Auteur Topic: Mancave mmuetst  (gelezen 130782 keer)

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Mancave mmuetst
« Reactie #915 Gepost op: 10 oktober 2021, 21:27:06 »
Hoe kwam je daar achter, Michael? Beter laag?
ze staan nu wat meer naar achter en dan mis je ineens meer bas. Ik kan tijdens het luisteren met mijn afstandsbediening schakelen tussen 0 en 180 en ik merk nu bij 0 meer laag. Toen ze onder de Translators stonden moesten ze juist op 180.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Mancave mmuetst
« Reactie #916 Gepost op: 10 oktober 2021, 22:18:36 »
Ik heb tijdens het luisteren naar die Cayin ook geschakeld tussen triode en ultra lineair. Dat verschil hoor je wel. De luistersessie was eigenlijk te kort om te bepalen wat ik mooier zou vinden. Voor mijn beleving: triode wat warmer en ultra lineair wat helderder. Misschien een verschil in de mid weergave…kan het niet zo goed omschrijven. Vond het wel een prachtige versterker…wat een beest!

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Mancave mmuetst
« Reactie #917 Gepost op: 13 oktober 2021, 23:09:56 »
Vanavond wat zitten pielen met mijn 300B versterkers. Ik wilde wel eens weten hoe veel vermogen deze versterkers werkelijk kunnen leveren. Met een load van 6 ohm kon ik nog een nette sinus krijgen van 18 volt top naar top. Omgerekend is dat dan 6 watt vermogen. 300B versterkers worden vaak met Max vermogen van 8 watt in de specs geleverd, in de praktijk wordt dat niet gehaald binnen acceptabele vervormingscijfers.
Met mijn hoge rendement luidsprekers zal ik waarschijnlijk niet meer uitsturen dan een watt of 3.
Ik heb dit gemeten met een toon van 1khz.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Mancave mmuetst
« Reactie #918 Gepost op: 13 oktober 2021, 23:18:47 »
Een 300B is een mooie stuurbuis  ;D

Groet,
Jacco

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Mancave mmuetst
« Reactie #919 Gepost op: 13 oktober 2021, 23:27:58 »
Een 300B is een mooie stuurbuis  ;D

Groet,
Jacco
De 6SN7 ook, vooral als je die in cascade schakeling gebruikt (dan krijg je het beste van twee werelden: een Triode en Pentode.
Ik volg tegenwoordig deze dame, heeft leuke projecten:

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Mancave mmuetst
« Reactie #920 Gepost op: 14 oktober 2021, 23:24:54 »
Een 300B is een mooie stuurbuis  ;D

Groet,
Jacco
De 6SN7 ook, vooral als je die in cascade schakeling gebruikt (dan krijg je het beste van twee werelden: een Triode en Pentode.
Ik volg tegenwoordig deze dame, heeft leuke projecten:
Nou, deze dame kan wel wat bijles gebruiken. Ze verzint/praat het allemaal leuk bij elkaar moet ik zeggen, ook veel onderbuikgevoel engineering. Doet me een beetje denken aan de vrouwelijke John vd Sluis, ook qua uiterlijk.

Wat ze doet, is meer gain maken en vooral de tweede trap van meer stroom voorzien. En de twee stages blijven twee stages, alleen is het een cascode of ergens ook een simpele cascade van een gemeenschappelijke kathode en een gemeenschappelijke rooster schakeling. Heeft natuurlijk op zich niet zoveel te maken met een penthode. Het blijven gewoon twee triodes. Overigens heeft deze manier van schakelen minder last van het miller effect, waardoor er een grotere bandbreedte zou kunnen ontstaan.

Ze verklaart overigens weinig, ze vertelt vooral. Wat ze vooral laat liggen is het probleem van de aansturing van een 300B qua ingangscapaciteit. Die zou impliciet verbeterd kunnen zijn door de hogere ruststroom van de tweede trap. De geringe instuurruimte wordt wel besproken, en terecht.

In de simulator zou eea duidelijk worden, maar dat heb ik nog niet gecheckt. Ik zou denk ik eerder gaan voor een laag ohmige aansturing voor de 300B en dan in een overall feedback loop zetten. Eventueel met een extra gain stage. Die 6SN7 is natuurlijk een mooie buis voor deze toepassing.

Groet,
Jacco
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2021, 23:29:06 door dekkersj »

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Mancave mmuetst
« Reactie #921 Gepost op: 15 oktober 2021, 00:16:53 »
Het is een serie van filmpjes, dus niet alle info is in deze video. Het gaat er eigenlijk om dat de orginele versie van deze B300 een slechte aansturing heeft waardoor de versterker op een laag vermogen gaat vervormen (dacht al bij 3 watt begint de versterker te klippen). Ze laat zien met minimale aanpassingen wat je nog kunt knutselen van deze versterker. Dus uiteindelijk kan ze het vermogen verdubbelen en het ontwerp verbeteren. Ze verhoogt de B+ en past de aansturing aan zodat deze niet bij 3 watt gaat vervormen.
Het grappige is dat deze versterker door een aantal audio reviewers in de hemel wordt geprezen, maar dat het een heel belabberd ontwerp is. Nu is dat niet altijd het geval met Chinees spul, maar hier ontbreekt toch een stukje goed enginering.

