Auteur Topic: Welke phonokabel.  (gelezen 10082 keer)

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Welke phonokabel.
« Gepost op: 23 april 2017, 23:05:56 »
Als ik mijn Pearl kloon heb, is (vanwege de opstelling) de phonokabel van de TD 320 te kort. Die kabel wordt in de platenspeler gekoppeld op een printje en daarna komen er RCA stekkertjes aan. Wat is een goede kabel hiervoor (op de rol). Ik begrijp, dat een phonokabel laag capacitief moet zijn.
« Laatst bewerkt op: 24 april 2017, 10:52:27 door Carl »

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Welke phonokabel.
« Reactie #1 Gepost op: 24 april 2017, 11:26:01 »
Denk dat je de interne bekabeling van de arm niet moet verwarren met de kabel die naar de vv gaat. Ik zou voor een soepele kabel gaan, niet te dik want anders tilt de kabel de platenspeler op en liever wat langer laten. Die van mijn Thorens is 25 jaar terug vervangen, zou alleen niet weten door welke.
De audiowinkel die mijn Ortofon element erin zette begon over de armbekabeling, een verbetering zou Audionote bekabeling zijn voor €200, niet gedaan. Ik geloof er niet in, een beetje flauwekul voor 25 cm kabel.
« Laatst bewerkt op: 24 april 2017, 17:21:38 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Welke phonokabel.
« Reactie #2 Gepost op: 24 april 2017, 12:02:35 »
Je dient te zorgen dat de totale capaciteit ( armbekabeling+tulpkabel+ eventueel instelbare capaciteit van de pre-amp) gelijk is aan de voor het element geadviseerde capaciteit.
An inability to grasp science is no argument against it....

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Welke phonokabel.
« Reactie #3 Gepost op: 24 april 2017, 23:26:09 »
Daar kom je natuurlijk nooit achter Be en levert problemen op bij vervanging van een element. In die zin dacht ik aan een goede capaciteitsarme kabel voor veel situaties geschikt.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Welke phonokabel.
« Reactie #4 Gepost op: 25 april 2017, 07:09:17 »
Precies, je kunt dan door bijschakelen de capaciteit op de juiste waarde brengen. 
An inability to grasp science is no argument against it....

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Welke phonokabel.
« Reactie #5 Gepost op: 25 april 2017, 19:20:25 »
Ja, negatieve capaciteit toevoegen is een wat lastige aangelegenheid.

De vraag beperkt zich eigenlijk tot een mooie capaciteits-arme coaxiale draad.

Groet,
Jacco

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Welke phonokabel.
« Reactie #6 Gepost op: 25 april 2017, 19:28:48 »
Zaterdag was ik bij Peter Chattelin in Den Haag ivm Record Store Day. Peter gaf een lezing en een demonstratie van een set. Hij gebruikte een zeer dunne interlink van de draaitafel naar de vv. Hij noemde in zijn verhaal ook de capaciteit en snelheid van het signaal.
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Welke phonokabel.
« Reactie #7 Gepost op: 25 april 2017, 19:31:31 »
Snelheid van het signaal is natuurlijk niet-fysisch wat daarmee bedoeld wordt, maar capaciteit wel. Daar kun je op zoeken en inderdaad zijn dat meestal dunne kabeltjes.

Groet,
Jacco

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Welke phonokabel.
« Reactie #8 Gepost op: 25 april 2017, 19:55:15 »
Ik probeerde een verhaal van 1,5 uur samen te vatten in twee regels. Het klonk in ieder geval alsof de beste man verstand van zaken had. Het nut van bijna €60000,- kostende ls-kabels van MIT heb ik maar langs mij heen laten gaan.  ;D

http://www.mitcables.com/legacy-products/speaker-interfaces/oracle-ma-x-rev.-2-bi-wire-speaker-cable.html

Richard had nog de guts om te vragen waarom deze kabels nodig zijn om de €55000,- per stuk kostende Magico S5 goed te laten klinken. Waren die zo slecht ontworpen dan was de vraag. Deze vraag werd politiek correct gepareerd door de presentator... 8)
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Welke phonokabel.
« Reactie #9 Gepost op: 25 april 2017, 20:12:48 »
Een hobby mag geld kosten. ;D

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Welke phonokabel.
« Reactie #10 Gepost op: 25 april 2017, 20:17:30 »
Iets wat goed verkrijgbaar is en een hoge karakteristieke impedantie heeft (en in de regel dus een lage capaciteit per lengte eenheid), is RG62. Heeft volgens de datasheet 42,5 pF/m en is wat mij betreft vrij laag. En heeft bovendien een goede afscherming.

Als je heel goed zoekt moet er ook nog 125 ohm coax bestaan, ga je naar de 33 pF/m.

Groet,
Jacco

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Welke phonokabel.
« Reactie #11 Gepost op: 26 april 2017, 10:33:32 »
Bedankt Jacco, hier was ik naar op zoek.

Verder ben ik er niet zeker van dat kabels allemaal hetzelfde klinken, maar zelfs als ik bij de Quote top 100 hoorde kocht ik geen MIT van 55.000 euro. Op zijn best zit er een klankregeling in en zelfs dat hoeft niet zoveel te kosten. En dat is trouwens wat ik tegen Chatellin heb, allemaal patser apparatuur, die in een normale huiskamer niet past. En Magico's klinken naar mijn ervaring overgecontroleerd. Ik ga dit jaar weer naar Muenchen en ga dan met name naar huiskamer LS luisteren.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Welke phonokabel.
« Reactie #12 Gepost op: 26 april 2017, 11:43:52 »
Wat versta je onder overgecontroleerd Carl?  Zou je dat "handen en voeten" kunnen geven?


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Welke phonokabel.
« Reactie #13 Gepost op: 27 april 2017, 20:05:42 »
Geen leven, te technisch. Ik moet daarbij zeggen, dat ik dat vaak heb met die ultradure LS.

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: Welke phonokabel.
« Reactie #14 Gepost op: 27 april 2017, 20:27:02 »
Wanneer krijg je de Pearl kloon Carl.
I love vintage.