Auteur Topic: Opknappen/servicen Raphael Orthophonic MkIII  (gelezen 94635 keer)

mmuetst

• Trade Count: (0)
  • Hero Member
Re: Opknappen/servicen Raphael Orthophonic MkIII
« Reactie #300 Gepost op: 01 augustus 2023, 22:21:57 »
Wat doen die diodes aan de uitgang Jacco D700, D701 en D702?

Paul

• Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • Doet mij maar buisjes
« Reactie #301 Gepost op: 01 augustus 2023, 22:25:06 »
Hahahaha. Dat is ook weer waar.

Grts Dick

Maar iig bedankt voor je bijdrage, wordt zeker op prijs gesteld.
Fijn dat jij mijn bijdrages waardeert.

Uiteraard ieder zo zijn mening soms wel met optrekkende wenkbrauwen maar ff een korte terugblik........ als mijn destijds waarschijnlijke miskoop na technische problemen nooit bij Jacco op de werkbank terecht was gekomen was dit project waarschijnlijk nooit geboren.

Ja het is geen koopje maar een hobby mag mijn inziens geld kosten en een project als deze is voor mij zeker @Jacco geen evenement.

dekkersj

• Global Moderator
  • Hero Member
  • Tempus fugit, memento mori.
    • amorgignitamorem.nl
« Reactie #302 Gepost op: 01 augustus 2023, 22:34:19 »
Wat doen die diodes aan de uitgang Jacco D700, D701 en D702?
Dat zijn ESD protectiediodes, die beschermen de versterker tegen bv statische ontladingen van buitenaf. Je kunt er dus met een gerust hart een esd kanon op afvuren  ;D

Groet,
Jacco
Impulsresponsie: hernoem van "pdf" naar "7z", en uitpakken.
::
Downsampling: https://www.hififreaks.nl/index.php/topic,36.msg164041.html#msg164041
De dood is niet het einde, het is onderdeel van de levenscirkel.

mmuetst

• Hero Member
« Reactie #303 Gepost op: 02 augustus 2023, 15:09:06 »
Dat zijn ESD protectiediodes, die beschermen de versterker tegen bv statische ontladingen van buitenaf. Je kunt er dus met een gerust hart een esd kanon op afvuren  ;D

Groet,
Jacco
Wat moet die statische ontlading dan stuk maken in die voorversterker?

dekkersj

• Global Moderator
  • Hero Member
    • amorgignitamorem.nl
« Reactie #304 Gepost op: 02 augustus 2023, 16:09:29 »

Groet,
Jacco
Wat moet die statische ontlading dan stuk maken in die voorversterker?
Dat weet je niet, dat zoekt zich een weg. Kan ook in de regelaars komen, condensatoren en eventueel alles wat er in de toekomst in kan zitten. Is wel 6 kV wat er doorheen gejaagd wordt bij de testen.

Groet,
Jacco

Verstuurd vanaf mijn FNE-NX9 met Tapatalk

Downsampling: https://www.hififreaks.nl/index.php/topic,36.msg164041.html#msg164041

dickster

• Hero Member
« Reactie #305 Gepost op: 02 augustus 2023, 16:13:08 »
Hahahaha. Dat is ook weer waar.

Grts Dick

Maar iig bedankt voor je bijdrage, wordt zeker op prijs gesteld.
Fijn dat jij mijn bijdrages waardeert.

Uiteraard ieder zo zijn mening soms wel met optrekkende wenkbrauwen maar ff een korte terugblik........ als mijn destijds waarschijnlijke miskoop na technische problemen nooit bij Jacco op de werkbank terecht was gekomen was dit project waarschijnlijk nooit geboren.

Ja het is geen koopje maar een hobby mag mijn inziens geld kosten en een project als deze is voor mij zeker @Jacco geen evenement.
En dat komt dan omdat je zelf niet in staat was om een in de buurt iemand te vinden die de versterker voor je had kunnen repareren? Begrijp me goed. ik ben ook weleens met audiospul naar een reparateur geweest die er geen brood in zag maar die man werkte op uurtje factuurtje. Het zelf printplaten laten fabriceren maar er dan minimaal 10 te moeten afnemen is per definitie een dure hobby.
maar als het eindresultaat helemaal naar je zin is dan is het eind goed al goed lijkt me.

Grts Dick
Advance Paris Myconnect 250
musical fidelity round table
T+A criterion TCI 2E
Cardas quadlink 5c

mmuetst

• Hero Member
« Reactie #306 Gepost op: 02 augustus 2023, 19:27:40 »
Dat weet je niet, dat zoekt zich een weg. Kan ook in de regelaars komen, condensatoren en eventueel alles wat er in de toekomst in kan zitten. Is wel 6 kV wat er doorheen gejaagd wordt bij de testen.

Groet,
Jacco

Heb zelf nog nooit meegemaakt dat ESD een voorversterker heeft beschadigd en zeker geen buizen versterker. Snap dat er meer in zit dan alleen buizen, maar het lijkt mij een beetje overkill. Maar goed, het kan en daarom doen we het  ;). Maar waarom op de uitgang en niet op de ingang?

dekkersj

• Global Moderator
  • Hero Member
    • amorgignitamorem.nl
« Reactie #307 Gepost op: 02 augustus 2023, 19:37:45 »
Daar moeten ze eigenlijk ook, alsmede common mode filters (die sowieso zijn weggelaten, maar kunnen in geval van nood zwevend aangebracht worden). Alles wat in en uitgaat op een apparaat qua elektrische aansluiting zou dat moeten hebben. Hier is ervoor gekozen om het alleen op de uitgang te doen ivm de mogelijkheid tot lange leidingen. De verwachting is dat de ingangen aangesloten worden met relatief korte kabels en die zijn dan minder gevoelig. Het mooie is natuurlijk dat je het ook kunt weglaten op de pcb. Is alleen voor problematische situaties. Een EMC test zal dat moeten uitwijzen.

