.
« Reactie #2631 Gepost op: 29 april 2021, 23:44:57 »
Geen idee Renes ! :sceptic:

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: De vintage setjes van Audiofreak.
« Reactie #2632 Gepost op: 29 april 2021, 23:52:36 »
Na even zoeken kom ik bij deze muziekmaker: We Are All Astronauts. Muziek lijkt er wel op.
Die aangepaste Realistics klinken wel beter, rustiger.
Eens buizen altijd buizen.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: De vintage setjes van Audiofreak.
« Reactie #2633 Gepost op: 30 april 2021, 10:48:52 »
Na even zoeken kom ik bij deze muziekmaker: We Are All Astronauts. Muziek lijkt er wel op.
Die aangepaste Realistics klinken wel beter, rustiger.
Er is in de loop van de tijd al heel wat over deze dwergen geschreven en het zijn min of meer "collector's items" geworden. De Realistic Minimus 7 luidsprekers hebben met de Elac 310 CE luidsprekers gemeen dat ze een aluminium behuizing hebben.
“Little only in size, not in performance”, was de wijze waarop Realistic de Minimus 7 destijds (1979-1993) beschreef.

Realistic, een merk van de destijds in de VS gevestigde Tandy Corporation (Radio Shack), liet deze kleine luidspreker in Japan vervaardigen, en de kwaliteit is overduidelijk. Het is een zeer goed afgewerkt product dat de toets van vandaag nog steeds zou doorstaan. Zelfs het verwijderbare metalen rooster gaat niet meeklinken en de rest van de kast voelt solide en goed gedempt aan.

Klankmatig is het wat het is. Je luistert uiteraard naar een kleine weergever met een beperkte bandbreedte en de gebruikte luidsprekercomponenten zijn ook niet bijzonder verfijnd. Maar de Realistic Minimus 7 heeft overtuigende sterke punten. Het eerste punt is de snelheid, want deze kleine luidspreker is werkelijk razendsnel. Je merkt dan ook echt dat je naar muziek luistert en er volop van kunt genieten, in plaats van je te storen aan een zeker gebrek aan bas.

Het andere talent van deze speaker is de "soundstaging" en het is praktisch een puntbron. Dit opmerkelijke "out of the box" gevoel betekent dat de weergave klankmatig veel groter klinkt dan hij in werkelijkheid is. Er is ook een verrassend gevoel van diepte.

Maar, er zijn ook een aantal nadelen; tonaal is het niet helemaal "smooth" en de hoge tonen kunnen een beetje grof klinken. (door de eerder genoemde modificaties is dit te verhelpen). Dat is de reden waarom ze paradoxaal genoeg het beste werken met hoogwaardige apparatuur. (N.B.: Ik vind het hoog in mijn geval meer dan acceptabel en ik merk weinig of niets van vervuiling in het hoog).

Toch is het algehele resultaat leuk om naar te luisteren, ongeacht de soort muziek. Gezien het feit dat paartjes Realistic Minimus-7's regelmatig op eBay verschijnen voor US$ 50 of minder, is er meer leuks aan deze klassieke micromonitor dan een groots geluid in een kleine ruimte.
 
Dit is een echte boekenplankluidspreker, ontworpen om op een ja, je raadt het al, boekenplank te plaatsen. Dankzij het ontwerp van de klankkast is de Minimus-7 gemakkelijk te plaatsen en hij werkt goed op plaatsen waar je er normaal nooit aan zou denken om een "standmount" luidspreker te positioneren.

Ik ben benieuwd naar het resultaat van de eerder genoemde upgrade ! Tot nu toe heb ik alleen de oude condensator vervangen door een Visaton condensator (4,7 uF).
« Laatst bewerkt op: 30 april 2021, 12:36:25 door Audiofreak »

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: De vintage setjes van Audiofreak.
« Reactie #2634 Gepost op: 10 mei 2021, 20:23:19 »


Een gedemonteerde Quad 405-II

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: De vintage setjes van Audiofreak.
« Reactie #2635 Gepost op: 10 mei 2021, 21:40:04 »
Aan de knutsel Jan ?

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: De vintage setjes van Audiofreak.
« Reactie #2636 Gepost op: 10 mei 2021, 21:47:17 »
Dat ziet er indrukwekkend uit.
I love vintage.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: De vintage setjes van Audiofreak.
« Reactie #2637 Gepost op: 10 mei 2021, 21:48:14 »
Aan de knutsel Jan ?

Nee hoor Paul, daar blijf ik met mijn vingers vanaf ! Ik kwam de foto toevallig tegen op het internet en het leek me wel leuk om hem hier af te beelden, temeer omdat ik zelf ook een gereviseerd exemplaar bezit.
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2021, 22:05:17 door Audiofreak »

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: De vintage setjes van Audiofreak.
« Reactie #2638 Gepost op: 10 mei 2021, 23:23:37 »
 :think: Dat je 2x 100 watt uit een paar transistors kan halen ?

( Zegt een leek )

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: De vintage setjes van Audiofreak.
« Reactie #2639 Gepost op: 10 mei 2021, 23:58:07 »
:think: Dat je 2x 100 watt uit een paar transistors kan halen ?

( Zegt een leek )

Tja, Peter Walker kon er wel wat van ! ;)