Auteur Topic: Filter ELCAP vervangen in Wharfedale Shelton XP2  (gelezen 8896 keer)

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Filter ELCAP vervangen in Wharfedale Shelton XP2
« Gepost op: 19 juni 2018, 00:12:31 »
Ik heb dit weekend een leuke set Wharfedale Shelton XP2 speakers gekocht. Grappig hoe goed deze simple speakers klinken.



Na open maken van de speaker was ik verrast door het filter. Heb nog geen goed beeld wat het Spoel/weestand/cap filter doet voor de bas speaker.
Wat ik wil uitzoeken is, of het zin heeft om de ELCAP condensatoren te vervangen voor betere types. Door bijvoorbeeld de condensator van 6uf in serie met de tweeter te vervangen. Deze condensator meet nog wel in de buurt van de 7uf. Wat zijn goede vervangers? Zie bij Speaker&co zie bijvoorbeeld het merk Jantzen die nog redelijk betaalbaar is. Echter heeft deze fabrikant alleen 15Uf of 18uf ipv 16uf.

Verder wil ik vragen of mensen mij e.a. kunnen uitleggen over dit filter. Ik snap het principe van een spoel in serie met de bas speaker en een condensator in serie met de tweeter.
Schema staat van deze speaker staat hieronder:


Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Filter ELCAP vervangen in Wharfedale Shelton XP2
« Reactie #1 Gepost op: 19 juni 2018, 10:03:03 »
C2,R2: impedantiecorrectie voor woofer's inductieve impedantie-invloeden van de spreekspoel.
C3,L3: 12dB/oct. Hoogdoorlaatsectie.
Is C1 goed getekend? Zit ie niet van het spoelknooppunt naar massa?
Zonee dan vormen C1,L1 en R 1 een gedempt notchfilter en L2 het laagdoorfilter.
Als de door mij gesuggereerde fout in het schema zit is het een gedempt 18dB/oct laagdoorlaatfilter..
An inability to grasp science is no argument against it....

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Filter ELCAP vervangen in Wharfedale Shelton XP2
« Reactie #2 Gepost op: 19 juni 2018, 22:23:19 »
Gezien de waardes van 16Uf en 6UF niet verkrijgbaar zijn is het denkbaar de 6UF te vervangen door een 6,8UF Mundorf of voor een 5,6UF versie gaan en voor de 16UF een 15UF Mundorf? Of is het verstanding om parallel een 0,4UF en een 1UF te schakelen?
Het schema is zoals ik beteken heb, ga niog even een google doen naar "notchfilter "  en wat dat doet in de luidspreker. De rest is duidelijk. Tot zover dank.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Filter ELCAP vervangen in Wharfedale Shelton XP2
« Reactie #3 Gepost op: 24 juni 2018, 22:25:14 »
Op mijn zoektocht naar condensatoren kwam ik e.a. tegen op internet. Zoals deze interessante site met testen op geluidskwaliteit van verschillende condensatoren in filters: http://www.humblehomemadehifi.nl/Cap_NL.html
Ik ga nu de ELCAP vervangen door 1+15UF=16UF en 2.3UF+3.7UF=6UF door MKT 160V van Inter Technik
Ben benieuwd hoe het verschil gaat klinken met nieuwe condensatoren.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Filter ELCAP vervangen in Wharfedale Shelton XP2
« Reactie #4 Gepost op: 24 juni 2018, 22:32:11 »
Houd er rekening mee dat het originele filter soms berekend is met 'slechtere' onderdelen in het achterhoofd. Een betere condensator klinkt dan anders maar niet noodzakelijkerwijs beter..
An inability to grasp science is no argument against it....

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Filter ELCAP vervangen in Wharfedale Shelton XP2
« Reactie #5 Gepost op: 24 juni 2018, 22:51:17 »
Houd er rekening mee dat het originele filter soms berekend is met 'slechtere' onderdelen in het achterhoofd. Een betere condensator klinkt dan anders maar niet noodzakelijkerwijs beter..
Heb nog geen idee of het beter gaat klinken, maar vind het leuk om het uit te proberen en deze MKT condensatoren kosten geen godsvermogen (je kunt met condensatoren voor filters best wel los gaan tot bedragen van €300,- per stuk en hoger!) maar voor een setje Wharfedale Shelton  die ik voor €40,- heb gekocht, vind ik dit experiment leuk om te doen, de oude kunnen altijd nog terug mocht het anders uitpakken. Ik hoop met deze aanpassing dat het hoog (vooral de "S" klanken mooier, minder scherp worden).

Zodra ze vervangen zijn zal ik mijn bevindingen hier neer zetten.
« Laatst bewerkt op: 24 juni 2018, 22:54:20 door mmuetst »

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Filter ELCAP vervangen in Wharfedale Shelton XP2
« Reactie #6 Gepost op: 25 juni 2018, 11:54:39 »
Hou ons op de hoogte.   Toppie!

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Filter ELCAP vervangen in Wharfedale Shelton XP2
« Reactie #7 Gepost op: 25 juni 2018, 21:39:59 »
Op een ander forum kwam ik dit tegen:

"Mijn ervaring met die elcaps is dat je bij eventuele vervanging, met een "gewone" folie condensator, gewoon een (serie)weerstand van 0,5-0,68 ohm in serie moet plaatsen,met de folie condensator, in de schakeling"

Klinkt logisch omdat een condensator ook een impedantie heeft voor wisselstroom:

Welk vermogen moet zo'n weerstand eigelijk hebben?

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Filter ELCAP vervangen in Wharfedale Shelton XP2
« Reactie #8 Gepost op: 27 juni 2018, 10:26:57 »
Tussen de 1-2 Watt zou moeten volstaan.
An inability to grasp science is no argument against it....

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Filter ELCAP vervangen in Wharfedale Shelton XP2
« Reactie #9 Gepost op: 27 juni 2018, 22:02:38 »
Tussen de 1-2 Watt zou moeten volstaan.
Bedankt voor je antwoord, ga wat waardes kopen om uit te proberen.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Filter ELCAP vervangen in Wharfedale Shelton XP2
« Reactie #10 Gepost op: 30 juni 2018, 22:39:30 »
Heb inmiddels mijn set MKT condensatoren binnen en heb inderdaad gemerkt dat de tweeter nu harder speelt, maar als ik de volume omlaag draai zodat ik een vergelijking kan maken met de luidspreker die ik nog niet heb aangepast, hoor ik wel verschil....het is net of er een waas is weg genomen. Het klinkt allemaal wat helderder en frisser. Ik ga de tweeter nog wel voorzien van een serie weerstand om zo de vermindering van weerstand met de MKT te compenseren. Erg blij met deze leuke monitoren. PS voordat het zal wel even duren voordat alles klaar is, met die mooie weer zit ik liever aan mijn zwembad  ;D
« Laatst bewerkt op: 30 juni 2018, 22:41:04 door mmuetst »

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Filter ELCAP vervangen in Wharfedale Shelton XP2
« Reactie #11 Gepost op: 30 juni 2018, 22:54:23 »
Tussen de 1-2 Watt zou moeten volstaan.
Wat is het beste om te kiezen, metaalfilm of draadgewonden?