Auteur Topic: Room acoustics for home audio  (gelezen 22569 keer)

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
« Laatst bewerkt op: 15 mei 2017, 21:19:34 door Markus »
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Room acoustics for home audio
« Reactie #1 Gepost op: 16 mei 2017, 06:18:32 »
Duidelijk en goed verhaal.

Hier kun je veel meer mee bereiken in beleving van he geluid (Muziek) dan met andere luidsprekers , kabels, CD spelers, versterkers, DACcen, pootjes en spikes, tegels, groene stiften, lampen, netfilters, etc etc.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Room acoustics for home audio
« Reactie #2 Gepost op: 05 juni 2017, 22:01:18 »
Inderdaad erg leuk, maar ik ben het niet helemaal met Marcel eens. Gegeven een redelijk goede akoestiek en opstelling van de LS niet te vergeten doen LS zeker veel. Een deel van de rest kan leiden tot fijntuning al heb ik me nog niet aan een groene stift of lamp gewaagd.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Room acoustics for home audio
« Reactie #3 Gepost op: 06 juni 2017, 07:03:00 »
Inderdaad erg leuk, maar ik ben het niet helemaal met Marcel eens. Gegeven een redelijk goede akoestiek en opstelling van de LS niet te vergeten doen LS zeker veel. Een deel van de rest kan leiden tot fijntuning al heb ik me nog niet aan een groene stift of lamp gewaagd.

Mee eens Carl.  Dit is een betere nuance.  Luidsprekers klinken inderdaad anders. 
Waag je niet aan groene stiften en lampen.  Is een advies.
Ik denk dat akoestiek en inderdaad opstelling van de LS je het meeste gaat brengen.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Room acoustics for home audio
« Reactie #4 Gepost op: 06 juni 2017, 08:35:56 »
Inderdaad erg leuk, maar ik ben het niet helemaal met Marcel eens. Gegeven een redelijk goede akoestiek en opstelling van de LS niet te vergeten doen LS zeker veel. Een deel van de rest kan leiden tot fijntuning al heb ik me nog niet aan een groene stift of lamp gewaagd.
Er van uitgaande dat je apparatuur 100% in orde is, waar moet die "fine tuning" (behoudens eventuele akoestische aanpassingen) dan uit bestaan Carl ?
« Laatst bewerkt op: 06 juni 2017, 09:17:13 door Audiofreak »

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Room acoustics for home audio
« Reactie #5 Gepost op: 06 juni 2017, 10:58:38 »
De vraag is natuurlijk of je apparatuur wel 100% is. Ik heb bijvoorbeeld een mooie CD speler van misschien wel 18 jaar oud. Ik denk dat daarop te verbeteren is. Niet dat ik het geld er voor over heb daarvoor speel ik te weinig CD.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Room acoustics for home audio
« Reactie #6 Gepost op: 06 juni 2017, 11:24:33 »
De vraag is natuurlijk of je apparatuur wel 100% is. Ik heb bijvoorbeeld een mooie CD speler van misschien wel 18 jaar oud. Ik denk dat daarop te verbeteren is. Niet dat ik het geld er voor over heb daarvoor speel ik te weinig CD.

Ik heb een oude CD speler.
Deze heb ik analoog aangesloten gehad op mijn receiver en digitaal.  En de receiver is nu 2 jaar oud.
Ik hoor geen enkel verschil tussen beide manieren van luisteren. Of ik nou naar de DAC van de CD speler luister of naar de DAC van de receiver.
Dan zou je als argument kunnen gebruiken dat ik het in mijn akoestiek niet zou kunnen horen, maar zelfs op de hoofdtelefoon hoor ik geen verschil.

Waarom die onrust? Waarom zo angstig dat er iets in je set niet goed of goed genoeg is? Of is het goedpraten dat er toch een keer iets anders moet komen puur voor de lol omdat het kan?
Dat is nergens voor nodig.  Mijn mening uiteraard.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Room acoustics for home audio
« Reactie #7 Gepost op: 06 juni 2017, 11:35:01 »
De vraag is natuurlijk of je apparatuur wel 100% is. Ik heb bijvoorbeeld een mooie CD speler van misschien wel 18 jaar oud. Ik denk dat daarop te verbeteren is. Niet dat ik het geld er voor over heb daarvoor speel ik te weinig CD.
Van waar die constante verbeteringsdrang Carl ? Als je set tot volle tevredenheid klinkt dan is het toch goed ?

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Room acoustics for home audio
« Reactie #8 Gepost op: 06 juni 2017, 12:10:58 »
Is dat iets wat in ons zit?  Het niet tevreden zijn en ook al is het al supergoed, het nog beter willen hebben ?

Op een gegeven moment heb je een goede ruimte. Een goede akoestiek en goede spullen.
Dan zou je denken. Genieten genieten en nog eens genieten.

Nee, de verkopers weten een aantal van ons toch nog weer onrustig te krijgen om dingen te proberen en zelfs te gaan kopen.
Als je nieuwe dingen koopt omdat je zelf weer eens iets anders wil hebben om tegen aan te kijken , doen!
Maar die onrust tijdens het luisteren of het misschien nog beter kan.  Dat zou je toch een keer los moeten laten.
Als je het onderdeel vindt van de hobby om dingen uit te proberen , vooral doen.  Het is best leuk.  Maar doe het niet uit verbeter onrust. Doe het vanuit nieuwsgierigheid.


Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Room acoustics for home audio
« Reactie #9 Gepost op: 06 juni 2017, 15:19:32 »
Onrust is niet wat me nu zo drijft hoor. Ik vind het gewoon leuk om te prutsen aan mijn set net als aan mijn huis. Dus een leuke platenspeler is altijd welkom. Daar zit alle ruimte voor prutsen.

