Auteur Topic: Mancave mmuetst  (gelezen 130806 keer)

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Mancave mmuetst
« Reactie #765 Gepost op: 28 februari 2021, 21:31:56 »
Zit ik lekker een middagje lekker met mijn bakkes in het zonnetje, lees ik onder genot van een wijntje mijn topic....barst het ineens van de violen...tja krijg met dat warme weer   ;D

Als je het hele verhaal over klinkende versterkers leest op het blauwe forum over die test met de ASR en de Sony was er wel iemand die elke keer kon aanwijzen welke versterker er speelde namelijk Han: hij vond dat de Sony’s fasegedrag veel exacter was dan de ASR. Wat ik begrepen heb is dat Han professioneel met geluid bezig was (en misschien nog steeds is) en zal daarom meer getraind zijn om dit soort verschillen te kunnen horen.
Of je verschil hoort in versterkers omdat de luidsprekers moeilijk aan te sturen zijn betwijfel ik. Natuurlijk moet een versterker wel geschikt zijn voor de impedantie verloop van de versterker en moet hij het vermogen kunnen leveren.
De LS3/5a stuur ik aan met een 8 watt 300B buizenversterker. Dempingsfactor van dat ding is beroerd en er is alleen een lichte lokale terugkoppeling gebruikt bij de kathode van de 300B buis. De NAD heeft een hogere dempingsfactor en kan veel meer vermogen leveren (60 watt bij 8 ohm). Kan het misschien komen door de afwijkende impedantie van 15 ohm van de Rogers? 

ik heb op een set Adam's veel versterkers beluistert, maar verschil heb ik niet kunnen waarnemen. Dat kunnen alleen de echten denk ik.
Ja maar John die Duitse versterkers van jou kan ik niet serieus nemen, als je een naam kiest van een kunstenaar die zijn oor er af gesneden heeft.. ;)

Vind het niet erg hoor dat mensen op in mijn topic een discussie beginnen. Wat ik al aangaf. Jacco wil met alle liefde zijn schakelkastje van zolder halen en dan ben ik benieuwd hoe goed ik dan de verschillen hoor.
« Laatst bewerkt op: 28 februari 2021, 22:01:18 door mmuetst »

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Mancave mmuetst
« Reactie #766 Gepost op: 28 februari 2021, 21:39:32 »
Ja, je hebt idd mijn diy First Watt F5 gehoord en Classe CA-2200.
Heb je die F5 versterker nog? Had begrepen dat jij samen met @ 15 mkII een keer naar Utrecht willen komen voor een luistersessie (zoals het er nu uit ziet van jou eigen oude luidsprekers  ;) ) zou tof zijn als je dan dat gebakje mee kunt nemen...altijd wel nieuwsgierig naar geweest zo’n First Watt F5

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.529
  • Liever een Adam!
Re: Mancave mmuetst
« Reactie #767 Gepost op: 28 februari 2021, 21:55:38 »
@ Michael

 ;D ;D
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

Dmt 15 mkII

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 476
Re: Mancave mmuetst
« Reactie #768 Gepost op: 28 februari 2021, 22:19:08 »
Een forum ontleent zijn bestaansrecht aan het feit dat mensen het met elkaar oneens kunnen zijn, terwijl ze toch samen plezier beleven aan de gemeenschappelijke hobby.  Als we het allemaal met elkaar eens zijn zou het erg stil worden en alles gezegd zijn.  Ik beleef er na al die jaren nog steeds veel plezier aan. 

Muziek is emotie en als de beleving als waarheid gepresenteerd wordt, staat daar tegenover wel iemand met een andere waarheid.  Dat levert een leuke gedachtewisseling op, mits men bereid is met wederzijds respect open te staan voor de ander.
sluit ik mij volledig bij aan, des te verwonderlijker hoe snel dit draadje van mmuetst verpest werdt/wordt, jammer.

