Auteur Topic: Luidspreker plaatsing  (gelezen 12326 keer)

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Luidspreker plaatsing
« Reactie #15 Gepost op: 06 december 2016, 19:19:12 »
In mijn vorige huis had ik een houten vloer in de woonkamer die storend meedeed. Op mijn huidige zolder heb ik een houten vloer die niet of in ieder geval niet storend meedoet. Ik denk dat je op akoestisch gebied niet zo veel zekerheden moet debiteren. Hooguit wat basisregels waar je rekening mee moet houden. In een normaal huis is het toch roeien met de riemen die je hebt met een snufje peper en zout.

« Laatst bewerkt op: 06 december 2016, 19:29:51 door Carl »

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Luidspreker plaatsing
« Reactie #16 Gepost op: 06 december 2016, 19:46:34 »
Het is mijns inziens wat er t hoogst haalbare is mbt een woonkamer.. Zelf zou ik niet meer willen of kunnen veranderen dan dat gene wat ik gedaan heb. Ik heb niet het idee dat mijn huidige set-up meer of minder presteert dan iemand die er een dedicated ruimte voor heeft... tuurlijk kan het altijd beter maar het is ook een leuke hobby om te kijken hoever je kunt gaan in je ruimte... Hier moet ik bijvoorbeeld geen vloerstaanders plaatsen die versmeren het laag teveel. Een mooie kleine driehoek in een ruimte van 5x7 gaat hier het best ben ik achter gekomen..
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Luidspreker plaatsing
« Reactie #17 Gepost op: 06 december 2016, 19:50:06 »
De meeste eerste reflectiepunten heb ik wel gepakt.
- linker zijmuur
- rechter zijmuur (op de deur)
- de muur achter de speakers
- de muur achter de zitplek
- het bureau :)

Jaja, ook het bureau. Ik had dit eerst niet. Maar toen had ik een bureau met een heel grot blad. Toen ik wisselde naar mijn huidige bureau, met een hoogglans blad. Dit leek het geluid te veranderen. Het bureau is ook wat groter (dat heeft er mogelijk ook mee te maken). Nu liggen er 2 kussens (dat waren/zijn ligplekken van de katten) op de hoeken van het bureau, op de reflectiepunten. Dat was het eerste wat ik op dat moment kon vinden. Ik vind het nog steeds niet bijzonder mooi maar ze liggen er nog steeds. Ik vind het namelijk wel erg gezellig als de katten bij me komen liggen :)

Er zijn bij mij nog 2 actieve eerste reflectiepunten. Dat zijn de reflectiepunten op de schuine wand (schuin voor me, iets boven mijn hoofd en boven (en iets achter) de speakers.
Daar zou ik het liefst een mooie diffuser plaatsen (omdat dat punt in mijn gezichtsveld zit) maar ben er nog niet echt mee bezig geweest. Het allermooist is denk ik om een diffuser te plaatsen over de gehele schuine wand, maar dat lijkt me niet echt realistisch/haalbaar :)

Oke...helder verhaal.

De beste man van de workshop had nog een leuke truuk. Touwtje met een pakbandje van het aantal miliseconden. Ik dacht 10 ms. Wat dan een paar meter is. Geen idee meer hoeveel...maar door vanuit de speaker met dat touwtje te draaien werd duidelijk waar de reflectiepunten (plakbandje dat de want raakte, het plafond, de grond, tafel, stoel ect) zaten. Grappig hoe simpel het hiermee zichtbaar werd.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Luidspreker plaatsing
« Reactie #18 Gepost op: 06 december 2016, 20:01:48 »
. Het allermooist is denk ik om een diffuser te plaatsen over de gehele schuine wand, maar dat lijkt me niet echt realistisch/haalbaar :)

Waarom niet eigenlijk?