Nog even terug komen op mijn eigen 300B versterkers. Het viel mij op dat de onderkant van de sinus het eerste ging klippen (ideaal zou zijn als het zowel boven als onder gelijk zou klippen).  Nu gebeurt dat pas rond de 6 watt en ik heb nog niet gecontroleerd of dit door de eerste trap komt (ook 6SN7) of bij de 300B eindtrap. Wordt nog vervolgd.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Mancave mmuetst
« Reactie #922 Gepost op: 16 oktober 2021, 16:58:08 »
Ik heb er een virtuele 6SN7 van Tung-Sol bijgepakt. Klopt aardig, maar lijkt toch iets anders te zijn. Maar het laat wel duidelijk de verbeteringen zien. Het is niet zozeer de vraag of er een soldeerbout in moet, maar wanneer.

Waar ik mis zat, is dat er met de aanpassing minder gain gemaakt wordt. Wat wel klopt is de vergrootte bandbreedte en hogere stroom, dat geeft ook al een winst in THD. Wat me opvalt, is dat het origineel heel karig staat ingesteld. En dat de bandbreedte vrij klein is, zeg 8 Hz - 90 kHz. De uitgangsweerstand is 10k in het middengebied, maar loopt op in het laag.



Als bovengrens voor de THD houd ik 5% aan en dan heb je 99 volt piep-piek ter beschikking. Zonder de 300B als belasting.



Eea wordt beter als de aanpassingen van Skunkie worden doorgevoerd, zelfs nog zonder het verhogen van de hoogspanning. Gain wordt wel lager, maar is niet zo erg want er is normaliter meer dan genoeg spanning voorhanden. De uitgangsweerstand wordt wel hoger en dat is natuurlijk niet zo gunstig. Ligt er maar net aan hoe de combinatie stuurtrap en 300B gaat zijn. Wel is het zo dat het verloop vlakker is.



De vervorming is ook een stuk aangenamer te noemen, en dan toch zeker de uitstuurruimte.



Alles is gedaan zonder de belasting van de 300B buis. Het zegt dus iets over de stuurtrap.

Groet,
Jacco

« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2021, 17:54:05 door dekkersj »

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Mancave mmuetst
« Reactie #923 Gepost op: 17 oktober 2021, 10:46:49 »
Ja deze dame is niet gek bezig. Maar ze doet het allemaal zonder simulatie, maar met echte metingen. In een van de video’s is ze ook een beetje boos op mensen die vanuit een simulatie commentaar leveren op haar werk. Ik snap dat wel want als je het in de praktijk meet dan is daar geen spelt tussen te krijgen (mits je natuurlijk wel op de juiste manier meet). Ze laat ook zien dat haar eigen gebouwde 300B een stuk beter klinkt. Vooral in het laag wint haar DIY versterker het van die Chinees, die overigens net zo veel kost als de DIY versterker (behalve dan dat je de DIY zelf in elkaar moet zetten). Een simulatie is natuurlijk nuttig als je een basis ontwerp wilt maken zonder daar een bak aan componenten aan te verspillen.
Ook grappig om te zien dat mensen deze Chinese versterker kopen omdat een paar positieve filmpjes ronddwalen op YouTube

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Mancave mmuetst
« Reactie #924 Gepost op: 17 oktober 2021, 11:03:32 »
Dat het laag beter is, komt ook uit de simulaties. Het grote voordeel van buizen is, is dat ze eenvoudig te modelleren zijn. Het zijn relatief eenvoudige bouwblokken en daar kun je goede voorspellingen mee doen. Tussen buizen onderling zitten ook grote variaties.

Daarna moet je gaan bouwen en meten. En eventueel je model aanpassen. Zo zou engineering moeten zijn  ;)

Groet,
Jacco

Dmt 15 mkII

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 476
Re: Mancave mmuetst
« Reactie #925 Gepost op: 17 oktober 2021, 11:38:44 »
En als er dan geen tegenkoppeling wordt toegepast..zijn de verschillen in buizen aanzienlijk, wat hier na 2 generaties jongere tannoy's op een ware ramp uitliep..zo mooi op de oude alnico pepperpots, zo'n drama op de tulipwaveguide.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Mancave mmuetst
« Reactie #926 Gepost op: 05 november 2021, 21:43:53 »
Dit keer hoef ik geen verslag te schrijven, want de bezoeker ( The audiophile barista ) heeft zelf een filmpje gemaakt.
Laat aardig zien hoe een sessie bij mij thuis verloopt.

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.529
  • Liever een Adam!
Re: Mancave mmuetst
« Reactie #927 Gepost op: 05 november 2021, 22:09:31 »
Vet filmpje!
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Mancave mmuetst
« Reactie #928 Gepost op: 05 november 2021, 22:18:23 »
Vet filmpje!
Dank je John, maar jij had die oude rotzooi van mij al een keer live mogen bewonderen  ;D

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.529
  • Liever een Adam!
Re: Mancave mmuetst
« Reactie #929 Gepost op: 05 november 2021, 23:27:34 »
Vet filmpje!
Dank je John, maar jij had die oude rotzooi van mij al een keer live mogen bewonderen  ;D
Ja, je hebt er prachtig spul staan Michael, een snoepwinkel voor audioliefhebbers.
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.