Auteur Topic: Luidspreker plaatsing  (gelezen 12336 keer)

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Luidspreker plaatsing
« Gepost op: 15 oktober 2016, 13:32:14 »
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Luidspreker plaatsing
« Reactie #1 Gepost op: 15 oktober 2016, 16:05:02 »
Daarom staan onze luidsprekers al weer tijden achterstevoren met de units op slechts  een tiental centimeters van de wand.
Heeft met onze iele zuiltjes nauwelijks drawbacks.
An inability to grasp science is no argument against it....

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Luidspreker plaatsing
« Reactie #2 Gepost op: 05 december 2016, 13:57:40 »
Ik heb veel op akoestisch gebied gelezen en ben tot de ontdekking gekomen, dat het op een bepaald moment toch op "trial and error" uitkomt zeker in niet specifiek daarvoor ontworpen ruimten.Op mijn zolder staan bijvoorbeeld de LS veel verder van de (achter)wand dan in de woonkamer: Toch is met name het laag veel rijker, maar ook veel beter. Toch weer leuk leesvoer.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Luidspreker plaatsing
« Reactie #3 Gepost op: 05 december 2016, 14:26:39 »
Leuk stuk!

Plaatsing doet meestal een hoop. Maar het is wel sympthoombestrijding. Hoe meer verschil plaatsing maakt, hoe slechter het met de situatie gesteld is.

Ik zou altijd focussen op de oozaken van de problemen. Zoeken naar en beinvloeden van de 'bronoorzaken' zorgt ervoor dat je impliciet ook alles beinvloedt wat daar het gevolg van is. Vanuit die zienswijze is plaatsing het bestrijden van de sympthomen van de problemen die (nog) niet (geheel) zijn opgelost.

Als je de akoestische eigneschappen van de ruimte zelf verbetert wordt plaatsing als vanzelf gemakkelijker. De ruimte wordt 'toleranter' voor plaatsing omdat de impact van de ruimte op het geheel minder wordt. Ook luidsprekers met een cardioide basafstraling helpen mi. enorm. Een ruimte kan nl. niets verkeerd doen met ongewenste bas die er niet is. Het is jammer dat die luidsprekers er niet zoveel zijn.

Hoe dan ook; plaatsing maakt een stuk minder uit wanneer er uberhaubt minder problemen zijn om te 'ontlopen' door te spelen met plaatsing. Investeren in de akoestiek loont altijd. En dat een behandelde ruimte een stuk prettiger is om in te verkeren (los van muziek luisteren) is dan mooi meegenomen!

De grootste garantie voor 'goed geluid' is mi 'goede akoestiek'!
« Laatst bewerkt op: 05 december 2016, 14:39:01 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Luidspreker plaatsing
« Reactie #4 Gepost op: 05 december 2016, 15:47:22 »

Ook zeer belangrijk is de afstelling in de hoogte in bepaalde ruimtes,en daar heeft dan de flinke Bookshelf zijn grote voordeel

Een zuil kun je moeilijk 20,40 of 60cm in de hoogte stellen :think:
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: Luidspreker plaatsing
« Reactie #5 Gepost op: 05 december 2016, 18:00:50 »

Ook zeer belangrijk is de afstelling in de hoogte in bepaalde ruimtes,en daar heeft dan de flinke Bookshelf zijn grote voordeel

Een zuil kun je moeilijk 20,40 of 60cm in de hoogte stellen :think:
Heb ik jou anders weleens zien doen...
Science is no democracy

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Luidspreker plaatsing
« Reactie #6 Gepost op: 05 december 2016, 19:10:58 »
In een huiskamer zijn allerlei akoestische maatregelen vaak niet haalbaar. Op een zolder heb ik het anders kunnen aanpakken.
« Laatst bewerkt op: 06 december 2016, 19:50:22 door Carl »

flakkees

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.776
Re: Luidspreker plaatsing
« Reactie #7 Gepost op: 05 december 2016, 20:05:57 »

Ook zeer belangrijk is de afstelling in de hoogte in bepaalde ruimtes,en daar heeft dan de flinke Bookshelf zijn grote voordeel

Een zuil kun je moeilijk 20,40 of 60cm in de hoogte stellen :think:
is ook niet nodig bram , als je zuiltjes hebt van 126 cm
Philips / 4100 series 48''
Denon / AVC-A1XV
klipsch / RF-83 / R-14s / Rc-35 /diy sub Aa Havoc 18'' qsc plx-3002 miniDSP
kabels / ru connected / ixos / Belden

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Luidspreker plaatsing
« Reactie #8 Gepost op: 05 december 2016, 20:09:08 »

Ook zeer belangrijk is de afstelling in de hoogte in bepaalde ruimtes,en daar heeft dan de flinke Bookshelf zijn grote voordeel

Een zuil kun je moeilijk 20,40 of 60cm in de hoogte stellen :think:
Heb ik jou anders weleens zien doen...

Heel goed Ando brammetje probeert ALLES uit heb zelfs zuilen de hoogte in gehad,bram weet gewoon wat en hoe dat gaat

doen akoestiek gezien.En daarom deponeer ik ook een mening van hoe en wat :police:
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: Luidspreker plaatsing
« Reactie #9 Gepost op: 05 december 2016, 20:19:03 »

Ook zeer belangrijk is de afstelling in de hoogte in bepaalde ruimtes,en daar heeft dan de flinke Bookshelf zijn grote voordeel

Een zuil kun je moeilijk 20,40 of 60cm in de hoogte stellen :think:
Heb ik jou anders weleens zien doen...

