Auteur Topic: Je laatste audio-aanwinst(en)!  (gelezen 880673 keer)

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.369
Re: Je laatste audio-aanwinst(en)!
« Reactie #4095 Gepost op: 28 maart 2021, 14:46:39 »
Ik heb sinds de komst van mijn Elac's de Rel Q200 niet weer aan gehad. Zal hem weer eens aanzetten. Kijken wat dat doet met het laag.
Ik vind het een toevoeging voor zowel kleine speakers als grote speakers. Ze staan nu op 22hHz met de OLS speakers het diepste laag te ondersteunen. Moet alleen nog extra audio kabeltjes kopen zodat ik ze ook kan verplaatsen in mijn cave. De plek weer ze nu staan gaat het heel goed. Ben benieuwd naar het resultaat van Hans als hij zijn subs heeft geïnstalleerd. En laat even weten Frits hoe het met die Elac’s klinkt.
« Laatst bewerkt op: 28 maart 2021, 14:48:43 door mmuetst »

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Je laatste audio-aanwinst(en)!
« Reactie #4096 Gepost op: 28 maart 2021, 14:54:00 »
Als dat gebeurt dan is het eea niet heel erg tof afgesteld.

Gr. Hans
Weet ik Hans, er stond ook een knipoog achter. Wel lekker dat ik deze subs kan kan regelen vanuit de stoel. Wel gaaf dat ik nu de allerlaagste tonen zowel links en rechts weergeef. Je gaat toch meer horen in de muziek in dat laaggebied waar je daarvoor nog geen weet van had.

Ah die wist ik dan niet op de juiste waarde in te schatten. Het meer horen heeft toch niet heel veel te maken met links en rechts ? Ik zou een meetsetje aanschaffen als je deze weg opgaat. Op het htforum staat een mic te koop, REW op je compu en dan lekker meten en schuiven.

Gr. Hans
« Laatst bewerkt op: 28 maart 2021, 15:27:11 door chansig »
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.332
  • Elac addict
Re: Je laatste audio-aanwinst(en)!
« Reactie #4097 Gepost op: 28 maart 2021, 15:23:12 »
Ik heb sinds de komst van mijn Elac's de Rel Q200 niet weer aan gehad. Zal hem weer eens aanzetten. Kijken wat dat doet met het laag.
Ik vind het een toevoeging voor zowel kleine speakers als grote speakers. Ze staan nu op 22hHz met de OLS speakers het diepste laag te ondersteunen. Moet alleen nog extra audio kabeltjes kopen zodat ik ze ook kan verplaatsen in mijn cave. De plek weer ze nu staan gaat het heel goed. Ben benieuwd naar het resultaat van Hans als hij zijn subs heeft geïnstalleerd. En laat even weten Frits hoe het met die Elac’s klinkt.

Bij monitoren zul je bij een hogere afstelling van de crossover van de sub meer kans maken op het "horen" en daarmee lokaliseren van de sub. Dat moet je zien te voorkomen, of inderdaad links en rechts een sub neerzetten.

Bij vloerstaanders kun je lager. Mijn Elac's geven volgens de spec 28Hz (staat geen dB waarde bij) en de Rel staat nu op 35 Hz, volume op 50%. En ik merk inderdaad iets meer vet onderin, waar ik wel van hou, maar dat is meer voelen dan horen. En zo heb ik het ook het liefst. De hoorbare bas blijft van de Elac's komen.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.369
Re: Je laatste audio-aanwinst(en)!
« Reactie #4098 Gepost op: 28 maart 2021, 15:25:59 »
Als dat gebeurt dan is het eea niet heel erg tof afgesteld.

Gr. Hans
Weet ik Hans, er stond ook een knipoog achter. Wel lekker dat ik deze subs kan kan regelen vanuit de stoel. Wel gaaf dat ik nu de allerlaagste tonen zowel links en rechts weergeef. Je gaat toch meer horen in de muziek in dat laaggebied waar je daarvoor nog geen weet van had.