Voor de rest heb ik geen enkele ervaring met DACs e.d. Wel laatst een wat oude Philips CD speler gekregen en die klinkt echt wel minder dan mijn Meridian 506.20

« Laatst bewerkt op: 06 juni 2017, 15:22:31 door Carl »

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Room acoustics for home audio
« Reactie #10 Gepost op: 06 juni 2017, 16:22:35 »
Onrust is niet wat me nu zo drijft hoor. Ik vind het gewoon leuk om te prutsen aan mijn set net als aan mijn huis. Dus een leuke platenspeler is altijd welkom. Daar zit alle ruimte voor prutsen.

Voor de rest heb ik geen enkele ervaring met DACs e.d. Wel laatst een wat oude Philips CD speler gekregen en die klinkt echt wel minder dan mijn Meridian 506.20
Al eens blind geprobeerd Carl ?  :) ;D

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Room acoustics for home audio
« Reactie #11 Gepost op: 06 juni 2017, 20:03:29 »
Kwelgeest.  Proef ik het goed dat jij vraagtekens plaatst bij de ervaren verschillen die Carl telkenmale inbrengt?

Hij heeft het inmiddels al zo vaak ingebracht dat jij wel zou moeten weten dat het is zoals Carl het telkens beschrijft. 


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Room acoustics for home audio
« Reactie #12 Gepost op: 06 juni 2017, 21:02:52 »
Ik heb het wel eens eerder verteld meen ik. Toen ik van plan was de Meridian 506.20 te kopen had ik ook de 24 bitter van hetzelfde merk op proef (dubbele prijs). Ik heb het vaak geprobeerd en ik hoorde ook blind (zo was ik toen nog) een subtiel maar duidelijk waarneembaar verschil. Toen ik probeerde te definiƫren wat beter klonk, lukte me dat niet. Ik heb toen maar de goedkoopste gekocht. Ik ben nu wel een stuk ouder en in principe is mijn gehoor dus minder. Het is dus maar de vraag of ik het verschil nog hoor. Ik laat verder in het midden of Meridian bewust een minimaal meer aan versterking toepaste op zijn duurdere modellen. Zie ik de industrie best voor in staat.

Ik zou ook durven beweren dat een Kimber PBJ kabel subtiel slanker en "sneller" klinkt. Dat was mijn ervaring en die bleek later overeen te stemmen met diverse (internet) reviews. Mit en Transparent klinken aangezet in het laag (Technisch schijnt dat ook te verklaren te zijn). Bij het fijntunen van mijn set op zolder heb ik wel 10 maal geschakeld tussen de PBJ en een Qued kabeltje tussen de voor/eind. Uiteindelijk gekozen voor de Qued omdat die net wat steviger lijkt te klinken. Overigens mag je wel een keer een Kimber PBJ van me lenen hoor. Kan je het zelf uitproberen.

Verder moeten we ons realiseren dat we allemaal ouder zijn en dat ons gehoor minder is. Kermit beweerde in het begin van Hear ook subtiele verschillen tussen (sommige) kabels te horen. Toen hij ouder werd (en dover denk ik dan) hoorde hij die verschillen niet meer. Maar ook AvO die een audio heiden is, zegt achteraf dat hij verschillen in versterkers hoorde. Om die reden is hij van een Quad 44 overgegaan op ik meen Sony en later weer op Accuphase. Het gaat zeker om subtiele verschillen en inderdaad je moet akoustiek en plaatsing goed op orde hebben. En als je me niet gelooft ook prima (ik zit niet in de politiek).





« Laatst bewerkt op: 06 juni 2017, 21:22:34 door Carl »

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Room acoustics for home audio
« Reactie #13 Gepost op: 07 juni 2017, 07:12:47 »
Carl,

Ik geloof je voor de volle 100%. Maar niet de reden waarmee dit vaak verklaard wordt.
En kabels waar een een af ander schakelingetje  in zit zullen vast wel iets veranderen in de klankbalans. Dat doet je toonregeling ook.
Maar verder ben ik stellig van mening dat het waarnemen van die subtile verschillen tussen de oren worden ervaren en niet door de oren zelf.
Overigens is het ook nog zo dat als er kleine verschillen waargenomen worden tussen CD spelers dat het slechts om een volume verschil gaat.

Waarom willen de puristen absoluut geen toonregeling op de versterker hebben? 
Waarom gaan ze vervolgens wel finetunen met kabels?
Is een toonregeling dan niet de betere en vooral veel minder dure oplossing?

Marcel
« Laatst bewerkt op: 07 juni 2017, 07:19:37 door Marcel Dali »
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Room acoustics for home audio
« Reactie #14 Gepost op: 07 juni 2017, 10:10:50 »
Ik ben zelf een groot voorstander van een toonregeling a la Quad Marcel. Ik zou hem graag in een tape lus willen plaatsen van De Conrad Johnson. Helaas is die niet op de markt ook niet als DIY pakket. Neemt niet weg dat een dergelijke regeling zich mijns inziens met name moet richten op de aanpassing van het programma materiaal en liever niet op hardware of akoestiek. Ik heb zelf in de huiskamer een Quad 34 en bij de Thorens draaitafel gaat de tilt altijd een streepje op. Ligt aan de phonotrap van de Quad want ik heb mijn Whest van de High End op zolder ook beneden uitgeprobeerd. Maakt toch behoorlijk verschil.

Over kabels worden we het niet vlug eens. Ik heb toch de idee dat materiaal en constructie wat doet. Elektrisch zijn de parameters ook anders maar volgens de objectivisten kan je dat niet horen. Over DACS kan ik verder niets zeggen. Mensen die ermee bezig zijn geweest beweren toch anders. Chord wordt dan vaak genoemd als Superdac.