Groet,
Jacco

Paul

• Hero Member
  • Doet mij maar buisjes
« Reactie #308 Gepost op: 17 augustus 2023, 20:49:42 »
Volgende keer dan is onderstaand geweld zeker toepasbaar.

Verstuurd vanaf mijn SM-A127F met Tapatalk

dekkersj

• Global Moderator
  • Hero Member
    • amorgignitamorem.nl
« Reactie #309 Gepost op: 22 augustus 2023, 21:07:13 »
Vandaag maar eens kritisch naar de volumepotmeter gekeken, die deed gek. Daarom had ik hem er ook tijdelijk afgehaald.

Omdat er twee types ALPS op de pcb gemonteerd kunnen worden, had ik een footprint gemaakt waar ze allebei op passen. Nu blijken de soldeerpinnen op de potmeter zelf wat over te steken en maken zodoende onbedoeld contact met de bovenzijde van de soldeerpads van de alternatieve potmeter. De potmeter beetje verhoogd solderen is de oplossing.

Nu verder met het uitzoeken van de componenten van de RIAA stage.

Groet,
Jacco

dekkersj

• Global Moderator
  • Hero Member
    • amorgignitamorem.nl
« Reactie #310 Gepost op: 04 september 2023, 20:23:52 »
Inmiddels 5 dagen verder en de dc/dc converters voor de gloeispanning van de lijntrap werkt nog naar behoren. Deze modules, waar TDK-Lambda op staat, zijn gemonteerd aan de onderzijde van de print. En ze worden nu 100% belast. Ja, ze worden warm. Dit gaat nu verder in duurtest, het wordt de komende tijd toch te warm op mijn werkkamer. De voltages op het filament zijn 6,17 en 6,21 volt dc.

De dc/dc converters voor de RIAA trap zijn nog niet leverbaar. Maar kunnen, net als die voor de lijntrap, onverwachts toch op voorraad komen.

Groet,
Jacco

Paul

• Hero Member
  • Doet mij maar buisjes
« Reactie #311 Gepost op: 05 september 2023, 17:10:56 »
 Good Posting   Cool

Paul

• Hero Member
  • Doet mij maar buisjes
« Reactie #312 Gepost op: 16 september 2023, 20:53:14 »
Misschien dat dit nog naar het evenementen gedeelte verplaatst gaat worden, even kijken.

Vandaag was het dan zover, het eerste gedeelte van de buizenvoorversterker zou een deuntje muziek ten gehore gaan brengen. De lijntrap om precies te zijn, een SRPP en een White volger in een feedback loop (eigen concept/design). Ja, dan heb je minimaal twee maal zoveel onderdelen en daarmee extra kosten. Iets wat conventionele constructeurs waarschijnlijk zullen laten varen. Maar dit is verre van conventioneel.

En inderdaad, het moet gezegd, het duurt allemaal wat langer dan verwacht. Het is dan ook de derde revisie en een tijd waar veel onderdelen slecht verkrijgbaar zijn (geweest). Ten tijde van het design was het er vaak wel, maar toen het moment van bestellen kwam... enfin. Bovendien heb ik mijn leven meer dan ingrijpend zien veranderen, waar ik nog steeds wel mee worstel. "Luctor et Emergo", zegt men waar ik vandaan kom. Dus, hopsa verder maar weer.

Zelf had ik thuis al wel geluisterd, maar nog niet op een echt systeem. Zoals Paul ook al opmerkte, gingen we al snel naar de monitors. Dat luisterde een stuk prettiger. Er is bijna uitsluitend naar high resolution materiaal geluisterd, veelal geremasterde titels. Niet dat dat veel doet als je het origineel er niet direct bij hebt. Het geluidsbeeld vond ik breed, instrumenten goed te lokaliseren en nergens schreeuwen oid. Ook de honden van Roger Waters kwamen opmerkelijk echt over, en ook qua lokalisatie klopte het.

Hardware.
  • alles van externe harde schijf
  • usb DAC: E-MU Tracker Pre 24 bits 88,2 kHz
  • Windows 7 64 bit met Creative driver voor de usb DAC
  • Foobar2000 v1.5.1 met SSRC 88k2 resampling
  • sacd playback support in Foobar2k met eigen DSD2PCM impuls filter (Bessel) op 352k8
  • volumeregeling via Equalizer APO

Qua geluid had ik niets aan te merken, volgens mij kan de volgende stap voorbereid gaan worden. Dit concept heeft zich wat mij betreft bewezen.

Tot slot, Paul: bedankt voor de gastvrijheid, het natje en droogje en natuurlijk de Bruckner cd's. Moeten we vaker doen (die cd's dan niet natuurlijk, dat had helemaal niet gehoeven).

Groet,
Jacco

De zoektocht is voltooid en gevonden.

Paul

• Hero Member
  • Doet mij maar buisjes
« Reactie #313 Gepost op: 24 september 2023, 19:07:32 »
Plaats gemaakt voor het lopende project, de Primaluna buizen vv heeft een nieuw baasje.

mmuetst

• Hero Member
« Reactie #314 Gepost op: 02 oktober 2023, 19:39:23 »
Plaats gemaakt voor het lopende project, de Primaluna buizen vv heeft een nieuw baasje.

Nog leuk kunnen verkopen? Prijzen voor die Prima Luna’s gaan soms nergens meer over.