Ah die wist ik dan op de juiste waarde in te schatten. Het meer horen heeft toch niet heel veel te maken met links en rechts ? Ik zou een meetsetje aanschaffen als je deze weg opgaat. Op het htforum staat een mic te koop, REW op je compu en dan lekker meten en schuiven.

Gr. Hans
Ik heb een meetset, dus ga ik zeker een keer doen. Het links en rechts heeft meer mee te maken dat ik geen sub uitgang heb en altijd moest kiezen tussen links of rechts. Ook had ik helaas niet de speakon kabel bij de eerste sub (die had ik wel zelf kunnen maken, maar is er niet van gekomen). Dus bij een jazz band waar de bas links op het podium staat, werd door de sub op het rechterkanaal minder mee gedaan.
Maar nu met twee subs ook weer meer woofer oppervlak voor het laag en dat merk je zeker.

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Je laatste audio-aanwinst(en)!
« Reactie #4099 Gepost op: 28 maart 2021, 16:06:07 »
Leuk dat je er nog eentje hebt weten te scoren,man.
Het zijn fijne subjes , zeker voor het geld.
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.934
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Je laatste audio-aanwinst(en)!
« Reactie #4100 Gepost op: 28 maart 2021, 16:06:20 »
Er zijn twee methodes om een sub te integreren met hoofdluidsprekers.

Eén: ondersteuning.
Hierbij wordt de sub afgeregeld om over te nemen waar de hoofdluidsprekers beginnen af te vallen in het onderste laag. Afhankelijk van of het om bookshelfs of zuilen gaat en hoe groot die zijn, kan dat zelfs onder de 30 Hz zijn. Problemen voor afregelen: juiste crossoverfrequentie én bijhorende gain moet gelijktijdig afgeregeld worden. Dat kost tijd om dat goed te doen. Voordeel van deze methode: echte onhoorbare overname door de sub. Nadeel van deze methode: de hoofdluidsprekers worden niet ontlast van het laag en gaan nog steeds vermogen van de versterker vragen voor laag dat in feite door de sub weergegeven zal worden.

Twee: overname.
Hierbij kiezen we een vaste overname- of crossoverfrequentie voor de sub, beneden het niveau waarbij wij mensen verschil kunnen horen in timing, klankkleur en richting. 80 Hz is een prima keuze en bovendien ook nog de beroemde THX-norm. Je stelt de overname van de sub op 80 Hz in en regelt dan de bijhorende gain. Dit gaat snel en werk perfect. Het is de methode die ik zelf gebruik. Voordeel van deze methode: snelle afregeling, de hoofdluidsprekers worden effectief ontlast van het laag dat ze niet moeten weergeven omdat de sub dat zal doen. Nadelen van deze methode: ik ken er geen. Let wel: om de hoofdluidsprekers te ontlasten heb je een subwooferfilter nodig dat het sublaag kan afsplitsen naar de sub en het hoog en midden naar de hoofdluidsprekers. Sommige subs hebben dit aan boord, maar er zijn er ook die dat niet hebben. En dan heb je een externe subwoofercrossoverfilter nodig. Die kan ingebouwd zitten in een versterker (sommige stereoversterkers en alle surroundversterkers hebben dat), maar indien niet kun je die als apart toestel aanschaffen en plaatsen. Je kunt het in dit laatste geval zelfs combineren met een DSP en DRC (Digital Room Correction) om een meting uit te voeren en alles zo juist mogelijk af te regelen op de akoestiek van de luisterruimte.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.369
Re: Je laatste audio-aanwinst(en)!
« Reactie #4101 Gepost op: 28 maart 2021, 16:26:45 »
Bedankt Bloom voor de uitleg. Ik ga voor optie één en de subs zijn er niet om mijn buizenversterkers te ontlasten. De hoofdspeakers hebben voldoende rendement om alles weer te geven met een beetje vermogen.
Ik ga nog wel uitzoeken meten op welke frequentie ik de sub moet instellen:

“reduce the frequency to minimum (16Hz).  Using the same track, gently increase the frequency 1 Hz at a time. What you are listening for is the point where the sub begins to sound obvious within the system (usually somewhere between 20Hz and 33Hz with most loudspeakers). Once you find the point where you can hear the sub over the response of the speakers reduce the setting by 1 to 3 Hz This is not an exact science, but what we want is the sub to be invisible within the system sonically. In short we increase the REL until you can hear it and then reduce until you cannot”

Maar zoals Hans al aangaf, meten is weten, dus ik ga een keer lekker pielen met microfoon en software  ;D

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Je laatste audio-aanwinst(en)!
« Reactie #4102 Gepost op: 28 maart 2021, 16:33:09 »
Het lokaliseren van de sub tussen de 20 en 33 Hz ?

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.369
Re: Je laatste audio-aanwinst(en)!
« Reactie #4103 Gepost op: 28 maart 2021, 16:51:54 »
Het lokaliseren van de sub tussen de 20 en 33 Hz ?

Gr. Hans
Tja Hans, snap het ook niet, Rel gaat er vanuit dat het mannen zijn met een kleine piemel en hele grote speakers...in mijn geval is dat duidelijk   :rofl:
Hoewel heb ik tegenwoordig ook een setje LS3/5a  ;)

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.369
Re: Je laatste audio-aanwinst(en)!
« Reactie #4104 Gepost op: 28 maart 2021, 16:58:08 »
Leuk dat je er nog eentje hebt weten te scoren,man.
Het zijn fijne subjes , zeker voor het geld.
Ja, helaas niet compleet, maar een nette prijs en wat moet ik met twee afstandsbedieningen? Alleen als ik het spul zou willen verkopen voor grotere subs dan is het jammer dat het niet compleet is. Maar ben heel blij met deze Rel’s. De gesloten kasten zorgen ook dat er geen poort geluiden aanwezig zijn, want dat was wel duidelijk het geval bij de Klipsch sub, die ook nog eens van veel te dun hout is gemaakt.
PS ben niet tegen een Bas poort, de O.L.S. luidsprekers hebben met poort geen last van dit soort geluiden, het is maar hoe je het ontwerpt.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.233
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Je laatste audio-aanwinst(en)!
« Reactie #4105 Gepost op: 14 april 2021, 19:47:58 »
Binnenkort een feestje of voor op motorweekend... Een paar krijgertjes, wel wat schoonmaken en eventueel pimpen. Lijkt zelfbouw.

Groet,
Jacco

Verstuurd vanaf mijn G3221 met Tapatalk


Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Je laatste audio-aanwinst(en)!
« Reactie #4106 Gepost op: 14 april 2021, 22:08:09 »
Dat knalt er uit ;D
I love vintage.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.369
Re: Je laatste audio-aanwinst(en)!
« Reactie #4107 Gepost op: 21 april 2021, 14:00:32 »
Binnenkort een feestje of voor op motorweekend... Een paar krijgertjes, wel wat schoonmaken en eventueel pimpen. Lijkt zelfbouw.

Groet,
Jacco

Verstuurd vanaf mijn G3221 met Tapatalk
Mooi blaffer Jacco, lach me dood als ze ook nog eens goed klinken  ;D

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.233
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Je laatste audio-aanwinst(en)!
« Reactie #4108 Gepost op: 21 april 2021, 14:07:04 »
Nou, goed is misschien wat te veel. Maar best aardig voor een café  ;D

Groet,
Jacco

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.161
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Je laatste audio-aanwinst(en)!
« Reactie #4109 Gepost op: 11 mei 2021, 17:11:25 »
Een klosje koper van Inakustik.



Ik kan weer vooruit.    ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.