Dit draadje is inmiddels 51 pagina's.
Omdat het jou de laatste 2 pagina's niet aanstaat, wil niet zeggen dat dit complete draadje is verpest.
dan heb je mij verkeerd begrepen, gaat helemaal niet om mijn persoon, die kan wel wat hebben, rest moet je nog maar eens herlezen, ook al zijn het  51 pagina's moet het ineens ontsporen door lulilige opmerkingen, zoals op zo'n beetje alle forums steeds meer een gewoonte is geworden, en zo opstartende forums  er de brui aan geven en lopende forums steeds rustiger worden, zal wel ergens debed aan zijn.
« Laatst bewerkt op: 28 februari 2021, 22:46:31 door Dmt 15 mkII »

Dmt 15 mkII

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 476
Re: Mancave mmuetst
« Reactie #769 Gepost op: 28 februari 2021, 23:53:49 »
Zit ik lekker een middagje lekker met mijn bakkes in het zonnetje, lees ik onder genot van een wijntje mijn topic....barst het ineens van de violen...tja krijg met dat warme weer   ;D

Als je het hele verhaal over klinkende versterkers leest op het blauwe forum over die test met de ASR en de Sony was er wel iemand die elke keer kon aanwijzen welke versterker er speelde namelijk Han: hij vond dat de Sony’s fasegedrag veel exacter was dan de ASR. Wat ik begrepen heb is dat Han professioneel met geluid bezig was (en misschien nog steeds is) en zal daarom meer getraind zijn om dit soort verschillen te kunnen horen.
Of je verschil hoort in versterkers omdat de luidsprekers moeilijk aan te sturen zijn betwijfel ik. Natuurlijk moet een versterker wel geschikt zijn voor de impedantie verloop van de versterker en moet hij het vermogen kunnen leveren.
De LS3/5a stuur ik aan met een 8 watt 300B buizenversterker. Dempingsfactor van dat ding is beroerd en er is alleen een lichte lokale terugkoppeling gebruikt bij de kathode van de 300B buis. De NAD heeft een hogere dempingsfactor en kan veel meer vermogen leveren (60 watt bij 8 ohm). Kan het misschien komen door de afwijkende impedantie van 15 ohm van de Rogers? 

ik heb op een set Adam's veel versterkers beluistert, maar verschil heb ik niet kunnen waarnemen. Dat kunnen alleen de echten denk ik.
Ja maar John die Duitse versterkers van jou kan ik niet serieus nemen, als je een naam kiest van een kunstenaar die zijn oor er af gesneden heeft.. ;)

Vind het niet erg hoor dat mensen op in mijn topic een discussie beginnen. Wat ik al aangaf. Jacco wil met alle liefde zijn schakelkastje van zolder halen en dan ben ik benieuwd hoe goed ik dan de verschillen hoor.
haal na de covid het kastje van Jaco maar uit het stof, stel 1 van mijn brystons ter beschikking, tannoy's zijn te lomp om te slepen, anders zou ik die krengen ook nog ter beschikking stellen, misschien ga ik inderdaad vreselijk nat, ben ik niet bang voor, en zeker niet te groot om eigewijs het tegendeel te blijven beweren, wil men het op de tannoy's doen,mag dus ook hier,ook geen probleem.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Mancave mmuetst
« Reactie #770 Gepost op: 02 maart 2021, 12:21:03 »
Dus de zogenaamde verschillen zijn alleen maar waar te nemen met moeilijk aanstuurbare luidsprekers??
Even nog een uitleg. Een luidspreker kan een mooie ohmse belasting geven naar een versterker. Maar door een filter kan het er ook heel anders uit zien.

Blijkbaar vind de NAD versterker deze curve niet zo prettig. Toch is die LS3/5a prima aan te sturen met mijn 300B 8watt single end versterker. Maar met mijn Prima Luna was het huwelijk weer minder en met mijn Classic 8.0b transistor versterker ging het juist weer goed.
Dus is mijn conclusie dat niet ieder huwelijk tussen een versterker en luidspreker goed is, maar dat er genoeg mooie huwelijken zijn  ;D

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Mancave mmuetst
« Reactie #771 Gepost op: 02 maart 2021, 12:56:04 »
Kun je trouwens prachtig aan meten. Wat je dan doet is een stereo meting waarbij 1 van de kanalen de referentie is. Het andere kanaal is dan het eventueel verzwakte klemspanning signaal. Mbv software kun je die twee dan op elkaar delen om de verschillen te duiden.