Heel goed Ando brammetje probeert ALLES uit heb zelfs zuilen de hoogte in gehad,bram weet gewoon wat en hoe dat gaat

doen akoestiek gezien.En daarom deponeer ik ook een mening van hoe en wat :police:
Nou Bram, mijn zuilen staan veilig op de grond. Ik schuif regelmatig in de lengte en de breedte maar niet in de hoogte.
Science is no democracy

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Luidspreker plaatsing
« Reactie #10 Gepost op: 05 december 2016, 20:24:25 »
Plaatsing kan zeker verbetering brengen,maar ik ben het met MAW eens dat akoustiek de belangrijkste factor is.
I love vintage.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Luidspreker plaatsing
« Reactie #11 Gepost op: 06 december 2016, 07:46:08 »
Plaatsing kan zeker verbetering brengen,maar ik ben het met MAW eens dat akoustiek de belangrijkste factor is.

Akoestiek is altijd goed in een normale huiskamer kijk maar naar richard want die heeft hiero toch wel de hardste room.

En die leden die hun huis flink gedemd hebben in het verleden hoor je ook niet meer juichen.

Dan nog even over zolders,dat is ook niet ideaal want die dammatten van 30 cm onder de dakpannen maken ook niet

dat de muziek levendig en sprankelend klinkt,en de bas slaat zich meestal dood.

Ik kan u verzekeren waar ik het over heb want ik zat in het verleden jarenlang op zolder :(

En natuurlijk geld dat dat niet overal en iedere zolder maar ik heb er een aantal goed beluisterd en kan erbij vermelden

dat zolders afgetimmerd met houten platen dat die het beste klonken.
« Laatst bewerkt op: 06 december 2016, 08:38:32 door bram freestone »
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Luidspreker plaatsing
« Reactie #12 Gepost op: 06 december 2016, 08:10:50 »
@MAW: Heb jij al eens aan de reflecties op je bureau gedacht ? Ik hoorde hier over tijdens een lezing over akoestiek. Aangezien je dicht op je speakers zit....wie weet kan je daar nog wat mee.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Luidspreker plaatsing
« Reactie #13 Gepost op: 06 december 2016, 09:58:55 »
De meeste eerste reflectiepunten heb ik wel gepakt.
- linker zijmuur
- rechter zijmuur (op de deur)
- de muur achter de speakers
- de muur achter de zitplek
- het bureau :)

Jaja, ook het bureau. Ik had dit eerst niet. Maar toen had ik een bureau met een heel grot blad. Toen ik wisselde naar mijn huidige bureau, met een hoogglans blad. Dit leek het geluid te veranderen. Het bureau is ook wat groter (dat heeft er mogelijk ook mee te maken). Nu liggen er 2 kussens (dat waren/zijn ligplekken van de katten) op de hoeken van het bureau, op de reflectiepunten. Dat was het eerste wat ik op dat moment kon vinden. Ik vind het nog steeds niet bijzonder mooi maar ze liggen er nog steeds. Ik vind het namelijk wel erg gezellig als de katten bij me komen liggen :)

Er zijn bij mij nog 2 actieve eerste reflectiepunten. Dat zijn de reflectiepunten op de schuine wand (schuin voor me, iets boven mijn hoofd en boven (en iets achter) de speakers.
Daar zou ik het liefst een mooie diffuser plaatsen (omdat dat punt in mijn gezichtsveld zit) maar ben er nog niet echt mee bezig geweest. Het allermooist is denk ik om een diffuser te plaatsen over de gehele schuine wand, maar dat lijkt me niet echt realistisch/haalbaar :)
« Laatst bewerkt op: 06 december 2016, 10:50:48 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Luidspreker plaatsing
« Reactie #14 Gepost op: 06 december 2016, 10:38:05 »
Akoestiek is altijd goed in een normale huiskamer

Huiskamers waar de akoestiek goed is , hebben een houten plafond, een houten vloer met een kruipruimte er onder, gipswanden, of anderzijds een eigenschap die ervoor zorgt dat het vanuit akoestisch perspectief alles behalve 'normale huiskamer' is.

De akoestiek in een 'normale' / 'reguliere' huiskamer is naar mijn mening zeker niet goed te noemen.

Citaat
Dan nog even over zolders,dat is ook niet ideaal want die dammatten van 30 cm onder de dakpannen maken ook niet

dat de muziek levendig en sprankelend klinkt,en de bas slaat zich meestal dood.

Een ruimte met veel reflectie zorgt ervoor dat hoge tonen blijven reflecteren en in de tijd uitsmeren. Dat kun je sprankelend noemen. Of als je er aan gewend bent, is het iets dat je zult missen in een goede akoestiek. Maar dat zegt vooral iets over jezelf denk ik. En wat betreft een doodslaande bas. Hoe eerder de bas doodslaat hoe beter. Als de bas niet doodslaat en blijft reflecteren krijg je staande golven, met alle gevolgen van dien. Laie_23
« Laatst bewerkt op: 06 december 2016, 10:45:21 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.