Lijkt me wel iets voor jou.

Groet,
Jacco

Verstuurd vanaf mijn G3221 met Tapatalk


mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Mancave mmuetst
« Reactie #772 Gepost op: 02 maart 2021, 20:54:28 »
Kun je trouwens prachtig aan meten. Wat je dan doet is een stereo meting waarbij 1 van de kanalen de referentie is. Het andere kanaal is dan het eventueel verzwakte klemspanning signaal. Mbv software kun je die twee dan op elkaar delen om de verschillen te duiden.

Lijkt me wel iets voor jou.

Groet,
Jacco

Verstuurd vanaf mijn G3221 met Tapatalk
Vast wel, maar luisteren geeft momenteel het meeste plezier.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Mancave mmuetst
« Reactie #773 Gepost op: 02 maart 2021, 20:57:30 »
Kun je trouwens prachtig aan meten. Wat je dan doet is een stereo meting waarbij 1 van de kanalen de referentie is. Het andere kanaal is dan het eventueel verzwakte klemspanning signaal. Mbv software kun je die twee dan op elkaar delen om de verschillen te duiden.

Lijkt me wel iets voor jou.

Groet,
Jacco

Verstuurd vanaf mijn G3221 met Tapatalk
Vast wel, maar luisteren geeft momenteel het meeste plezier.
Zeker. En meten is weten, zo kun je je conclusie pas echt kracht bijzetten.

Groet,
Jacco

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Mancave mmuetst
« Reactie #774 Gepost op: 02 maart 2021, 21:21:01 »
Er zou wel wat anders aan de hand kunnen zijn met die NAD wat misschien beter is om eens na te meten:
Ik heb die voeding elco’s (die grote jongens) al vervangen. Maar als ik dit filmpje bekijk heeft NAD niet zulke geweldige elco’s gebruikt (zeg maar gerust rotzooi). Maar dat project moet maar even wachten. Ik luister toch het liefste naar buis.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Mancave mmuetst
« Reactie #775 Gepost op: 11 maart 2021, 21:44:32 »
Voordat ze weer terug moeten naar het baasje, toch maar weer aangesloten om er van te genieten. Wat zijn dit leuke luidsprekers. Op de Target standaards die bij de Rogers had gekocht staan ze iet hoger dan de standaards die Cees had meegeleverd. Fijn dat ik ze nog even lenen mag!


hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Mancave mmuetst
« Reactie #776 Gepost op: 13 maart 2021, 07:05:22 »
Grappig, ik dacht gister nog; ik moet ze wel even ophalen want het is niet de bedoeling mijn audiozooi bij een ander
te laten slingeren maar ze staan nog niet in de weg zie ik  Toppie!
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Mancave mmuetst
« Reactie #777 Gepost op: 13 maart 2021, 10:35:12 »
Grappig, ik dacht gister nog; ik moet ze wel even ophalen want het is niet de bedoeling mijn audiozooi bij een ander
te laten slingeren maar ze staan nog niet in de weg zie ik  Toppie!
Nee zeker niet, en als je ruimte te kort komt mag je altijd wel wat luidsprekers bij me stallen  ;).  Van de kleine luidsprekers in mijn cave springen deze er toch boven uit. Ze zijn ook rustiger om naar te luisteren vergeleken de Rogers LS3/5a’s, maar dat had je zelf de vorige keer ook gehoord.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Mancave mmuetst
« Reactie #778 Gepost op: 21 april 2021, 09:27:16 »
Nieuw speelgoed in de mancave: Reference 3A Master Control MMC

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Mancave mmuetst
« Reactie #779 Gepost op: 21 april 2021, 11:51:51 »
Veel plezier met het nieuwe speelgoed.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000